Виховна година на тему: "Життя людини - найвища цінність"

Опис документу:
Мета: сприяти розумінню того, що життя – це великий дар не тільки для самої людини, а й для тих, які її оточують; спонукати старшокласників до роздумів про сенс життя, своє місце в сім’ї, шкільному колективі, суспільстві; сприяти усвідомленню власної неповторності; стимулювати потребу в самоактуалізації, підвести до того, що кожна людина – неповторна індивідуальність.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета: сприяти розумінню того, що життя – це великий дар не тільки для самої людини, а й для тих, які її оточують; спонукати старшокласників до роздумів про сенс життя, своє місце в сім’ї, шкільному колективі, суспільстві; сприяти усвідомленню власної неповторності; стимулювати потребу в самоактуалізації, підвести до того, що кожна людина – неповторна

індивідуальність.

Обладнання: дерево життя, ікебана, плакати, рушник, ілюстрації, карта України, Біблія, свічка, пучок жита, репродукції картин “Зелений гай” А.Куїнджі, “Весна на Україні” С.Василівського, “Сніданок на траві” Клода Моне, Конституція України, виставка літератури, записи пісень.

Епіграф

Найвищою соціальною цінністю у державі є людина, її життя і здоров’я

Конституція України

Хід заняття

(Звучить “Місячна соната” Л. ван Бетховена)

Учитель. Життя – це одне з найбільших див Усесвіту. Поки що ми можемо на планеті, якій даровано диво життя – Земля. Життя на Землі має найрізноманітніші форми й виміри. Тут співіснують мікробактерії та великі тварини, рослини й комахи, риби й плазуни, птахи і люди. Що об’єднує всі ці

організми? Потреба дихати, харчуватися, відпочивати, відтворювати собі подібних, вирощувати потомство та інше. Так, між нами багато спільного, тому і потрібно жити в гармонії з природою.

  • Але що саме, на вашу думку, відрізняє людину від братів її менших?

(Людина мислить, працює, розмовляє, мріє…)

  • А якщо замислитися, то на все це здатна і тварина. Згадайте афоризм: вовка ноги годують.

  • Може необхідно шукати відмінність в іншому: у здатності милуватися,

усвідомлювати, захоплюватися красою довкілля, а отже, відтворювати її в

мистецтві?

  • Справді, важко уявити кота, наприклад, який зупинився, щоб помилуватися чудовим пейзажем. Або слона, який зупинився біля водопою, вражений відображенням у воді неба.

  • Може, Бог створив людину, щоб розділити з нею радість світотворення, щоб було кому осягнути всю геніальність вибудованого ним шедевру?

Так чи інакше – людське життяявище не буденне. І осмислити, усвідомити його унікальність ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці.

(Оголошення теми, визначення мети заняття)

  • Спробуємо вияснити, від чого пішло слово “життя”? Знайдіть близькі до нього за звучанням слова. (Живитися, жито, житло).

  • Так, слово “життя” бере свій початок з тих часів, коли боги навчили людей вирощувати жито, одну з найдавніших зернових культур і випікати хліб. У давнину вірили в богиню Живу, Живену, Живонію – богиню щастя і життя. Саме Жива прийшла колись до людей із яблуком і виноградом і виростила перше зерно жита.

  • У народних висловах закладена велика сила, тож пригадаємо прислів’я про життя.

1. Життя прожитиине поле перейти.

2. Вік звікувати – не в гостях побувати.

3. Життя – як стерня; не пройдеш, ноги не вколовши.

4. Прожите, як пролите; не повернеш.

5. Коли весело живеться, до роботи серце рветься.

6. Пшениця колоситься – життя веселиться.

7. Всякий свого щастя коваль.

8. Літа минають, а не вертають.

9. Не буває скарбу дорожчого за життя.

10. Життя як свічка на вітрі.

11. Поки є життя, живе й нація.

Учитель. Життя – це ще й певна система руху. Вслухайтесь у японський

вірш – хоку: - Старий ставок! Жабка стрибне – сплеск пролунає.

  • Це яскравий приклад замилування, а на це здатна тільки людина. Отже,

людина – прояв найвищої форми організованої живої матерії.

  • Про створення людини як істоти вищої йдеться в багатьох книгах, а

особливо в Біблії. (Розповідь учнів про те, як Бог створив людину).

  • Можемо довго сперечатися щодо правдивості цієї версії. Але безперечно

одне: наше земне життя – єдине і неповторне. І ми повинні вміти цінувати дар життя. Ось як вдячно сказала про це Галина Кирпа – українська письменниця.

(Учениця читає вірш “Ну й гарно все придумав Бог” )

  • Література як один із видів мистецтва здавна вітала, оспівувала й

обожнювала людське буття. Це і збірка “Привітання життя”Богдана – Ігоря Антонича з його благословенням природи; і поета-мислителя Омара Хайяма з його возданням хвали життю кожній миті; “Книга пісень” Фр. Петрарки з гімном коханню; Ч.Айтматов з трагічною історією людини в романі “Плаха” та “І понад вік триває день”, Ю Бондарєв “Вибір”, Е.Хемінгуей “Старий і море”. Ці твори яскраво висвітлюють проблему відповідальності не тільки за власне життя, але й проблему вибору.

  • Чи задумувались ви коли-небудь, яку пам’ять залишить кожен із вас про

себе нащадкам?

  • Знайомі імена в історії людства – Сократ, Діоген, Арістотель, Плутарх,

Сапфо, Леонардо да Вінчі, Рафаель, Сталін, Гітлер, Мао Цзе Дун, С.Михалков, Катерина Білокур, Тарас Шевченко та багато інших.

  • А ты, входя в дома любые

И серые, и голубые,

И на вопрос даря ответ:

Скажи, какой оставишь след?

- След?! Чтоб вытерли паркет,

И посмотрели косо вслед

Или незримый, прочный след

В любой душе на много лет.

- Життя дає змогу людині проявити себе. Хто як себе бачить, говорять ось ці твори: Сенкевич “Куди ідеш”, Байрон “Мезепа”, Загребельний “Роксолана”, “Євпраксія” та інші. А втім, не станемо з’ясовувати, хто як прожив у сиву

давнину, історія їх розсудила. Чиїсь імена забуті, а чиїсь живуть вічно.

  • Подальша розмова буде стосуватися того, як гідно прожити своє життя?

Кожен із нас повинен робити вибір між добром і злом, правдою і брехнею,

вірністю і зрадою.

(Звучить пісня у виконанні учнів під акомпанемент гітари.

Нас выбирают, мы выбираем,

Как это часто не совпадает,

Я за тобою следую тенью,

Я привыкаю к несовпаденью.

Я привыкаю, я тебе рада,

Ты не узнаешь, да и не надо.

Ты не узнаешь и не поможешь,

Что не сложилось, вместе не сложишь)

  • Кожна людина від природи наділена задатками, й вона має їх розвинути,

реалізувати на користь іншим людям і самій собі. Ми постійно користуємося у житті тим, що було створено до нас іншими людьми, тому наш обов’язок – внести в цей світ щось нове, щось своє. Іноді підлітки гадають, що ніби якесь справжнє життя ще попереду, а шкільні роки – це тільки своєрідна прелюдія до нього. Це не так, бо будь-який період життя – це також життя, яке вже ніколи не повториться. Часто, думаючи лише про майбутнє, людина недооцінює день сьогоднішній, про що нерідко пізніше жалкує. Вміння цінувати кожну хвилину життя – важлива якість особистості, яка властива не кожній людині.

Вміти розуміти й прощати іншу людину, залишаючись водночас вимогливим до себе – велике мистецтво життя, яким необхідно оволодіти з ранніх років.

– Читання вірша Р.Кіплінга “Заповіт”.

– Поради старшокласникам для життя. Рубрика “Із гаманця мудреця”.

1. Повага до людей – це повага до самого себе (Д.Голсуорсі).

2. Сильніший за всіх той, хто володіє собою (Сенека).

3. Всякий раз, когда чего-нибудь очень хочется сделать, остановись и подумай: хорошо ли то, чего тебе хочется (Л.Толстой).

4. Прийняти добру пораду – це значить збільшити власні можливості (Й.Гете).

5. Не роби нічого поганого ні в присутності інших, ні таємно. Першим твоїм

законом повинна бути повага до самого себе (Піфагор).

6. Жить дурно, неразумно, невоздержанно – значит не плохо жить, но медленно умирать (Демокрит).

7. Юность по природе склонна к самоуверенности и слишком себя переоценивает (Н.Чернышевский).

8. Жестокость всегда проистекает из бессердечия и слабости (Сенека).

9. Кто будет расти без дисциплины – состарится без добродетелей (Я.Коменский).

10. Другим прощай многое – себе ничего (Публиц Сир).

Підсумки заняття

Завдання. Напишіть анонімне послання своєму ровеснику з якимись побажаннями.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн