Заняття з розвитку психічних процесів

Інклюзивна освіта

Для кого: Дорослі

14.04.2021

110

12

0

Опис документу:
Даний матеріал містить вправи на розвиток психічних процесів, метою яких є: розвиток короткочасної пам'яті, уваги, доброзичливого ставлення один до одного, розвиток мислення, стійкості та розподілу уваги, відчуття та сприймання, вироблення навичок вираження та прийняття позитивної оцінки.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Заняття № 1

Мета: розвивати короткочасну пам'ять, уважність, доброзичливе ставлення один до одного.

Гра «Назви імена своїх друзів» (4 хв.)

Мета: розвивати увагу, пам'ять.

Діти стають у ряд. Перша дитина називає своє ім’я(таке ім’я яке йому подобається коли його називають), друга дитина – своє ім’я та ім’я першої дитини, третя дитина – своє та імена першої та другої дитини і так далі. Остання дитина повинна назвати своє імя та імена всіх дітей по порядку.

Вправа «Запам’ятай» ( 10 хв.)

Мета: розвивати короткочасну пам’ять , довільну увагу.

На дошці заздалегіть записуються 10 слів (калюжа, ракета, друк, яблуко, книга, кільце, собака, листівка, лампа, балкон). Слова потрібно прочитати про себе. Після цього вони закриваються і їх потрібно написати на аркушах паперу, - хто скільки запамятав.

На іншій дошці написано інші 10 слів (килим, сумка, календар, папір, телевізор, двері, сорока, тарілка, ручка, кавун). Потрібно уважно поглянути на них і запамятати всі слова. Учні пишуть слова, що запамятали, на аркушах паперу.

Їх кількість – це обсяг короткочасної пам’яті. Звичайна для більшості людей більшість слів дорівнює 7+- 2 (від 5 до 9).

Дидактична гра «Хто відгадає?» . (15 хв.)

Мета: розвивати пам'ять.

Можна грати як із групою, так і з однією дитиною. Завдання полягає в тому, що дитину просять по пам'яті описати який-небудь із предметів, що є у кімнаті так, щоб партнери відгадали. При цьому не можна дивитися на цей предмет і називати його. Після того як ведучий пояснив правила гри, а діти підготувалися до неї і вибрали предмет, ведучий дає в руки будь-якому учасникові камінчик як запрошення до розповіді. Той, хто одержав камінчик розповідає про загаданий предмет. Коли загадка відгадана, її автор передає камінчик у руки наступному. Гра триває доти, доки кожен не придумає свою загадку. Дорослий стежить за тим, щоб називалися суттєві ознаки, інші учасники мають право ставити навідні запитання, однак треба дати можливість ведучому вимовити досить повний опис предмета.

Гра «Впізнай за голосом» (7 хв.)

Мета: розвивати увагу.

Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він стає в центр кола із заплющеними очима й намагається впізнати дітей за голосом.

Вправа «Прощання» (4 хв.)

Всі діти разом із ведучим беруться за руки. Посміхаючись один одному говорять «Бувай!»

Заняття № 2

Мета: розвивати мислення, стійкість і розподіл уваги, відчуття та сприймання, вироблення навичок вираження та прийняття позитивної оцінки.

Вправа «Привітання» (3 хв.)

Мета: виховувати ввічливість, повагу до інших людей.

Діти стоять у колі, піднімають руки, притуляючи свої долоні до сусідів, і говорять віршик:

Зазеленіє навіть пень,

Коли почує «Добрий день!»

Вправа «Розвяжи задачу» (8 хв.)

Мета: розвивати мислення, увагу.

  • Склади будиночок із 6 паличок, а потім переклади 2 палички так, щоб утворився прапорець.

-Заберіть 6 сірників таким чином, щоб залишилися 3 квадрати.

Вправа «Хто точніше» (10 хв.)

Мета: розвивати відчуття та сприймання.

а) на дотик запропонувати визначити школярам із заплющеними очима предмети і матеріали, з яких зроблені ці предмети (досліджуваними предметами можуть бути іграшки з гуми, пластмаси, дерева …)

б) школяреві із заплющеними очима запропонувати розкласти на столі 10-15 сірників, а потім, взяти ті з них, порядковий номер яких назвуть.

в) на столі підготувати монети різного номіналу і школяреві запропонувати із заплющеними очима визначити загальну суму монет.

Гра «Алфавіт»(10 хв.)

Мета: розвивати розподіл уваги.

Між учнями розподіляються літери алфавіту від А до Я. якщо учасників гри 14-15, то на кожного може доводитися не по одній літері.

Далі вчитель диктує яку-небудь фразу, а діти повинні написати її. Написання потрібної літери позначається оплеском того учасника гри, за яким закріплена ця літера.

