Виховна година на тему: "У світі професій"

Опис документу:
Мета. Формування загальної готовності професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професійних інтересів, схильностей учнів, розширення уявлень про світ професій та їхні особливості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета. Формування загальної готовності професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професійних інтересів, схильностей учнів, розширення уявлень про світ професій та їхні особливості.

План роботи

1-й етап. Ознайомлювально-підготовчий

Створення сприятливою, довірчої атмосфери для згуртованості групи, заохочення до співпраці.

Вступ. Тренер оголошує тему та мету тренінгу (2 хв)

1. Вправа Правила роботи групи (4 хв)

Мета: виробити єдині правила тренінгу.

Декларуються правила роботи групи з коротким роз’ясненням:

  1. Щирість та відвертість. Виражати почуття. Не казати неправду – краще промовчати.

  2. Повага до думки іншого учасника групи. Уміння слухати. Не перебивати.

  3. Відповідальність під час обговорення. Починати висловлювання зі слова Я”.

  4. Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбулося в групі за її межами.

  5. Повага до іншого. Не ображати інших. Не оцінювати інших.

  6. Тут – і – зараз. У групі обговорюються лише події, що відбулись в цей час і саме зараз.

  7. Активно брати участь у роботі групи. Виражати свою думку.

Якщо є потреба у ще якихось пунктах, то їх дописують.

2. Гра Знайомство (5 хв)

Знайомство всіх учасників тренінгу між собою та з тренером.

Мета: поділитися своїм бажанням щодо вибору майбутньої професії.

Хід роботи:

Кожен із учасників гри має сказати: Мене звати… і Я мрію стати…; обґрунтувати свою відповідь. Гра дає змогу учням продемонструвати і проаналізувати різноманітний світ професій.

3. Вправа “Мої очікування” (5 хв)

Мета: виявити, що підлітки очікують від тренінгу, а також їх рівень зацікавленості цією проблемою.

Хід вправи:

Учням роздають невеликі аркуші паперу, на яких вони записують свої очікування від заняття та кріплять їх на “квітку – мрій”.

Якщо протягом тренінгу не було реалізовано всі побажання, то наприкінці заняття тренер обговорює це з групою та з’ясовує, що слід робити з нереалізованими очікуваннями: провести додаткове заняття, консультацію, рекомендувати необхідну літературу.

2-й етап. “Спляче місто”

Допомогти підліткам усвідомити особливості трудової діяльності в найпрестижніших сферах діяльності.

Хід вправи:

Інструкція: “У деякому місті, приблизно в такому, як наша Умань деякі злі сили зачарували всіх жителів, перетворивши їх у млявих, майже сонних істот. Щоб розбудити людей, необхідно якось запалити в них іскру життя. Для цього необхідно запропонувати жителям прості й зрозумілі, але при цьому реалістичні програми поліпшення їхнього життя. За умовами гри, наш клас повинен протягом уроку розробити такі програми за наступними напрямками: 1 – порядок та спокій у місті, зниження числа злочинців і правопорушень (юридичні аспекти); 2 – удосконалення управління містом (влада мера, керування); 3 – пожвавлення економічного життя, підвищення добробуту й зайнятості жителів (економіка в широкому розумінні); 4 – щастя жителів, допомога в рішенні сімейних, особистісних проблем, допомога в пошуку сенсу життя (психологічні аспекти); 5 – здоров’я жителів, профілактика захворювань, вирішення екологічних проблем (медицина). (Залежно від конкретної ситуації можна розглядати такі програми: наука й освіта, культура й дозвілля та ін.). Ми маємо виконати важливу умову: якщо хоча б одна із програм взагалі ніким не буде розроблятися, то сплячі жителі навіть слухати нас не захочуть, не те, щоб просинатися”.

  • Ведучий коротко записує на дошці назви програм: порядок, управляння, економіка, щастя людей, здоров’я (за бажанням учнів, тренер поділяє їх на групи).

  • Протягом 15 хвилин кожна група має на папері зазначити основні справи для реалізації своєї програми: визначити п’ять найважливіших справ, обрати промовця, зобразити назву своєї групи у будь-якому вигляді: малюнок, танець, вірші, пісня, скульптурна композиція та ін.

  • Нарешті, доповідачі від кожної групи представляють свої програми, їхні творчі портрети.

  • При підведенні загального підсумку всі учасники самі мають визначити по кожній групі, наскільки програми були продуманими, реалістичними, цікавими і якою мірою пощастило уникнути суперечностей між цими програмами…якщо більшість відповідають цим умовам, то можна сподіватися, що жителі міста якщо й не прокинуться остаточно, то хоча б відкриють очі…

3-й етап. Три долі

Мета – допомогти учасникам розібратися, у чому може полягати основний зміст трудового життя, відповідно до різних стереотипів людей.

Етапи:

  • Вибираються чотири добровольці на головні ролі.

  • Інструкція: “Уявіть, що дія відбувається в школі майбутнього. До нас на диспут про сенс життя три шановних чоловіки-ветерани, кожний з яких 59 років тому закінчив школу. Ми вирішили запросити різних за своїми життєвими орієнтаціями людей. Перший – це трудівник, упевнений, що тільки в чесній праці полягає справжнє щастя. Другий – видатний ледар, який вважає, буцімто працювати повинні тільки дурні. Третій – дивна бездарність, переконаний, що найвище щастя – займатися такою справою й сидіти на таких постах, яким ти явно не відповідаєш (і нехай перед тобою падають на коліна розумніші й здібніші…), тобто як у бізнесі – вигідно продавати себе, навіть тоді, коли ти ламаного шеляга не вартий…Але от загадка, ми не будемо знати, хто з наших гостей ким є. Зараз вони вийдуть у коридор і самі вирішать, хто яку роль на себе візьме.

  • Головні гравці хвилини на 3-4 вирушають до коридору, а тренер, пропонує тим, хто лишився, придумати 2-3 запитання, які б стосувалися не тільки професійної діяльності, але й особистого, сімейного життя, дозвілля й усього, із чого складається життя.

  • Тренер у коридорі запитує, яку роль кожен з основних гравців обрав.

  • Головні гравці запрошуються в клас, сідають на почесні місця і їм пропонується по черзі коротко (за 3-4 хвилини) розповісти про основні етапи свого життя.

  • Після цього тренер пропонує розпочати прес-конференцію, тобто задавати запитання гостям та одержувати на них короткі відповіді.

  • Приблизно за 15-20 хвилин до кінця заняття прес-конференція припиняється.

  • Обговорення організовується у такий спосіб. Спочатку тренер може запитати у всіх присутніх, хто з гостей здався більше щасливим і чому. Можна поцікавитися, у кого які ролі вийшли й співвіднести їх з тими ролями, які планувалися самими гравцями.

  • Щоб розібратися, кому які ролі вдалися, можна поставити запитання: А чим взагалі принципово розрізняються трудівник, ледар, і бездарність?

  • На дошці тренер записує критерії розрізнення цих стереотипів, пропоновані учнями.

  • Якщо група явно розгубиться, тренер може запропонувати свої критерії розрізнення трудівників, ледарів та бездарності.

4-й етап. Мозковий штурм (15 хвилин)

Мета: зясувати думку підлітків про важливість професії в життя людини.

Учасники гри діляться на дів команди. Їм дають ватман і маркери. Групи отримують завдання для обговорення:

а) для першої команди: Наскільки важлива професія в життя людини?

б) для другої команди: Хто і що впливає на вибір професії?

Усі варіанти записують на ватмані. Після цього обирають спікера від кожної групи, який презентує проект.

