Вишивка — невмирущий оберіг. Виконання ескізу орнаменту для чоловічої краватки або жіночого клатчу.

Опис документу:
. Формування ключових компетентностей: загальнокультурної компетентності: уміння виявляти морально-естетичне ставлення до світу і мистецтва; спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами; уміння переконливо формулювати власні думки (усно чи письмово) та враховувати всі наявні точки зору.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Навчальний предмет. Образотворче мистецтво. 7 клас.

Автор. Вишневська Вікторія Аркадіївна, учитель образотворчого мистецтва, спеціаліст вищої категорії.

Розділ. Декоративно-ужиткове мистецтво.

Тема уроку. Вишивка — невмирущий оберіг. Виконання ескізу орнаменту для чоловічої краватки або жіночого клатчу.

Мета уроку. Формування ключових компетентностей: загальнокультурної компетентності: уміння виявляти морально-естетичне ставлення до світу і мистецтва; спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами; уміння переконливо формулювати власні думки (усно чи письмово) та враховувати всі наявні точки зору.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання та ресурси: роздатковий матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація, папір у клітинку, фломастери, гелеві ручки, ножиці, заготовки з кольорового паперу.

Компетентності: спілкування рідною/державною мовою; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; соціальна компетентність для здоров’я і добробуту; компетентності для демократичного громадянства; обізнаність та самовираження у сфері культури.

Міжпредметна естетична компетентність: духовно-моральні основи життя людини, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій та культурній сфері.

Техніка виконання: графічно.

Методи навчання: репродуктивний, інформаційно-рецептивний.

Терміни і поняття: вишивка, вишивка хрестиком, гладдю, символи – обереги.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Розповідь учителя. Народне образотворче й декоративне мистецтво своїми коренями сягає глибокої давнини. Воно нерозривно поєднано з магічно-обрядовою й господарською діяльністю людини. Саме тому твори народного мистецтва містять як духовні, так і матеріальні ознаки. Художнє обдарування українського народу, вершини його мистецького хисту повною мірою виявляються в народній вишивці. Розмаїття сюжетів, художньо-виражальних засобів у народних вишиваних творах вражає.

  1. Актуалізація опорних знань:

На попередніх уроках ми з вами знайомилися з різними видами декоративно-прикладного мистецтва. Нагадайте, з якими саме.

Імовірні відповіді учнів: вишивка, витинання, художнє різьблення, кування, гравіювання, декоративний розпис, кераміка, ткацтво, лозоплетіння, писанкарство.

Подивіться на ці речі! До я кого виду декоративно-ужиткового мистецтва вони належать? (вишивка)

Що відрізняє цей вид від інших видів декоративно-ужиткового мистецтва? (вишиваються вручну за допомогою голки, гачка чи вишивальної машини).

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Багате й різноманітне декоративно-прикладне мистецтво народу України: ткацтво, килимарство, писанкарство, витинанка, гончарство, розпис тощо. У різних регіонах країни переважав той чи інший вид мистецтва. У нас, на Мелітопольщині, проживають представники різних народів. Їх мистецькі надбання переплітаються з українськими у всіх галузях, зокрема у вишивці. Тому що вишивка є найпоширенішим видом декоративно – ужиткового мистецтва.

Якщо людина хоче вишивати,
Знайдеться в неї голка, нитка, час...
Зуміє всі відтінки підібрати,
Й шедеври вийдуть з-під руки не раз.
Якщо людина хоче вишивати,
Побачить в цьому радість і красу.
І по узорах буде мандрувати,
І вишиє на квіточці росу,
І створить диво, первозданну казку,
Їй усміхнеться сонечко в вікні,
Бо відіб’ється і любов, і ласка
У хрестиках на білім полотні.

Вишивка – найпоширеніший вид народного декоративного мистецтва, орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, виконане ручними або машинними швами.

  1. Повідомлення теми і мети уроку:

Сьогодні на уроці ми дізнаємося про історію вишивки, її основне призначення та роль у житті людини. Виконаємо ескіз орнаменту для чоловічої краватки або жіночого клатчу з урахуванням традиційної орнаментики та символів кольорів.

  1. Вивчення нового матеріалу:

Доповідь учня. Археологічні знахідки доби палеоліту, зокрема Мізина на Чернігівщині, засвідчують наявність вишивки на теренах України. У похованнях перших століть нашої ери знайдено залишки вовняного одягу, оздобленого різнокольоровою вишивкою.

З 14- 17 ст. на території України – у Києві, Чернігові, Львові створюються цехи, у яких виготовляють вишивки.

З 19 ст. вишивка стає ремеслом. І донині чимало мешканців України займаються вишиванням. Цей вид мистецтва глибоко пов'язаний із народними традиціями, побутом, релігією.

Вишивкою займаються переважно дівчата й жінки. Аж до другої половини 19 ст. кожна дівчина повинна була вміти ткати, вибілювати й вишивати рушники, скатерті, одяг. Основною функцією вишивки є оздоблення одягу й тканин (рушники, скатерті, простирадла, наволочки для подушок). Також це мистецтво мало ритуальне значення – використовувалися символи – обереги.

Насамперед ці зображення мали символіко-магічне значення, їх вважали могутніми оберегами від усього лихого. Недарма вишивкою прикрашали одяг, який був наче другою шкірою людини, асоціювався з її єством. Перш ніж зодягнути людину, одяг «виростав» із зерняток, що лежали під сонячним сяйвом, його крутили на веретені, ткали в полотно, а вже потім прикрашали, немов молитвою, спеціальними вишиваними орнаментами, наповненими глибоким змістом.

Учитель. Отже, вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовних прагнень українського народу. Численні орнаментальні зображення тварин, птахів, рослин, дерев, квітів є доказом того, що наші предки обожнювали їх, опоетизовували природу не лише в піснях і танцях, а й у декоративно-ужитковому мистецтві. Наприклад, рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Різноманітні схематичні зображення Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, Предків як могутніх, священних, життєдайних першооснов усього сущого.

Доповідь учня. Символізм кольорів у вишивці давніх українців 
Найпоширеніші та найбільш шановані давніми українцями кольори – червоний та чорний. Вони вважалися магічними. Червоний свідчив про життєдайну енергію сонця, кохання, радість землі. Чорний – в жодному разі не колір смерті чи жалоби, як ми звикли вважати, швидше навпаки: пращури наділяли його магією життєвої сили рідної землі, він уособлював безліч таємних знаків і закликів до родючого ґрунту, що забезпечував урожай і достаток.
Відповідно, дослідники вважають, що білий колір символізує світло і високодуховність, синій – холод і воду (є дуже часто антиподом червоному), жовтий – відображає свободу і щастя. Щодо зеленого кольору, то він є найулюбленішим серед українців після чорного і червоного. Він символізує ріст і розвиток, прагнення життя і молоду, дужу силу. Коричневий у вишивці ототожнюється із засіяною ріллею, а сірий – з рівновагою та здійсненням бажань.

Доповідь учня. Цікаві факти про українську вишивку

* Перша школа вишивки в Київській Русі

Першу школу вишивки в Київській Русі було створено ще в ХІ столітті. Її заснувала Анна, сестра Володимира Мономаха. Тут дівчата опановували мистецтво гаптування золотом і сріблом.

* Поєднання вишиванки з європейським одягом

Вважається, що першим сміливцем, хто пішов на таке поєднання, є Іван Франко, який одягнув поверх вишиванки піджак.

* Техніки виконання вишивки

З давніх-давен і до сьогодні українці можуть похвалитися більше, ніж сотнею технік виконання вишивки! Таке різноманіття свідчить як про любов пращурів до краси та їх винахідливість, так і про незамінність вишитого одягу на всій території України. Найбільш популярні прийоми: вишивка хрестом та гладдю, бігунок, мережка та ін.

* Незвичні орнаменти і повір’я, пов’язані з вишивкою, про які ми не знали

На Закарпатті зустрічалися сорочки з орнаментом, вишитим білими нитками… ззаду! Вважалося, що цей одяг найефективніше захищатиме від злого ока. Також цікавим у закарпатців було те, що дівчина, вишивши нареченому сорочку, одягала її на нього в день весілля поверх материної. Тобто мамине шиття не могло бути витіснене шиттям коханої. Зараз прийом вишивки ззаду застосовується для оздоблення переважно чоловічого одягу.

* Краще брудна сорочка, ніж випрана?!

Маємо багато прикмет, пов’язаних з вишитим одягом, а старі люди й досі переповідають легенди про це мистецьке явище в українському побуті. Ось, наприклад, про вишиванку як символ вірності: у багатьох чумацьких піснях зустрічаються тези про "невипрану сорочку", адже випрати її мала право тільки дівчина, якій чумак зберігає вірність. Прання сорочки іншою жінкою підтверджувало факт зради.

Учитель. Друзі! Українська вишивка, як ми переконались, має справді дуже давню та глибоку історію. А тепер дізнаємося про вишивку саме нашого регіону.

Доповідь учня. На Мелітопольщині проживають представники багатьох народів. У кожного народу орнамент пов'язаний з історією, звичаями і сучасним життям цього народу.

Для татарської вишивки характерним є шиття золотом на оксамиті.

«Кримськотатарська вишивка – це унікальне явище світової культури. Вона пов'язана своєю тематикою, символікою з древньою історією Криму, з усіма цивілізаціями, які пройшли через цю землю: скіфською, античною, візантійською, тюркською – усі вони залишили слід в історії корінного народу Криму – кримських татар. І цей слід простежується, у першу чергу, у вишивці», – зазначає заслужений художник України Мамут Чурлу.

Для білоруських вишивок типовим є геометричний орнамент. Колорит тут більш стриманий, ніж в українських вишивках. В основному це гама червоних, бордових, чорних, сірувато-голубих кольорів на білому чи сірому полотні.

Багатство геометричних і рослинних орнаментів, різноманіття техніки, чітка композиція і насиченість колориту притаманні молдавській вишивці. У Молдові вишивають також бісером, стеклярусом і блискітками.

Художня вишивка Грузії має давні традиції. Для грузинської вишивки характерні витончені багатофігурні складні композиції, тонкий геометричний і рослинний орнамент.

Витонченістю й майстерністю відрізняються вірменські вишивки з їх різнокольоровими орнаментами, вишитими шовком гладдєвими ажурними швами, зі стилізованими геометричними й рослинними мотивами.

Учитель. Друзі! Ми багато дізналися про особливості вишивок з повідомлень учнів. Мені ж особливо приємно, що в нашому мелітопольському краї є чудові народні майстри-вишивальниці. У нашому місті майстрині зі спільноти «Надія» під керівництвом Н. Денисюк працювали над створенням шестиметрового оберега Мелітополя під назвою «Єднання поколінь». А сталося ця подія 23 серпня 2013 року на площі біля ПК імені Т. Шевченка в рамках святкування Дня державного прапора України. Для оберега було підготовлено полотно розміром 6 м х 45 см. Малюнок для нього придумала та нанесла Н. Денисюк. У малюнку символічно "зашифровані" чотири покоління мелітопольців: перше покоління - наші пращури, які оберігають Дерево життя, у насиченій узорами центральної частини – батьки, далі – молодь і завершують ланцюжок поколінь діти. Основні використані кольори ниток: червоний - традиційний для українських рушників, жовтий та блакитний - кольори національного прапора України. 
Також серед українських майстринь особливої уваги заслуговує творчість киянки Тетяни Протчевої. ЇЇ роботи відомі й за межами України. Колекція кращих робіт майстрині з успіхом експонувалась у найвідоміших галереях й виставкових залах нашої країни та за кордоном: в Америці, Японії, Китаї, Шотландії, Ізраїлі та ін. Майстриня вишиває картини й ікони. Надзвичайно цікавою роботою авторки є вишита карта України, яка презентує нашу країну. Окрім традиційних рушників і сорочок пані Тетяна створила цілу колекцію вишитих краваток. Окремі орнаменти, які використовувала художниця, запозичено з малюнків прадавньої трипільської кераміки. Я пропоную подивитись на деякі приклади сучасних краваток та жіночих сумок, які можуть бути використані вами для практичної роботи.

Але не тільки наші українські майстрині використовують вишивку в своїй роботі, а й всесвітньо відомі модельєри. Мода на етнічну вишивку вийшла далеко за межі України. Випадки, коли відомі дизайнери звертаються до наших орнаментів і мотивів, – усе частіші, і зовсім скоро ми вже не будемо дивуватися даним фактом. Понад десять років ми надихаємо модельні будинки по всьому світу, які й без того стильний якісний одяг прикрашають неймовірної краси вишивкою.

"Заморожені українські наречені" Джона Гальяно

У 2008 фурор викликав показ директора Dior – Джона Гальяно. У його основу лягли українські етномотиви, колекція була витримана в темних тонах, рукави блузок і подоли спідниць модельєр прикрасив вишивкою.

Українська колекція "Resort 2017" від Valentino – вишукана етніка

14 червня у столиці Куби – Гавані відбулася презентація нової круїзної колекції Марії Грації К’юрі та П'єрпаоло Піччолі з великого модельного будинку Valentino – "Resort 2017". Її родзинкою є поєднання відомих силуетів бренду разом з ... традиційним українським одягом!

  1. Закріпленння.

Учитель: Я помітила, що ви уважно слухали розповідь. Тож давайте згадаємо й повторимо, що нового ми дізналися.

  1. Що називають вишивкою? (вишивка – найпоширеніший вид народного декоративного мистецтва, орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі виконане ручними або машинними швами)

  2. Археологічні знахідки якої доби засвідчують наявність вишивки на теренах України? ( доби палеолиту)

  3. Протягом яких століть на території України створюються цехи, у яких виготовляють вишивку? (14-19 ст.)

  4. Які знаки-обереги використовували у вишивці? (зображення тварин, птахів, рослин, дерев, квітів, Сонця, Берегині, Дерева життя).

  5. А про символізм кольорів хто може пригадати?

Учитель. Перед тим, як розпочати втілення вашої творчої ідеї з виконання ескізу орнаменту для чоловічої краватки або жіночого клатчу, необхідно пригадати правила побудови ескізу орнаменту. А що називають орнаментом? Чи просто скласти орнамент для вишивки?

Учень: Орнамент – це візерунок, оснований на ритмічному повторенні його складових елементів. Він може зображати конкретні форми – листочки, квіти, комах, птахів. Не може бути складений з випадково вибраних предметів, і ці предмети розташовані не стихійно.

Учитель. А хто пригадає, які бувають орнаменти за змістом?

Учні. Геометричні – складаються з геометричних елементів і цінуються завдяки строгому чергуванню елементів та їх кольоровому сполученню. Рослинні – це декоративно перероблені квіти, листя і гілки рослин. Зооморфні – в основу покладені як реалістичні, так і умовні, стилізовані зображення птиць, тварин, людей. Символічні – це образ, який означає якесь поняття, ідею, явище. У вузькому розумінні символ – це умовний знак, мова наших предків, для яких кожна геометрична фігура мала певне значення. Як і для нас крижинка символізує зиму, квітка – весну, ягода – літо. Призначення предмету і особливості його оформи визначають зміст і форму візерунку. Найчастіше всі поверхні, що потребують оздоблення, мають форму квадрата, прямокутника, кола або вузької смужки. Тому всі орнаменти можна класифікувати за трьома основними формами: замкнутий, смужковий та сітчастий.

Учитель. У вас на столах лежать приклади орнаментів. Роздивіться їх.

  1. Практична діяльність учнів.

Учитель. Переходимо до практичної роботи, але перед тим, як розпочати, давайте спочатку визначимо критерії оцінювання та етапи роботи над ескізом орнаменту.

Для роботи ви підготували основу: краватки хлопчики, а дівчата сумочки-клатчі. Також різнокольорові фломастери, олівці. У кожного з вас вийде свій малюнок, але критерії оцінювання для всіх однакові:

1 – охайний;

2 - найбільш оригінальний;

3 – вийшов чи ні;

4 – вчасно виконаний.

Постановка практичного завдання.

Творчу роботу слід виконувати в такій послідовності:

Основні принципи створення композиції вишивки:
1. Деталі орнаменту мають відповідати один одному і основній темі вишивки.
2. Орнамент має відповідати площі тканини для вишивки, повністю або частково повторювати її контури.
3. Виріб має мати композиційний центр. Він розміщується в тій частині виробу, яка привертатиме найбільшу увагу.
4. Необхідно дотримуватись пропорційності – визначеного співвідношення різних елементів між собою і виробом в цілому.
5. Наявність симетрії між елементами.
6. Необхідно створювати ритм композиції, чергування однакових орнаментальних мотивів.
Послідовність виготовлення ескізу вчителем.

8. Підбиття підсумку уроку. 1. Самостійна робота учнів.

2. Виставка робіт.

Учитель. Отже, ви самі зараз оціните роботи своїх друзів, виберете найкращі. Кожен учень робить свій вибір (можна приклеювати зірочки) кращий з вивішених на дошці робіт, таким чином, аналізуючи правильне виконання роботи (індивідуальна рефлексія).

Колективний аналіз виконаних робіт

* Я дізнався, що…

* Мене здивувало, що…

* Мені сподобалось…

9. Домашнє завдання. Підготувати матеріали для витинання: папір, різці, ножиці, клей ПВА.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн