Виховна година. Тема «Протидія шкільному насиллю»

Опис документу:
В даній розробці розкрито мету, завдання, очікувані результати щодо роботи з протидії шкільному насиллю. Також, висвітлено види роботи, які використовуються для виявлення критичних ситуацій, види роботи, спрямовані на подолання булінгу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат№ 18 м. Києва

Виховна година

на тему: «Протидія шкільному насильству»

Підготувала:

Вчитель початкових класів

Спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату 18 м.Києва

Палій Лілія Валеріївна

Київ 2019

Мета: сформувати у дітей уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для дитини чи інших членів родини; вивчити права дітей, обговорити питання, як захиститися від будь-якого насильства; виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми.

Обладнання: Наочність, анкети.

Очікувані результати:

- З’ясувати зміст поняття «насилля» та його види;

- Окреслити види сімейного насильства;

- Визначити причини виникнення сімейної та учнівської жорстокості, її реалії та наслідки;

- Виокреслити механізм захисту прав дітей.

Хід роботи:

І. Мотивація виховної діяльності. Повідомлення теми і мети виховної години.

ІІ. Епіграфа:

Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

1. Вступне слово вчителя:

Дитячі очі чисті, щирі

В них видно наміри й думки,

Вони хоч чорні, сині, сірі

Бувають радісні й сумні.

Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень.

- Як ви вважаєте, діти, чи правильно говориться в народній приказці: за одного битого сім небитих дають. Висловіть своє ставлення до цього твердження.

Ознаки того, що дитину цькують у школі:

  •  Відмова іти до школи з різних причин — «не хочу, не цікаво, не бачу сенсу…»

  • Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.

  • Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.

  • Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.

  • Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.

2. Прийом «Мікрофон»

Учитель: На жаль, ми живемо у світі де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Давайте з’ясуємо зміст поняття «насилля».

Учень 1. Насилля – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб.

Учень 2. Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю.

Учитель. Давайте з’ясуємо, які бувають види насилля.

3. Розгляд схеми-таблиці

Учитель. А чи належить до насилля торгівля людьми?

Учень. Звичайно. Бо для цього торговець людьми повинен зволодіти людиною, втертися в довіру до неї, а потім продає особу, навіть без її відома. Використовує для злочинів, для жебрацтва, роблять рабами. У дорослих відбирають паспорти.

4. Анкетування:

1. Скільки вам років?

2. Ваша стать: дівчина, хлопець.

3. Як ви ставитеся до різних проявів насильства?

4. Чи допускав хто-небудь по відношенню до вас насилля?

• Так • Ні

5. Які прояви насилля ви зазнали по відношенню до себе?

• Фізичне • Емоційне • Сексуальне • Жодного

6. Допускав хто-небудь насилля в сім'ї щодо вас?

• Так • Ні

7. Чи відчували ви жорстоке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих?

• Так • Ні

8. Чи намагалися ви себе захистити?

• Так • Ні

9. Чи спостерігали ви насилля в сім'ї щодо інших членів родини?

• Так • Ні

10. По відношенню до кого було направлене жорстоке поводження в сім'ї?

• До мами • До батька • До дідуся • До бабусі

• До брата • До сестри • До тварин

11. Які вас огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля?

• Страху • Ненависті • Злості • Незахищеності • Жахливості

• Провини • Сорому • Співчуття • Байдужості • Жалості

5. Практична вправа. Методика «Календар настрою» як інструмент вивчення адаптації учнів.

«Календар настрою» може стати Вашим улюбленим інструментом в роботі. Його можна використовувати в будь-якому віці. Та найкраще він працює в 1 – 6 класах. Починаючи з 7 класу діти починають лукавити. Та все ж загальну картину Ви зможете побачити.

  • Підготуйте на аркуші А3 сітку по типу сторінки класного журналу.

  • Зліва по горизонталі розбірливо напишіть прізвища та імена всіх учнів класу. Зверху по вертикалі відмітьте дати, включаючи вихідні. Всього 30 або 31 клітку.

  • Підготуйте кольорові олівці. Слідкуйте, щоб вони постійно були в робочому стані. Добре, якщо олівців кожного кольору в коробці буде по декілька.

  • Перед початком використання такого календаря дайте учням коротку чітко сформульовану інструкцію: «В цьому місяці ми будемо гратися. Вранці, перед першим уроком відмічайте ваш настрій кольором, який в цей день найкраще передає ваш настрій.». В понеділок зранку нагадайте учням, що сьогодні варто замалювати три клітинки, проілюструвавши настрій, який переважав в суботу та неділю. Довгі обговорювання недопустимі, так як викликають тривогу та бажання прикрасити дійсність. Використавши в інструкції слово «гра» Ви розслабите дітей.

  • В кінці місяця проаналізуйте отримані результати, провівши короткі обговорення:  - Який настрій, на твою думку переважав у тебе цього місяця?  - Що ти про це думаєш? Якщо хтось з учнів не має бажання висловлюватися – не примушуйте і не коментуйте відмову.

  • Проаналізуйте відображену в календарі інформацію та запишіть свої висновки в зошиті для спостережень за учнями класу. Звертайте увагу на переважаючі кольори та динаміку їхнього відображення.

Батькам краще таку інформацію не озвучувати, так як вони можуть провести з дітьми «виховну бесіду» по типу: «Навіщо ти мене позориш?» Якщо батьки цікавляться, скажіть, що це цікава гра, в якій діти вчаться самі оцінювати власний стан. Тим більше, що так і є насправді.

Орієнтовні значення кольорів:
Жовтий, зелений, синій – гарний настрій, все добре.
Червоний – можливі агресивні настрої. Якщо переважає – можливо насильство домашнє, або шкільне, часті конфлікти. Може свідчити про агресивність самої дитини або оточуючих. Але можлива активізація хвороби, можливо хронічної чи алергії. Просто візьміть на замітку й продовжіть спостереження за учнем.
Коричневий – депресивні настрої, підвищена тривожність. Зверніть увагу, в які дні зустрічається. Знайдіть закономірність.
Інших кольорів бажано не пропонувати.

6. Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля»

(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.))

Вчинки дітей

Учитель. Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій

- Які ситуації? Назвіть їх. (провокації, обзивання один на одного, насмішка, плітки, обмови і т.д.)

Учитель. Поведінку, яку може спровокувати насилля, називають «віктимною» (латинське жертва), тобто людина поводиться як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля. Поведінка може бути провокативною та необережною. Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми.

Необережна поведінка не є провокативно, але створює умови для насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у темному чи безлюдному місці.

Якщо дитина знає про це – її шанси стати жертвою значно меншають.

Учень. А зараз послухайте притчу «Про жорстокість»

В одному з монастирів Шаолінню майстер навчав учня. І якось учень запитав майстра:

-Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?

І майстер відповів йому:

- Щоразу, коли ти будеш завдавати удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай, жорстокість поглинула тебе.

Учитель. У 21 столітті психологи, педагоги, лікарі почали бити на сполох. Жорстокість, агресія починають зростати швидкими темпами.

- У чому ж причина цього?

Фахівці констатують, що в першу чергу агресію підлітків і дорослих викликає на телебаченні жорстокості, що батьки не приділяють уваги своїм дітям, вони з головою поглинули у побутові справи.

Учитель. Хочу зупинитися на сімейній жорстокості.

7. Бесіда:

1. Що ж таке сімейна жорстокість?

2. Які є види насилля в сім'ї ?

Насильство в сім'ї - це будь-які навмисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї стосовно іншого, якщо вони порушують конституційні права й свободи члена сім'ї як людини та громадянина й завдають йому моральних страждань, шкоди фізичному чи психічному здоров'ю.

Жертва насилля в сім'ї – член сім'ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім'ї.

Учитель. Сімейна жорстокість – це застосування щодо дітей різних видів сімейного насильства.

• Занедбання дітей

• Сексуальне насильство

• Недоїдання

• Психічний тиск і погрози

• Приниження

• Економічні утиски

• Побиття та інші види фізичного насильства

8. Розгляд ситуативних завдань:

Який вид сімейного насильства наявний у даних ситуаціях?

Учитель.

1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне).

2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне)

3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне).

4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне).

Учитель. Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки з боку інших осіб, є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях захист від свавільної поведінки, визначає права

кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного розвитку, захист від сексуального домагання та від інших форм жорстокої поведінки. Отже, навчіться діти, розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність людини – є зло, а все, що звеличує гідність людини – добро.

Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі.

Підсумок:

• Що нового ви довідалися на виховній годині?

• Де можна застосувати здобуті знання?

• Чи досягнуті очікувані результати?

Учитель. Діти, я хочу прочитати вам вірш Ірини Супрун «Світ без насилля»

Мій улюблений світ - без насильства,

Без жорстокості, болю і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ - без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста

И голосінь не почуєш сумних

Мій улюблений світ - це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо, звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло Іти в майбуття.

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна - це світ без насильства.

Учитель. Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре.

Пам’ятка дітям

1. Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя.

Насилля — неприпустима річ у стосунках людей.

2. У сім’ї ви маєте право на те, щоби до вас ставилися з повагою, не ображали.

3. Пам’ятайте необхідні правила безпеки, зокрема: не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він — із небезпечними предметами в руках; ваше завдання — якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі — на допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.

4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.

5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, психологом, соціальним педагогом; зверніться до міліції.

6. Не вірте в погрози з боку кривдників.

7. Ви маєте право висловлювати й відстоювати свою думку. Чітко й однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.

8. Знайте: коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з вами лайливі слова — це насильство.

9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, у тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини — це карається законом. У Сімейному кодексі (ст. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».

10. Навчіться розрізняти поняття «добро»і «зло».Усе, що принижує людську гідність, — зло, усе, що возвеличує гідність людини, — добро.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»