Слова:

(Жук, українець, українка, танк, ноги, вишні, яблуко, гриб, юнак, єнот)

Вправа «Встигни прочитати» (7 хв.)

Мета: розвиток стійкості уваги.

Один учень пише на класній дошці речення із 5-7 слів. Другий учень майже слідом за ним стирає написане. Інші учні повинні запам’ятати, що було написано.

Якщо на дошці пишуться числа (9-12 знаків), то вони стираються з певним запізненням.

Вправа «Прощання» (2 хв.)

Мета: вироблення навичок вираження та прийняття позитивної оцінки.

Кожен з учасників по колу робить комплімент сусіду з ліва.

Заняття № 3

Мета: розвивати розподіл уваги, пам'ять, мислення, вміння зосереджуватися, створення доброзичливої атмосфери.

Вправа «Привітання» (8 хв.)

Мета: розвивати увагу, пам'ять.

Діти стають у ряд. Перша дитина називає свою улюблену страву, друга дитина – свою страву та страву першої дитини, третя дитина – свою та страви першої та другої дитини і так далі. Остання дитина повинна назвати свою страву та страви всіх дітей по порядку.

Вправа «Літера А» (2 хв.)

Мета: розвивати розподіл уваги.

Всім учням роздаються однакові тексти. За обмежену кількість часу вони повинні викреслити всі літери А.

Вправа «Складання речень» (7 хв.)

Мета: розвивати мислення.

Учителем навмання вибираються слова не повязані між собою за змістом. Наприклад: річка, олівець, швабра, ведмідь. Необхідно скласти якомога більше речень, включивши всі слова (форму слів можна змінювати).

Слова для складання речень:

- Ящірка, зоопарк, школа, магазин.

- Ліс, буква, дорога, кросівки.

Гра «Заповни драбинку» (8 хв.)

Мета: розвивати уяву, уважність, мислення.

На дошці в клітинку креслиться драбинка з початком на одній вертикалі. 1-й ряд – 3 клітинки, 2-й ряд – 4 клітинки, 3-й ряд – 5 клітинок… у перших клітинках по вертикалі записується слово.

Завдання: по горизонталі згадати й записати слова згідно з кількістю клітинок і першою буквою.

Наприклад:

К

і

т

Р

и

с

ь

А

в

т

о

р

С

п

і

в

а

к

А

к

т

р

и

с

а

Гра «Так – і ні»(11 хв.)

Мета: розвивати вміння зосереджуватися.

Грати в цю гру краще вдвох, хоча можна і в невеликій групі. Ведучий звертається до партнера?

Тобі надіслали сто гривень. Що хочете, те і купите. Чорний, білий не беріть. «Так» і «ні» не кажіть!

Після цього ведучий починає вести з партнером розмову, що провокує використання одного із «заборонених» слів: «чорний», «білий», «так», «ні». Усі учасники гри мають по кілька фантів; ті хто проштрафився, віддають їх ведучому. Відповідати потрібно швидко, усі діти уважно стежать за дотриманням правила. Бесіда має приблизно такий характер:

- Чи ходив ти коли-небудь до зоопарку?

Один раз.

А чи бачив там ведмедя?

Бачив.

Він був бурий чи білий?

Полярний.

Бесіда триває доти, доки не прослизне «заборонене» слово. Тоді учасник віддає свій фант, для викупу якого він має виконати окреме завдання. Якщо дитина говорить «Ага», «Угу» та різні мугикання, потрібно домовитися заздалегідь, вважати це помилкою чи ні. Можна ввести додаткову умову: якщо діалог триває три хвилини з дотриманням правил, то дитина виграла.

Вправа-прощання «Побажання» (4 хв.)

Мета: зняття емоційного напруження, створення доброзичливої атмосфери.

Учні бажають щось один одному невербально.

Заняття № 4

Мета:

Вправа-знайомство «Мій друг про мене сказав би…» (6 хв.)

Мета: саморозкриття учасників, налаштування на роботу, активізація знань про себе.

Кожен з учасників розповідає про себе, починаючи з фрази: «Мій друг про мене сказав би…».

Вправа «Прислів'я» (6 хв.)

Дитині пропонують пограти у «прислів'я». Ведучий говорить початок прислів'я, а дитина продовжує. Пояснити, як вона розуміє прислів’я. Потім треба повторити тільки закінчення, тільки початок, усе прислів'я.

У гостях добре, а вдома краще.

Усі за одного, й один за всіх.

Десять разів відміряй, а один відріж.

Менше говори — більше почуєш.

Що посієш — те й пожнеш.

Під лежачий камінь вода не тече.

Помалу їдь, то далі будеш.

Вправа «Складання речень» (6 хв.)

