Бібліотека

«Знаємо та реалізуємо свої права» тренінгове заняття для підлітків

Опис документу:
Мета: формувати правовий світогляд підлітків, який би охоплював систему теоретичних знань про права, і на цій основі формувати активну позицію підлітків щодо реалізації себе та своїх прав у житті. Завдання: ознайомити учасників з їхніми правами та обов’язками, із основними положеннями Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини, законодавчих актів України.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Знаємо та реалізуємо свої права»

тренінгове заняття для підлітків

Знати свої права –

означає вже наполовину

володіти ними.

Мета: формувати правовий світогляд підлітків, який би охоплював систему теоретичних знань про права, і на цій основі формувати активну позицію підлітків щодо реалізації себе та своїх прав у житті.

Завдання:

  • ознайомити учасників з їхніми правами та обов’язками, із основними положеннями Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини, законодавчих актів України;

  • ознайомити з видами відповідальності залежно від віку і характеру вчинків; стимулювати творчу і соціальну активність, ініціативу підлітків;

  • сформувати навички правомірної поведінки, вчити діяти в різних життєвих ситуаціях відповідно до норм права;

  • виховувати непримиренність до протиправної поведінки, формувати навички правомірного реагування на протиправні дії оточення.

Тренер. Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти своє місце у суспільстві. Кожен з вас – частинка суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить переважно від вас як особистості. Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.

Однак пам’ятайте: поряд із вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ви в своїх діях керуєтесь совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих.

Народна мудрість наголошує: «Якого ставлення бажаєш до себе – так стався і до інших», «Що посієш – те й пожнеш», «Людина – коваль свого щастя», «Життя прожити – не поле перейти», і ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені віками.

Найважливішою для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.

  1. Вправа «Правила тренінгу»

Мета: установлення атмосфери довіри та співпраці між учасниками тренінгу.

Обладнання: великий аркуш паперу, маркери.

На початку тренер пропонує кілька правил, далі учасники тренінгу його доповнюють. Правила вписуються маркером на великий аркуш паперу та вивішуються на видному місці. Отже, кожний з учасників тренінгу буде (нижче подаємо приблизний перелік правил):

  • доброзичливим;

  • тактовним;

  • толерантним;

  • говорити від свого імені;

  • активним;

  • говорити по темі;

  • говорити лаконічно;

  • дотримуватись «правила руки» (піднімати руку, коли бажає висловити свою думку);

  • дотримуватись «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно).

  1. Вправа «Знайомство учасників тренінгу»

Мета: створення емоційно комфортної атмосфери довіри, розкутості, подолання сором'язливості, що сприяє результативній спільній роботі учасників тренінгу.

Обладнання: бейджі або листочки клейкого паперу, фломастери.

Тренер пропонує кожному учаснику тренінгу написати ім'я, яким би він хотів, щоб його називали у групі, а також можна написати слово, що асоціюється в нього з поняттям «право». Можна намалювати символ (емблему), що відображає індивідуальність, захоплення, переконання.

Далі необхідно, щоб кожний стисло прокоментував написане слово, що асоціюється в нього з поняттям «право».

  1. Вправа «Ливарпамен»

Мета: підвести учасників до розуміння необхідності знання правил і законів, їх цінності для суспільства.

Тренер об’єднує учасників у дві команди і просить вишикуватися у дві колони. Потім дає маркер (або інший предмет) першому гравцеві кожної команди й пропонує розпочати гру. Очевидно, учасники будуть розгублені через відсутність вказівок. Через деякий час педагог-тренер пояснює деякі правила гри: маркер потрібно спочатку передати в кінець колони, а потім назад. Команди починають, але педагог-тренер їх зупиняє, сказавши, що вони не так грають: маркер необхідно передавати через ліве плече. Учасники починають обурюватися, що їм нічого про це не казали. Після чергового старту гра знову зупиняється, і додається якесь нове правило. Коли більшість учасників будуть обурені перебігом гри, педагог-тренер припиняє її.

До уваги тренера! При підсумках гри необхідно звернути увагу на важливість знання та дотримання правил і законів не тільки у грі, а й у житті. Назва гри «Ливарпамен», якщо її прочитати у зворотному напрямку, звучить як «нема правил».

Обговорення:

  • що ви відчували, коли виконували цю вправу?

  • що здавалося несправедливим?

