Виступ на педраді "Ідеї В.О.Сухомлинського у сучасній школі"

Опис документу:
Досвід роботи вчителя початкових класів Жигайло О.В. з метою популяризації, вивчення та впровадження у навчально-виховний процес науково-педагогічної спадщини педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Ідеї В.О.Сухомлинського

у сучасній школі

Виступ

вчителя початкових класів

Володимирівської ЗОШ

І-ІІІ ступенів №1

Жигайло Олени

Володимирівни

План виступу

  1. Життєпис В.О.Сухомлинського

  2. Психолого-педагогічні принципи впливу системи В.О.Сухомлинського на особистість

  3. Новаторські здобутки

  4. Науково-методична спадщина

  5. Практичне втілення ідей В.О.Сухомлинського в школі:

Досвід роботи вчителя початкових класів Володимирівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 – Жигайло Олени Володимирівни та колег.

Життєпис В.О. Сухомлинського

Народився 28 вересня 1918 в селі Василівці Василівської волості Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Онуфріївський район Кіровоградської області) в бідній селянській сім'ї. Тут минули його дитинство й юність. Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 закінчив семирічку. Влітку 1933 мати провела молодшого сина Василя до Кременчука.

Спочатку вчився в Кременчуцькому медичному технікумі, але незабаром пішов звідти, вступив на робочий факультет, достроково закінчив його і його прийняли у педагогічний інститут.

З 1935 почався педагогічний шлях. У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Перевівся до Полтавського педагогічного інституту заочником і закінчив його в 1938. Закінчивши інститут, повернувся в рідні місця та працював викладачем української мови та літератури в Онуфріївській середній школі.

У 1941 під час Другої світової війни добровольцем пішов на фронт. У січні 1942 молодший політрук Сухомлинський був важко поранений, захищаючи Москву у битві під Ржевом. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди. Після довгого лікування у шпиталі селища Ува, що в Удмуртії, він просився на фронт, проте комісія не визнала його навіть умовно здоровим для військової служби. У червні 1942 року його призначили директором сільської середньої школи, де він пропрацював до березня 1944. [1]. Як тільки рідні місця були звільнені, він повернувся на Батьківщину і став завідувачем районного відділу народної освіти. Проте вже в 1947 просився назад до школи.

У 1948 став директором Павлиської середньої школи і беззмінно працював протягом 23 років до кінця своїх днів. В 1948 це була звичайна, пересічна школа. 23 роки стали найпліднішим періодом його науково — практичної та літературно—публіцистичної діяльності. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.

Василь Олександрович Сухоминський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.

У квітні 1970 року він закінчив роботу «Проблеми виховання всебічно розвинутої особистості» — доповідь для захисту докторської дисертації за сукупністю робіт, яку він не встиг захистити через смерть. Всі праці Сухомлинського дають переконливе уявлення не тільки про різносторонність педагогічних підходів Сухомлинського, але і про цілісність всього його педагогічного мислення.

Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання. У період з 1945 по 1970 роки надруковано 463 статті; у 1971—1986 рр. — 105 статей. [2]

Помер 2 вересня 1970 року.

Психолого-педагогічні принципи впливу системи

В.О. Сухомлинського на особистість

  1. Природовідповідність

  • орієнтує розвиток людини у напрямку особистішої досконалості;

  • найбільш доцільний у сфері педагогіки;

  • належить до головних пріоритетів педагогічної системи В. Сухомлинського;

  • ґрунтується на підставі системного наукового підходу до трактування природи; визначає багатогранність впливу зовнішніх і внутрішніх факторів на особистість дитини, необхідність використання уроків мислення як засобу формування особистості з раннього дитинства.

  1. Цілісність

  • реалізується через наявність спільних інтересів та сумісної діяльності людей, через співчуття ближньому

  1. Неперервність

  • передбачає єдність півкульових стратегій обробки інформації;

  • визначає важливу роль наочно-образного мислення у здатності до емпіричних узагальнень у дитини;

  • "виростає" з багатозначного метафоричного ("казкового") освоєння дійсності людиною.

  1. Цілеспрямованість

  • виховання на соціально значущих ідеях, формування справжніх патріотів України;

  • чітке усвідомлення вихователями цілей і завдань виховання Людини, розвивальної спрямованості всіх виховних заходів і впливів;

  • виховання на кращих традиціях та ідеалах українського народу;

  • спрямованість виховної роботи на якісне вирішення завдань, які стоять перед українським суспільством;

  • підпорядкування всієї виховної роботи гармонійному формуванню і всебічному розвитку особистості вихованця, допомога в її самоактуалізації та самореалізації;

  • виховання на загальнолюдських і національних цінностях тощо

  1. Гуманізм і демократизм в поєднанні з високою вимогливістю й повагою до особистості вихованця,

  • гуманізм взаємин у колективі, між вихователем і вихованцем, між старшими і дітьми, який тримається на їхній духовній спільності;

  • утвердження людини найвищою соціальною цінністю;

  • прагнення задовольнити різноманітні потреби людини;

  • виховання у дітей моральної культури, загальнолюдських норм поведінки;

  • уміння педагога цінувати дитячу довіру, оберігати беззахисність дитини, бути для неї прикладом добра й справедливості; милосердя тощо.  

Василь Сухомлинський залишив нам, сучасним педагогам, величезну спадщину, яка по праву вважається «Золотим фондом Гуманної педагогіки». Теоретичні основи системи В. О. Сухомлинського:

Суб’єкти навчальної діяльності: учитель, учень, родина.

Складові всебічно розвиненої особистості:

  • розумове;

  • моральне;

  • громадянське;

  • трудове;

  • фізичне;

  • естетичне;

  • патріотичне виховання

Мета - формування всебічно розвиненої особистості.

Новаторські здобутки В.О.Сухомлинського:

  • Уроки мислення серед природи,

  • «Школа радості під блакитним небом»,

  • Бесіди з людинознавства,

  • Батьківська школа,

  • Літературні мініатюри для дитячого читання,

  • Поради вчителям.

На думку В.О.Сухомлинського:

Школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують чотири культи:

  • культ Батьківщини,

  • культ людини,

  • культ книжки і

  • культ рідного слова.

10 «Hе можна» Василя Сухомлинського:

  • Hе можна байдикувати, коли всі працюють;

  • Hе можна сміятися над старістю;

  • Hе можна вступати в суперечки з дорослими;

  • Hе можна виявляти невдоволення через те, що в тебе немає якоїсь речі;

  • Hе можна допускати, щоб мати давала тобі те, що вона не може дати собі;

  • Hе можна робити те, що засуджують старші;

  • Hе можна залишати літню людину самотньою, якщо в неї немає нікого, крім тебе;

  • Hе можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу дорослих;

  • Hе можна сидіти обідати, не запросивши старшого;

  • Hе можна чекати, доки з тобою привітається старший, ти повинен привітатися першим.

Наукова методична спадщина

Дослідники творчості В.О.Сухомлинського із середини 90-х років, історики педагогіки запропонували вживати узагальнювальний термін «Сухомлиністика». Зараз його широко використовують дисертанти, викладачі вузів, бібліотекарі.

За десять років сухомлиністика набула стабільності, масштабності й різноплановості. За ініціативою Української асоціації Василя Сухомлинського з 1993 року проводяться щорічні Всеукраїнські педагогічні читання «В. О. Сухомлинський у діалозі з сучасністю».

Втілення ідей В.О.Сухомлинського в практику школи

Вважаю, що Василь Олександрович був справедливим педагогом, гарним керівником школи, а твори педагога-гуманіста В.Сухомлинського спонукали і спонукають дітей до міркувань, критичного мислення. Тому починаючи з першого класу із задоволенням знайомлю учнів з оповіданнями та казочками письменника, пропоную дітям створювати малюнки до його творів, складати аналогічні твори. Потім створюємо свої книжки-малятка.

З 2013 року співпрацювала з онлайн-студією В.Сухомлинського при ДОІППО, яка стала інтернет площадкою для обміну досвідом, активного спілкування вчителів, батьків, учнів. Поповнила її електронною публікацією - урок-проект позакласного читання в 4 класі «Залишити на Землі слід вічний», а учні прийняли участь у конкурсі малюнків міжнародного україно-австралійського проекту «Галявина мрій: етика В.Сухомлинського в дитячих малюнках» (дипломи учасникам, лист подяки вчителю та директору школи за популяризацію гуманістичного спадку В.Сухомлинського для світового товариства).

Прийняла участь у Міжнародного конкурсу з гуманної педагогіки

«КОЖНА ДИТИНА – НАЦІОНАЛЬНЕ НАДБАННЯ КРАЇНИ І ДЕРЖАВИ» («Мій цитатник з В.Сухомлинського») у 2014 році. (Сертифікат учасника, збірка «Виховуй красиво» з фрагментами конкурсних робіт).

Використовую твори відомого педагога на уроках літературного читання, української мови для розвитку критичного мислення дітей. Розповсюджую досвід роботи на сайтах педагогів-однодумців, сторінках Facebook, Google Україна, сервісі «Школа+», «Просвіта», у фахових журналах.

З 19 по 22 березня 2018 року у Володимирівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 проходив Тиждень з відзначення 100 річчя від дня народження

В. Сухомлинського. З метою популяризації, вивчення та впровадження у навчально-виховний процес науково-педагогічної спадщини педагога-гуманіста розробили із колегами ряд цікавих заходів:

  • Виставка дитячих малюнків до творів В. О. Сухомлинського «Казка – це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови» (кл. кер.: Хишко В.М., Павленко Т.Г., Кулікова М.В.)

  • Урок-гра у 2-Б класі «Подорож до світу маленьких казок В.О. Сухомлинського» (кл. кер. Кот С.М.)

  • Урок позакласного читання у 3-Б класі «КрасивІ слова і красиве діло» (кл. кер. Сурженко Л.В.)

  • Урок позакласного читання у 4-Б класі «Твори В.О.Сухомлинського для дітей» (кл. кер. Жигайло О.В.)

Вважаю, що ідеї В.О. Сухомлинського в сучасній школі потрібно реалізовувати разом із творчими вчителями через гуманізацію навчального процесу, гармонійний розвиток дітей, морально-етичне ставлення до оточуючих, віру в талановитих учнів, співпрацю педагогічного колективу школи з батьками учнів.

Література:

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/Сухомлинський_Василь_Олександрович Сухомлинський Василь Олександрович — Вікіпедія

  2. http://dnpb.gov.ua/ua/інформаційно-бібліографічні-ресурси/видатні-педагоги/ - Беб-сайт Державної науково-педагогічна бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського впорядковано інформаційно-бібліографічний ресурс «Видатні педагоги України та світу»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
9
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!