Віршовані правила з теми "Будова слова"

Опис документу:
При вивченні теми "Будова слова", учням потрібно засвоїти велику кількість правил, постійно пам'ятати алгоритми визначення частин основи: кореня, префікса, суфікса; уміти утворювати нові слова за допомогою префіксів, суфіксів; полегшить засвоїти матеріал з теми допоможуть віршовані правила.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Медюк Ірина Володимирівна

Вчитель початкових класів

Вчитель вищої категорії

Звання «Вчитель – методист»

Ананьївського НВК

«ЗОШ І – ІІІ ст. – гімназія - ДНЗ»

вул. Пушкіна, 36,

м. Ананьєва Одеської обл. 664000

телефон 06322031

Поштова адреса: вул. Лукашевича 19 – А, кв. 9, м. Ананьїв,

Одеська обл. 66400 телефон – 0683916277

irina0760med@gmail.com

Віршовані правила з теми «Будова слова»

Учням потрібно засвоїти велику кількість правил, постійно пам’ятати алгоритми визначення частин основи: кореня, префікса, суфікса; уміти утворювати нові слова за допомогою префіксів і суфіксів; забезпечити практичне опанування правил правопису слів з ненаголошеними е, и; префіксів з-, с-… З власного досвіду знаю, як складно доводиться учням, які потребують особливої уваги вчителя. Засвоїти матеріал з теми допоможуть віршовані правила.

Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами,

А в Словарику – країні

Жили були поживали

Старий корінь сивуватий,

Префікс – брат його молодший,

Суфікс – добрий молодець,

Й закінчення накінець.

Були всі вони сусіди.

Жили мирно, не тужили.

І в Словарії, звичайно,

Поважали їх й любили.

Один одному служили

І слова нові творили.

Стануть – тільки подивись –

І читаєм ми: по – сад – ка,

Або, може, то за – ряд – ка,

Або - …, Або - …

Чудо, що не говори!

Споріднені слова

Люди рідняться якраз оті,

Спільне коріння мають які.

Звідки свій корінь бере кожен рід?

Хто розпочав його? Баба і дід.

Так і слова є у мові споріднені.

Коренем спільним вони колись зріднені.

Значення спільне у них, а при зміні

Спільна частина стоїть у корінні.

Корінь

Корінь – у дереві, корінь – у слові.

Він заховався у кожній основі.

Основа слова

Закінчення відкидай

І основу визначай.

Префікс, корінь, суфікс відшукай –

Це основа слова – так і знай!

Закінчення

Хлібом, хліб, хлібок, хлібець.

В слові є завжди кінець,

Що закінченням зоветься,

В слові лиш тоді знайдеться,

Якщо слово це змінити,

Разів кілька повторити.

Префікс

Префікс козирочка має,

Перед коренем знімає.

Суфікс

Суфікс дах надбудував,

Після кореня сховав.

Суфікс

Суфікс всім нам допоможе.

І повинен знати кожен:

Після кореня стоїть

І нові слова творить.

Загадки

Слів споріднених частина,

Що для них для всіх єдина

Й за звучанням, і за смислом.

Над ним дуга, як коромисло. (Корінь).

Як перед коренем стоїть,

Змінити слово може вмить.

Його впізнать допомога

Вгорі значок, як кочерга. (Префікс).

Ось дашечок підбігає

І за коренем сідає,

Та не просто відпочити,

А щоб нові слова творити. (Суфікс).

Ця частина добре дбає,

Всі морфеми обіймає.

Лиш закінчення жене

І до себе не бере. (Основа).

А маленький цей квадратик –

Серед усіх найменший братик.

Не зазіхає на основу –

Він змінює лиш форму слова. (Закінчення).

Діти називають усі частини слова, а вчитель на дошці викладає їх моделі.

Як у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

В класі ж на уроці мови

Ти побачиш мене в слові. (Корінь).

Я житель підземних

Лісів і полів

І спільна частина

Споріднених слів. (Корінь).

Якщо в слові неодмінно

Є його частина змінна,

То є та, що не зникає.

Як її ми називаєм? (Основа слова).

У слові я – наприкінці,

Як той мізинчик на руці.

А в реченні слова зв’яжу,

Бо я зв’язковим там служу. (Закінчення).

Нас слова міняють часто,

І, як видно, це – на щастя.

Бо якби ми не мінялись,

То слова б не поєднались. (Закінчення).

А я хлопчик - молодець.

В слові зовсім не кінець.

Перед коренем стою

І нові слова творю. (Префікс).

Як стану перед коренем –

Я ніби голова.

І залюбки утворюю

Нові й нові слова. (Префікс).

Стою поперед кореня,

Люблю це місце я!

Нові слова утворюю.

Скажіть моє ім’я?! (Префікс).

Хоч за коренем позаду –

В мене теж значна посада!

Я без зайвої розмови

Здатний геть змінити слово! (Суфікс).

Я слова нові творю,

Після кореня стою.

Як слова будеш зміняти,

Мене можеш там вставляти. (Суфікс).

Ми віддавна і віками

Чесно дружимо з майстрами,

Які вміють нас так вжити,

Щоб нові слова творити. (Суфікс і префікс).

Кросворд

  1. Компанійську маю вдачу –

Після кореня я скачу.

Якщо закінчення там є,

То між ними місце моє. (Суфікс).

  1. Частина слова без закінчення. (Основа).

  2. Дуже гордий норов маю –

Перед коренем сідаю. (Префікс).

  1. Є у мові слова,

Що без мене не можуть жити,

Бо без мене слово зі словом

Не хоче дружити. (Закінчення).

  1. Службова частина мови,

Яка завжди пишеться окремо. (Прийменник).

  1. Він нам, як мама, дорогий,

Він хоче нас навчити

Любити край чудовий свій.

Це мудрий наш… (Учитель).

Відгадка «сховалася» у ключовому слові.

Найголовніший у слові я.

Коли ж мене немає,

То й трава не виростає. (Корінь)

2

К

3

О

4

Р

5

І

6

Н

7

Ь

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
3
міс.
1
5
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!