Новини
7527
31 січня 2020 о 20:52

Сучасні учні мають зовсім іншу ментальність і по-іншому хочуть сприймати математику, – Ганна Новосад

2020/2021 навчальний рік в Україні офіційно оголошено Роком математики.

30 січня у київській школі Liko School відбулася Всеукраїнська конференція для вчителів математики від Global Innovative Online School з теми «Впровадження змішаного навчання математики в українських школах – виклики та можливості».

Основною темою розмови стали результати дослідження PISA-2018, згідно з яким 35% українських підлітків не досягають базового рівня математичної компетенції. Саме тому Президент Володимир Зеленський підписав указ «Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні». Це впровадження допоможе привернути увагу всього суспільства до розвитку математичної грамотності, а також ініціює активні зміни у системі викладання предмету. 

Спікери та спікерки конференції також акцентували увагу на форматі змішаного навчання, який дає можливість інтенсифікувати навчальний процес, підвищити рівень самостійності учнів та зробити навчання сучасним.

Почесною гостею заходу стала Міністерка освіти і науки Ганна #Новосад. В рамках панельної дискусії «2020 – рік математики» розповіла про те, чому саме математика наразі є пріоритетом в українській освіті.   

До того, як оголосили результати PISA, всі розуміли, що у нас є певні проблеми з математичною компетентністю. Але до кінця незрозумілим залишався масштаб проблеми. Ті результати, які ми отримали в грудні, є надзвичайно тривожними для нас як суспільства, яке хоче розвиватися і яке прагне бути прогресивним, – наголосила пані Новосад.

Математична компетентність є базовою, і без неї неможливо побудувати успішне життя – насамперед професійне і життя суспільства загалом.

За словами Міністерки, ті 36%, які за результатами #PISA не досягають базового рівня математичної компетентності, – це занадто багато. Базовий рівень є фактично елементарним, а з ним не може впоратися значна кількість учнів. Найбільше проблем виникає з розв’язанням дробів та відсотків.

З олімпіадниками, навпаки, складається зовсім інакша ситуація. В Україні багато сильних учнів та учениць, які займають призові місця на олімпіадах та міжнародних конкурсах.

Ми як суспільство можемо виграти лише тоді, коли якомога більший відсоток дітей матиме базовий рівень знань з математики. Тому ми вирішили політично підкреслити необхідність дискусії щодо рівня знань математики у суспільстві і попросити Президента оголосити цей навчальний рік Роком математики, – пояснила Ганна Новосад.

Міністерка зазначила, що, на жаль, не скрізь в Україні є достатня кількість вчителів та можливостей для ширшого розвитку. Через це програють діти.

І ми дозволяємо цьому відбуватись, адже, мовляв, ця ситуація не стосується столиці. Я б хотіла поговорити про те, як, зокрема й за допомогою змішаного навчання, ми можемо дати кращі шанси на успіх тим дітям, які не живуть у великих містах і не мають доступу до більших можливостей.

Результати PISA продемонстрували суттєву різницю між навчальними досягненнями дітей, які навчаються у великих містах і мають кращі соціально-економічні умови, та досягненнями дітей, які живуть у сільській місцевості. Різниця складає 2 з половиною роки.

Дітям у сільській місцевості потрібно на 2 з половиною роки більше вчитися, щоб вирівняти результати.

 Що очікує вчителів? 

Сучасні вчителі розуміють, що їхнє основне завдання – створення умов для формування в учнів не лише предметних компетентностей, а й ключових. Важливо навчати дітей самостійно здобувати знання, планувати свою діяльність, володіти навичками самооцінювання, самоаналізу та самокорекції. Але варто пам’ятати, що сучасні учні мають зовсім іншу ментальність і по-іншому хочуть сприймати математику. Відповідно, існує потреба в нових інструментах і методах.

Складнощі ще й у тому, що вчитель веде клас з різними дітьми. Педагог може фізично не встигнути підлаштуватись під всіх, і тому не завжди має можливість звернути увагу на слабших учнів. Грає роль і звичайний страх. Коли дитина чогось не розуміє, вона боїться спитати, адже думає, що всі вважатимуть її дурною.

Якщо учень не засвоїв якусь базову річ – йому складно рухатися далі. У цьому й криється основна проблема.

