Використання цифрових інструментів для створення навчальних матеріалів та візуалізації даних на уроках професійно-теоретичної підготовки

Інноваційні технології навчання

Для кого: Дорослі

11.10.2021

97

5

0

Опис документу:

Опис досвіду роботи з використанням цифрових технологій.

Цифрові технології є невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах, революційних змін вимагає й система освіти.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Доповідь до Всеукраїнського вебінару Світлани ОНИЩЕНКО

(02.12.2020)

СЛАЙД

Використання цифрових інструментів для створення навчальних матеріалів та візуалізації даних на уроках професійно-теоретичної підготовки

«Виживає не сильніший і не розумніший, а той, хто найкраще

реагує на зміни, що відбуваються»

Гордон Драйден

Цифрові технології є невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах, революційних змін вимагає й система освіти.

Упровадження цифрової освіти має сприяти створенню умов для оновлення форм, засобів, технологій та методів викладання дисциплін та розповсюдження знань; розширенню доступу до освіти всіх рівнів з урахуванням можливості побудови власної траєкторії навчання; розвитку в учнів навичок ХХІ століття.

Під цифровою трансформацією розуміємо процес діджиталізації, що спрощує доступ до інформації. Це поняття науковці тлумачать як способи приведення будь-якого різновиду інформації в цифрову форму з використанням цифрових технологій.

СЛАЙД (Сутнісні характеристики цифрових технологій подано на екрані)

Таким чином, одним з викликів діджиталізованого суспільства є готовність педагога до цифрової трансформації процесу навчання, проектування індивідуальної освітньої траєкторії та організації сучасного процесу педагогіки партнерства між учнями та викладачами, педагогами та батьками.

Цифрові технології допомагають швидко систематизувати знання, наприклад, за допомогою спеціальних програм можна створювати інтелект-карти, діаграми, а також проводити мозкові штурми. Є безліч різноманітних додатків цього типу.

СЛАЙД (показати усі інструменти які будуть представлені у доповіді)

За період карантину я познайомилась з багатьма освітніми платформами та Інтернет-ресурсами, які можна використовувати під час проведення уроків. З деякими з них я вас сьогодні ознайомлю.

По-перше я хочу зупинитись на інструменті для побудови інтелект-карт (mind-maps) - coggle.it , його переваги ви бачите на екрані.

СЛАЙД (Переваги: mind-maps)

Цє безкоштовний онлайн додаток, що підтримує спільну роботу над проектами. У цій програмі ви можете розробляти зручні красиві ментальні карти. Інтерфейс програми простий, але в той же час має безліч функцій, які роблять процес створення інтелект карт неймовірно захоплюючим дійством. Програма підтримує використання зображень, індивідуальні колірні схеми і можливість перегляду історії документа. Зберігання історії змін дозволяє вам повернутися до попередніх версій створеної карти, якщо в поточній версії ви зайшли в глухий кут. Mind-map, створені в програмі Coggle, можуть експортуватися в форматі PNG або PDF.

СЛАЙД Зразки створення інтелект-карт

Інтелект карти, або ментальні карти (mind-maps) - це відображення ефективного способу думати, запам'ятовувати, згадувати, вирішувати творчі завдання, а також можливість представити і наочно висловити свої внутрішні процеси обробки інформації, вносити в них зміни, удосконалювати.

Інтелект-карти - це інструмент, що дозволяє:

  • простіше працювати з інформацією: запам'ятовувати, розуміти, відновлювати логіку;

  • зручно використовувати для презентації навчального матеріалу і наочного пояснення;

  • дозволяє простіше приймати рішення, створювати плани, розробляти проекти.

В своїй роботі я використовую інтелект-карти для вирішення наступних задач:

  • пропоную учням законспектувати параграф підручника або лекції;

  • написати реферат (доцільно скласти план реферату у вигляді інтелект-карти, а потім вже на цей скелет нарощувати увесь текст);

  • для аналізу розуміння учнями теми (використання інтелект-карт допомагає краще зрозуміти хід думок учнів; побачити логічні помилки й протиріччя, які він допустив; учням дає можливість краще проаналізувати текст; доповнити своїми думками тощо).

  • Запам’ятовування (іноді потрібно запам’ятати якусь інформацію, тобто перевести її у довготривалу пам'ять. Для цього найкраще підійдуть інтелект-карти, оскільки легше запам’ятати не 100 сторінок тексту, а лише 100 ключових слів. При цьому важливо декілька разів повторити карту, при цьому спочатку відновити карту в пам’яті, а вже потім порівняти її з оригіналом);

  • використовую інтелект-карти, як наочний матеріал у вигляді плакатів, слайдів;

  • створюю роздаткові матеріали у вигляді інтелект-карт (такий матеріал читають більш охоче, ніж текст)


СЛАЙД (NI Multisim).