Мета: розвиток мислення.

Учителем навмання вибираються слова не повязані між собою за змістом. Наприклад: річка, олівець, швабра, ведмідь. Необхідно скласти якомога більше речень, включивши всі слова (форму слів можна змінювати).

Слова для складання речень:

- Молоко, стіл, пожежа, нора.

- Відро, поріг, сніг, сумка.

- Машина, клітка, олівець, малюнок.

Вправа «Заборонене число»(7 хв.)

Мета: розвивати увагу.

Гравці по черзі називають числа, наприклад до 10. Заздалегідь домовляються, які числа є забороненими (одне чи кілька). Рахуючи не можна називати це число, замість цього слід сплеснути в долоні (тупнути, нявкнути, …) відповідну кількість разів. Гру можна повторити кілька разів, прискорюючи темп.

Гра «Навпаки» (5 хв.)

Мета: розвивати увагу.

Діти стають у коло. Психолог називає слова, а діти по черзі кажуть слово з протилежним значенням.

День – ніч,

Сумний – веселий,

Чорний – білий,

Кислий – солодкий,

Старий – молодий,

Стояти – йти,

Гарячий – холодний,

Слабкий – сильний.

Високий – низький.

Вправа «Чарівні клітинки» (7 хв.)

Мета: розвивати концентрацію уваги, зорову увагу.

Кожна клітинка позначена буквою по горизонталі й цифрою по вертикалі. Учневі необхідно розфарбувати кольоровим олівцем указані клітинки, щоб вийшов малюнок.

1.Г2 Б3 Г3 Г5 В3 Ж3 Б4

В4 Г4 Є4 Д5 Е5 Є5 Г6

Д6 Е6 Г7 Е7 Г8 Е8 (мал. 2)

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

З

К

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Вправа-прощання «Тіло до тіла» (3 хв.)

Мета: створення позитивної взаємодії, групової згуртованості та довіри.

Учні стають у коло. Після фрази: «Голова до голови» - всі учні торкаються головами один до одного. Далі торкаються іншими частинами тіла (нога до ноги, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, рука до руки, долоня до долоні, лікоть до ліктя, коліно до коліна). Оплески.

Заняття № 5

Мета: виховувати повагу, вміння говорити гарні слова, розвивати мислення, концентрацію уваги, зорову увагу.

Вправа «Вітання» (4 хв.)

Мета: виховувати повагу, вміння говорити гарні слова.

Діти стають у коло, беруться за руки і говорять: «Мені в тобі подобається…"

Вправа «Четвертий-зайвий» (5 хв.)

Мета: розвиток мислення.

Диван, ліжко, стіл, помідор.

Літак, машина, вертоліт, стілець.

Троянда, нарцис, волошка, ліщина.

Дуб, смородина, вільха, черешня.

Помідор, буряк, слива, морква.

Черешня, слива, картопля, морква.

Сніг, дощ, море, іній.

Лід, сніг, сіль, пара.

Банан, мандарин, апельсин, яблуко.

Светр, сорочка, спідниця, майка.

Курка, курча, яйце, качка.

Сіль, перець, цукор, часник.

Пісок, глина, хмарка, чорнозем.

Сережки, годинник, каблучка, намисто.

Вправа «Чарівні клітинки» (7 хв.)

Мета: розвивати концентрацію уваги, зорову увагу.

Кожна клітинка позначена буквою по горизонталі й цифрою по вертикалі. Учневі необхідно розфарбувати кольоровим олівцем указані клітинки, щоб вийшов малюнок.

2.В3 Г3 Д3 Е3 Є3 В4 Є4

А5 Б5 В5 Д5 Є5 Ж5 З5

А6 З6 А7 Б7 В7 Г7 Д7

Е7 Є7 Ж7 З7 В8 Є8 (мал. 3)

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

З

К

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Вправа «Художник» (12 хв.)

Мета: розвиток зорової памяті.

Учень, який добре малює, одержує папір і олівець. Йому пропонують протягом хвилини намалювати десять простих фігурок або десять предметів. Потім малюнки показують іншим учням і забирають. Іншим школярам пропонується замалювати предмети, які вони запамятали.

Гра «Заборонене число» (7 хв.)

Мета: розвивати увагу.

Гравці по черзі називають числа, наприклад до 10. Заздалегідь домовляються, які числа є забороненими (одне чи кілька). Рахуючи не можна називати це число, замість цього слід сплеснути в долоні (тупнути, нявкнути, …) відповідну кількість разів. Гру можна повторити кілька разів, прискорюючи темп.

Гра «Зелений, червоний, синій»(7хв.)

Мета: розвивати мислення, увагу.

