Заняття "Самопрезентація в публічному виступі"

Психологія

Для кого: 11 Клас, 12 Клас, Дорослі

19.03.2020

587

18

0

Опис документу:
Навички успішної самопрезентації та уміння представити свої думки в рамках публічного виступу набувають особливої актуальності вже в навчальному закладі. Уміння правильно подати себе, структурувати інформацію, відповісти на питання необхідна умова успіху в ситуаціях, де потрібно усне викладання інформації.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Марганецький коледж

НТУ «Дніпровська політехніка»

НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА

«Психологія»

ТЕМА: «Спілкування»

Заняття: «Самопрезентація в публічному виступі»

Викладач :

Кочина Т.О.

м. Марганець

2020 р.

Тема заняття: «Самопрезентація в публічному виступі».

Мета: придбання знань і освоєння навичок самопрезентації в публічному виступі.

Матеріали: проектор, відеоряд до теми, короткі теоретичні й методичні матеріали, аркуші А-4 за кількістю учасників, ручки, експрес-тест.

Актуальність: навички успішної самопрезентації та уміння представити свої думки в рамках публічного виступу набувають особливої актуальності вже в навчальному закладі. Уміння правильно подати себе, структурувати інформацію, відповісти на питання необхідна умова успіху в ситуаціях, де потрібно усне викладання інформації, наприклад при захисті курсового або дипломного проекту.

План заняття:

1. Актуалізація теми.

2.Тест «На ярмарку».

3. Ознайомлення з основними поняттями : самопрезентація, харизма, імідж, перше враження, «ефект ореолу», привабливість, діловий етикет та їх обговорення.

4. Аналіз публічного виступу.

ХІД ЗАНЯТТЯ:
1. Бути прийнятим суспільством та схваленим групою є однією з потреб людини, а як же представити себе так, щоб інші не насміялися, а зрозуміли і поважили?

Сьогодні ми поговоримо про таке цінне вміння як, як вміння себе подати. Або, про самопрезентацію. Адже здатність себе гідно представити, толково розповісти про себе і свої таланти часом не менш важлива, ніж наявність у нас цих самих талантів. Таке вже життя ...

 Чи доводилося вам бачити, як часом перетворюється непоказний, звичайнісінький на вигляд чоловік, варто йому лише заговорити? Ще вчора ви пройшли б повз нього по вулиці, не помітивши, а сьогодні він здається вам таким цікавим, привабливим, наповненим внутрішнім світлом ... А буває: начебто і красень, і виглядає представницький, і є в ньому навіть якийсь наліт загадковості ... Але варто йому відкрити рот, як дуже швидко з'ясовується, що поговорити то з ним і нема про що.

Люди з різних причин не вміють себе подати. І, до речі, не всім з них нічого сказати! Комусь заважає зайва скромність і невпевненість в собі, хтось просто по природі своїй мовчун, хоча має глибокі знання, а хтось вважає: «Я такий, який я є і не зобов'язаний ні під кого підлаштовуватися - «самі запропонують, самі все дадуть».

Але, як би там не було, всі ми живемо в соціальному світі. І вміння подати себе - як при співбесіді на роботу, так і в бесіді з симпатичною вам людиною - дуже важливе.

І головне, цьому можна навчитися. Потрібно тільки захотіти. А насамперед - розібратися в собі. Сподіваємося, що наш тест вам в цьому трохи допоможе.

Уявіть собі…

Уявіть, що ви опинилися на галасливому ярмарку народних ремесел. Уздовж алей парку виросли намети, де майстри розкладають свій товар, а бездіяльно прогулюються відпочиваючі з інтересом поглядають на майстерні вироби і подумують - чи не купити що-небудь?

Так, подивитися тут є на що, адже всі ці милі штучки зроблені своїми руками, і жодна з них не схожа на іншу. Тут і дерев'яні дитячі іграшки, і найтонші мережива, і різьблені шкатулки ...

Якісь вироби виконані більш витончено, якісь - менш, а якщо довше побродити вздовж торгових рядів і уважніше озирнутися навколо, можна зустріти і справжній витвір мистецтва!

2. ТЕСТ «На ярмарку».