Останнім часом в освітньому просторі набув поширення феномен «віртуальна лабораторія». Програмно-апаратні можливості комп’ютерної техніки дозволяють ефективно застосовувати девайси у навчальному експерименті, зокрема при вивченні предмета «Електротехніка».

Тому наступний інструмент який я хочу вам представити, це – віртуальна лабораторія Multisim, яка надає можливість проводити лабораторні та практичні роботи. До таких засобів відноситься, зокрема, комп’ютерне середовище схемотехнічного моделювання NI Multisim.

NI Multisim дозволяє створювати та редагувати моделі принципових електричних схем пристроїв, розраховувати режими роботи моделей, проводити їхній аналіз та представляти дані у зручній для подальшої роботи формі. Програма містить велику кількість електричних компонентів. Також передбачена можливість поповнення бібліотеки власними елементами. Особливістю цієї системи схемотехнічного моделювання є наявність контрольно-вимірювальних приладів, що за зовнішнім виглядом та характеристиками наближені до їх апаратних аналогів.

СЛАЙД Зразки використання віртуальної лабораторії

У середовищі NI Multisim віртуальні прилади включаються у віртуальну схему. Процес проходження струму в колі, робота вимірювальних приладів симулюється.

Отже, використання моделей, створених за допомогою спеціального цифрового інструменту, є не складним завданням. Подібні симулятори роблять «доступними» такі складні та дорогі прилади, як генератор сигналів, осцилографи, аналізатори спектрів та ін. Причому, окрім безпосередньо комп’ютера та програмного забезпечення жодне додаткове обладнання більше не потрібне.

СЛАЙД

Існує чимало ресурсів, застосування яких дозволяє успішно розвивати логічне мислення за допомогою загадок, ребусів та головоломок.  Тож, наступний інструмент який я хочу вам представити, це – LearningApps (http://learningapps.org/) – україномовний сервіс для розробки різноманітних завдань, виконання яких полягає в інтерактивній роботі з об’єктами, розміщеними на екрані. Інтерфейс даного ресурсу досить простий для конструювання завдань і дозволяє розробляти вправи, які за своїм наповненням і естетичним оформленням будуть цікавими для учнів.

Усі вправи поділено на категорії: розподіл; послідовність; заповнення; онлайн-ігри; інструменти. Після виконання вправи можна перевірити правильність виконання завдання і отримати результат.

Даний сервіс дає змогу використовувати завдання з бази матеріалів або ж розробляти власні і розміщати посилання на них з власного ресурсу.

СЛАЙД Зразок використання сервісу

Ще один інструмент, який на мій погляд заслуговує уваги - Classtime — це зручний, україномовний сервіс для створення інтерактивного матеріалу різних типів (вікторина, істина/неправда, класифікація, сортування, виділення тексту) і моніторингу навчального процесу.

Наприклад, за допомогою цього сервісу, можна швидко перевіряти знання учнів, залучати їх до командної роботи, працювати над помилками, готуватися до ЗНО та зробити свою підготовку до уроку набагато ефективнішою.

Особисто мені Classtime сподобався дуже зручним інтерфейсом, творчим підходом, універсальністю (сесії Classtime можна використовувати на різних етапах: закріплення вивченого матеріалу, підсумкове оцінювання, домашні завдання), та економією часу на створення нових сесій (що є дуже актуальним в умовах карантину).

На сьогоднішній день виникає потреба в знаннях, що формуються не тільки в аудиторії, а й за її межами. Значну роль у цьому процесі відіграє глобальна мережа Інтернет, а також технології, що спрямовані на створення нових знань. У цьому процесі важливе місце займають інтерактивні технології навчання, що сприяють взаємодії викладача з учнями, та учнів між собою.

Примхливих учнів зацікавити не так вже й легко, але у цьому можуть допомогти сучасні технології. Саме вони допомагають мені проводити заняття більш динамічно, ефективно, емоційно та насичено. Нові технології візуалізації можуть «оживити» заняття відео- та аудіоінформацією, віртуальною лабораторією і картами, онлайн-експериментами із основ електротехніки тощо.

Візуалізація навчальних матеріалів – один із важливих засобів мотивації до навчання. Тому хочу представити наступний інструмент, який допоможе у створенні яскравого навчального матеріалу.

СЛАЙД

Padlet – мережевий сервіс для створення електронної стіни, який дає можливість працювати дистанційно як із учнями, так і з колегами, спільного редагувати та зберігати інформацію, впроваджувати елементи дистанційного та «перевернутого навчання». Форми роботи можуть бути групові, індивідуальні, як на уроках, так і в позаурочний час.

Він являє собою віртуальну стіну, на яку можна прикріплювати файли, фото, посилання на сторінки Інтернет, замітки. Це може бути приватний проект стіни, модерована стіна з кількома учасниками, які будуть заповнювати її інформацією або доступний для читання і редагування будь-яким користувачем майданчик для обміну інформацією. 

Не менш важливим етапом навчальної діяльності є контроль рівня засвоєння та розуміння навчального матеріалу, який під час використання електронної стіни можна здійснювати через тести, інтерактивні вправи, ігри, опитування, створені в різноманітних освітніх сервісах та розмішені у Padlet.

Наприклад, при вивченні теми «Електричні машини» на урок була створена віртуальна дошка на якій наведені матеріали для різних етапів уроку (лекційний матеріал для етапу уроку «Вивчення нового матеріалу», відеофільм для етапу мотивації, «Закінчи речення» - для актуалізації опорних знань», тестові завдання - для закріплення вивченого матеріалу).

Створену дошку можна:

  • розмістити в соціальних мережах (Facebook, Twitter, Google+ та ін.);

  • зберегти як електронний документ у форматах .pdf, .xlsx, .csv;

  • перейти на RSS-канал цієї сторінки;

  • надіслати електронною поштою;

  • вбудувати на веб-сторінку власного сайту або блогу

Безумовною перевагою використання інтерактивної стіни Padlet є економія навчального часу, яка виникає внаслідок розподілу роботи учнів між заняттями на уроці з викладачем та самостійно вдома. Ця особливість – дуже важлива, враховуючи значний обсяг матеріалу, який їм необхідно опрацювати та усвідомити, а кількість годин, відведених на вивчення теми, є обмеженою.  

Використання цього сервісу робить навчальний процес інтерактивним, а виконання домашнього завдання цікавим. Крім того, учні в разі потреби, завжди зможуть звернутися до опрацьованого матеріалу,  переглянути інформацію, підготовлену викладачем, якщо заняття довелося пропустити, впевнитися в тому, що власноруч створений на уроці продукт діє, і може стати у пригоді іншим учням.

Останній інструмент, який я нещодавно почала опановувати та використовувати для створення навчальних матеріалів, це інтерактивна презентаційна програма – MozaBook .

СЛАЙД Використання MozaBook

(Зразок перетворення звичайного підручника в інтерактивний)

За допомогою цього інструменту можна легко створювати та проводити видовищні уроки.

MozaBook чудово підходить для використання на інтерактивних дошках та комп'ютерах, як у закладі освіти, так і вдома.

Програма дуже цікава різноманітними можливостями, від готового програмного забезпечення до створення власного контенту. Але цікавіше використати готові презентації, документи, підручники та зробити їх інтерактивними. Й до них створити тести, що генеруються автоматично.

На жаль є два недоліки: кусюча вартість та слабкий Інтернет й завантаження матеріалів часто дуже довготривале.

Тому на уроці простіше використовувати цю програму для окремих моментів та заздалегідь їх завантажити. Другий варіант використання її як інструмент змішаного навчання, повторення або для узагальнення знайомого матеріалу з учнями. Третій варіант це коли учні самостійно створюють свій контент до теми.

Є й моменти переваги програми:

  • Усе створене на комп’ютері є авторським, й залишається у автора, навіть коли не введена оплата за використання.

  • Можна поділитись онлайн, де вказується скільки контенту додано автором.

Мені подобається, що створити презентацію можна в комфорті свого дому, а наступного дня використовувати її на заняттях.

Онлайн-синхронізація дає можливість отримати доступ до всього вашого контенту з будь-якого комп'ютера, на якому встановлено mozaBook.

У mozaBook можна в кілька кліків відкрити цифрові підручники та доповнити їх цифровим вмістом: відео, аудіо, 3D-сценами та завданнями.

За допомогою даного сервісу створюються видовищні презентації, конспекти уроків та оригінальні завдання, які зацікавлять учнів і допоможуть більш легко засвоїти тему.

СЛАЙД Зразки створених мною уроків в mozaBook

Учні будуть бігти на уроки із задоволенням, де викладач застосовує «трендові» цифрові технології.

Отже, діджиталізація стає головним трендом сучасності та радикальним чином перетворює сутнісні характеристики процесів усіх сфер суспільного життя. Сьогодні вже неможливо закладу освіти залишатися осторонь цифрової трансформації. Новітні технології стали невід’ємною частиною нашого повсякденного буття.

До освітніх закладів приходить нове покоління учнів, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно-напруженому середовищі. Цифрові технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню їх до інформаційної культури. ІКТ - це не мета, а засіб навчання.

Таким чином, цифрова трансформація (діджиталізація) - це не просто нове віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку.

Дякую за увагу!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.