  • що могло зробити гру справедливою? (Знання учасниками правил гри)

  • де потрібні правила?

  • для чого потрібні правила?

  • що спільного між правилами і законами?

  1. Вправа «Порушення прав казкових героїв»

Мета: закріпити знання учасників про права дитини, навчити знаходити порушення прав дитини у повсякденно-му житті.

Педагог-тренер об’єднує учасників у дві підгрупи і ставить завдання: пригадати казки, де порушуються права персонажів. На виконання відводиться 5 хв. Після закінчення роботи учасники презентують результати: називають казки, виявлені в них порушення прав героїв і коментують їх.

Казки в яких порушується право:

  • на життя («Колобок», «Івасик-Телесик», «Котик і Півник», «Червона Шапочка», «Троє поросят»);

  • на житло («Коза-Дереза», «Три ведмеді»);

  • на харчування («Лисичка і Журавель», «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат»);

  • на сім’ю («Гидке каченя», «Дідова дочка і бабина дочка», «Казка про царя Салтана»);

  • на відпочинок («Попелюшка», «Дідова дочка і бабина дочка», «Дванадцять місяців»).

Обговорення:

  • що ви зрозуміли виконуючи цю вправу?

  1. Гра «Хто де живе?»

Одне із прав людини – це право на житло. Учасникам команд потрібно швидко по черзі назвати житло різних тварин:

  • заєць – нора;

  • ведмідь – барліг;

  • щука – річка;

  • дельфін – море;

  • лисиця – нора;

  • кит – океан;

  • лелека – гніздо;

  • людина – будинок.

  1. Вправа «Комендантська година»

Мета: підвести учасників до усвідомлення, що деякі обмеження для дітей з боку батьків є не обмеженням їхніх прав, а піклуванням про їхню безпеку і здоров’я.

Тренер розповідає про те, що в багатьох країнах світу (наприклад у Сполученому Королівстві Великої Британії, США та ін.) для зниження злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів вводили комендантську годину для дітей. Вона полягала в обмеженні перебування неповнолітніх (до 16 років) на вулиці без дорослих у вечірній та нічний час. Найчастіше це обмеження починається з 23.00 години (24.00 у вихідні дні) на весняно-літній період та 22.00 години (23.00 у вихідні дні) на осінньо-зимовий період — і до 6 години ранку. Далі тренер об’єднує учасників у дві підгрупи і роздає кожній аркуш А3 і маркери.

Перша підгрупа знаходить і обґрунтовує негативні сторони цього явища, друга — позитивні. На виконання завдання – 10 хв, після чого проводиться презентація напрацювань. Одна підгрупа може доповнювати іншу.

Обговорення:

  • що ви відчували, виконуючи цю вправу?

  • чи влаштовують ваші батьки для вас «комендантську го-дину»?

  • як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути загрози для життя і здоров’я?

  • як би ви вчинили на місці батьків?

До уваги тренера! Необхідно звернути увагу учасників на те, що комендантська година дещо схожа з обмеженнями, які встановлюють батьки, і такі обмеження приносять більше користі, ніж шкоди.

  1. Вправа «Трансплантація серця»

Мета: підвести учасників до розуміння, що право людини на життя не залежить від її власних поглядів.

Тренер об’єднує учасників у три підгрупи та описує ситуацію: у лікарні перебувають хворі, що потребують пересадки серця. Усі вони не в тяжкому стані, проте для пересадки є тільки одне серце.

Список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки:

  • бізнесмен – 29 років, може надати лікарні матеріальну допомогу;

  • жінка – 65 років, має шестеро дітей;

  • чоловік – 33 роки, священнослужитель;

  • дівчина – 19 років, наркоманка, неодноразові спроби самогубства;

  • чоловік – 37 років, заступник міністра;

  • чоловік – 40 років, будівельник;

  • жінка – 35 років, видатний лікар-онколог;

  • молодий чоловік – 22 роки, ВІЛ-інфікований.

Учасники виступають в ролі лікарів-кардіохірургів, які працюють у лікарні й вирішують, кому з хворих першому буде зроблено пересадку і в якому порядку будуть проводитися операції надалі. Потрібно обґрунтувати свій вибір. Кожна підгрупа отримує список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки. Після обговорення (5 хв) представник озвучує рішення підгрупи.

Запитання для обговорення:

  • чи залежить право на життя від особистих якостей людини?

  • хто і як вирішує, корисна та чи інша людина для суспільства?

  • до чого це може призвести?

  • що б ви відчували, якби когось із ваших родичів чи друзів визнали некорисним для суспільства і на цій підставі залишили без медичної допомоги, правового захисту, соціального забезпечення?

  • корисні діти для суспільства чи ні?

До уваги тренера! В жодному випадку не можна засуджувати учасників за їхній вибір. Необхідно підвести їх до думки про те, що всі люди мають однакове право на життя, і лікарі повинні проводити операції у порядку зарахування хворих до лікарні, якщо серед них немає тих, кому операція потрібна терміново.

Необхідно розповісти учасникам про клятву Гіппократа.

  1. Вправа «Рівний – рівному»

Мета: підвести учасників до розуміння, що права людини не залежить від її власних поглядів і соціального статусу.

Інструкція: учасники отримують роль про яку не кажуть іншим учасникам. Всі учасники стають у шеренгу. Їм зачитують список тверджень, якщо вони з ними погоджуються то роблять 1 крок вперед.

Ролі:

  • Безробітна жінка із 2 дітьми.

  • Донька директора місцевого банку, вивчаєте економіку.

  • Дівчина-мусульманка, живете разом із віруючими батьками.

  • Солдат, який виконує свій військовий обов’язок.

  • Молодий інвалід, який пересувається на інвалідному візку.

  • 17-річна циганка, не закінчила навіть початкову школу.

  • ВІЛ-інфікована повія.

  • Безробітній педагог, не вмієте користуватися комп’ютером.

  • Соціальний педагог, навантаження 0,25 ставки у віддаленій сільській школі.

  • 24-річний біженець із Сомалі.

  • Голова молодіжної політичної організації, співпрацюєте із провладною партією.

  • Власник успішної бізнес-компанії.

  • Донька посла.

  • Пенсіонер, у минулому працівник взуттєвої фабрики.

  • Подруга молодого художника-наркомана.

  • 27-річний бездомний.

  • Лесбіянка, 22 роки.

  • Переселенець із зони АТО, 56 років.

  • Успішний бізнесмен, 65 років.

  • Красива дівчина, яка не має освіти, прагне вийти заміж за багатого чоловіка.

  • Чоловік сім’ї, яка потрапила в СЖО.

  • Відома актриса.

  • Випускник інтернатного закладу.

  • Громадський діяч.

  • Одинока жінка, виховує двох неповнолітніх дітей.

  • Мати багатодітної родини.

  • Дружина відомого актора.

  • Депутат районної ради.

Список тверджень:

1. Ви ніколи не мали фінансових труднощів.

2. У вас нормальне житло, є телевізор.

3. Ваша мова, релігія і культура мають повагу у суспільстві, в якому ви живете.

4. З вашою думкою щодо соціальних і політичних питань рахуються.

5. До вас звертаються за порадою із різних питань.

6. Ви не боїтеся, що вас зупинить міліція.

7. Ви знаєте до кого звернутися за допомогою і порадою.

8. Ви ніколи не відчували дискримінації із-за свого походження.

9. Ваш соціальний і медичний захист відповідає вашим потребам.

10. Один раз на рік ви можете дозволити собі поїхати у відпустку.

11. Ви можете дозволити собі запросити друзів на вечерю.

12. У вас цікаве життя і ви бачите своє майбутнє життя у світлих тонах.

13. Ви можете собі дозволити вчитися і працювати у тій сфері, яку ви обрали.

14. Ви не боїтеся переслідувань на вулиці і висміювання у ЗМІ.

15. Ви можете приймати участь у виборах.

16. Хоч раз на місяць ви можете сходити до театру чи кінотеатру.

17. Ви не хвилюєтеся за майбутнє своїх дітей.

18. Ви можете купити собі новий одяг хоча б раз у три місяці.

19. Ви можете користуватися інтернетом.

20. Ви маєте власне житло.

Обговорення:

  • Чи всі учасники зробили 20 кроків?

  • Чому деякі учасники зробили лише декілька кроків?

  • Кому з учасників ви хотіли б допомогти зробити кілька кроків вперед?(при цьому ви ці кілька подарованих кроків повинні зробити назад)

  1. Вправа «Не зашкодь собі»

Мета: показати учасникам, які дії є потенційно небезпечними для них; навчити усвідомлювати небезпечні ситуації в житті.

Педагог-тренер інформує всіх, що у місті «Н» з’явився злочинець, який неодноразово нападав на підлітків з метою пограбування та насильства. Потрібно виробити рекомендації, які б давали можливість уникнути небезпечних ситуацій і звести ризик нападу до мінімуму.

До уваги тренера! Необхідно ознайомити учасників з поняттям «віктимна поведінка».

Віктимна (від лат. «victima» — жертва) поведінка – це поведінка, яка може спровокувати насильство, тобто людина, поводячись як потенційна жертва, створює передумови для насильства.

Тренер об’єднує учасників у три підгрупи. Перша підгрупа уявляє себе співробітниками правоохоронних органів міста, друга – редакцією телевізійної передачі «Дитина і закон», третя – молодіжною громадською організацією «За суспільство без злочинів».

Завдання підгрупам: створити рекомендації-пам’ятку для дітей та підлітків міста «Як не стати жертвою злочину». На виконання завдання — 10 хв. Потім підгрупи презентують свої рекомендації.

Обговорення:

  • чим була цікава для вас ця робота?

  • які висновки ви зробили?

Після обговорення необхідно познайомити учасників із пам’яткою для підлітків та коротко обговорити її пункти.

Пам’ятка для підлітків «Як не стати жертвою злочину»

  • Не носити з собою великої суми грошей.

  • Не приймати дарунків від незнайомих людей.

  • Не входити до ліфту або інших безлюдних, темних приміщень із незнайомою людиною.

  • Не проводити вільний час у підвалах, біля пустирів, нежилих будівель, будівельних майданчиків тощо.

  • Ні за яких обставин не сідати в автомобіль до незнайомих людей.

  • Не ходити одному по вулиці у темну пору доби.

  • Не носити дорогих прикрас.

  • Не вдягати провокуючий одяг.

До уваги тренера! Необхідно звернути увагу учасників на те, що обмеження деяких їхніх прав інколи корисне для них самих. Необхідно також підвести учасників до розуміння, що їхня віктимна поведінка може завдати більше шкоди, ніж заборони батьків не носити певного одягу чи не ходити вечорами містом, і відповідальність за таку поведінку – особиста відповідальність кожного.

  1. Інформаційне повідомлення «Відповідальність неповнолітніх»

Твоє право не повинно порушувати права іншої людини.

Україна сьогодні перебуває на шляху побудови правової держави з пріоритетом права. Додержання юридичних норм гарантує особистості комфортне існування у суспільстві. Відповідно до правових норм поведінка людини може бути правомірна чи неправомірна. Якщо правомірна поведінка суспільно необхідна, бажана і допустима, полягає в здійсненні норм права, гарантується і охороняється державою, то неправомірна поведінка – це така, що суперечить чинним правовим нормам. Розрізняють такі види правопорушень: проступки і злочини.

Проступки бувають:

  • дисциплінарними – порушення навчальної чи виробничої дисципліни, внутрішнього розпорядку закладу (організації);

  • цивільними – нанесення матеріальних збитків, порушення інших майнових чи особистих немайнових благ, які захищаються законом;

  • адміністративними— порушення встановленого державою порядку в суспільних місцях, а також порядку управління всіма іншими сферами життєдіяльності суспільства.

Проступок не є суспільно небезпечним і не тягне за собою кримінальної відповідальності.

Злочин – це вид правопорушення, передбачений кримінальним законодавством; суспільно небезпечні дії чи бездіяльність особи, що досягла певного віку, які посягають на суспільний чи державний устрій країни, її політичну чи економічну системи, власність, особу, громадянські, економічні, політичні та інші права і свободи.

Отже, відповідальність може бути моральною, дисциплінарною, матеріальною, цивільною, адміністративно, кримінальною. Наприклад, якщо підліток 16 років реалізовує своє право на водіння мотоцикла, то у разі порушення ним правил дорожнього руху він буде нести адміністративну відповідальність. Якщо ж порушення цих правил призведе до людських жертв, то підліток нестиме кримінальну відповідальність.

Незнання закону не звільняє від відповідальності.

Відповідальність неповнолітніх— це передбачена законодавством правова відповідальність осіб, які не досягли 18 років.