Діти стають у коло. У ведучого 3 м'ячі: зелений, червоний, синій. Той до кого потрапляє зелений м'яч, повинен назвати слово, що стосується лісу, до кого червоний – вогню й синій – води.

Вправа «Прощання» (2 хв.)

Мета: вироблення навичок вираження та прийняття позитивної оцінки.

Кожен з учасників по колу робить комплімент сусіду з ліва.

Заняття № 6

Вітання (4 хв.)

Усі гравці сідають у коло.

Один учасник встає, підходить до кого-небудь, вітається з ним і висловлює йому побажання на день. Той, до кого підійшов перший учасник, у свою чергу підходить до наступного і так далі доти, доки кожний не отримає побажання на день.

Гра «Дресирована муха» (9 хв.)

Мета: тренувати концентрацію слухової уваги.

Матеріали: аркуш паперу, поділений на клітинки, фішка або ґудзик.

Помістіть «муху» на першу згори і ліворуч клітинку ігрового поля. Ведучий вказує, на скільки клітинок і в якому напрямку необхідно пересуватися. Дитина має уявити собі ці пересування. Після того, як ведучий віддав наказ (наприклад, 1 клітинка вгору, 2 праворуч, 1 вниз), учень повинен перемістити в це положення свою гарно дресировану муху.

Вправа «Продовж оповідання»(6хв.)

Дітям пропонується закінчити оповідання: «Одного разу Мурашка спустилася до струмка. Вона хотіла напитися води. В цей момент хвиля накотилася на Мурашку…»

Гра «Поміркуй» (6 хв.)

Мета: вчити творчо мислити.

  1. Діти слухають запитання та дають відповіді на них (бажано з поясненнями).

  2. Яких камінців немає в морі? (Сухих.)

  3. Скільки яблук виросло на 5 грушах?

  4. Скільки собачок сидить на гілочці дерева?

  5. Які предмети тонуть у воді. А які – ні?

  6. Як принести воду в решеті? (Потрібно, щоб вода замерзла.)

  7. Як дістати цвях зі склянки із водою, щоб не намочити рук? (Магнітом.)

  8. Скільки пальців на одній руці? А на двох? А на скількох руках 10 пальців?

  9. На одній нозі півень важить 4 кг. Скільки він важитиме на двох ногах?

  10. Одне яйце вариться 3 хв. Скільки хвилин варитимуться 2 яйця? 3 яйця?

Вправа «Імена» (5 хв.)

Мета: розвивати слухову пам'ять.

Дітям називають імена, пропонують їх запам'ятати, а потім розділити на групи (наприклад, на чоловічі й жіночі).

Імена: Емма, Віктор, Руслан, Надія, Вероніка, Богдан, Діна, Петро, Валентин, Максим, Валерія, Марія, Маргарита, Андрій.

Вправа «Запам'ятай розповідь» (7 хв.)

Дітям пропонують запам'ятати й переказати розповідь: «Снігур сів на дощечку. Він прилетів поїсти зерен. Грудка у снігура червона, голівка — зовсім чорна. Наївся снігур і відлетів».

Заняття № 7

Вправа-привітання «Посмішка по колу» (3 хв.)

Мета:

Всі беруться за руки і «передають» посмішку по колу: кожна дитина повертається до свого сусіда праворуч чи ліворуч і, побажавши щось хороше та приємне, посміхається йому. При цьому можна образно «взяти посмішку» в долоні і обережно передавати її по колу, з рук в руки.

Вправа «Підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку)» (4 хв.)

Мета:

А) Б)

Підпливати - Хворий –

Погасити - Старий –

Співати - Бідний –

Опускати - Веселий –

Стояти - Широкий –

Зламати - Злий –

Принести - Темний –

Дружний – Товстий –

Сухий – Білий –

Вправа «Хто більше?» (10 хв.)

Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

ЛАСТІВКА

Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…

Гра «Навіщо і чому?» (8 хв.)

Мета: розвивати логічне мислення, розуміти причино наслідкові зв’язки.

Психолог ставить запитання, а діти повинні логічно на них відповісти.

Навіщо:

-… нам потрібні книжки?

-…людина спить?

-…потрібні ножиці?

- …потрібен телефон?

-…люди ходять на роботу?

Чому:

-… взимку вмикають опалення?

-… влітку немає снігу?

-…предмети падають вниз, а не вгору?

-… кіт не вміє літати?

Гра «Форми» (7хв.)

Дітям роздають геометричні фігури (1 дитині – 1 фігура). Кожна дитина повинна назвати якомога більше предметів, схожих за формою на цю фігуру. Наприклад:

Прямокутник – шафа, телевізор, книжка, тумбочка…

Овал – люстерко, батон, обличчя, людина…

Коло – тарілка, м’яч, годинник, сонце…

Квадрат – вікно, будинок…

Дидактична гра «Частина – ціле» (6 хв.)

Мета:

Психолог називає предмет, а діти – будь-яку його частину. Наприклад: стілець – ніжка, спинка, сидіння; каструля – ручка кришка. Потім навпаки: психолог називає частини предмета, а діти – ціле. Наприклад: дверцята, полиці, ніжки – шафа.

Вправа-прощання «

Заняття № 8

Вправа-знайомство «Футболка» (5 хв.)

Мета: налаштувати на роботу, активізація знань про себе.

Кожен з учасників отримує завдання: придумати напис на своїй футболці. Потім по черзі учні розповідають (читають) свої написи і пояснюють, чому саме ці слова вони хочуть мати на своїй футболці.

Гра «Доручення» (8 хв.)

Мета: розвивати увагу, виховувати доброзичливість та наполегливість, самостійність.

Психолог пропонує виконати дітям такі доручення:

1-шій дитині – купити посуд;

2-гій дитині – купити знаряддя праці;

3-тій дитині – купити фрукти;

4-тій дитині – купити овочі;

5-тій дитині – купити меблі.

Діти відшукують по класі картинки із зображенням тих предметів, які їм доручили. Для ускладнення можна замовити певну кількість предметів. (3, 5).

Гра «Хто найуважніший?» (4 хв.)

Мета: розвивати слухову увагу, фонематичний слух.

Психолог читає уривок казки, але з помилками, називаючи не ті слова. Діти чують неправильне слово – піднімають руку та виправляють його.

«Йшов дід густим літом (лісом) і загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут я буду шити (жити)!» коли це стрибає шапка (жабка) та й питає: «А хто тут живе?» - «Миска (мишка). А ти хто?» - «Шапка (жабка). Пусти і мене шити (жити). – Іди.»

Гра «Чого не стало» (10 хв.)

Мета: розвивати увагу, зорову пам'ять.

На столі розташовуються предмети (спочатку 6, потім 7, 8). Діти їх запам’ятовують (можна запропонувати помацати їх руками), потім відвертаються, в цей час психолог забирає якісь (1-2 предмети). Після цього діти повинні пригадати, яких предметів бракує.

Вправа «Запамятай слова» (5 хв.)

Мета: розвивати слухову пам'ять.

Дітям пропонується уважно прослухати слова, а потім їх повторити. Стіл, море, груша, вікно, літак, помідор, тарілка, дим, валіза, голова.

Гра «Вигадай слова» (6 хв.)

Мета: розвивати слухову пам'ять, творчу уяву, уважність.

Психолог пропонує дітям придумати слова, які починаються на певний склад.

«Ма…» - … мама, машина, малина.

«Мо…» - … молоко, мороз, морозиво, молоток.

Вправа-прощання «Рятувальний знак» (2 хв.)

Мета: формування вмінь представляти себе.

Кожен з учасників придумує свій рятувальний знак і демонструє його іншим. (невербально).Учні аплодують.

Заняття № 9

Вправа «Закінчи розповідь» (7 хв.)

Мета: розвивати мислення, творчу уяву, фантазію.

Вчитель зачитує початок речення або 2-3 фрази розповіді. Наприклад. Я пішов до ванної кімнати вмитися. Відкрив кран, і тут раптом … Завдання гравців – скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення.

Гра «Співаємо разом» (5 хв.)

Мета: розвивати увагу.

Діти зручно влаштовуються на своїх місцях. Ведучий пропонує хором заспівати яку-небудь пісню. Він пояснює, що треба при цьому робити. Ведучий один раз плесне в долоні — всі починають співати, двічі — продовжуємо співати, але подумки. Знову один раз ведучий плескає в долоні — всі співають вголос. І так декілька разів, поки хто-небудь не помилиться. Той, хто помилився, сам стає ведучим.

Вправа «Хто більше?» (10 хв.)

Учитель пропонує дітям із слова «садіник» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

САДІВНИК

Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…

Гра «Опиши друга» (7 хв.)

Діти розташовуються парами. Одна дитина дивиться на іншу, запам’ятовує її зовнішній вигляд, повертається до неї спиною і називає колір її волосся, очей, одягу. Потім діти міняються місцями.

Гра «Що з чого зроблено?» (5 хв.)

Мета: формувати поняття «властивості предметів», розвивати логічне мислення.

Психолог пропонує дітям розглянути такі предмети: книжка, ложка, шапка, шафа та визначити, з чого вони виготовленні, пояснити доцільність саме такого вибору матеріалу. Наприклад: книга виготовлена з паперу, тому що на ньому легко писати, друкувати літери, малювати. Папір легкий, і тому книги зручно носити; папір легко склеюється, тому книги можна ремонтувати; папір приємний на дотик, тому люди люблять їх гортати.

Гра «Назви слова» (4 хв.)

Мета: розвивати логічне мислення.

Кожній дитині по черзі пропонується назвати 5 слів на певний звук.

Вправа-прощання «Посмішка по колу» (2 хв.)

Мета:

Діти стоять у колі і посміхаються. Спочатку праворуч, потім ліворуч.

Заняття № 10

Налаштування на роботу, вправа-привітання

Гра «Опиши предмет» (9 хв.)

Мета: розвивати уяву, мислення.

Дітям пропонується описати предмети, назвавши якомога більше деталей, їхнє розташування, схожість з геометричними фігурами, кольори.

Гра «Кольори» (4 хв.)

Мета: розвивати асоціативне мислення.

Психолог називає колір, а діти швидко згадують предмети цього кольору.

Гра «Чарівні палички» (7 хв.)

Мета: розвивати наочно-образне мислення.

Дітям пропонується викласти із сірників зображення: «Сходи», «Будиночок», «Ялинка», «Геометричні фігури: прямокутник, квадрат, ромб, трикутник».

Гра «Вигадай слова» (6 хв.)

Мета: розвивати слухову пам'ять, творчу уяву, уважність.

Психолог пропонує дітям придумати слова, які починаються на певний склад.

(«Ка…», «со…», «та…»…)

Вправа «Хто більше?» (10 хв.)

Учитель пропонує дітям із слова «солодка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

СОЛОДКА

Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…

Вправа-прощання «Побажання» (2 хв.)

Мета: зняття емоційного напруження, створення доброзичливої атмосфери.

Учні бажають щось один одному невербально.

Вправа «Знайди групу»

Мета: розвиток короткочасної зорової пам’яті, встановлення логічних зв’язків між словами, вміння узагальнювати.

На дошці записуються 15 слів (шафа, ведмідь, стіл, білка, груша, диван, зошит, персик, собака, ліжко, книга, заєць, олівець, яблуко, гусак). Їх потрібно записати в зошити за групами (меблі, тварини). Потім закриваються зошити і дошка. Потрібно пригадати всі 15 слів, користуючись знанням груп.

Вправа «Піктограми»

Мета: розвиток слухової та зорової пам’яті, уяви, вміння логічно мислити.

Учням по черзі зачитуються словосполучення, вони до кожного з них роблять невеликий малюнок, який допоміг би їм запам’ятати і потім за допомогою малюнка відтворити словосполучення. Не можна використовувати літери, цифри, знаки, формули.

Словосполучення: веселе свято, сумний день, неочікувана знахідка, приємний спогад, заслужений успіх, давній знайомий, злий ворог.

Вправа «Мій настрій»

Мета: розвиток рефлексії та вміння фіксувати свій емоційний стан, зосередження на позитивних емоціях.

Кожен з учасників оцінює свій настрій за 12 бальною шкалою. Перевіряється чи змінився настрій чи ні.

Гра «Порахуй геометричні фігури»

Мета: розвивати логічне мислення.

Діти розглядають малюнок та рахують кількість кіл, прямокутників, трикутників, овалів, квадратів (гра на швидкість).

Гра «Хто уважний?»

Мета: розвивати уважність.

Психолог запитує дітей, а вони хором відповідають: «Я».

-Хто любить мармелад? («Я».) Хто любить шоколад? («Я».) Хто любить яблука? («Я».) Хто не миє вух? (…)

Гра повторюється з іншими словами: квас, лимонад, морозиво, груші … Останнє запитання: «Хто не миє рук?», «Хто не вмивається вранці?» тощо.

Гра «Придумай сам»

Мета: розвивати асоціативне мислення, репродуктивну уяву.

Психолог називає слово, а діти – інше, логічно пов’язане з ним. Наприклад:

Будинок – цегла, вікно;

Ковзани – лід;

Голка – нитка тощо.

(Взуття, телевізор, сонце, зима, дівчинка, куртка, м’яч, зошит.)

Гра «Розкажи»

Мета: розвивати вміння граматично правильно будувати речення.

Кожна дитина отримує певну цифру і повинна скласти речення з такої кількості слів.

Гра «Оповідання по колу»

Діти сидять у колі і по черзі складають оповідання про школу. Психолог починає, а потім кожна дитина говорить по 1 реченню.

Вправа-прощання .

Мета: розвиток слухової та зорової пам’яті, уяви, вміння логічно мислити.

Учням по черзі зачитуються словосполучення, вони до кожного з них роблять невеликий малюнок, який допоміг би їм запам’ятати і потім за допомогою малюнка відтворити словосполучення. Не можна використовувати літери, цифри, знаки, формули.

