Вільний диктант народознавчого змісту до теми «Складнопідрядне речення» (9 клас)

Опис документу:
Вільний диктант народознавчого змісту "Вечормиці" до теми «Складнопідрядне речення» для 9 класу має методичну ремарку щодо особливостей і послідовності написання цього виду диктанту. Також пропонуються додаткові граматичні і творче завдання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Вільний диктант народознавчого змісту до теми

«Складнопідрядне речення»

9 клас

Методична ремарка щодо особливостей підготовки і написання вільного диктанту.

З-поміж різноманітних видів диктантів вирізняється вільний, який стоїть на межі між власне диктантами і докладними переказами.

Суть його полягає в тому, що учні, прослухавши текст, мають якомога точно відтворити продиктований текст. При цьому вони можуть передавати його і своїми мовними засобами, оскільки текст диктується частинами, які практично неможливо дослівно запам’ятати й записати. Цей вид диктанту сприяє підготовці до виконання складніших форм письмових робіт, зокрема переказів, і надає певну творчу самостійність при відтворенні тексту: ті частини, які вдалося запам’ятати, учні записують дослівно, решту викладають своїми словами, реченнями, зберігаючи зміст оригіналу. Проведення вільного диктанту спонукає мислити, запам’ятовувати думки, уявляти картини, образи.

Виділяють попереджувальні та пояснювальні вільні диктанти. При першому текст спочатку аналізується, потім записується; при другому – коментується вже виконана робота.

Як попереджувальний, так і пояснювальний диктанти бувають лише усними. Друкований текст може бути використаний з метою самоперевірки виконаної роботи чи самостійного усунення допущених помилок.

Текст для вільного диктанту повинен бути зв’язним, зрозумілим за змістом. Незрозумілі слова необхідно пояснити. Текст також повинен відповідати виховним і навчальним завданням, бути в достатній мірі насиченим потрібними орфограмами.

Готуючись до проведення вільного диктантуділимо текст на смислові й відповідно цілісні частини по кілька речень, визначаємо слова, які потрібно буде записати на дошці й пояснити. Далі відмічаються ті місця в тексті, які будуть опрацьовуватись.

Перед тим як практикувати вільний диктант, потрібно ознайомити учнів з його особливостями та способами виконання. Потім учитель читає уривок (абзац), пропонує одному з учнів відтворити зміст своїми словами. Якщо відтворений учнем текст переданий правильно, то всі записують; якщо ні – вносяться корективи, уточнення. Так у формі попереджувального вільного диктанту опрацьовуються всі абзаци. Така форма роботи готує учнів до самостійної роботи над текстом, подає зразок, як потрібно передавати на письмі продиктований текст.

Вечорниці

Вечорниці, посвітки, досвітки. Сьогодні про них ми можемо дізнатися лише з оповідок літніх людей як живих учасників, вичитати скупі відомості в науковій та художній літературі, побачити стилізовані, нерідко далекі від реального побутування фрагменти, якими сценізують свої вистави фольклорно-етнографічні колективи. У природному ж середовищі вечорниці були значно цікавішими і різноманітнішими, ніж ми уявляємо. Довголітній досвід одібрав із молодіжних розваг найоптимальніше, варте особливої уваги раціональне зерно, за допомогою якого виховувалися високогуманні моральні риси підростаючого покоління. На таких сходках, як правило, не лихословили, намагалися поводитися чемно, притаюючи свої вади, бо всі були на виду. Не могло бути мови і про пиятику, перед якою ми сьогодні майже безсилі, чи розбишацтво. Таких швидко ставили на місце або ж вилучали з товариства, хоч, правда, без чарки не обходилося, адже в цілому майже всі дотримувалися давніх звичаїв.

Ця форма молодіжного дозвілля мала ще одну цінну рису. Всі чи майже всі хлопці й дівчати були не сторонніми спостерігачами, а безпосередніми учасниками й творцями колективних дійств. І в цьому особлива перевага традиційних вечорниць, на яких все краще з арсеналу духовної і морально-звичаєвої культури українського народу не тільки засвоювалося, але й передавалося наступним поколінням, узвичаювалося, ставало непорушною нормою життя. Будемо відвертими. Коли зникли вечорниці, помітно відчувся в побуті дефіцит пісні, аморалізувалися окремі традиційні обряди і звичаї. І хоч сучасне дозвілля набуло найрізноманітніших форм, ми втратили найосновніше – живе спілкування. Наша молодь перетворилася в стороннього спостерігача й інертного споживача нерідко чужої культури. Обірвався, отже, той золотий ланцюжок неперервності традицій. Нині вже нема кому ні репрезентувати їх, ні засвоїти (В. Скуратівський).

Додаткові завдання:

  • Поясніть орфограми у виділених словах.

  • Вкажіть кількість і визначте види складних речень у тексті диктанту.

  • Доповніть текст власним висновком щодо актуальності відродження традиції вечорниць у житті сучасної молоді.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
9
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!