З досвіду роботи "Робота над загадками"

Опис документу:
У загадках предмети зображено за допомогою інших, що мають певну подібність з тими, які треба відгадати. Загадка вимагає від дитини кмітливості, спостережливості, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Вона навчає образно мислити, розуміти переносне значення слів, виразів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

РОБОТА НАД ЗАГАДКАМИ

Із загадками діти знайомляться ще в дошкільному віці. Загадки - це короткий образний опис якогось предмета чи явища. У них загадані предмети зображено за допомогою інших, що мають певну подібність з тими, які треба відгадати. Загадка вимагає від дитини кмітливості, спостережливості, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Вона навчає образно мислити, розуміти переносне значення слів, виразів.

Загадка часто сприймається як щось беззмістовне. У процесі відгадування беззмістовне зникає, а предмет розкривається. У загадках загаданий предмет чи явище можуть бути зобра­жені за зовнішніми ознаками, за дією, яку виконує предмет, за властивостями. Подаються загадки у формі розповідного ре­чення або запитання, але найчастіше - у формі вірша.

Загадка має три «таємниці»:

  • предмет, про який вона складена, не називається;

  • йдеться про схожий на нього предмет;

  • називаються ознаки загаданого предмета, за якими можна його визначити.

Загадки - багатий матеріал для опанування учнями навич­ки читання. Вони мають співзвучні закінчення, а це розвиває в дитини чуття ритму, сприяє виникненню здогадки під час чи­тання, позитивно впливає на пришвидшення темпу читання.

Виникнення загадок ніколи не пов’язувалося з дітьми. Але діти їх дуже люблять. Чому? Італійський письменник Джанні Родарі вважав, що загадки в концентрованій, майже символічній формі відображають дитя­чий досвід пізнання дійсності.

У літописах збереглися дані про те, що загадками користу­валися державні діячі та дипломати Київської Русі, надаючи своїй мові лаконізму, метафорич­ності, уникаючи зайвої прямоти у відповідях.

Розглядаючи побудову загадки, треба зуміти побачити, як вона загадується, тобто як створюється загадковість, незро­зумілість і як дається ключ до їх відгадування. Центральний прийом загадки - метафора. Відгадати загадку - означає роз­шифрувати метафору. Метафора в загадках створюється на співвіднесенні окремих ознак, які виділяються загадкою, з предметом порівняння, тобто метафоричним образом. Широко застосовується у загадках рима .

Оскільки рівень читацького сприймання тексту визначаєть­ся увагою до всіх слів, то перше слово - загадка. Необхідно да­ти можливість дітям поміркувати, що воно означає, від яких слів утворене. У дітей недо­статньо життєвого досвіду для їх відгадування: на щось вони не звертали уваги, чогось не бачили, деякі слова є незрозумілими. Тому потрібна ґрунтовна підготовча робота, під час якої відкриється шлях до таємниці (перенести дітей в уяві на місце, де будемо шукати відгадку; пригадати ознаки предметів, про які загадка, провести словникову роботу).

Основною особливістю загадки є таємничість, метафоричне зображення предмета. Дітей треба зацікавити пошуком, від­криттям, як ця загадковість створена. Результатом цього від­криття буде знайдена відгадка.

У процесі роботи із загадкою потрібно викликати в дітей за­хоплення народною кмітливістю, спостережливістю, красою. Учні виразно читають загадки, пробують їх самі складати, шукають у збірках усної народної творчості, запам’ятовують їх, загадують іншим, розгадують.

Загадки про неживу природу

Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде,

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (Дощ)

З небокраю, з-за діброви,

Вийшли воли чорноброві:

Принесли водиці дзбан,

Полили і ліс, і лан. (Хмари)

З небесної діжки

Крижані горішки

На землю упали,

Шкоди нам завдали. (Град)

Торох, торох,

Розсипався горох.

Почало світати –

Нема що збирати. (Зірки)

Якщо руки ваші в ваксі,

Якщо на ніс сіли клякси,

Хто тоді ваш перший друг,

Змиє бруд з лиця і рук? (Вода)

Щось у небі синім - блим!

Розкотився в небі грім

Та гуркоче вдалині.

Що за дивні ці вогні? (Блискавка)

Він шепоче: «Шу-шу-шу…

Листя обірвать спішу.

З ним я у осіннім гаї

У таночку покружляю». (Вітер)

Уночі понад водою

Білий дим пливе рікою.

Тільки сонечко засяє –

Білий дим кудись тікає. (Туман)

Він жовтенький і сипучий,

У дворі лежить у кучі.

Якщо хочеш – можеш брати

І фортецю будувати.

Тільки воду мусиш мати. (Пісок)

Загадки про живу природу

Я на сонце дуже схожа –

Золотиста, ніжна, гожа.

Рано-вранці розквітаю.

Відгадати вам неважко,

Що за квітка я ? (Ромашка)

Навесні старий садок

Вкрив барвистий килимок,

І над вишнями в гіллі

Загули, мов дзвін… (Джмелі)

Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом ріжки? (Равлик)

Загорнулася в клубок

Ціла купка голочок.

Лис підбіг, голки понюхав.

Потім довго носа чухав. (Їжак)

Навіть в спеку, відчайдуха,

Не скидає він кожуха.

Взимку ж холоду боїться.

Лізе до барлогу грітись. (Ведмідь)

По траві повзла змія.

Налякався добре я.

Від гадюки біг чимдуж,

А то виявився … (Вуж)

Всюди проживають,

По шість ніжок мають,

Можуть мати й крила.

Але це – не пташки.

Дітки, відгадали?

Звісно, це - … (Комашки)

Хто крилатий, гарний, гожий,

На красиву квітку схожий,

Має довгий хоботок,

П’є нектар ним із квіток? (Метелик)

  • 30.10.2018
  • Літературне читання
  • 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 313
  • 0
  • 3
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.