Словосполучення: веселе свято, сумний день, неочікувана знахідка, приємний спогад, заслужений успіх, давній знайомий, злий ворог.

Вправа «Мій настрій»

Мета: розвиток рефлексії та вміння фіксувати свій емоційний стан, зосередження на позитивних емоціях.

Кожен з учасників оцінює свій настрій за 12 бальною шкалою. Перевіряється чи змінився настрій чи ні.

Вправа «Прощання»

Мета: вироблення навичок вираження та прийняття позитивної оцінки.

Кожен з учасників по колу робить комплімент сусіду з ліва.

Вправа-знайомство «Мій друг про мене сказав би…»

Мета: саморозкриття учасників, налаштування на роботу, активізація знань про себе.

Кожен з учасників розповідає про себе, починаючи з фрази: «Мій друг про мене сказав би…».

Вправа-знайомство «Моя емблема»

Мета: розвиток самоаналізу, вміння представляти себе.

Кожен з учасників малює емблему своєї особистості і пояснює, чому саме так себе зобразив.

Вправа-прощання «Тіло до тіла»

Мета: створення позитивної взаємодії, групової згуртованості та довіри.

Учні стають у коло. Після фрази: «Голова до голови» - всі учні торкаються головами один до одного. Далі торкаються іншими частинами тіла (нога до ноги, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, рука до руки, долоня до долоні, лікоть до ліктя, коліно до коліна). Оплески.

Вправа-знайомство «Футболка»

Мета: налаштувати на роботу, активізація знань про себе.

Кожен з учасників отримує завдання: придумати напис на своїй футболці. Потім по черзі учні зачитують свої написи і пояснюють, чому саме ці слова вони хочуть мати на своїй футболці.

Вправа-прощання «Рятувальний знак»

Мета: формування вмінь представляти себе.

Кожен з учасників придумує свій рятувальний знак і демонструє його іншим. Учні аплодують.

Гра «Дресирована муха»

Мета: тренувати концентрацію слухової уваги.

Матеріали: аркуш паперу, поділений на 16 клітинок (квадрати із 6 клітинок по вертикалі і 6 – по горизонталі), фішка або ґудзик.

Помістіть «муху» на першу згори і ліворуч клітинку ігрового поля. Ведучий вказує, на скільки клітинок і в якому напрямку необхідно пересуватися. Дитина має уявити собі ці пересування. Після того, як ведучий віддав наказ (наприклад, 1 клітинка вгору, 2 праворуч, 1 вниз), учень повинен перемістити в це положення свою гарно дресировану муху.

Дидактична гра «Частина – ціле»

Психолог називає предмет, а діти – будь-яку його частину. Наприклад: стілець – ніжка, спинка, сидіння; каструля – ручка кришка. Потім навпаки: психолог називає частини предмета, а діти – ціле. Наприклад: дверцята, полиці, ніжки – шафа.

Гра «Форми»

Дітям роздають геометричні фігури (1 дитині – 1 фігура). Кожна дитина повинна назвати якомога більше предметів, схожих за формою на цю фігуру. Наприклад:

Прямокутник – шафа, телевізор, книжка, тумбочка…

Овал – люстерко, батон, обличчя, людина…

Коло – тарілка, м’яч, годинник, сонце…

Квадрат – вікно, будинок…

Гра «Навпаки»

Діти стають у коло. Психолог називає слова, а діти по черзі кажуть слово з протилежним значенням.

День – ніч,

Сумний – веселий,

Чорний – білий,

Кислий – солодкий,

Старий – молодий,

Стояти – йти,

Гарячий – холодний,

Слабкий – сильний.

Гра «Опиши друга»

Діти розташовуються парами. Одна дитина дивиться на іншу, запам’ятовує її зовнішній вигляд, повертається до неї спиною і називає колір її волосся, очей, одягу. Потім діти міняються місцями.

Гра «Хто найуважніший?»

Мета: розвивати слухову увагу, фонематичний слух.

Психолог читає уривок казки, але з помилками, називаючи не ті слова. Діти чують неправильне слово – піднімають руку та виправляють його.

«Йшов дід густим літом (лісом) і загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут я буду шити (жити)!» коли це стрибає шапка (жабка) та й питає: «А хто тут живе?» - «Миска (мишка). А ти хто?» - «Шапка (жабка). Пусти і мене шити (жити). – Іди.»

Гра «Чого не стало»

Мета: розвивати увагу, зорову пам'ять.

На столі розташовуються предмети (спочатку 6, потім 7, 8). Діти їх запам’ятовують (можна запропонувати помацати їх руками), потім відвертаються, в цей час психолог забирає якісь (1-2 предмети). Після цього діти повинні пригадати, яких предметів бракує.

Гра «Навіщо і чому?»

Мета: розвивати логічне мислення, розуміти причино наслідкові зв’язки.

Психолог ставить запитання, а діти повинні логічно на них відповісти.

Навіщо:

-… нам потрібні книжки?

-…людина спить?

-…потрібні ножиці?

- …потрібен телефон?

-…люди ходять на роботу?

Чому:

-… взимку вмикають опалення?

-… влітку немає снігу?

-…предмети падають вниз, а не вгору?

-… кіт не вміє літати?

Вправа «Запамятай слова»

Дітям пропонується уважно прослухати слова, а потім їх повторити. Стіл, море, груша, вікно, літак, помідор, тарілка, дим, валіза, голова.

Гра «Що з чого зроблено?»

Мета: формувати поняття «властивості предметів», розвивати логічне мислення.

Психолог пропонує дітям розглянути такі предмети: книжка, ложка, шапка, шафа та визначити, з чого вони виготовленні, пояснити доцільність саме такого вибору матеріалу. Наприклад: книга виготовлена з паперу, тому що на ньому легко писати, друкувати літери, малювати. Папір легкий, і тому книги зручно носити; папір легко склеюється, тому книги можна ремонтувати; папір приємний на дотик, тому люди люблять їх гортати.

Гра «Порахуй геометричні фігури»

Мета: розвивати логічне мислення.

Діти розглядають малюнок та рахують кількість кіл, прямокутників, трикутників, овалів, квадратів (гра на швидкість).

Гра «Доручення»

Мета: розвивати увагу, виховувати доброзичливість та наполегливість, самостійність.

Психолог пропонує виконати дітям такі доручення:

1-шій дитині – купити посуд;

2-гій дитині – купити знаряддя праці;

3-тій дитині – купити фрукти;

4-тій дитині – купити овочі;

5-тій дитині – купити меблі.

Діти відшукують по класі картинки із зображенням тих предметів, які їм доручили. Для ускладнення можна замовити певну кількість предметів. (3, 5).

Гра «Поміркуй»

Мета: вчити творчо мислити.

Діти слухають запитання та дають відповіді на них (бажано з поясненнями).

1.Яких камінців немає в морі? (Сухих.)

2.Скільки яблук виросло на 5 грушах?

3.Скільки собачок сидить на гілочці дерева?

4.Які предмети тонуть у воді. А які – ні?

5.Як принести воду в решеті? (Потрібно, щоб вода замерзла.)

6.Як дістати цвях зі склянки із водою, щоб не намочити рук?

(Магнітом.)

Гра «Опиши предмет»

Мета: розвивати уяву, мислення.

Дітям пропонується описати предмети, назвавши якомога більше деталей, їхнє розташування, схожість з геометричними фігурами, кольори.

Гра «Хто уважний?»

Мета: розвивати уважність.

Психолог запитує дітей, а вони хором відповідають: «Я».

-Хто любить мармелад? («Я».) Хто любить шоколад? («Я».) Хто любить яблука? («Я».) Хто не миє вух? (…)

Гра повторюється з іншими словами: квас, лимонад, морозиво, груші … Останнє запитання: «Хто не миє рук?», «Хто не вмивається вранці?» тощо.

Гра «Чарівні палички»

Мета: розвивати наочно-образне мислення.

Дітям пропонується викласти із сірників зображення: «Сходи», «Будиночок», «Ялинка», «Геометричні фігури: прямокутник, квадрат, ромб, трикутник».

Гра «Назви слова»

Мета: розвивати логічне мислення.

Кожній дитині по черзі пропонується назвати 5 слів на певний звук.

Гра «Кольори»

Мета: розвивати асоціативне мислення.

Психолог називає колір, а діти швидко згадують предмети цього кольору.

Гра «Придумай сам»

Мета: розвивати асоціативне мислення, репродуктивну уяву.

Психолог називає слово, а діти – інше, логічно пов’язане з ним. Наприклад:

Будинок – цегла, вікно;

Ковзани – лід;

Голка – нитка тощо.

(Взуття, телевізор, сонце, зима, дівчинка, куртка, м’яч, зошит.)

Гра «Розкажи»

Мета: розвивати вміння граматично правильно будувати речення.

Кожна дитина отримує певну цифру і повинна скласти речення з такої кількості слів.

Гра «Вигадай слова»

Мета: розвивати слухову пам'ять, творчу уяву, уважність.

Психолог пропонує дітям придумати слова, які починаються на певний склад.

«Ма…» - … мама, машина, малина.

«Мо…» - … молоко, мороз, морозиво, молоток.

(«Ка…», «со…», «та…»…)

Гра «Оповідання по колу»

Діти сидять у колі і по черзі складають оповідання про школу. Психолог починає, а потім кожна дитина говорить по 1 реченню.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.