Використання фольклору в процесі виховання культури поведінки молодших школярів

Опис документу:
Вивчення фольклорних творів сприяє розвиткові усного і писемного мовлення школярів. Народні прислів’я, приказки, казки—багатий матеріал не тільки для уроків української мови та читання. Їх можна використовувати, як засоби виховного впливу на учнів початкових класів, бо саме в цих творах чітко визначено моральні якості, притаманні вихованій людині.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Автор: Козирод Людмила Іванівна -

учитель вищої категорії Сухомаячківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Рецензент: Лапіна Тетяна Миколаївна -

методист районного відділу освіти

Вивчення фольклорних творів сприяє розвиткові усного і писемного мовлення школярів. Народні прислівя, приказки, казки—багатий матеріал не тільки для уроків української мови та читання. Їх можна використовувати, як засоби виховного впливу на учнів початкових класів, бо саме в цих творах чітко визначено моральні якості, притаманні вихованій людині.

Схвалено педагогічною радою

Протокол № 3 від 24 березня 2017 року

Новосанжарська районна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

Сухомаячківська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів

Л.І.Козирод

Використання фольклору

в процесі виховання культури

поведінки молодших школярів

с. Суха Маячка

2017 рік

Використана література

  1. Н.Шумада ,, Народ скаже, як зав’яже’’, Київ “ Веселка” 1985р.

  2. Українські народні казки -- Київ “Веселка” 1990р.

  3. О.Дейч ,,Фольклор у вихованні молодших школярів” , журнал

Початкова школа” №2—2014р.

  1. К.Щербакова ,,У сімї росте дитина”, Київ “ Освіта” 1995р.

  2. С.Кутковець “Організація фольклорно-пошукової роботи “,

6. Журнал ,,Початкова школа” № 6— 2006.

8

В основі реалізації завдань виховання культури поведінки, на мою думку, має лежати синтез загальнолюдського досвіду і моральних цінностей та особливостей українського менталітету. Тому необхідно звертатися до джерел української народної педагогіки, в яких нагромаджений досвід народу щодо виховання та навчання дітей, його погляди на мету, завдання і методи виховання молодого покоління, традиційні для українців форми та засоби виховного впливу. На основі багатовікового досвіду українців склалися народна філософія, мораль, система знань і вірувань, які утворили основу української народної педагогіки. Педагогічні знання та вміння народу сконцентровані в українському фольклорі, традиціях, звичаях та обрядах, що можна використовувати як засоби виховного впливу на учнів початкових класів.

Так, у народних прислів’ях, казках, легендах чітко сформульований ідеал виховання, визначено моральні якості, притаманні вихованій людині. В прислів’ях зібрані конкретні правила культурної поведінки, викладені в дотепних формах, що полегшує їх усвідомлення молодшими школярами. Українські народні казки містять відомості про форми та способи культурної поведінки, а також про наслідки порушень визначених норм. Іншими словами, можна сказати, що в прислівях, приказках, легендах, казках сконцентрований моральний зразок, вироблений українським народом.

Виховна цінність народної гри полягає в тому,

1

що в ігровій ситуації діти беруть на себе певні ролі і виконують ігрові дії. Це потребує усвідомленого дотримання визначених правил та норм поведінки. Внаслідок цього в учнів з одного боку, накопичується соціальний досвід, закріплюються певні позитивні форми та способи поведінки, а з іншого – вони привчаються дотримуватися вимог, які до них ставляться. Таким чином, використання засобів народної педагогіки, а саме, фольклору, в процесі виховання культури поведінки молодших школярів дає змогу впливати на інтелектуальну, емоційну, практично-діяльнісну сфери особистості дитини.

Обмаль часу обмежує можливості вчителя щодо організації спеціальних уроків-занять з формування культури поведінки, а тому можна добирати навчальний матеріал до всіх уроків так, щоб поряд з вирішенням дидактичних завдань формувалася культура поведінки молодших школярів.

Пропоную матеріал для вчителів, який доцільно використовувати на уроках української мови, читання, розвитку звязного мовлення та інших подібних заняттях.

Робота з прислівями

  1. Продовжити прислівя:

На дерево дивись як родить, а на людину …… (як робить)

Від розкоші кучері вються, а від журби …… (січуться)

2

Добирати навчальний матеріал до таких уроків потрібно так, щоб поряд з вирішенням дидактичних завдань він сприяв формуванню культури поведінки молодших школярів.

Дуже часто учні сперечаються між собою, не вміють поступатись один перед одним – не знають, як помиритися. Для створення необхідного емоційного настрою потрібно вивчати з дітьми мирилки.

Мир – миром,

пироги з сиром,

варенички в маслі,

ми дружечки красні.

Поцілуймося!

Доречно буде, коли діти не просто промовлять їх, а й спробують проспівати на свою мелодію. Це збагатить школярів фантазією, творчим мисленням, дасть змогу глибше зрозуміти процес розвитку національної культури, побачити все багатство жанрів і сюжетів українського фольклору.

Культура поведінки учнів початкових класів – звична система дій і вчинків, які притаманні дитині і в яких відображаються позитивні мотиви її поведінки та сукупність уявлень і знань про норми моралі. Використання фольклору, як засобу виховання учнів дає змогу впливати на інтелектуальну, емоційну, практично-діяльнісну сфери особистості дитини, що у свою чергу сприяє формуванню культури поведінки.

7

продовженого дня. Для цього слід використовувати

українську народну гру. Вона сприяє розширенню та накопиченню досвіду про форми та способи культурної поведінки під час спілкування з товаришем, про наслідки порушень певних правил, встановлених громадою, виробляти звичку дотримуватися норм, що висуваються перед учнями.

При ознайомленні з правилами та змістом гри обговорюються умови, за яких гра буде цікавою. Кожну з умов бажано підкріплювати прислів’ям.

  • Команда повинна бути дружною.

Дружні сороки орла заклюють.

  • Не можна насміхатися з невдач інших.

Не смійся з іншого, щоб тобі не було того.

  • Всі учасники повинні дотримуватись правил гри.

Добре роби—добре й буде.

Під час гри потрібно стежити за чітким виконанням правил гри. Обов’язково визначити, чи цікаво грати, що вдалося, а що—ні? Кожну відповідь учні можуть підкріплювати прислів’ ями.

Робота з народними піснями

Закріплення правил культурної поведінки, вироблення потреб виконувати та дотримуватися їх базуються на емоційно-позитивному ставленні дитини до кращих зразків поведінки, які організують діяльність учнів. Тому обговорювати ці правила доречно на уроках музики та образотворчого мистецтва.

6

Бережи одяг, поки новий, а здоровя—

поки…… (молодий)

  1. Знайти зайве прислівя і обгрунтувати свою відповідь:

Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

Мудрий ніхто не вродився, а навчився.

Буде каяття, та не буде вороття.

Вчення – світ, а невчення—тьма.

  1. Зясувати, про яку рису характеру йдеться у прислівї. Згадати казкового персонажа, якому була притаманна така якість:

Кожна лисиця свій хвостик хвалить.

З неба зорі хвата, а під носом не бачить.

  1. Зясувати наслідки негативної поведінки:

В хаті гульки, а на городі ані цибульки.

Ні швець, ні жнець, ні на дуду грець.

Не моє просо, не мої горобці, не буду відганяти.

  1. Зясувати, які слова вказують на негативне ставлення до вказаної поведінки:

Аж гарчить ,так на меншого кричить.

Заздрий від чужого щастя сохне.

Мета проведення різноманітної роботи з прислівями полягає не тільки у визначенні і вивченні конкретних правил культурної поведінки. Доцільно ставити учням і такі запитання: Чому необхідно виконувати ці правила? До чого може привести порушення цього правила? Чому саме таке правило

3

зафіксовано у прислівї?

За допомогою подібних запитань зясовується причинно-наслідковий звязок, який міститься у прислівї, що дає змогу викликати у дітей відповідні емоції.

Для формування позитивно-емоційного ставлення до правил культурної поведінки велике значення має українська народна казка.

Робота з народною казкою.

  1. З поданих уривків казок вибрати різні форми привітання.

Іде та й іде Котигорошко—аж стоїть дім зміїв, і сестра з колодязя бере

воду.

--Здрастуй, сестро!—каже Котигорошко.

Вона йому:

--Хіба ти мені брат?

Він каже:

--Побачиш, який я тобі брат!

От заходить змій.

--А, здрастуй! –каже.

--Здрастуй!

Змій питає:

--Чого ти прийшов?

--За сестрою та за братами.

Котигорошко”

Іде дурень, коли зустрічає на дорозі діда: такий сивий дідуган, борода біла, аж до

4

пояса.

--Здорові, діду!

--Здоров, сину!

--Куди йдете, діду?

А той каже:

--Ходжу по світу, з біди людей виручаю.

Летючий корабель”

  1. З поданих уривків запам’ятати ввічливі слова.

Вилизькала та до журавля:

--Вибачай, журавлику,--що мала, тим тебе і приймала.

--То спасибі ж, -- мовить журавель.—Приходь же, лисичко, тепер ти до мене в гості.

“Лисичка та Журавель”

Виділені слова записуються на дошці і використовуються в наступному завданні.

  1. Озвучити малюнки, які пропонує вчитель. Скласти діалог з використанням ввічливих слів, виділених із казки. Такий вид роботи сприяє розвитку практично - діяльнісного компонента поведінки.

Робота з народними іграми.

Продовжувати працювати над правилами культури поведінки, а саме над правилами спілкування з товаришами, можна також і на уроках фізкультури, або під час прогулянок у групі

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн