Заняття - тренінг для вихованців центру соціально – психологічної реабілітації дітей на тему: «Запобігання насильству над дітьми»

Психологія

Для кого: 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас

29.06.2021

90

9

0

Опис документу:
Мета: ознайомити з поняттям насильства та його основних форм – фізичного, психологічного, сексуального та економічного; розвивати навички безпечної поведінки з метою попередження насильства щодо дітей. Очікувані результати: ознайомляться з суттю поняття насильства; отримають знання з права; відпрацювання власної активної позиції, яка є основою реалізації своїх прав у житті.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Великоновосілківський центр соціально – психологічної реабілітації

дітей




Заняття - тренінг

для вихованців

центру

соціально – психологічної реабілітації дітей


на тему:

«Запобігання насильству над дітьми»







Підготував: психолог центру

Дудукало Майя Сергіївна






2020р.

Тема: «Запобігання насильству над дітьми»


Форма проведення: заняття- тренінг.


Категорія учасників: вихованці старшої групи Великоновосілківського центру соціально – психологічної реабілітації дітей.


Мета: ознайомити з поняттям насильства та його основних форм – фізичного, психологічного, сексуального та економічного; розвивати навички безпечної поведінки з метою попередження насильства щодо дітей.


Очікувані результати: ознайомляться з суттю поняття насильства; отримають знання з права; відпрацювання власної активної позиції, яка є основою реалізації своїх прав у житті.


Час проведення: 1 год. 23 хв.


Обладнання: ватман з зображенням сонечка, клейкі стрічки, аркуші паперу формату А4, фломастери/маркери, роздатковий матеріал (додаток 1,2), газети, аркуші паперу з ввічливими словами, скринька.


Хід тренінгу



Всупне слово . Привітання( 5 хв)

- Добрий день дорогі друзі. Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема нашого сьогоднішнього заняття – тренінгу непроста і дуже актуальна. Розпочнемо його такими словами Олени Більської.

Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї, і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовести журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну.

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах, що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.



Метою даного заняття - тренінгу є:

  • ознайомити з поняттям насильства та його основних форм – фізичного, психологічного, сексуального та економічного;

  • розвивати навички безпечної поведінки з метою попередження насильства щодо дітей;

  • відпрацювання власної активної позиції, яка є основою реалізації своїх прав у житті.


1.« Знайомство» ( 5 хв)

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність.

Психолог пропонує вихованцям по черзі назвати своє ім’я та своє захоплення. Наприклад: « Я – Андрій, люблю грати в шахи», а іншим учасникам підтримати повідомлення таким чином: у відповідь на кожну фразу інші учасники вигукують « І це – здорово!», водночас піднімаючи великий палець.


Після завершення психолог проводить обговорення.

- що ви відчували під час виконання вправи?

- Як на вашу думку, чи є зв’язок між тим, як ми вітали один одного і темою нашого заняття?


2. Вправа «Сонечко» (правила роботи) (5 хв.)

Мета:показати важливість розробки і дотримання окремих правил за якими відбувається взаємодія;прийняти правила, які забезпечують результативність роботи групи.

Хід вправи

На великому ватмані зображено сонечко, куди психолог записує сформульоване правило, починаючи з найдовших промінчиків.

Кожне правило обговорюється з усіма учасниками групи.

Приклади правил

1. Слухати один одного і чути.

2. Бути лаконічним, говорити лише по темі.

3. Бути толерантним, терпимим.

4. Обговорювати проблему, а не людину.

5. Бути доброзичливим, посміхатися, зберігати почуття гумору.

6. Працювати в групі від початку до кінця.

7. Виконувати прийняті правила.


3. Вправа « Очікування» ( 5 хв)

Мета: визначити очікування учасників від заняття.

Психолог запрошує учасників записати свої очікування на маленьких клейких стрічках і по черзі зачитати і розповісти, чому їх цікавлять саме ці питання? (стрічки прикріплюються до плакату)

1. По завершенню психолог проводить обговорення: Як на вашу думку, про що свідчать наші очікування?



4. Інформаційне повідомлення « Що відбувається сьогодні» ( 7 хв).

Мета: з’ясувати рівень обізнаності.

Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.

І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як зихистити себе.

Що ж таке насильство? Це дії, які робить одна або кілька осіб і які:

- чиняться зумисно і спрямовані на досягнення певної мети;

- спричиняють шкоду ( фізичну, моральну, матеріальну) іншій особі;

- порушення права і свободи цієї особи;

- унеможливлюють ефективний самозахист потерпаючих від насильства ( той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо).



