Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».

Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками життя письменника В. Винниченка; учити виразно та вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди з твору «Федько-халамидник»,  аналізувати  його  зміст;  розпочати  роботу щодо  характеристики  образу  Федька; розвивати  логічне мислення  учнів,  культуру  зв’язного  мовлення,  пам’ять, увагу,  спостережливість,  уміння  грамотно  висловлювати власні думки, почуття, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості В. Винниченка;  прищеплювати учням риси щедрості на добро, порядність, чесність, повагу до людини.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1. Психологічна настанова

– Доброго дня! Рада вас бачити.  Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

– Зобразіть на обличчі позитивну емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.

– Тепер розпочнемо плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

- Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність. «Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум безкрайності. В тих теплих степах вироблялась кров моя і душа моя.» Ці слова належать Володимиру Винниченку, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось на уроці, та попрацюємо над його оповіданням «Федько-халамидник».

Отож, давайте відкриємо для себе світ Володимира Винниченка.

Біографія цієї людини цікава і складна. Винниченко пережив славу і забуття, тріумф і вигнання, ганьбу і посмертне визнання. Був звичайним: мав 174 см зросту, носив взуття 42 розміру. Та було щось у цій людині особливе, неповторне… а все починалося з дитинства.

  1. Робота із підручником: опрацювання статті «Володимир Винниченко»

Доповнення вчителя: спадщина: 50 оповідань

15 романів і повістей

20 п’єс

За радянських часів твори заборонялися, вилучалися з бібліотек і тільки на початку ХХІ століття твори повертаються до своїх читачів.

А в 20-ті роки видатний український письменник М. Коцюбинський у листі до В. Винниченка писав: Ви маєте найкращого читача, якого можна мати, - молодь! Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури?.. Про Винниченка. Кого купують ? Знов Винниченка…

Через політичні переслідування письменнику довелося покинути Батьківщину, виїхати за кордон. До кінця свого життя він змушений був жити у Франції.

  1. Складання вінка шани В. Винниченку.

Чого ми всі такі жорстокі, І злішаємо з кожним днем. І, загубивши власний спокій, Спокою іншим не даєм. Чого забули милосердя І заповідь святих небес? А перед вищим оком смерті Чим зможем виправдать себе? Душа з начинкою лихою Втрачає людяне тепло, Ніяк не стане добротою Зло, перемножене на зло. Хіба ми будемо багатші, Коли розпустим люті дим? Хай краще серце вже заплаче, Ніж в грудях стане кам’яним.

Саме у творі , який ми будемо читати, порушуються питання добра і зла, боягузтва і сміливості, зради і правдолюбства, підступності і справедливості.

  • Що таке зовнішня і внутрішня краса?

  • Так, звичайно, істина, що живе віками : зустрічають тільки за одягом, зовнішністю, а проводжають за розумом, вчинками, мабуть, ніколи не втратить своєї актуальності. Сьогодні ми вперше знайомимось із Федьком, який уже має свою особливість — він халамидник. Давайте спробуємо з’ясувати значення цього слова

  1. Словничок

  • Халамидник – бешкетник, пустун.

А які ще слова вам були незрозумілі у творі?

  • Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.

  • Розсотувати – розмочувати, розкручувати.

  • Набакир – набік.

  • Проскура – церковний хлібець.

  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.

  • Пацати – ляскати по воді.

  • Випещені – доглянуті.

  • Шворка – тонкий мотузок.

  1. Бесіда за прочитаним змістом.

  • Хто є головним героєм у творі? А другорядними?

Батько Федька Толя батько Толі

Мати Федька Федько мати Толі

Стьопка Васько Спірка

Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)

Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.

  1. Мозковий штурм.

  • Яке у вас ставлення до ФедькаА якими словами мама його називає (учні шукають у тексті слова, а потім прикріплюють їх (вчитель заздалегідь підготував їх) на листок жовтого кольору з написом «Федько»)

  • Як ви гадаєте, чи довго сидітиме на воротях Федько? Спробуйте передбачити його дії.

  • Чому Толя приходив додому «задрипаний, подраний, з розбитим носом

  • За що вдруге били Федька?

  • Що про це свідчить?

  • Чого боялися батьки Федька щодо батьків Толі

  • Що побачив Федько на вулиці під час дощу? 

  • Чого він заподіяв? Хто підштовхував його до цього? 

  • За що знову б’ють хлопця після дощу? 

  • Чи сподобались вам забави міської дітвори? Чим вони відрізняються від ваших розваг, добре це чи погано

  • Чим відрізняється Федько від ровесників? Поясніть слова: «Наче біс якийсь сидів у хлопцеві!» Чи мали підстави товариші боятися Федька?

  • Прокоментуйте, чи хотіли б ви мати такого товариша як Федько?

  1. Складання ланцюжка подій у першій частині твору:

Розбишака-халамидник – поведінка Федька на вулиці – покарання за вчинки – повчання батька – Толя-син хазяїна – поведінка хлопців під час дощу – Федько знову покараний.

Підсумки та висновки уроку

Підсумок уроку. «Мікрофон»

  • У чиї світи ми сьогодні зазирнули?

  • Що є особливим у світі В. Винниченка

  • Що із світу письменника ви б запозичили для себе?

  • Чи цікава вам було читати про Федька та його друзів?

  • Чи помітили ви що-небудь спільного між Федьком та В. Винниченком?

  • Як, на вашу думку, далі розвиватимуться події? Перш ніж відповісти, подумайте, чи даремно в оповіданні з’являється Толя?

Домашнє завдання. Дочитати твір

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!