А тепер уявіть, що ви перебуваєте в цьому місті майстрів зовсім не в якості покупця, а в якості продавця, який бажає вигідно продати свій товар. Це - ексклюзивні ювелірні прикраси: зроблені вашими власними руками сережки, намиста і браслети.Уявили? Тоді пропоную відповісти на кілька запитань (відповіді записати). Успіхів!

1) Наскільки багатий ваш асортимент? Як багато видів браслетів, сережок і намиста ви виклали на прилавок?

2) Людина підходить до вашої торгової точки, деякий час подивившись відходить, так нічого і не купивши. Що ви при цьому думаєте?

3) Ще один потенційний покупець зацікавився вашими прикрасами. Він бере в руки одну з них і уважно розглядає. Мабуть, це найкращий екземпляр у вашій колекції. Якими словами ви будете переконувати цю людину зробити покупку?

  4) Настав вечір, парк закривається, пора і вам згортати торгівлю. Яким був обсяг ваших продажів? Чи багато ви зуміли заробити?


ІНТЕРПРЕТАЦІЯ відповідей.

У звичайному житті ювелірні прикраси та інші модні аксесуари покликані прикрасити нашу зовнішність, зробити нас трішки краще. У нашому тесті вони - символ того, як ви вмієте себе подати, підкресливши кращі свої сторони і затінивши не найвигідніші.  

1) Чим більше видів прикрас ви виклали на прилавок, тим більше соціальних масок ви здатні надягати в різних ситуаціях. Простіше кажучи, якщо ваш асортимент різноманітний - ви наділені здатністю подобатися різним людям, вмієте до кожного підібрати свій «ключик», знайти свій підхід, зіграти саме ту роль, яку ця людина від вас чекає.

Якщо ви поклали на прилавок лише кілька одноманітних виробів або тільки один вид якогось ексклюзивного намиста - ви, ймовірно, з тих, кому подобається пісня «Не варто прогинатися під мінливий світ, хай краще він прогнеться під нас». А чи прогнеться чи? По-всякому буває ...
2) Почуття, які ви відчули після відходу покупця без покупки, можна порівняти з відчуттями, які ви переживаєте, коли вам відмовляють або недооцінюють. Що ви подумали про цю людину? «Та в нього, дурня, просто немає смаку!»? Або: «Напевно, все, що я роблю - просто жахливо, інакше, чому він нічого не купив?». А може: «Ну не сподобалося - і не сподобалося - ніяких проблем! У парку ще повно народу і кому-небудь мої роботи обов'язково припадуть до душі ». І робіть висновки.

  3) Те, як ви розповідаєте про кращі екземпляри вашої колекції, показує - як ви подаєте свої сильні сторони іншим. У якихось випадках люди говорять про себе стримано і по суті. В інших - дуже вже нав'язливо і навіть агресивно. А ще в якихось - відразу ж скидають свою ціну, аби хоч хтось купив ... Тут всім нам - продавцям своїх здібностей і талантів - важливо дотримуватися розумного балансу. Щоб з одного боку - не продешевити, а з іншого - не справити відразливе враження самовдоволеного базіки або задаваки.

4) Обсяг продажів, підведення підсумків - це те, як ви оцінюєте свої соціальні досягнення на сьогоднішній день.

Хтось нічого не продав, а значить, вважає, що поки мало чого досяг у житті.

Хтось запевняє, що успішно реалізував всі свої чудові прикраси - зазвичай такі люди дуже самовпевнені і зуміли непогано влаштуватися в соціумі.

Третя група - з середнім об'ємом продажів - це ті, хто найбільш реально оцінює своє місце в світі, не перебільшуючи і не применшуючи своїх достоїнств.

3. Ознайомлення з основними поняттями : самопрезентація, харизма, імідж, перше враження, «ефект ореолу», привабливість, діловий етикет та їх обговорення.

Що таке самопрезентація?

Самопрезентація, самоподача, самопред'явлення — всі ці слова означають, що промовець пред'являє себе аудиторії. Самопрезентація в публічному виступі— це уміння спрямувати сприйняття аудиторії по певному шляху, вигідному промовцю.  
Самопрезентація — це управління враженням, яке промовець справляє на аудиторію з метою впливу на неї. 

Ефективна підготовка і якісне проведення публічного виступу гарантує промовцю, що аудиторія прийме сприятливе для нього рішення — затвердить, купить, проголосує, візьме участь, підпише контракт, почне співробітничати і т.д.

Для результативного публічного виступу має значення не тільки зміст виступу, але і враження, яке оратор справить на публіку. Зовнішній вигляд, стиль, манери, імідж промовця часом красномовніші, чим його слова.

Важливо пам'ятати, що у промовця при публічному виступі є не лише слухачі, але і глядачі. Тому головний візуальний об'єкт в публічному виступі — це сам промовець.

Впливати на аудиторію необхідно, щоб досягти поставлених цілей. Останніми роками популярним стало слово «харизма». Дослівно із давньогрецького воно означає «притягувати до себе увагу».

Слово «харизма» сходить до слова «харити». У давньогрецькій міфології — це три богині краси і витонченості.

Слова «харизма», «характер», «харя» — мають один корінь. Тобто бути харизматичним в ході публічного виступу означає уміти виробляти успішну самопрезентацію, притягувати і утримувати увагу аудиторії. Важливо, що самопрезентація відбувається завжди, незалежно від того, наскільки промовець собі її уявляє і як до неї відноситься.

Наприклад, два співробітники збираються виступити на конференції. Один надягає найкращий дорогий діловий костюм, білу сорочку, модну краватку, інший — джинси і старий светр. Самопрезентацію проводять обидва! Перший демонструє статус, престиж, пошану. Другий — незалежність, наївність, самостійність.

Річ у тому, що імідж формується у будь-якому випадку. Якщо не приділяти йому особливої уваги, він може відкрити не найвиграшніші якості промовця. В цьому випадку достоїнства оратора можуть загубитися. Не приділяючи спеціальної уваги управлінню враженням, промовець позбавляє себе могутнього ресурсу — ефективного іміджу.

Що ж таке імідж?

«Імідж» дослівно з англійського означає «образ». Але в нашому розумінні «імідж» і «образ» не одне і те ж. Перш за все тому, що в українській мові слово «образ» має п'ять різних значень: вигляд, зовнішність, характер, порядок, відображення.

Найближче до англійського слова «імідж» український термін «думка».

Імідж — думка, що містить оцінку і ставлення.

Він формується в результаті самопрезентації.

Мета промовця, що проводить презентацію чогось полягає в тому, щоб аудиторія (слухачі/глядачі) в результаті виступу зробили необхідні оратору дії — проголосувати, купили, прийшли, ухвалили рішення, затвердили план і т.п.

Наприклад, уявіть, що відбувається виступ двох промовців перед аудиторією.

Перший промовець проводить таку самопрезентацію: з'являється перед аудиторією точно в умовлений час, починає хвилина в хвилину, одягнений сучасно, в діловому стилі, володіє правильною уукраїнською мовою, говорить зрозуміло, доступно.

Другий промовець — спізнюється, на очах аудиторії п'є пігулки, виглядає неохайно, притоптує ногами, крутить в руках листки з текстом, рідко дивиться в очі слухачам, зловживає словами-паразитами.

Очевидно, що перший оратор швидше викличе інтерес і довіру, ніж другий.

ПИТАННЯ: На чий заклик до дій відреагує аудиторія? Чому?

Дійсно перший промовець сформував у аудиторії позитивне перше враження.

Як формується перше враження?

Враження — образ, відображення, слід, дія, вплив, ефект.

Хоче промовець чи ні, планує спеціально або нехтує, та перше враження формується завжди. Аксіома публічного виступу свідчить: у промовця ніколи не буде другого випадку справити перше враження. Народна мудрість стверджує: як прийдеш, так і уславишся. Перше враження містить емоційний і оцінний компоненти.

Дослідження підтверджують, що в 75 % випадків перше враження виявляється вірним.

ПИТАННЯ: Що фіксується при формуванні першого враження?

Зовнішній вигляд.

Оформлення зовнішності.

Експресія, зовнішня виразність.

• Виконувані дії.

• Передбачувані якості особи.

Очевидно, що промовцю має сенс спеціально продумувати, як формуватиметься перше враження про нього, які акценти доречно розставити у момент появи перед публікою.

(Якщо дозволяє час заняття, то можна використати вправу)

ІМІДЖ - ВПРАВА «Внутрішня постава».

Встаньте (краще перед дзеркалом, щоб ви себе бачили) Випряміться, розправте плечі, підніміть підборіддя. Згадайте який-небудь короткий вірш. А тепер ... уявіть, що всередині вас сидить неприємний, дуже сутулий і дуже невпевнений чоловічок. І його голосом прочитайте цей вірш.

Тепер навпаки. Скорчився мало не до самого долу. Але уявіть, що всередині вас засів ставний, красивий, впевнений молодець. Прочитайте вірш його голосом.

Особистість

Так боляче іноді в житті програвати

Ще важче не впасти,а вміти стояти

Навіть коли ти одна- і біля тебе нікого немає

Все одно життя іде,і тебе не чекає

Воно не чекає коли

Забудеш весь біль,зрозумієш

Мету або ціль

Воно біжить цікаво

Нестримно,драйвоово

Але іноді потрібні зусилля

Для того,щоб вміти прощати

Для того,щоб знати хто Ти

Для того щоб гідно сказати-

Я ОСОБИСТІСТЬ - і не збираюсь здаватись!

У цій вправі важливо зловити відчуття "внутрішньої постави", ті ледь вловимі інтонації, манери, які видають впевнену в собі людину, незалежно від того як він виглядає і від того, чи бачать його взагалі.

При формуванні першого враження існує «ефект ореолу». Він призводить до помилок соціального сприйняття.

Перший тип помилокпомилки нерівності: люди схильні переоцінювати різні якості тих, хто перевершує їх по якомусь параметру, суттєвому для них.

Відомі експерименти Олексія Бодальова - демонструють помилки нерівності (ми з вами вже знайомі з цим експериментом, але я нагадаю):

  • двом групам дорослих людей пропонували описати людину по одній фотографії. Одній групі сказали, що це портрет героя, а інший — злочинця.

Залежно від пропонованого статусу людини змінювалися і описи.

Опис злочинця: «Цей звірюка щось хоче зрозуміти, розумно дивиться і без відриву. Стандартне бандитське підборіддя, мішки під очима, масивна фігура... Людина опустилася, озлоблений, неохайно одягнений, незачесаний. Дуже злий погляд».

Опис по тій же фотографії героя: «Молодий чоловік 25-30 років. Обличчя вольове, мужнє, з правильними рисами. Погляд дуже виразний. Волосся скуйовджене, не голений, мабуть, це герой якоїсь сутички, хоча у нього і не військова форма. Очі — які нічого що не бояться. Губи стислі, відчувається душевна сила і стійкість. Вираз обличчя гордий».

При помилках нерівності схема сприйняття така. Зустрічаючи людину, що перевершує нас по якомусь значущому для нас параметру, ми оцінюємо його більш позитивно, ніж якби він був нам рівний. Якщо ж ми маємо справу з людиною, якої самі в чомусь перевершуємо, ми недооцінюємо його.

Другий тип помилокпомилки, пов'язані із зовнішньою привабливістю: подобається людина зовнішньо чи ні. Якщо подобається (зовнішньо!), то про нього складається думка як про хорошу, розумну, цікаву людину — переоцінюються багато його даних. Проводилися психологічні експерименти: дві групи вчителів одержували одну і ту ж справу учня з вельми докладною інформацією про нього. Але одній групі до справи дали свідомо привабливу фотографію, а інший — непривабливу. Просили оцінити рівень інтелекту, характер, відносини з однолітками, плани на майбутнє і багато що інше.

Привабливому учню вчителі приписували: високий рівень інтелекту, відмінний характер, високий статус серед однолітків, блискучі перспективи і інше, тобто переоцінювали його по всіх параметрах.

Тоді як непривабливий учень був негативно оцінений по всіх параметрах.

Чим більш зовнішньо (!) приваблива для нас людина, тим більше ми переоцінюємо його по інших, невидимим поки для нас параметрам. Якщо ж людина неприваблива, то і решта його якостей недооцінюється.

Третій тип помилок — помилки, що утворюються під дією чинника ставлення до нас. Чинник ставлення до нас діє таким чином, що люди, які добре до нас ставляться, оцінюються вище за тих, хто ставиться до нас погано.

Відомі наступні дослідження Роберта Нисбета і Теренса Вільсона. Студенти спілкувалися з новим викладачем.

  • З однією групою студентів викладач поводився тепло, доброзичливо, з іншою — відчужено, холодно, підкреслював соціальну дистанцію. Студентів просили оцінити викладача по різних параметрах, у тому числі і по професійних знаннях. Ті студенти, з якими викладач був доброзичливий, оцінили його набагато краще, ніж ті, з якими він був холодний.

Три названі види помилок соціального сприйняття при формуванні першого враження охоплюються «ефектом ореолу».

«Ефект ореолу» виявляється в тому, що при формуванні першого враження загальне позитивне враження про людину призводить до переоцінки, а негативне — до недооцінки невідомої людини.

ПИТАННЯ: З якою людиною ви швидше почнете спілкуватись? Із привабливою чи не привабливою? Що таке привабливість?

Слово «привабливий» означає «приємний», «ваблячий».

Привабливість — не що інше, як міра наближення до того типу зовнішності, який максимально схвалюється тими, перед ким він виступає.

Отже, в оформленні зовнішності важливі не тільки: одяг, зачіска, аксесуари, а й зусилля промовця виглядати соціально схвалюваним. У створенні привабливості особливу роль грають хороші манери і доглянутість.

Як промовцю «оформляти» свою зовнішність?

В народі кажуть: «Зустрічають по одягу, а проводжають по розуму»

Одяг — своєрідна візитна картка промовця. Оформлення зовнішності промовця (одягу, зачіски, аксесуарів) можна порівняти з оформленням вітрини.

Наприклад, ми йдемо по вулиці і бачимо різні вітрини магазинів. Одна вітрина оформлена стильний і модно, інша виглядає сіро і непримітно, третя — покинута і відразлива.

ПИТАННЯ: Куди нам захочеться зайти?

Психологія розглядає оформлення зовнішності як багатовимірну інформацію про особу. Одяг говорить без слів. «Одяг і одягає, і відкриває людину», свідчить афоризм. Примітно, що дослівно з латині слово «костюм» означає «спосіб життя».

Одяг при спілкуванні з людьми виконує три функції:

1. презентаційну;

2. регуляторну;

3. інформаційну.

Одяг є найважливішою складовою першого враження. При формуванні першого враження про промовця одяг завжди фіксується аудиторією як знак привабливості або непривабливості. Правильно одягнутися з позиції психології сприйняття означає грамотно управляти самопрезентацією.

ПИТАННЯ: Що в одязі найбільш інформативно?

1. Ціна. Сприйняття ціни складається з трьох чинників — якість одягу, дефіцитність, модність.

2. Силует. Чим більше силует одягу оратора наближений формою до витягнутого прямокутника, тим вище його статус в очах тих, що сприймають. Такому силуету відповідає одяг ділового стилю.

3. Колір. У традиції ахроматичні кольори: чорний, білий, сірий — піднімають статус. Підходять також «кольори екології» — колір землі, піску, глини, води, неяскравих квіток рослин і ін.

Інструментом самопрезентації є діловий етикет. (Діловий етикет - це встановлений порядок поведінки у сфері бізнесу та ділових контактів; глибоке знання пристойності, уміння тримати себе в колективі так, щоб заслужити загальну повагу і не образити при цьому своєю поведінкою іншого )  Дотримання оратором правил ділового етикету це сигнал для публіки, що вона значуща, важлива, шанована. Хороші ділові манери промовця в публічному виступі завжди помічаються аудиторією. Вони виявляються в тому, як він поводиться з часом:

  • починати і закінчувати виступ необхідно вчасно: не на 5 хвилин раніше і не на 14 пізніше, а хвилина в хвилину. У цьому виявляється повага до присутніх.

Чітке визначення теми, плану і регламенту виступу на початку — також складова хороших ділових манер оратора. Зрозуміло, чітке дотримання регламенту — необхідна вимога до промовця.

Спеціально відведений час для відповідей на питання публіки, наприклад, в завершенні виступу або після кожної логічної частини, також є абсолютно необхідним. Уміння відповідати на питання, реагувати на зауваження, зауваження слухачів — також показник майстерності публічного виступу і загальної культури промовця.

Компліменти аудиторії — частина культури, етикету. Наприклад, на початку виступу можна сказати: «Я щасливий, що мені трапилася нагода виступити перед такими фахівцями, як ви», «Виступати перед вами — велика честь для мене» і ін.

Діловий етикет регламентує специфіку мови промовця. Безумовно, стилістика мови, підбір виразів, вибір прикладів і іншого залежать від особливостей аудиторії. Зрозуміло, що з різними цільовими групами необхідно говорити «на різних мовах». Уявимо аудиторію, яка складається з топ-менеджерів, студентів, пенсіонерів і т.д. Кожна з них вимагає адаптації мови до своєї специфіки і «перекладу» задуму мови оратора на зрозумілу даній аудиторії мову. В той же час якщо говорити про середовище бізнесу, то тут схвалюється правильна літературна мова. Річ у тому, що грамотна мова свідчить про рівень освіти і загальної культури промовця і буквально видає походження і історію його життя.

Кожний публічний виступ перед визначеною аудиторією акумулює певну енергетику яку випромінює виступаючий.

Що ж повинен транслювати оратор публіці, окрім цікавого змісту свого повідомлення?

На перше місце можна сміливо поставити «ентузіазм» промовця. Мовлення з ентузіазмом породжує і слухання з ентузіазмом — це правило. Більшість слухачів будуть вдячні промовцю, запам'ятають його і, скоріш за все, відгукнуться на його заклик, якщо він додасть їм енергії, зменшить їх тривожність або невизначеність ситуації.

Для успішного виступу промовцю абсолютно необхідні здоров'я, енергія, благополуччя і впевненість. Якщо цих складових немає або вони ледве-ледве відчутні, то якість самопрезентації буде низькою, отже, і ефект від виступу знизиться.

На завершення розмови про самопрезентацію промовця дозвольте нагадати дві аксіоми.

1. Важливо підготувати не лише текст виступу, але і приділити особливу увагу (не менше ніж ви приділяєте змісту) формі вашого виступу — діловим манерам, оформленню зовнішності, особистій чарівливості.

2. Тільки регулярна практика, радість своїм успіхам і спокійне відношення до будь-яких результатів своїх виступів допоможуть вам знайти свій, унікальний стиль публічного мовлення.

Про те як підготуватись до публічного виступу ми поговоримо на наступному занятті.

4. Аналіз проведеної самопрезентації.

А зараз ми проведемо аналіз само презентації в публічному виступі Кочиної Тамари.

Алгоритм аналізу виступу:

  1. Як аудиторія зустріла промовця? (доброзичливо, байдуже, стримано, з недовірою, з неприязню).

  2. Що викликав виступ у слухачів? (зацікавленість, пожвавлення, байдужість, несприйняття)?

  3. Як можна схарактеризувати настрій оратора упродовж виступу? Він змінювався на користь промовця чи ні? У якій частині виступу це було помітно? Як це проявлялося?

  4. Чи була негативна реакція аудиторії? Чим це було зумовлено?

  5. Як я тримався промовець: просто і вільно чи скуто? Чи не зловживав жестами?

  6. Охарактеризуйте образ промовця трьома словами.

Що корисне з цього заняття я врахую під час підготовки до власного публічного виступу?

Примітка:
Бодальов Олексій — російський психолог, фахівець у області психології між особового спілкування.
Роберт Нісбет — американський соціолог, що спеціалізував на західноєвропейській культурі, яка, на його думку, в 20 столітті характеризувалася ослабленням соціальної солідарності, зменшенням ролі традицій, фрагментації міжособових відносин, дегуманізацією особи.
Теренс Вільсон — американський психолог, професор університету Рутгера (Rutgers University).

Література:

  1. Карнеги Д. Как перестать беспокоиться и начать жить / Д. Карнеги.- Дніпропетровськ, 1996.

  2. Зязюн І. А. Педагогічна майстерність / І. А. Зязюн.- К., 1996.

  3. Пихтіна Н. П. Основи професійної майстерності та красномовства соціального педагога: Тексти лекцій / Н. П. Пихтіна.- Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2008.- 111 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.