Ігри та завдання для формування мовленнєвої компетентності НУШ

Ігри, завдання та прийоми розвитку мовленнєвих потенцій як дошкільнят так і молодших школярів.

В основі формування мовленнєвої компетентності молодших школярів лежить уміння слухати і розуміти усне мовлення. Тому, починаючи з 1 класу на уроках навчання грамоти, а в 2-4 класах на уроках української мови, передбачена робота над формуванням аудіативних умінь. 

Учням пропонуються завдання на сприймання різних мовних одиниць: звуків, слів і надалі, словосполучень, речень, текстів. Тому першим видом вправ  який буде тут представлений першочергово – це завдання на розвиток фонематичного слуху. Завдання дитини почути слово, що відрізняється звуком від всіх інших, що подані в мовному ряді. Спочатку педагог читає слова повільно. Коли вчитель переконався, що вихованці зрозуміли завдання, швидкість читання збільшується.

 1. «Влови слово» 

  • Коза, коза, коза, коса, коза, коза.
  • Гірка, нірка, гірка, гірка, гірка.
  • Періг, періг, періг, періг, поріг.
  • Вік, сік, сік, сік, сік.
  • Болото, золото, болото, болото, болото.
  • Рід, рід, рід, рік, рід, рід.
  • Коса, коса, коса, каса коса.
  • Зірка, сірка, зірка, зірка, зірка.
  • Сир, сир, син, сир, сир, сир.
  • Кора , кора, кора, кора, кора, гора.

 2. «Загублений звук» 

Дітям слід почути в мовному потоці пропущений звук. Обов’язково дитина має повторити все речення після того як пропущений звук у слові було визначено. І назвати слово в яке вставили пропущений звук.

  1. Дідусь читає …азету.
  2. …оробець сидить на … ілці.
  3. У стрючках дозрів …орох.
  4. На столі лежить кни…а.
  5. …оріхове листя упало на …анок.

Педагог підбирає речення блоками. Кожен блок містить один визначений вчителем заздалегідь звук. Блок може містити від 5 і більше речень. Після кількох, таких вправ, вчитель добирає речення і звуки в них в довільному порядку. Обов’язково звертає увагу на те, щоб діти назвали всі пропущені звуки у словах поданого речення.

Наприклад:

Кіш…а полю… на мишку. [к, є]

…уки в мами ніжні теп…і. [р, л]

Кали…а …ервона ро…те біля плоту. [н, ч, с]

 3. «Почуй речення» 

Завдання полягає втому, що кілька дітей (кількість учасників дорівнює кількості слів у реченні) одночасно промовляють кожен своє (задане вчителем) слово. Решта учнів мають почути в цьому мовному потоці слова і скласти їх в речення. Вчитель заздалегідь повідомляє кожному учаснику його слово так, щоб ніхто з товаришів не почув. За командою вчителя учасники одночасно промовляють свої слова. Решта школярів повинні почути і відтворити речення.

 4. «Утвори прикметник від поданого іменника» 

Це набір карток на яких зображені предмети і дітям потрібно назвати прикмету, з чого зроблений предмет. Наприклад, полиця з дерева – дерев’яна; ваза зі скла – скляна і т.д. Гра рекомендована для групової роботи.

Надалі гра може проводитись без карток. Коли вчитель лише зачитує ознаку, а діти по черзі утворюють прикмету від поданого слова. Приклад:

  • Лимон, а сік …? Лимонний
  • Хутро, а шапка? Хутряна
  • Яблуко, а варення …? Яблучне
  • Кучері, а чуб…? Кучерявий
  • Повітря, а змій…? Повітряний
  • Шкіра, а куртка…? Шкіряна
  • Сосна, а ліс …? Сосновий
  • Дощ, а черв’як …? Дощовий
  • Вишня , а пиріжки …? Вишневі
  • Бетон, а мур …? Бетонний
  • Ніч, а ліхтарик….? Нічний
  • Сонце, а день…? Сонячний
  • Цукор, а печиво…? Цукрове.

Можна запропонувати дітям спробувати утворити вищий ступінь якості. Наприклад:

  • Красивий – красивіший – най красивіший
  • Малий – менший – найменший
  • Товстий – товстіший – най товщий – товстезний
  • Вузький – вужчий – найвужчий
  • Важкий – важчий – найважчий

 5. «Дієслова» 

Даний вид роботи дуже схожий до попередньої гри. З однією різницею, що в цій грі учням слід утворювати дієслова.

Приклади завдань:

  • Дзвінок – … дзвеніти
  • Хвороба – … хворіти
  • Фарба – …фарбувати
  • Сміх – …сміятися
  • Обійми –… обійматися.
  • Дружба – … дружити
  • Спів – … співати
  • Танець – … танцювати
  • Стрибок – … стрибати
  • Сон – … спати
  • Праця – … працювати
  • Нюх – …нюхати
  • Поцілунок – …цілуватися.

Одним із варіантів гри може бути завдання, коли дієслово потрібно не промовити, а відтворити дію. Такий варіант гри доцільно проводити в комунікативній зоні ще й з метою соціалізації та згуртування колективу класу. Якщо мають місце конфліктні ситуації і потрібно розрядити емоційне напруження в колективі. Або ж як гра-знайомство в першому класі.

 6. «Правда - неправда» 

Це набір сюжетних картинок. Педагог по черзі демонструє картинку і коментує сюжет, але навмисно допускає помилку. Малюк повинен співставити почуте з побаченим і зрозуміти помилку. Наприклад, на картинці зображені друзі, що біля вогнища п’ють чай. Педагог демонструє картинку і коментує: - Друзі біля вогнища їдять кашу.

Дитина повинна дати відповідь правильно чи неправильно прокоментована картинка і при необхідності дати правильну відповідь. Вчитель слідкує за тим, щоб вихованці давали розгорнуті відповіді. Вчитель коментує картинки правильно, щоб підтримувати увагу дітей до завдання.

 7. «Утворення множини іменників» і «Утворення пестливих форм іменників» 

Подані ігри схожі у використанні, тому види вправ з ними будуть описані нижче:

Ігри у вигляді набору карток.

  • Картинки можна помістити  в мішечок і кожна дитина може по черзі витягувати картки і виконувати завдання.
  • Діти можуть витягувати по черзі картки із колоди і пропонувати виконати завдання картки своєму товаришу. Тобто діти виконують завдання міняючись картками.

Можна поділити клас на дві команди.


Ще більше корисної інформації ви почуєте на вебінарі Здравчевої Тетяни, дефектологині і практичної психологині. 

Перегляд вебінара безкоштовний! За бажанням, можна замовити свідоцтво (сьогодні акційна ціна складає 40 грн)

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/igri-ta-zavdanna-dla-formuvanna-movlennevoi-kompetentnosti-nus-116.html

#онлайн_вебінар #НУШ #мовлення #ігри

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!