Під час формування Закону «Про повну загальну середню освіту», МОН додало норму про додаткові індивідуальні години для вивчення предметів. За словами Міністерки, у такий спосіб у законодавстві закладено оплачувану можливість для вчителів додатково (після занять) викласти ту чи іншу тему діткам, які мають рівень нижче базового.

Ганна Новосад розповіла, що планується створення окремого дистанційного курсу з математики, який допоможе вчителям систематично покращувати свої знання.

Влітку разом з партнерами ми хочемо провести серію літніх таборів для педагогів з метою професійного розвитку. Згодом ці табори ми зможемо визнавати як підвищення кваліфікації.

Міністерка погодилася з тим, що додаткові години на викладання математики є вкрай необхідними, адже чотирьох годин, які зазвичай відводяться на цей предмет, не вистачає.

 Актуальність змішаного навчання 

На думку Ганни Новосад, формат онлайн є невід’ємною частиною життя сучасної людини, але він не зможе повністю замінити собою навчальний процес. Головною причиною, чому живе навчання зберігає першість, є потреба у безпосередній комунікації з учителем, з однокласниками, потреба обмінюватися думками.

Останній рік на державному рівні ми намагалися закуповувати якісь технічні засоби або самостійно їх розробляти. Суттєвого успіху ми не досягли з однієї простої причини: освітній ринок не до кінця готовий пропонувати вчителям якісні рішення (наприклад, як електронні підручники), які б у певний спосіб покращили освітній процес.

 Про оцінювання якості освіти 

Міністерка вважає, що на першому курсі університету неможливо оцінити успішність попередньої шкільної освіти. І не варто сприймати ЗНО як мірило якості.  

Оцінювати якість освіти лише за результатами ЗНО – дуже обмежений підхід.

Я абсолютно переконана, що ЗНО потребує адаптації і модернізації. Наразі зовнішнє незалежне оцінювання може повністю виміряти те, що ми хочемо закласти впродовж всієї шкільної програми, зокрема – компетентності.  

 Підхід до формування профілів 

Під час дискусійної панелі вчителі звернулися до Ганни Новосад з питанням щодо підходу до формування профілів. У нинішній концепції профільної освіти він залишається традиційним: традиційно-математичний, фізико-математичний. Можливо такий підхід потребує осучаснення, наприклад, поєднання у профілі математики та англійської.

Зараз у нас немає затвердженої концепції старшої профільної школи. Ми заклали певні аспекти у Законі «Про повну загальну середню освіту», принаймні щодо структури академічного ліцею, – відповіла Міністерка. – На мою думку, англійська має бути абсолютно в усіх профілях.

 Допомога молодим учителям 

Наразі в Україні надзвичайно гостро стоїть проблема з молодими спеціалістами, які не хочуть вчитися на вчителя математики і, відповідно, викладати у школі.   

Мені здається, що ситуація з природничими науками і математикою в Україні значно гірша, ніж з іншими науками. На жаль, у нас йдуть у педагогічні виші ті, хто має найнижчі результати.

На думку Ганни Новосад, нестача молодих спеціалістів пояснюється двома причинами:

  • Відсутність фінансового стимулу.
  • Відсутність поваги до професії.

Вчитель має відчувати педагогічну свободу, автономію творити і робити щось, що виходить за межі бюрократичних наказів міністерства.

Цього року у нас буде перша точкова підтримка молодим педагогам – одноразова фінансова виплата впродовж року. Молодих спеціалістів у нас близько 74 тисяч. Це те, що ми намагалися швидко запропонувати, зважаючи на обмеження ресурсів, – підкреслила Міністерка.

За словами пані Новосад, #МОН має системно підійти до реформи оплати праці, переглянути, як нараховуються оклади, переглянути систему надбавок – й за рахунок цього підвищити оплату молодих фахівців.    


Вас також можуть зацікавити такі матеріали:

Указ Президента про Рік математики 2020/21: відтепер навіть філологи здаватимуть ЗНО з математики

Рік математики: де в ютубі шукати науково-популярну математику

ЗНО і ДПА з математики 2020: завдання та оцінювання

Результати ЗНО з математики впливатимуть на конкурсний бал не для всіх

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.