Адміністративній відповідальності підлягають неповнолітні, які на момент вчинення ними адміністративних правопорушень (проступків) досягли 16 років. У випадках, коли це передбачено законодавством, такі особи можуть підлягати адміністративній відповідальності на загальних підставах (з 14 до 16 років — штраф виплачують батьки). Цивільна відповідальність при нанесенні матеріальних збитків — до 14 років виплачують батьки, після 14 років – самостійно. За загальним правилом кримінальній відповідальності підлягають особи, яким на час вчинення злочину минуло 16 років. Кримінальній відповідальності підлягають також особи віком від 14 до 16 років, якщо вони вчинили такі злочини, як вбивство, зґвалтування, злісне або особливо злісне хуліганство, крадіжку та інші передбачені законом злочини. З цього віку вони несуть відповідальність і за замах на такі злочини або співучасть у них.

До уваги педагога-тренера!

Під час інформаційного повідомлення необхідно акцентувати увагу на тому, що реалізація підлітками наданих їм прав тягне за собою юридичні наслідки, за які потрібно нести відповідальність. Після короткого інформаційного повідомлення кожному учаснику роздаються матеріали додатку.

ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ДІТЕЙ

Народившись, дитина отримує право на громадянство, володіє правоздатністю у цивільному праві, має право на ім’я, по батькові та прізвище; має право жити і виховуватися в сім’ї, знати своїх батьків, отримувати від них захист своїх прав і законних інтересів. На ім’я дитини може бути відкритий рахунок у банку.

  • 1,5 року. Має право відвідувати ясла.

  • 3 роки. Має право відвідувати дитячий садок.

  • 6 років. Має право відвідувати школу. Має право самостійно виконувати дрібні побутові операції, операції спрямовані на безвідплатне отримання прибутку, які не вимагають нотаріального посвідчення або державної реєстрації.

  • 10 років. Дає згоду на зміну свого імені або прізвища. Дає згоду на своє усиновлення або передачу в прийомну сім’ю, або на відновлення батьківських прав своїх батьків. Висловлює власну думку про те, з ким з його батьків, які розривають шлюб у суді, він хотів би проживати після їхнього розлучення. Має право бути заслуханим під час будь-якого судового або адміністративного розгляду. Може вступати до дитячих громадських об’єднань.

  • 14 років. Може обирати собі місце проживання (зі згоди батьків). Має право зі згоди батьків здійснювати будь-які операції. Має право самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією, іншими прибутками. В результаті своєї інтелектуальної діяльності може здійснювати права автора, що охороняються законом. Допускається прийом на роботу (на легку працю не більше 4 го-дин на день) зі згоди одного з батьків, опікунів. Має право вимагати скасування усиновлення у випадках, перед-баченим законом. Може навчатися водінню мотоцикла. Має право керувати велосипедом під час руху на дорогах. Може вступати до молодіжних громадських об’єднань. Підлягає карній відповідальності за деякі злочини (вбивство, роз-бій, крадіжка, здирство та ін.). Підлягає майновій відповідальності за укладеними операціями, а також за спричинення майнової шкоди.

  • 15 років. Має право вступити на роботу за згодою профспілкового органу підприємства (скорочений робочий тиждень – 24 години, інші трудові пільги).

  • 16 років. Отримує паспорт. Може бути членом кооперативу, акціонерного товариства. Має право керувати мопедом під час руху на дорогах. Має право самостійно укладати трудові договори (контракти); зберігається ряд пільг за трудовим правом (скорочений робочий тиждень – 36 годин). Підлягає адміністративній відповідальності за правопорушення в загальному порядку, несе карну відповідальність за злочини. Дозволяється перегляд в кінотеатрах фільмів еротичного змісту, що мають заборону «Діти до 16 років не допускаються».

  • 17 років. Громадянка має право на вступ до шлюбу з дозволу органів місцевого самоврядування за наявності поважних причин. Громадянин підлягає постановці на військовий облік, йому ви-дається приписне посвідчення.

  • 18 років. Стає повністю дієздатним (повнолітнім) і може своїми діями на-бувати будь-яких прав і покладати на себе будь-які обов’язки.

  1. Вправа «Твоя відповідальність»

Мета: навчити учасників розрізняти проступки залежно від ступеня тяжкості, а також яку відповідальність вони нестимуть за свої дії.

Педагог-тренер об’єднує учасників у три підгрупи, кожній з яких дає приклади проступків підлітків. Необхідно визначити, яку відповідальність будуть нести порушники. На виконання відводиться 7 хв.

Приклади проступків для першої підгрупи:

  1. Хлопчики (14 років) грали у футбол. М’яч відлетів і влучив у вітрину магазина. Скло розбилося. Чи несуть підлітки яку-небудь відповідальність?

Відповідь 1. Несуть адміністративну відповідальність за ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення(Дрібне хуліганство): відшкодувати збитки за розбите скло. Збитки відшкодовуватимуть батьки.

  1. Микола (12 років) стріляв з рогатки у птахів біля дитячого майданчика і ненавмисно влучив в око Василька. Той з травмою довго перебував у лікарні й в результаті перестав бачити на одне око. Чи несе Микола відповідальність? Якщо ні, то хто?

Відповідь 2. Відповідальність Микола не несе, оскільки ще не досягнув відповідного віку. Витрати на лікування та оплату інвалідності Василька спочатку будуть нести Миколині батьки, а потім (після 18 років) і він все життя виплачуватиме Василькові пенсію.

Приклади проступків для другої підгрупи:

  1. Катя (16 років) украла з вітрини магазину красиві дорогі окуляри. Чи несе відповідальність дівчина? Якщо так, то яку?

Відповідь 3. Несе кримінальну відповідальність за ст. 185 Кримінального кодексу України (Крадіжка).

  1. Хлопці на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали чіплятися до дівчат. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

Відповідь 4. Несуть адміністративну відповідальність за ст. 178 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Розпивання спиртних напоїв у громадських місцях і поява в громадських місцях у п’яному вигляд), якщо їм виповнилося 16 років, якщо ж ні — протокол складають на батьків за ст. 184 того ж Кодексу (Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей).

Приклади проступків для третьої підгрупи:

  1. Троє хлопців (14, 15 і 16 років) пізно ввечері зупинили перехожого і відібрали у нього гроші. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

Відповідь 5. Всі троє несуть кримінальну відповідальність за статтею 186 Кримінального кодексу України (Грабіж).

  1. Максим (14 років) катався на велосипеді й збив перехожого з дорогим магнітофоном в руках. Магнітофон розбився. Чи несе Максим відповідальність? Якщо так, то яку?

Відповідь 6. Несе цивільну відповідальність (ст. 1179. Відшкодування шкоди, завданої неповнолітньою особою). Батьки Максима повинні відшкодувати матеріальні збитки перехожому.

Далі підгрупи по черзі зачитують ситуації і пропонують свій варіант відповіді. Педагог-тренер вислуховує думки і доповнення учасників і після цього озвучує правильну відповідь.

Після того як буде обговорено всі ситуації, педагог-тренер ставить запитання:

  • що нового ви дізналися під час виконання даної вправи?

  • що вас зацікавило, на що звернули увагу?

Запам’ятай: тебе оточують люди, у яких також є права, а тому реалізовуй свої права, не порушуючи при цьому інтересів і прав інших. Це справжнє мистецтво. Забезпечити такий баланс можна не лише завдяки високій правовій свідомості, грамотності або через страх перед відповідальністю, а, перш за все, тоді, коли ти керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, по-вагою до навколишніх.

Народна мудрість каже: «Як ти хочеш, щоб ставились до тебе — так стався і до інших», «Що посієш — те й пожнеш», «Людина — коваль свого щастя», «Життя прожити — не поле перейти», і ці істини не потребують доказів, оскільки перевірені віками.

  1. Вправа «Це класно!»

Учасники сідають у коло. Вчитель пропонує учневі, що сидить справа назвати своє ім'я і будь-яке право (наприклад, «Я – Денис, в мене є право на життя»)

  1. Казка «Сніжинка».

Тренер. Пропоную вашій увазі казку «Сніжинка».

Нехай це буде казка натхнення! Отже, слухайте уважно:

- Скажи мені, скільки важить сніжинка? - спитало Мишеня в Голуба.

- Не більше, ніж нічого, - відповів той.

- Тоді я розкажу тобі одну дивну історію, - сказало Мишеня.