5. Обговорення «Види, прояви, наслідки насильства»(25 хв.)

Мета: дати знання про види, прояви та наслідки насильства.

Обладнання та необхідні матеріали: аркуші паперу формату А4, фломастери/маркери, роздатковий матеріал (додаток 1,2).


Виділяють такі види насильства, як психологічне, фізичне, сексуальне, економічне.

Як можна зрозуміти, що до дитини застосовується якийсь вид насильства?

Якщо до хлопця або дівчини застосовані:

  • словесні образи, погрози, приниження, переслідування, залякування тощо; образливі жести, брутальне ставлення, покарання, навіювання страху за допомогою розповідей, дій, жестів, поглядів, крики, жорстокість, вона завдає шкоди домашнім тваринам то це є психологічне насильство;


  • ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, биття, а також незаконне позбавлення волі або залишено в небезпеці тощо, то це прояви фізичного насильства;


  • умисне позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів або можливості користуватися ними, залишення без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з лікування чи реабілітації, заборона працювати або навпаки примушування до праці тощо, то це прояви економічного насильства;


  • будь-які дії сексуального характеру в тому числі й в присутності дитини, примушування до акту сексуального характеру з третьою особою, а також інші правопорушення проти статевої свободи чи статевої недоторканості особи – це прояви сексуального насильства.


Психолог: Пропоную вам об’єднатися в 4 групи. Кожна група отримує історію з життя хлопців і дівчат (за зверненнями дітей на Національну дитячу «гарячу лінію»). Вам необхідно опрацювати історію, визначити:

  1. вид насильства та перелічити за якими ознаками/проявами визначили вид насильства,

  2. хто потерпає від насильства,

  3. хто вчиняє насильство,

  4. наслідки насильства для дитини, яка потерпає від насильства,

  5. які можете дати рекомендації виходу з ситуації насильства.

Для виконання цього завдання відводиться 10 хвилин. Потім просимо вас представити результати вашої роботи .


6. Вправа «Перетягну газету»(7 хв.)

Мета: ілюстрація сценарію, в якому розвиваються конфлікти.

Учасники об’єднуються в пари, отримують газету і згортають її в трубочку, стають на відстані 1 м один від одного, підгинають одну ногу і притримують її рукою. Вільною рукою вони беруть трубочку з газети і починають її перетягувати, прагнучи вивести один одного з рівноваги, але при цьому не розірвати газету.


7. Міні-лекція «Куди звернутись за допомогою?»(5 хв.)

Мета: проінформувати вихованців про роботу організацій, які можуть надати допомогу людині,

яка страждає від насильства.

Психолог. Зараз я надам вам інформацію, куди можна звернутись, якщо ви самі, хтось із ваших друзів/подруг, родичів чи знайомих страждає від насильства.


Серед служб, до яких можна звернутись у такому випадку, можна назвати:

- Правоохоронні органи

- Соціальні служби

- Служби у справах дітей

- Неурядові організації

- Телефони довіри та «гарячі лінії». Національна дитяча «гаряча лінія», телефон 0 800 500 225або 116 111 (безкоштовно) в межах України (з понеділка по п’ятницю з 12.00 до 16.00). На «гарячій лінії» можна отримати інформаційні, психологічні та правові консультації щодо протидії

жорстокому поводженню з дітьми, експлуатації дітей і захисту їх прав та інтересів.

- Лікарні тощо.


8. Командна гра – руханка «Чарівна скринька»(5 хв.)

Мета:формування ненасильницької поведінки

Матеріали : аркуші паперу з ввічливими словами, скринька.

Хід гри

Психолог об’єднує учасників у дві команди.

Правила гри: визначається початкова та кінцева точка естафети . В кінцевій точці для кожної команди складаються аркуші паперу з ввічливими словами. Кожному учаснику команди необхідно принести ці аркуші та скласти їх у «Чарівну скриньку», яка розташована на початковій точці біля кожної команди.

Приклади ввічливих слів: Будь ласка, Будьте здорові! Будьте ласкаві. Гарних снів! Дозвольте. Дякую! Ласкаво просимо! Перепрошую. Прощаю. Щасти Вам!

9.Притча «Все залишає свій слід». (3хв.)

Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».


10. Підсумок тренінгу. Рефлексія(10 хв.)

Мета: підбити підсумки заняття,обмінятися враженнями, сприяти позитивному завершенню заняття.

• Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.

• Говори спокійно і впевнено.

• Дай агресору можливість зупинитися.

• Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

• Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.

• Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!


ПАМЯТАЙ!

• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.

• Ми подібні, але всі різні.

• Твоя власність належить тільки тобі.

• Ти маєш право на допомогу.

• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!


11. Прощання «Оплески»(1 хв.)

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.


Мій улюблений світ -

Без насильства,

Без жорстокості, болі і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ – без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста,

Й голосінь не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло іти в майбуття.

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна – це світ без насильства


- На цьому наше заняття – тренінг закінчено.Дякую вам за вашу роботиу та подякуйте одне одному оплесками за активну участь під час заняття. До нової зустрічі.


Використані джерела:

  1. Запобігання та протидія насильству. Методичні рекомендації. Київ.-2018.

  2. Знай та захищай свої права. Робочий зошит. - К., 2006. Режим доступу: http://la-st.rada.org.ua/ucp_mod_library_view_235.h

  3. Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». –К.:– 2018. – 143 с.

Режим доступу:https://lastrada.org.ua/ucp_mod_news_list_show_614.html

  1. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівно-му/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти - Навч.-метод.-посіб. - К:ФОП Нічога С.О. - 2018. - 174 с.

Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidiabulingu/porozuminnyalstradametodposibniksayt.pdf



























ДОДАТКИ


Додаток 1


Історії


(взяті зі звернень дітей на Національну дитячу «гарячу лінію»)

1. Доброго дня! Мене звати Діма. Мені 9 років. Хочу Вам дещо розповісти. У мене є ще 2 братика (молодші – 8 і 6 років). Ми усі страждаємо від насильства з боку мами. Вона з нас постійно знущається... Бере нас, наприклад, за вуха і піднімає догори, тримає, а потім ставить на підлогу.

(Плаче). Знаєте як це боляче? А ще, бере тряпку для миття підлоги, миє унітаз, а потім затикає нам по черзі рот! Це просто жахливо! Допоможіть нам! Будь ласка!


2. Доброго дня! Мене звати Олена. Мені 15 років. Я не знаю, чи можна до вас звернутися з таким проханням, але я просто знаходжуся у безвихідній ситуації. Моя проблема полягає в тому, що мої батьки – алкоголіки. Вони геть усі гроші витрачають на горілку, виносять речі з дому. Я вже 2

дні нічого не їм, бо їсти нічого. У нас ще залишилася корова, але я боюся, що вони і її продадуть та куплять горілку. Допоможіть мені! До яких органів можна звернутися за допомогою?


3. Доброго дня! Мене звати Льоня. Мені 8 років. Я зателефонував до вас, бо в мене щодня сваряться батьки і мої друзі, які порадили мені цей номер сказали, що ви допоможете. Я не знаю, яка причина сварок моїх батьків, але, все рівно, я це дуже тяжко переживаю. Коли вони починають підвищувати голос один на одного, я починаю плакати. В процесі сварки я намагався поговорити з батьками, але вони мене не чують. А ще в мене є маленька сестричка Ангелінка, яка теж постійно плаче, коли батьки сваряться. Їй 9 місяців. Як пояснити батькам, що я не хочу аби вони сварилися і дуже сильно їх обох люблю? А ще мені дуже шкода Ангелінку. (Дитина – свідок насильства (психологічне насильство над дитиною зі сторони батьків))


4. Доброго вечора! Мене звати Наталя. Я вам телефоную зі Львівської області. Мені нещодавно виповнилося 14 років. Моє хобі – це спілкування в соціальних мережах. Десь місяць тому через соціальні мережі я познайомилася з чоловіком, якому 35 років. Спочатку я з ним охоче спілкува-

лася. Це тривало майже тиждень. Потім мені стало нудно і я відмовилася від спілкування з ним. Він цього не зрозумів і постійно мені пише, телефонує. Одного разу навіть чекав біля будинку. Це трапилось тому, що я всю особисту інформацію написала в соціальній мережі. Тепер мені дуже

боязко. Що я можу зробити, аби він перестав мене переслідувати?



Додаток 2

Завдання групам

Опрацюйте запропоновану історію та визначте:


1. Визначте вид насильствата та перелічте за якими ознаками/проявами це визначили

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Хто вчиняє насильство____________________________________________

__________________________________________________________________

3. Хто потерпає від насильства________________________________________

__________________________________________________________________

4. Наслідки насильства для дитини, яка потерпає від насильства___________

__________________________________________________________________

5. Які можете дати рекомендації виходу з ситуації насильства______________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.