Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Опис документу:
Метою даного уроку є поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити шестикласників помічати глибокий зміст у перлинах усної народної творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити шестикласників помічати глибокий зміст у перлинах усної народної творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, таблиці, підручник.

ХІД УРОКУ     

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

Доброго дня, учні! Я рада вітати вас сьогодні на уроці. 

Постараймось працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на «відмінно»

Мову рідного народу!

Схилились голівки до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

ІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Шановні пані та панове,

Сьогодні тема в нас нова:

Займенник – це частина мови,

Яка об’єднує слова,

Що ні особи, ні предмета,

Ні рис прикметних будь-яких,

Ні якості не називають,

А тільки вказують на них.

( Л. Лужецька)

IIІ.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про займенник. Ваше завдання навчитися знаходити займенники в реченні, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами займенників.

ІІІ.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Мозковий штурм.

Поміркуйте над походженням назви « займенник».

2. Слово вчителя.

Префікс за- походить із прийменника ЗА, який має просторове значення

( « за кимось», тобто «позаду»), синонімом може служити слово « замість»

( попрацюй за мене, тобто замість мене). Ця роль вживання замість імен – і дали назву « займенник» .

Колись у давнину, не було стільки частин мови, як тепер. Іменники, прикметники, числівники входили до однієї великої групи, яка називалася «Імена».

3. Усна вправа.

Доведемо на прикладі, що займенники вживають замість:

А) іменників ( хлопець – він, країна – вона, сонце – воно);

Б) прикметників ( гарний – який, такий; батьків – чий, його);

В) числівників ( сім – скільки, стільки; сьомий – котрий, цей, той).

4. Слово вчителя.

Займенник — самостійна частина мови, що вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.

Займенники, що вказують на особу, предмет і кількість, змінюються тільки за відмінками. Займенники, що вказують на ознаку, змінюються за числами, родами (в однині) і відмінками.

Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство?

(О. Довженко)

5.Колективне опрацювання схеми

Розглянути схему. Визначити, що означає займенник, на які питання відповідає, які морфологічні ознаки властиві йому і яким членом речення може виступати в реченні.

Сформулювати повне визначення займенника.

З’ясувати, що спільного й відмінного в значенні займенника й іменника, займенника і прикметника, займенника й числівника.

ІV.Закріплення вивченого матеріалу.

1.         Колективна робота.

З а в д а н н я: переписати текст, поставити займенники у потрібній формі, вказати їх розряд за значенням, визначити синтаксичну роль.

Останнім часом гине (наш) рослинне і тваринне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече (ніхто з ми) обурення?

Без сумніву, (ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з (ми) посадив за життя деревце чи квіточку?

  1. Фразеологічний тренінг.

Розкрийте значення фразеологізмів.

Сам не свій; сам не при собі; дзвонити в усі дзвони; узяти у свої руки; хоч ти йому що; не з нашої парафії.

3. Я редактор.

Замініть повторювані у реченнях слова займенниками. Визначте, до яких частин мови належать вилучені слова. Зробіть висновок про те, замість яких частин мови вживаються займенники.

1. Хлопець підійшов до вікна і заглянув у вікно. 2. Хлопець побачив кількох дітей, діти сиділи на лаві коло печі. 3. Два олівці я купив сьогодні. Два олівці потрібно подарувати першокласникам. 4. Улітку в природі переважає зелений колір. Зелений колір не втомлює людське око.

  1. Робота біля дошки.

Перепишіть речення, підкресліть займенники, зверху напишіть розряд.

Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся, дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В.Сухомлинський).

V. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

—        Яка частина мови називається займенником?

—        Яку синтаксичну роль виконують займенники у реченні?

—        Назвіть розряди займенників за значенням.

Гра « Хто перший »

Відгадати загадки – жарти. Визначити розряд займенників – відгадок.

  1. Який займенник містить у собі одну букву? ( Я)

  2. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? ( Нічия)

  3. До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на ПРОВАЛЛЯ? ( Я-р)

VІ.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вживаючи займенники у тексті, розкрийте зміст прислівя « Слід памятати, що рана від слова тяжча за рану від стріли».

Використана література:

  1. Ющук І.П. Українська мова. – К.: Либідь, 2008. – 337с.

  2. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2002. – 254с.

  1. Литвин І. В. Українська мова. Тести, вправи, творчі завдання. – К.: А.С.К., 2002. – 270 с.

  2. Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997.- 224с.

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.