Статті
3409
17 липня 17:11

Прості методи складного інклюзивного навчання

Нестача коштів та мінімальне фінансування шкіл призводить до того, що інклюзивних класів стає все більше, а проблема з кваліфікованим кадровим забезпеченням не зникає.

Навчання дитини з особливими освітніми потребами вимагає не лише відповідного освітнього середовища (побудови пандусів, можливості з легкістю долати поверхи у школі та відчувати себе комфортно у закладі освіти), але й кваліфікованих спеціалістів, компетентних вчителів та асистентів. Чи кожна школа готова та має сили й можливості створити необхідні умови?

Прості поради всім учасникам освітнього процесу допоможуть подолати деякі страхи та хвилювання.

На допомогу вчителю:

1. Не ставте собі нереальні педагогічні цілі. Не поспішайте пройти сторінку підручника, «аби було». Використайте перший навчальний місяць для знайомства. Встановіть емоційний контакт з дитиною, звикніть один до одного, поговоріть про звичайні речі – вподобання, улюблені страви, мультфільми. Розкажіть дитині про себе, чому працюєте у школі, що полюбляєте робити у вільний від роботи час (можливо, маєте незвичне хобі, таланти).

Ці прості діалоги допоможуть дитині побачити у вас друга, наставника, обізнану людину, а не суворих вчителя чи вчительку, які, навіть не привітавшись, вже озвучують тему уроку.

2. Налаштуйте учнів класу на спільний результат. Ніколи не виокремлюйте дитину фразою: «Діти, на перерві всі мають спілкуватись з (ім’я дитини)». Краще сказати так: «Учні, пам’ятайте, ми всі – члени однієї спільноти, клас, в якому кожен піклується про того, хто поруч».

3. Що робити, якщо дитина порушує дисципліну, а у класі відсутній асистент? Спробуйте підійти до учня і просто покласти руку на плече. Без зауважень, зупинки уроку та відволікання уваги інших учнів. Здебільшого у такі моменти дитина починає відчувати себе у безпеці та заспокоюється.

4. Працюйте за чітким та зрозумілим для учнів планом. Якщо це перерва і час відпочинку, не треба розв’язувати ще одну задачу, або приклад з надією, що діти більше вивчать. Реальне життя – це зовсім інша справа, й дзвоник для учня – це сигнал про законний відпочинок. Тим паче дитині з особливими освітніми потребами необхідний час, щоб перемикнути свою увагу на речі, які подобаються: іграшки, розмальовки, спілкування з іншими.

5. Дозволяйте дитині демонструвати свої емоції та хвилювання. Спокійно реагуйте на постійну зміну настрою. Якщо дитину щось обурило чи образило, скажіть, що ви розділяєте її хвилювання і хочете допомогти. Запитайте, чим саме ви можете допомогти? Які ваші реальні та посильні дії можуть покращити цей стан? (Наприклад, дитина може захотіти зателефонувати з вашого телефона мамі, посидіти на вашому стільчику, обійняти вас, попити води).

6. Якщо з вами у парі працює асистент, одразу налагодьте з ним партнерські відносини, адже ваша загальна ціль – це щастя дітей. Допомагайте одне одному, обговорюйте успіхи та поступ учнів, аналізуйте негаразди та проблемні ситуації. Також залучайте до співпраці шкільного психолога.

Батькам на замітку:

1. Ваша дитина – це учень загальноосвітньої школи, член колективу з повним списком прав та обов’язків.

2. Спілкуйтесь з вчителем. Вам ніхто не відмовить у розмові, обговоренні навчального дня, поведінки, успіхів у навчанні.

3. Якщо у школі є психолог і вам необхідна порада чи підтримка – ви маєте право домовитись про зустріч та почути відповіді на запитання, які вас хвилюють.

4. Не сприймайте вчителя агресивно. Навіть якщо вам не завжди подобаються поради, рекомендації чи коментарі (до прикладу, вам здається, що педагог дитину недооцінив), не сприймайте з болем. Прислухайтесь, проаналізуйте, перепитайте через декілька днів, чи покращилась ситуація.

Вчитель – це людина, яка бажає вам і дитині добра. Адже кожен педагог мріє працювати у тандемі з учнями та їхніми батьками.

Що необхідно знати кожному:

1. У січні вийшов новий закон «Про повну загальну середню освіту», де вказано (стаття 24), що доплата за роботу в інклюзивних класах – 20%.

2. Згідно з законом «Про повну загальну середню освіту» (стаття 24, пункт 4), асистент вчителя повинен працювати 25 годин на тиждень.

3. Існує лист МОН від 5 лютого 2018 року №2.5-281, де зазначено, що основна функція асистента вчителя як педагогічного працівника – це співпраця з учителем інклюзивного класу, аби допомогти приділити увагу кожному учню під час освітнього процесу.

4. Асистент учня (дитини) – не педагогічний працівник. Він супроводжує учня і не втручається в освітній процес. Ним може бути один з батьків, уповноважена ними особа або соціальний працівник. Асистент може бути присутній під час уроків та позакласної роботи, допомагати у пересуванні, відвідуванні туалету, переодяганні, харчуванні дитини в школі тощо.

Лише спільними зусиллями та щирим бажанням зробити школу сучасною ми зможемо подолати всі негаразди!


Беріть участь у всеукраїнській науково-практичній онлайн-конференції  від «Всеосвіти» Освітній практикум: безбар’єрне освітнє середовище для дітей з особливими освітніми потребами.

Експерти розкажуть учасникам про особливості створення безбар’єрного середовища закладу освіти, що було б найсприятливішим для адаптації дітей з інвалідністю в умовах освітнього середовища, а також нададуть методичну допомогу педпрацівникам закладів освіти щодо організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг.

Підвищуйте свою кваліфікацію разом зі «Всеосвітою»!

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.