5-й етап. Особистий багаж

Інструкція: Спробуємо визначити, наскільки добре ви розумієте однокласників, їх особистісні якості. Уявіть, що вам потрібно буде поїхати, і кожен готує рюкзак. Це його особистий багаж. Ми будемо збирати рюкзак разом. Що кладе в рюкзак товариша група? При цьому домовимось класти в нього не речі, а особистісні якості товариша. Порівну: ті, які ми любимо в ньому. І ті, які, як нам здається, можуть йому в житті заважати. Є у цієї гри ще кілька правил: ми покладемо в рюкзак тільки ті якості, свідками прояву яких ми стали під час спільної роботи; ми не можемо покласти до рюкзака якості характеру, за які не проголосувала вся група. Групі потрібно бyде переконати ту людину, яка не погоджується. Для кожного учасника складаємо підсумковий список, вказуємо дату і ставимо підпис членів групи. Цей лист урочисто вручаємо кожному зібраному нами в дорогу гравцю. Наприкінці запитати: Що спонукало поміркувати над тим, як сприймає вас група? Які речі, надані вам в дорогу, стали для вас несподіванкою? Чи згодні ви з тим багажем, яким забезпечила вас група? Щоб ви хотіли залишити?

6-й етап. Додаток до власного щоденника

Пропонується за 45 хвилин завершити речення у вигляді малюнку, аплікації, вірша, пісні, сценки (якщо це можливо, то письмово):

  1. Мене звуть…

  2. Друзі мене називають…

  3. Коли я був зовсім маленьким, мої перші спогади про себе…

  4. Найкраще, що трапилось зі мною за останній час…

  5. Найщасливіший момент у моєму житті був тоді, коли…

  6. Якщо мене спитають Що ти за людина?, я відповім…

  7. Понад усе я люблю робити…

  8. Мені добре, коли…

  9. Я відчуваю себе сміливим, коли…

  10. Якщо можливо було б загадати будь-яке бажання і воно здійснилося б, моїм бажанням було б…

  11. Коли я мовчу, я відчуваю…

  12. Найкраще за все я вмію…

  13. Більше за всі я хочу навчитись…

  14. Ось, що мені для цього потрібно…

  15. Моє улюблене місце…,тому що …

  16. Якби я був найкращим винахідником в світі, то …

  17. Якби я був чарівником, то …

7-й етап. Скарби серця

Розділити дітей на дів групи. Кожній групі видається малюнок великого серця. Кожна із груп має розподілити серце на клітинки і вписати в них всі якості людини, які роблять серце світлим та сяючим. Додатково можна кожну якість, чи кожну клітинку зафарбувати певним кольором, окреслити певною формою. Група, яка напише найбільше якостей, перемагає і стане охоронцем серця.

Це завдання можна також дати індивідуально кожній дитині. Коли діти розглянуть і обговорять малюнки, всі разом можуть зробити загальний малюнок під назвою “Скарби нашого серця”, куди потрібно вписати всі якості із всіх малюнків учасників групи.

  1. Гра Бінго (5 хвилин)

Мета: дати можливість учням наочно побачити свої здібності й усвідомити можливості їх реалізації.

Учасникам гри роздають аркуші паперу, з яких вони мають вирізати силует людини, на якій мають зазначити: на голові – професію, яку мріють здобути, на правій руці – здібності, які вже є в них для обраної професії, на лівій руці – чого ви ще маєте навчитись, щоб бути професіоналом своєї справи, на правій нозі – де ви можете навчитись цієї професії, на лівій нозі – де зможете працювати.

Учні на вибір розповідають про своє Бінго.

9-й етап. Підбиття підсумків

Висновок Усе залежить від тебе (5 хвилин). Колись дуже давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв та розмовляв з підданими про всій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками…Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе а палац, задумавши обдурити ченця:

Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його.

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей в світі.

Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до залу увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання: І тоді зло посміхаючись, мандарин наказав:

Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: Все у твоїх руках!Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Технологія розвитку критичного мислення у сучасному освітньому середовищі»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн