і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Акція
Вебінарний безліміт
Заощаджуйте понад 5000грн

Замовляйте усі свідоцтва за вебінари (понад 90 вебінарів)

з 12 липня
до 25 липня
199грн
з 26 липня
до 15 серпня
299грн
з 16 серпня
до 31 серпня
399грн
Активуйте «Вебінарний Безліміт» та отримайте
30 днів необмеженого доступу до 90 вебінарів

5 наукових причин, чому прогулянки допомагають краще вчитися

Як свіже повітря впливає на дитину, у порівнянні з гуртком робототехніки. На що варто зробити акцент – на прогулянки чи на навчання? Погляд учених.

Виявляється, перебування на природі покращує здібності дітей. Не тільки тому, що вони починають краще розуміти вірші українських поетів, де над вишнями хрущі гудуть, летить крилатий журавель, парує степ і оживає ліс. Свіже повітря розвиває працездатність і покращує психічне здоров'я. Принаймні, так стверджують вчені.

З того моменту, як в житті дорослого з'являється дитина, до переліку обов'язків додаються регулярні прогулянки. Багато хто намагається уникнути  цих обов’язкових променадів від гойдалки до дитячої гірки: батьки виставляють люльки на балкон або включають перед сном стереоефекти (шум моря, співи птахів і т.д.) і тішаться надіями, що такої взаємодії з природою цілком достатньо. Нагадаємо, нещодавно ми публікували результати дослідження вчених щодо рівня щастя дітей.

Користь прогулянок сучасних дітей справді здається сумнівною. Варто тільки визирнути з вікна: бетонні стіни, пил, калюжа з райдужними розводами (ні, не від того, що нею пробігся єдиноріг, а, радше, від бензину), дитячий майданчик, закутаний в асфальт, і трішки гумового покриття – аби той, хто розігнався, перестрибуючи калюжу, не забився.

Чим старшою стає дитина у місті, тим дискусійнішим видається її перебування на так званому свіжому повітрі. Перепрошую, але коли ж нам бродити довколо кущів, якщо вдома на тебе чекає гора домашнього завдання, цікавих студій, занять в онлайні, та й робототехніка ось з'явилася! А в добі ж усього 24 години. І було б, до речі, непогано ще колись викроїти собі декілька годинок на сон, звісно ж, якщо математика буде виконана.

Прогулянки у місті дійсно не виглядають серйозною перевагою, однак сучасна наука доводить, що перебування на природі та взаємодія з гілками та листям покращує ті якості, які ми сподівалися поліпшити робототехнікою: наприклад, увагу, концентрацію, навчальну мотивацію. Ба більше, природа допомагає зняти стрес, в який впадає людина після особливо інтенсивних занять на гуртках і захопливих уроків онлайн. І, що найцікавіше, позбуватися стресу можна навіть під час навчання.

Вчені з Університетів Іллінойсу і Міннесоти проаналізували понад 500 наукових робіт про природний вплив на дитяче здоров'я і когнітивні здібності. Висновки їхнього дослідження допоможуть зрозуміти у чому саме перевага перебування на природі дітей… Ну, або хоча б на жмутках зеленої трави, яка видніється з-під асфальту.

Перевага №1
 Підвищення уваги та концентрації 

Раніше педагоги вважали, що, дивлячись у вікно, учень відволікається і пропускає важливу інформацію повз вуха. Тепер, коли діти стали відволікатися, дивлячись у смартфони, прийшло і розуміння глибини старих помилок. Все прямо пропорційно навпаки: погляд у вікно допомагає школяреві зосередитися. Під час експериментів учні, які сиділи в класі з видом на зелень, краще впоралися з тестами на концентрацію, ніж ті, кому дістався клас з видом на панельну забудову або взагалі без вікон. Поліпшення уваги було відзначено вченими, зокрема, і під час екскурсій. Але дивно, що цей «фокус» працює навіть з вікном.


Перевага №2
 Подолання стресу 

У дітей, яким раз на тиждень проводили уроки в лісі, кортизол – гормон стресу знижувався на увесь день. У їхніх товаришів, які сиділи над завданнями в класі, – показники лишалися однаковими упродовж усього дня в школі. Можна припустити, що нижчі фізіологічні показники стресу, виявлені у школярів на природі, пов'язані з відсутністю хвилювання, що нікого не викличуть до дошки. Проте вчені впевнені, що здоровіша ситуація з коливанням кортизолу у «лісових» учнів, водночас, антистресовий ефект не пов'язаний з фізичною активністю.


Перевага №3
 Покращення  внутрішньої дисципліни 

Зазначені в дослідженнях зміни контролю своїх імпульсів легко пояснить навіть дитина. Чим людина гірше почувається, тим гірше її поведінка, а відтак, і отримує більше зауважень від викладача. Вертяться люди часто саме від необхідності сидіти в приміщенні з іще тридцятьма бідолахами. Вони повинні увесь день майже нерухомо дивитися вперед на дошку, а кожне бовтання ногами, змахи рук або зайва посмішка розцінюється як суворе порушення. Така собі свобода, чи не так? Натомість, відчувши на своєму обличчі свіжий вітер, діти здатні ефективніше надалі проводити час на заняттях.


Перевага №4
 Підвищення залученості та навчальної мотивації 

Автори досліджень одноголосно запевняють, будь-який предмет стає цікавішим і важливішим для дітей, якщо його перенести за ворота школи. Вченим важко пояснити цей ефект – наприклад, вони висувають версію, що інтерес до пізнання росте завдяки підвищенню дитячого настрою. Тобто, доки учні переодягалися у змінний одяг і вовтузилися в гардеробі для проведення експерименту на дворі, пів уроку фізики пройшло! радощам школярів немає меж – знання всотуються, ніби губками.

Водночас, сприятливий ефект від читання поезії на галявинах у парках настільки великий, що накладає відбиток на подальші заняття в класах. Вчені відзначають навіть зростання «інтересу до школи в цілому», що зовсім вже здається феноменом.


Перевага №5
 Піклування  про здоров’я 

Школярі, коли полишають класні парти, покращують стан дихальної та серцево-судинної системи, що перш за все прямо пов'язано з можливістю впоратись з академічними навантаженнями. І звичайно ж, ці ж самі учні вже на сходах розгортають масштабну фізичну активність. Гіподинамія й ожиріння – проблеми, що викликають все більше занепокоєння. Американський психолог Пітер Грей, автор книги «Свобода вчитися» пов'язує проблеми зі здоров'ям у дорослих з тим, що діти змалечку тільки й роблять, що сидять на різноманітних заняттях для розвитку – нерухомо, ніби маленькі офісні працівники.

Є й інші вигоди перебування на природі. Вони зумовлені більш неформальним середовищем. Наприклад, співпраця між учнями та відчуття свободи й безпеки.

Усе це чудово, скаже читач, але чимало факторів обертається довкола одвічного питання: хто має гуляти з дитиною? Адже п’ять днів на тиждень учень проводить за партою, а уроки ботанічного гуртка виявилися не дослідженням трав, а збіговиськом ботаніків за книжкою. Суцільне розчарування.

У деяких куточках планети обов'язок гуляти з дитиною розподіляється між батьками та школою, а інтерес до таких «напів вуличних» шкіл тільки росте. Можна згадати й фінські школи, в яких уроки морозним ранком на подвір’ї – звичайна справа.

Так, Нова українська школа обіцяє уроки на свіжому повітрі, проте, переважна більшість школярів зараз не має можливості оцінити мальовничий вид луків. Тож, якщо перенести навчання на природу ще немає змоги, то є сенс зменшити додаткове навантаження для дитини на користь забав на свіжому повітрі.

Турботливі батьки можуть полегко здихнути – біганина вулицею з палицею ефективно сприяє навчальній діяльності. Якщо і це неможливо, то ми можемо частіше відкривати вікна і показувати, як далеко за річкою гойдаються стебла ячменю... Чи це машини мерехтять у заторі?

Посилання на «Мєл»: https://mel.fm

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти