Вправи та ігри для розвитку нестандартного мислення

Опис документу:
Виховати дитину, яка вміє чітко висловлювати думку та аргументувати власну позицію, а також навчити її знаходити виходи зі складних ситуацій можна завдяки розвитку навичок логічного мислення.Логіка необхідна майже в усіх сферах життя: від звичайної бесіди до розв’язання складних технічних задач. Якщо постійно тренувати логічне мислення, то можна стати розумнішими та мудрішими. Це допоможе і в роботі, й у спілкуванні з людьми. Чим краще розвинута логіка, тим успішнішою людина може стати.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Цікаві запитання з елементами ТВВЗ

— «Буває — не буває» — довести, чого не буває

(крокодили не літають, але можуть летіти в літаку).

— Чому вода мокра?

— Чому на руці 5 пальців?

— Чому два вуха, два ока, а ніс один?

— Як зробити, щоб уроки самі виконувалися?

— Що робити з 20-ма однаковими іграшками?

— Як використати море молока, киселю, каші?

— Як приготувати печиво різної форми, якщо

відсутні формочки?

— Як донести пиріжки, якщо розірвався пакет?

— Куди поділася дірка від бублика?

— Як пролізти у вушко голки?

— Як швидко прибрати сніг біля школи?

— Через що ти ходиш до школи?

21

— Чим завершується літо і починається осінь?

— Коли небо є нижчим, ніж земля?

— Чи може коса косу перерізати?

— Що на небі одне, а у баби дві?

— Що рукою не схопиш?

— Що поруч іде, а сліду не залишає?

— Чому бурульки падають із даху?

— У Червоної Шапочки 10 однакових шапочок.

Що з ними зробити?

— Пішли в поход до лісу. Узяли консерви і хліб,

а ніж і відкривачку забули. Що робити?

— Необхідно розклеїти афіші цирку, а клею

немає. Що робити?

— Знайко просить у Пончика рецепт пирога,

а Пончик не вміє писати. Що зробити?

— Загубилися рукавички, а надворі мороз. Як

бути?

— Чим зачесатися, якщо відсутній гребінець?

— Як змінитися Колобку, щоб його не могли

з’їсти?

— Як збудити Сплячу Красуню?

— Як розсмішити царівну Несміяну?

— У лісі є школа зайців. Що там вивчають?

— Що зробити для того, щоб швидко знайти

песика, який загубився?

— Як переконати Бруднулю Пістрявенького, що

потрібно митися?

— Придумати речення, у якому слова мороз,

бублик, хвиля писалися б з великої літери. (Мороз

може бути прізвищем, Бублик — прізвиськом соба-

ки, Хвиля — назвою кафе, кінотеатру.)

— Троє коней пробігли в одній упряжці 3 км.

Скільки кілометрів пробіг кожний кінь?

— Гуска, яка стоїть на одній нозі, важить 2 кг.

Скільки важитиме гуска, якщо вона стане на оби-

дві ноги?

— Оленка старша, ніж Мишко, а Мишко стар-

ший, ніж Сашко. Хто старший — Оленка чи Сашко?

— Батько робить до колодязя 7 кроків, а син —

9 кроків. У кого ширший крок?

— Мій брат народився на три роки раніше, ніж

я. Хто старший?

— У яку банку вміщується більше води —

у дволітрову чи трилітрову?

— Чи може яблуко (риба, зошит, пачка цукру)

важити 1 кг?

— Бублик розрізали на три частини. Скільки

розрізів зробили?

— Яким ключем не можна відімкнути замок?

— Що подарувати на день народження Бабі Язі,

Крокодилу Гені, старій Шапокляк?

— Звідки береться вітер?

— Про яких тварин можна сказати, що вони

вилазять зі шкіри?

— Чи росте дерево взимку?

— Де зимують раки?

— Що означає вислів «вовка ноги годують»?

— Чи однакові у кішки очі вдень і вночі?

— Які звірі літають?

— Павук — комаха чи ні?

— Який звір спить узимку донизу головою?

— Чому рослини не можна поливати на сонці?

— Чи вміє плавати слон?

— Хто тричі народжується, перш ніж стати

дорослим?

— Що станеться з бджолою після того, як вона

вжалить?

— Яка ягода є найбільшою?

— Що таке біатлон?

— Замініть вислів «тримати язик за зубами»

одним словом.

— Який птах на Землі найбільший?

— Яка пташка прилітає до нас узимку?

— Як зветься поле, на якому вирощують кавуни?

— Як називаються святкові кольорові вибухи

у небі?

— Яку назву має дорогоцінність, що вирощу-

ють у мушлях?

— Як називається музикант, який грає на бара-

бані?

— Назвіть ім’я автора казки «Червона Шапочка».

— Яку назву має сплющене коло?

— Як часто проводяться Олімпійські ігри?

— Як називаються книги, у яких написано про все?

— Скільки людей тягнуло ріпку?

— Яка «тварина» живе в комп’ютері?

— Як зветься «обличчя» телевізора?

— Який день року є найкоротшим? (20 грудня)

— Як називається малюнок у книжці?

— Двоє людей підійшли до берега, щоб пере-

правитися. Човен може перевезти лише одну люди-

ну. Але переправились обоє. Як вони це зробили?

(Вони підійшли до різних берегів.)

— У сім’ї троє братів. У кожного одна сестра.

Скільки дітей у сім’ї?

— Летіла зграя птахів: один птах попереду,

а двоє позаду, один позаду і двоє попереду, один

між двома і троє в ряд. Скільки птахів? (3)

— На яких полях не росте трава?

— Не їсть, не п’є, а говорить і співає.

— У перший кошик поклали половину груш,

а в другий — 5. Скільки груш було всього?

— Біла морква взимку росте. Що це?

— З яким відром ідуть по воду?

— Чи можна з кози зробити козака?

— Що знаходиться між підлогою і стелею?

— Водій автобуса має двох сестер, але вони не

мають брата. Як це може бути?

— Який чайник швидше закипить — із сирою

водою чи з кип’яченою?

— У кишені 15 копійок, але одна з монет не

п’ятак. Які це монети?

— Як написати словосполучення «суха трава»

чотирма літерами?

22

— Дитина сидить на дорозі й плаче: «У мене

є батько і мати, але я їм не син». Чи може таке

бути?

— У бабусі онучка Марійка, кіт Пушок, собака

Дружок. Скільки онуків у бабусі?

— На дереві сидять два птаха, два горобця,

а решта — ворони. Скільки ворон?

— З якого посуду не можна поїсти?

— На яке запитання не можна відповісти

«так»? (Ти спиш?)

— Який годинник показує правильно час тіль-

ки двічі на день?

— Що можна побачити із заплющеними очима?

— Яких камінців немає в жодному морі? (Сухих)

— З’явилася фірма «Няв-гав-іго-го». Хто є влас-

никами фірми?

— Скільки кінців у палки у двох палок? у поло-

вини палки?

— Якою дорогою півроку плавають, півроку

їздять?

— У вазі три яблука, дві груші, чотири апель-

сини, один лимон. Скільки яблук у вазі?

— Мішок борошна коштує 100 гривень. Скіль-

ки коштує тригривнева булочка?

— Опівночі йшов дощ. Чи може через два дні

о цій самій порі бути сонячна погода?

2 Гра «Обери правильну відповідь»

— Курочка Ряба знесла золоте яєчко, писанку

чи кіндер-сюрприз?

— Який хлібобулочний виріб утік від баби

і діда: бублик, Колобок чи батон?

— Що купила на базарі Муха-цокотуха: мед,

самовар чи комара?

— Як звали собачку у казці «Ріпка»: Сердючка,

Жучка чи Рекс?

— Що виростає у берези навесні: сережки,

намисто чи браслети?

— Як звали миролюбного кота з мультфільму:

Базиліо, Леопольд, Матроскін?

— Хто в казці «Буратіно» торгував п’явками:

Дуремар, папа Карло чи Карабас Барабас?

— Яка казкова героїня мала блакитне волосся:

Попелюшка, Дюймовочка чи Мальвіна?

— Яке було прізвисько у героїнь казки «Івасик-

Телесик»: Драконівни, Зміївни, Ящірківни?

— Як звали одного з друзів Вінні-Пуха: Гри-

венька, П’ятачок, Грошик?

— Якого кольору була шляпа у Незнайка: стро-

ката, блакитна чи сіробуромалинова?

— Як називалося місто, у якому жив Незнайко:

Квіткове, Кактусове, Пальмове?

— Як називалася річка, біля якої жив Незнайко:

Перцева, Огіркова, Томатна?

— Чим пригощала Лисичка Журавля з казки:

манною кашею, піцею, шашликом?

— З чого фея зробила карету для Попелюшки:

гарбуза, помідора, ананасу?

— З якого предмета Мальвіна провела урок

для Буратіно: арифметики, англійської мови, фіз-

культури?

— На які пояси поділяється планета Земля:

теплові, вовняні, шкіряні?

— Як називається кухар на кораблі: менеджер

із харчування, кок, ложкар?

— Який океан найбільший: Тихий, океан сліз,

Океан Ельзи?

— Як називається український національний

танок: канкан, гопак, ча-ча-ча?

— Кого отримав у спадок молодший син мельни-

ка з казки «Кіт у чоботях»: пацюка, верблюда, кота?

— Який чарівний предмет був у Аладіна: ліх-

тарик, лампа, світлофор?

— Як звали хлопчика з Простоквашино: дядько

Федір, Том Соєр, Нільс?

— Хто жив у хатинці на курячих ніжках:

курочка Ряба, Півник Золотий гребінець, Баба Яга?

— На якій пташці Дюймовочка відлетіла у теплі

краї: на папузі, на ластівці, на ґаві?

— Як зветься той, хто вирощує хліб: хлібороб,

булочник, бубличник?

— Що подарували листоноші Пєчкіну з Про-

стоквашино: мерседес, велосипед, самоскид?

— Як звали кошеня з мультфільму: Хрю, Гав,

Іго-го?

— На чому барон Мюнхгаузен літав на Луну:

на ракеті, на ядрі, на мітлі?

— На якому полі Буратіно хотів виростити гро-

шове дерево: волошковому полі, полі чудес, фут-

больному полі?

— Як називалася яхта капітана Врунгеля:

«Біда», «Злидня», «Неприємність»?

— Як називається людина, яка керує оркестром:

диригент, агент, палочник?

— Що проковтнув Крокодил із казки «Мийдо-

дір»: мочалку, калошу, Тотошу?

— Що виловив рибак у синьому морі: золотий

ключик, золоту рибку, золотого оленя?

— Кого Вінні-Пух хотів переконати, що він

хмарка: бджіл, мисливців, синоптиків?

3 Що трапиться, якщо…

— зникнуть усі дерева?

— не буде зими?

— зникнуть усі звірі?

— не стане ночі?

— не буде автомобілів?

— зникнуть солодощі?

— будуть тільки солодощі?

— речі почнуть говорити?

— дорослі й діти поміняються місцями?

— і дорослі, і діти тільки гратимуть у комп’ютерні

ігри?

23

— чарівник виконає по одному бажанню всіх

людей?

— слони зменшаться до розміру кішки?

— зникнуть мобільні телефони?

— люди розучилися лічити?

— усі люди стануть товстими або дуже висо-

кими?

— усе стане вдесятеро важчим (легшим)?

— можна замовляти сни?

— у людини буде чотири руки?

— Земля почне обертатися навколо своєї осі

не за добу, а за годину? тиждень? рік?

— пори року триватимуть не три місяці, а рік?

— якщо люди з’являтимуться на світ уже дорослими?

— з життя людей зникне спорт?

— вода в морі стане не солона, а солодка?

— зникнуть пташки?

— увесь час триватиме свято?

Вправ и та іг ри для розв итку

нестанда ртного мисл ення

Вправи

1. Завдання: розповісти про своє ставлення до

події або явища, а потім поглянути на це

очима інших людей або тварин. Наприклад: іде

перший сніг. Як ти ставишся до цього? Тепер

уяви, що ти водій великої вантажівки, льотчик,

який вирушає в політ, зайчик у лісі, ведмідь

тощо. Або всі учні захопились іграми у кос-

мічних прибульців. Якої думки про це батьки,

учителі, старшокласники, твій домашній собака

(кішка)?

2. П ереповісти відому казку або коротке оповідання

від імені її персонажів. Як би розповіла

свою казку Червона Шапочка, її мати, бабуся,

вовк, лісоруби?

3. З мінити місцями в казках чи розповідях нега-

тивних і позитивних персонажів.

4. Х то як бачить предмет (наприклад: як бачить

ложку ліліпут, велетень, собака, мишка, та-

рілка)?

5. С класти розповідь за заданим початком, кін-

цівкою.

6. С класти біографію різних казкових героїв: кро-

кодила Гени, Баби Яги, Чахлика Невмирущого,

Бармалея, лікаря Айболить, старої Шапокляк

тощо.

7. С класти розповідь про майбутнє своїх товари-

шів, казкових героїв.

8. Р озказати казку, починаючи з кінця.

9. З а яких умов гілка дерева, яблуко, лялька, бара-

бан можуть бути корисними? А за яких вони

можуть шкодити?

10. О писати предмет очима людини, яка його ніко-

ли не бачила і не знає, що це і навіщо (напри-

клад, годинник очима австралійського абориге-

на, сніговика, жителя пустелі).

11. «Казковий салат». Обрати навмання 5–6 героїв

різних казок. Скласти казку з цими героями.

(Попелюшка, Мальвіна, крокодил Гена, Вінні-

Пух, Сірий вовк)

12. Г ра «Так чи ні». Ведучий задумує якийсь пред-

мет (персонаж, число). Гравці повинні відгадати,

що це, ставлячи йому запитання. Відповіда-

ти можна тільки «Так» чи «Ні». Наприкінці гри

доречно прокоментувати, які запитання були

найбільш вдалими і допомогли швидше відга-

дати предмет.

13. «Телепат». Необхідно уявити, що ви отримали

дар телепатії, можете не тільки знати думки

людей, але й передавати їм свої. Як ви скористаєтеся

цим даром?

14. «Рятівники». Згадати ситуації з казок, роз-

повідей, коли позитивні герої потрапляти

в критичні ситуації. Придумати не менше ніж

10 способів порятунку.

Можна пропонувати фантастичні способи.

15. «Нове свято». Запропонувати учням придума-

ти нові свята і правила, за якими їх святкують

(наприклад, свято першого комара, свято носо-

вих хусточок, свято дощику тощо).

16. «Чорна скринька». За трьома підказками, які

дають послідовно, відгадати, що в чорній

скриньці.

17. «Придумай нову настільну гру» (удосконалити

ту, що вже існує: доміно — печиво, шоколад-

ні шахи (після гри можна з’їсти), гібрид шахів

і доміно тощо).

18. М етод фокального об’єкта. Обрати будь-який

предмет, який необхідно вдосконалити, наді-

лити незвичайними можливостями (лялька,

зошит, пенал, санки, тварина, м’яч, підручник,

стіннівка тощо). Потім необхідно обрати кіль-

ка випадкових об’єктів (наприклад, електрична

лампочка, повітряна кулька, телевізор). До них

дібрати ознаки: електрична лампочка — сві-

титься, тепла, прозора, перегоряє, вмикається

в електромережу; повітряна кулька — літає,

надувається, не тоне, відскакує; телевізор —

транслює передачі, має керування. Сформу-

льовані властивості слід перенести на обраний

об’єкт.

Наприклад, нехай цим об’єктом буде зошит.

Зошит, що світиться в темряві; теплий, щоб можна

було зігріти холодні руки, не тоне; має дистанційне

керування (сам вистрибує з ранця, посувається),

його не загубиш; співучий зошит, якщо правильно

пишеш, він співає, попереджає про помилки, дає

24

поради, а якщо його рвати, він кричить; надувний:

може збільшитися або зменшитися.

19. У чням пропонують розглянути репродукції

картин, листівки, малюнки і дати їм нові назви.

Учитель оцінює, хто назвав композицію краще.

20. Фантастичні істоти. Запропонувати поєднати

властивості або частини двох-трьох об’єктів:

риба + людина = русалка; кінь + людина = кен-

тавр. А слон і муха? Собака і півень?

21. П ридумати фантастичну рослину: дерево, на

якому ростуть одразу кілька видів фруктів,

готові вироби, цвітуть декілька різних видів

квіток, на одному дереві ростуть об’єкти живої

та неживої природи тощо.

22. П ридумати фантастичні види транспорту, буді-

вель, меблів, видів зв’язку.

23. П ридумати загадку про заданий предмет:

виделку, краватку, пляшку тощо.

24. П еретворити живу істоту на неживу і навпаки.

Наприклад: яким неживим предметом можна

уявити зайця? їжака? крокодила? Якою живою

істотою може бути тарілка? телевізор? кеди?

25. У явити, що ожили персонажі казок і творів, які

за сюжетом загинули. Придумати продовжен-

ня казок (творів). Наприклад, Снігуронька не

розтанула, олов’яний солдатик не згорів, Руса-

лонька залишилася живою; ожили персонажі

картин, скульптур: запорожці, Альонушка, ми-

сливці тощо.

26. В и потрапили на невідомий острів, де живуть

аборигени. Придумати, у що вони одягаються,

що їдять, яке в них житло тощо.

27. З апропонувати учням визначити, з яким пред-

метом меблів (посуду, транспорту) вони асо-

ціюють членів своєї сім’ї. Наприклад: тато —

диван, мати — стіл, молодший брат — стільчик.

28. Щ о б ти хотів отримати на наступний день

народження? через рік? через десять років?

через тридцять років?

29. У чора, завтра… Проживи минулий день зано-

во. Що б ти хотів змінити в ньому? Як би ти

хотів прожити наступний день?

30. Я кою повинна бути школа, щоб усім хотілося

в ній навчатися? Що із запропонованого можна

здійснити насправді й зараз?

31. Я к зробити інакше? Придумати інший спосіб

якоїсь дії (наприклад: замість того, щоб щось

зшити, можна склеїти, зв’язати, з’єднати скріп-

ками; замість того, щоб писати, можна друкува-

ти, вирізати літери, видряпувати, випалювати).

32. П ридумати органи чуття, яких немає у люди-

ни: уміння бачити в темряві, літати, дихати під

водою, орієнтуватися без компаса. Яким буде

життя людини, яка має такі якості?

33. У явити, що поки ви перебували в школі, для

вас минуло 10 років, а для решти — день. Вам

необхідно повертатися додому, а одяг замалий.

Як вас зустрінуть удома? Що б ви робили вве-

чері? Куди б пішли вранці? Як навчати такого

«дорослого»?

34. У казці про лікаря Айболитя є звір Тягништов-

хай. У нього дві голови. Які у нього переваги

та недоліки стосовно інших тварин?

35. В и потрапили на планету роботів. Як там роз-

повідають казку про Колобка? про Червону

Шапочку? про козу і семеро козенят?

36. «Портфель». Розкидайко поклав у портфель

різні речі: порожню бляшанку, один носок,

ложку, цвях, рогатку. Він запевняє, що всі ці

речі йому в школі потрібні. На вашу думку,

навіщо?

37. Н а березі річки у лісі стояв дерев’яний будино-

чок. Раптом він згорів. Звідки взявся вогонь__ «Черепашині біги» — змагання на швидкість,

тобто хто з учасників фінішує останнім.

2. «Принц тиші» — учасники стоять (чи сидять)

у будь-якому місці. Обраний «принц» навшпинь-

ках підходить до когось і каже: «Ш-ш-ш». Учас-

ник іде за ним. Так «принц» збирає всіх. Потім

він наказує: «На місця!» — і всі гравці стають

(сідають) на свої місця.

3. «Знайди і доторкнися» — знайти і торкнути-

ся предмета з названою ознакою: червоного,

дерев’яного, теплого, мокрого тощо.

4. «Плутанка» — один із гравців виходить за

двері, решта беруться за руки і заплутуються,

можна переступати через руки. Той, хто вихо-

див, повинен розплутати плутанку.

5. «Пройди тихенько» — двом гравцям зав’язують

очі. Вони стають одне навпроти одного і рука-

ми утворюють «ворота». Решта гравців намага-

ється пройти крізь них дуже тихо, щоб грав-

ці, які їх утворили, не почули. Почувши най-

менший звук, гравці, які утворюють «ворота»,

опускають руки і ловлять того, хто проходить

крізь них. Спійманий залишає гру. Перемагає

гравець, якого не спіймали.

6. «Повернись швидше» — на відстані 8–10 метрів

ставлять два стільці. Двом гравцям зав’язують

очі, саджають на стільці. За командою вони

повинні помінятися місцями.

7. «Сидячий волейбол» — учасники гри сидять за

партами як зазвичай. Кожен ряд — це команда.

Для гри потрібно 5 повітряних кульок і кіль-

ка запасних. Команди крайніх рядів отримують

по дві кульки, а середній — одну. За сигналом

вихователя учні намагаються свої кульки пере-

кинути іншій команді. Якщо у якоїсь із команд

хоч на короткий час опиняться 3 кульки, їй

зараховують штрафний бал. Тоді кульки пере-

дають командам, як на початку гри, і за сиг-

налом гра продовжується. Особливою є роль

середньої команди: гравці повинні відбивати

кульки і ліворуч, і праворуч. Але своя куль-

ка у них одна. Назначають двох чергових, які

подають кульки, якщо вони вилетять і стануть

недосяжними для команд. Перемагає команда,

у якої виявиться найменше штрафних балів.

8. «Знайди і торкнися». Ведучий дає завдання:

зайти і торкнутися речі з якоюсь певною якістю:

мокра, тепла, червона, залізна. Виграє той,

хто виконає це швидше.

9. «Кружечки». Кожен учень отримує кружечок.

Учасники гри за командою починають вільно

ходити майданчиком. Завдання кожного: умо-

вити якнайбільше учнів віддати йому кружечок.

Виграє той, хто збере найбільше кружечків.

10. І ноді артисти зображують неживі предмети:

смажене курча, праску. Учням пропонують

зобразити різні предмети: міксер, лампочку,

що миготить, гарячий душ, каструлю з борщем

тощо.

11. «Мисливець». На незначній відстані від учнів

накреслено лінію. Це — «ліс». Один із грав-

ців — «мисливець» — стоїть на місці та про-

мовляє: «Я іду в ліс полювати і полюватиму

на… зайця». При цьому він робить крок упе-

ред. Робить наступний крок і називає іншого

звіра чи птаха. І так — до «лісу». Хто не зміг

виконати завдання, повертається назад.

12. «Передай далі». Учні сидять за партами. У рядах

має бути однакова кількість учнів. Якийсь

предмет (м’яч, книгу, іграшку) учні передають

із першої парти далі по ряду. Учні з остан-

ньої парти передають предмет уперед. Предмет

повинен пройти по ряду тричі. Перемагає той

ряд, який швидше впорається із завданням. Гру

можна ускладнити, якщо взяти для передаван-

ня два або три предмети.

13. «Віночок». Учні домовляються, хто буде якою

квіткою. Вихователь починає «плести» віно-

чок. Називає квітки по черзі, а учні виходять

і беруть одне одного за руку, утворюючи коло-

«вінок».

14. «Вітер і флюгери». Вихователь з учнями визна-

чають, де розташовується південь, північ, захід,

схід. Вихователь — «вітер». Коли він називає:

«Південь», учні повинні повернутись на пів-

день, «Схід» — на схід тощо. Якщо вихователь

говорить: «Буря», усі повертаються на місці,

«Перемінно» — покачуються зі сторони в сто-

рону, «Штиль» — усі завмирають. Переможцем

стає той, хто припуститься найменшої кількості

помилок.

15. «Стій спокійно». Гравці утворюють коло. Веду-

чий ходить у колі, зупиняється перед одним із

гравців і каже «Руки!». Гравець повинен стоя-

ти спокійно, а його сусіди праворуч і ліворуч

повинні підняти руки. Хто припустився помил-

ки, стає ведучим.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!