Шкільне підприємництво: як учителю його стимулювати

Підліткове підприємництво з підтримкою школи та в її приміщенні вже успішно працює в США, Індонезії, Німеччині.

Шкільне підприємництво можна назвати копією «дорослого» бізнесу з повноцінною структурою, правовими рамками, доходом, витратами та прибутком.

Німеччина на державному рівні підтримує подібні ініціативи – на сьогодні вже 20% німецьких шкіл мають під своїм дахом від одного до трьох шкільних підприємств. Їх продукція охоплює напрями від вирощування фруктів та овочів до інноваційних винаходів та продуктів.

Проте бувають і несподівані ініціативи. Для прикладу, шкільне підприємство у Фалькензее поблизу Берліна скуповує старі трактори марки Porsche, реставрує їх та продає.

Як допомогти учням організувати учнівську фірму?

Насамперед, потрібно прийняти, що з імовірністю 99% класична бізнес-формула (купити-дешевше-продати-дорожче або виробити-самому-продати-дорожче-собівартості) не зацікавить сучасних школярів – їхні погляди найчастіше скеровуються на стале або соціальне підприємництво.

Координатор програми співробітництва задля розвитку в країнах Східного партнерства при Дитячому Фонді Німеччина (ChildFund Deutschland e.V.) Богдан Андрощук радить розпочати з німецького досвіду і зробити 10 кроків до шкільного підприємства за схемою Fachnetzwerk Schülerfirmen (Фахова мережа шкільних підприємств):

  1. Старт (пошук ідеї, створення команди);
  2. Розробка бізнес-ідеї (збір та перевірка даних, пошук клієнтів та партнерів);
  3. Реєстрація фірми (угода зі школою, юридичний старт підприємства);
  4. Формування підприємства (структура, відділи, процеси);
  5. Побудова команди (структура, розподіл завдань, виклики);
  6. Створення продукту (ціна, підтримка, продажі);
  7. Реклама та маркетинг (логотип, комунікації, рекламна продукція);
  8. Фінанси (бухгалтерія, звітність, аудит);
  9. Партнерство (кооперація, стратегічне партнерство);
  10.   Розвиток (підвищення кваліфікації, послідовники, сертифікати для випускників підприємства).

Зворотній зв´язок з боку школи та шкільного середовища надзвичайно важливий для розвитку, проте ще більш важливе вміння шукати, отримувати та опрацьовувати його зі сторони учнів.

Як в Україні легально вести шкільне підприємство?

Підтримку ініціативі може надавати один із зацікавлених учителів школи, підприємець-сусід школи, хтось із батьків дітей або зовнішній консультант-підприємець на волонтерській або й платній основі. На думку Артема Корнецького, експерта зі шкільного і соціального підприємництва та доцента Українського Католицького Університету, на перших етапах обійтися без професійної консультації ведення такого бізнесу у рамках школи важко, тому він та очолювана ним громадська організація School of ME завжди готові допомогти і підказати.

З правової точки зору — це «навчальна діяльність учнів школи із виробництва та реалізації товарів чи послуг». Для легального ведення шкільного бізнесу можна створити молодіжну неприбуткову організацію (НПО), яка буде займатись підприємницькою діяльністю та приймати в свої члени учнів школи. Школа в такому разі може надати приміщення та певні ресурси.

Зареєструвати НПО можна онлайн, проте в цьому процесі потрібна участь повнолітніх: учителів школи, працівників відділу освіти місцевої адміністрації, партнерських організацій або інших дорослих.

Важливо, що гроші, виручені від продажу товарів, зазвичай витрачаються на потреби, які учні визначили пріоритетними: розвиток самого шкільного бізнесу, підтримка соціально незахищених або бідних дітей, освітні подорожі класами, підтримка літніх людей, вирішення екологічних проблем тощо.

Подібна організація буде потребувати ведення базової бухгалтерії, що може компенсуватись доходами від продажів шкільної фірми.

На сьогодні у декількох українських та міжнародних організації є конкретизоване прагнення розвивати шкільне підприємництво в Україні. На наступні 10 років існують плани розвитку, які включають створення інформаційних та консультаційних матеріалів для учнів та шкіл, розбудова екосистеми та фонду для підтримки шкільного підприємництва в Україні, а також розробка пропозицій для уряду України щодо розвитку та імплементації концепту у сфері неформальної освіти.

Читайте також: Станція сортування сміття у школі: як учителі підтримали ініціативу учнів

Авторка: Міла Язвінська, School of ME

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.