Я сидів на ялинковій гілочці, біля самого стовбура, коли почав падати сніг. Це було схоже на безтурботний сон. Щоб якось убити час, я рахував сніжинки, які легенько падали на хвою моєї гілки. Я нарахував приблизно 3741952 сніжинки. Коли впала ще одна, то своєю вагою (не більше, ніж нічого...) зламала гілку». Розказавши цю історію, Мишенятко зникло. А Голуб подумав: «Напевно, для того, щоб настав мир у цьому світі, не вистачає голосу всього однієї людини».

Можливо, діти, саме вашого голосу не вистачає, щоб захистити права тих, хто має в цьому велику потребу.

Роздатковий матеріал

Приклади проступків для першої підгрупи:

  1. Хлопчики (14 років) грали у футбол. М’яч відлетів і влучив у вітрину магазина. Скло розбилося. Чи несуть підлітки яку-небудь відповідальність?

Відповідь 1. Несуть адміністративну відповідальність за ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення(Дрібне хуліганство): відшкодувати збитки за розбите скло. Збитки відшкодовуватимуть батьки.

  1. Микола (12 років) стріляв з рогатки у птахів біля дитячого майданчика і ненавмисно влучив в око Василька. Той з травмою довго перебував у лікарні й в результаті перестав бачити на одне око. Чи несе Микола відповідальність? Якщо ні, то хто?

Відповідь 2. Відповідальність Микола не несе, оскільки ще не досягнув відповідного віку. Витрати на лікування та оплату інвалідності Василька спочатку будуть нести Миколині батьки, а потім (після 18 років) і він все життя виплачуватиме Василькові пенсію.

Приклади проступків для другої підгрупи:

  1. Катя (16 років) украла з вітрини магазину красиві дорогі окуляри. Чи несе відповідальність дівчина? Якщо так, то яку?

Відповідь 3. Несе кримінальну відповідальність за ст. 185 Кримінального кодексу України (Крадіжка).

  1. Хлопці на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали чіплятися до дівчат. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

Відповідь 4. Несуть адміністративну відповідальність за ст. 178 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Розпивання спиртних напоїв у громадських місцях і поява в громадських місцях у п’яному вигляд), якщо їм виповнилося 16 років, якщо ж ні — протокол складають на батьків за ст. 184 того ж Кодексу (Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей).

Приклади проступків для третьої підгрупи:

  1. Троє хлопців (14, 15 і 16 років) пізно ввечері зупинили перехожого і відібрали у нього гроші. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

Відповідь 5. Всі троє несуть кримінальну відповідальність за статтею 186 Кримінального кодексу України (Грабіж).

  1. Максим (14 років) катався на велосипеді й збив перехожого з дорогим магнітофоном в руках. Магнітофон розбився. Чи несе Максим відповідальність? Якщо так, то яку?

Відповідь 6. Несе цивільну відповідальність (ст. 1179. Відшкодування шкоди, завданої неповнолітньою особою). Батьки Максима повинні відшкодувати матеріальні збитки перехожому.

  • Безробітна жінка із 2 дітьми.

  • Донька директора місцевого банку, вивчаєте економіку.

  • Дівчина-мусульманка, живете разом із віруючими батьками.

  • Солдат, який виконує свій військовий обов’язок.

  • Молодий інвалід, який пересувається на інвалідному візку.

  • 17-річна циганка, не закінчила навіть початкову школу.

  • ВІЛ-інфікована повія.

  • Безробітній педагог, не вмієте користуватися комп’ютером.

  • Соціальний педагог, навантаження 0,25 ставки у віддаленій сільській школі.

  • 24-річний біженець із Сомалі.

  • Голова молодіжної політичної організації, співпрацюєте із провладною партією.

  • Власник успішної бізнес-компанії.

  • Донька посла.

  • Пенсіонер, у минулому працівник взуттєвої фабрики.

  • Подруга молодого художника-наркомана.

  • 27-річний бездомний.

  • Лесбіянка, 22 роки.

  • Переселенець із зони АТО, 56 років.

  • Успішний бізнесмен, 65 років.

  • Красива дівчина, яка не має освіти, прагне вийти заміж за багатого чоловіка.

  • Чоловік сім’ї, яка потрапила в складні життєві обставини.

  • Відома актриса.

  • Випускник інтернатного закладу.

  • Громадський діяч.

  • Одинока жінка, виховує двох неповнолітніх дітей.

  • Мати багатодітної родини.

  • Дружина відомого актора.

  • Депутат районної ради.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.