ВЕЛИКА БУКВА В ІМЕНАХ КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ. Матеріали "Синтаксис"

Опис документу:
Пропоную колегам добірку матеріалів (схеми, таблиці, вправи, дидактичні ігри тощо) для вивчення окремих аспектів теми "Написання великої букви в словах". Сподіваюсь, мої наробки стануть вам у пригоді.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

СИНТАКСИС

Основа речення

* Склади та запиши речення з поданими словосполученнями, підкресли ос-

нову.

а) дракон Перетруляндій;

б) лисеня Невмійко;

в) принцеса Лінівія.

* Склади та запиши речення. Визнач основу.

гном сміху сміх на

Ніс Сміхунчик міх, розсипався сніг.

(Ніс гном Сміхунчик сміху міх, сміх розсипався на сніг.)

Яке це речення за будовою? (складне)

* Віднови речення. В дужках вкажи, чиї це слова. Визнач основу речення.

Якою частиною мови є підмет?

в…д д…д… …т…к,

в…д б…б… …т…к,

в…д т…б… …т…ч… . (Колобок)

Речення за метою висловлювання

* Спиши речення, визнач (в дужках) тип речень за метою висловлювання.

1) В Баби-Яги є бабенята? (пит.)

2) Як до любої бабусі Пам’ятати добре мусиш:

Ти прямуєш з пиріжками, Не спілкуйся із вовками. (спон.)

- До кого звертаються із застереженням? (до Червоного Капелюшка)

3) Маленьке, сіреньке, біди наробило.

Щось біле, кругленьке, у Курочки Ряби хвостиком розбило. (розп.)

4) Що втекло від баби з дідом, А зустрілось з зайченятком,

Не сиділо на вікні, Й ну співать йому пісні? (пит.)

5) На високій горі сидить могутній велетень грім – Буревій. (розп.)

6) Ловись, рибко, велика та мала. (спон.)

* Головоломка

Склади із початкових літер намальованих предметів та слів речення.

живе даху.

(Карлсон живе на даху.)

Перебудуй розповідне речення у питальне. Запиши.

Де живе Карлсон? Карлсон живе на даху?

* Спиши, визнач тип речень за метою висловлювання, перебудуй розповідні

речення у питальні.

1) Котик врятував Півника.

2) Прибіг до рукавички Зайчик.

3) Зустрівся Колобок з Лисичкою.

4) Полетіли Барвінок з Ромашкою вирій.

Перебудуй розповідні речення у спонукальні.

1) Пішов Котигорошко сестру визволяти.

2) Знайшов Півник на землі пшеничний колосок.

3) Червона Шапочка йшла до хворої бабусі.

Робота з прислів’ями

* Склади та запиши речення, добери імена героїв казки, основний зміст якої

розкрито у прислів’ї. Визнач тип речення за метою висловлювання.

сходи на базар.

Хочеш їсти калачі - спечи. (спон.)

не лежи на печі.

(Голосисте Горлечко, Круть, Верть)

* Прочитай прислів’я. Визнач, до якої казки воно підходить. Напиши імена

головних героїв казок.

1) Треба жити дружно, в тісноті, та не в обіді. («Рукавичка»)

2) Більше вір своїм очам, ніж чужим річам. («Лис та Їжак»)

3) Водить за ніс, а правди не скаже. («Лисиця та Журавель»)

Склади з іменами персонажів казок речення:

а) розповідне, б) питальне, в) спонукальне.

Не забувай, що вони можуть бути окличними та неокличними.

Звертання

* Спиши, підкресли звертання.

1) Де ж ти, де, Телесику, срібне де весельце?

Принесла кулешику – припливи, приплинь…

2) Діду Морозе, червоний ніс, дітлахам ти ялинку приніс?

3) Кізонька моя мила, кізонька моя люба,

Козо-Дерезо, чи ти пила, чи ти їла?

4) Івасику - Телесику, приплинь до бережка.

5) Я з’явилась в квітці, знаєш? Мила ластівко, лиш ти

За крота не хочу заміж. Допоможеш утекти. (Дюймовочка)

* Чиї це слова? Запиши речення. Підкресли звертання. Визнач тип речення за

метою висловлювання.

1) Не їж мене, зайчику, я тобі пісеньку заспіваю. (Колобка)

2) Ну, Зайцю, постривай! (Вовка)

3) Ловись, рибко, велика та мала! (Вовка)

4) Хлопці, давайте жити дружно! (кота Леопольда)

Однорідні члени речення

* Розгадай загадку. Зі словами-відгадками склади та запиши речення. Познач

однорідні члени речення.

Одне одному сусіди Кожен має по заслузі,

Не вгодили із обідом. Бо з тих пір вони не друзі.

Лисичка та Журавель тепер не приятелюють.

* Спиши речення. Познач основу. Знайди однорідні члени речення.

1) У неділю, в час обіду 2) Дід Мороз до нас іде,

вибіг з хати Колобок, пісню весело веде.

втік швиденько у лісок. В нього торба чарівна,

з подарунками вона.

3) До школи прямує хлопчак дерев’яний,

чомусь потрапляє у цирк полотняний. (Буратіно)

4) В гості до нас Колобок прикотився,

але він дуже застудився.

5) Жили собі мишенята – непосиди Круть та Верть.

* Склади словосполучення, введи їх в речення, використовуючи сполучни- ки та, і. Познач однорідні члени речення.

а) Буркунчик б) Дрімота

Стидунчик сон Позіхайлик

Дрімунчик Хропунчик

гном Мудрунчик в) Лінь

Сміхотунчик відьма Вередуха

Веселунчик

Чхунчик

* Гра «Розсипалось слово»

З «розсипаних» букв склади слова, введи їх у речення, підкресли однорідні

члени.

с в х

д т и н и р

и н у с ч т

к ч е к н и

у и ч л к у

(Стидунчик) (Веселунчик) (Хитрунчик)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!