і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Особливості вивчення англійської мови у 1 класі за методом асоціативних символів.
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

ВЕЛИКА БУКВА В ГЕОГРАФІЧНИХ НАЗВАХ. Матеріали "РЕЧЕННЯ"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

КОЛЕСО ОГЛЯДУ НАПИСАННЯ ВЕЛИКОЇ БУКВИ

У ГЕОГРАФІЧНИХ НАЗВАХ

СИНТАКСИС

Головні члени речення

* Гра «Полювання»

Спиши речення, підкресли основу.

1) Над Києвом стояла чудова весняна ніч. Повний місяць дивився в

синій Дніпро. (І.Нечуй - Левицький)

2) Сивовусий Дніпро пливе через усю українську землю. Він поспі-

шає розказати Чорному морю про гідність її народу.

3) Серед ночі Київ криється туманом. (П. Глазовий)

* «Розшифруй» речення, запиши його, підкресли основу, встанови зв'язок

слів у реченні.

имакнар намут єутуко миліб мокнапрес ьсоР

(Ранками туман окутує білим серпанком Рось.)

Туман (що робить?) окутує, окутує (що?) туман;

окутує (коли?) ранками, окутує (чим?) серпанком,

окутує (що?) Рось, серпанком (яким?) білим.

* Складіть (по кольорах) із слів речення, визначте основу члени. Якими час-

тинами мови є головні члени речення?

Дні жа

кри про зір

ро кай

да вав

ни ні

Дніпро (ім.) розірвав (дієсл.) крижані кайдани.

* Склади за напрямком руху зі слів речення, запиши його, визнач основу.

Якою частиною мови виступає присудок?

Гірські

лісові

(з журн.)

Ялтинського

насадження

природи.

заповідника

- музей

живої

Гірські лісові насадження Ялтинського заповідникамузей живої

природи. (з журналу)

* Склади за таблицею речення, запиши, визнач основу у кожній частині.

2 розкішний

10 ними

4 із

7 барвінку

1 Україна -

11 світять

14 зорі

9 над

6 і

5 рути

15 (С. Васильченко)

13 золоті

12 заплакані

8 що

3 вінок

Україна – розкішний вінок із рути і м’яти, що над ним світять за-

плакані золоті роси. (С Васильченко)

* Гра «Сонечко»

Запиши речення. Побудуй схему, визнач основу.

К ї а

и н и р

ї к

в У

с я

т ц

о л и Київ столиця України. - .

Другорядні члени речення

* Склади та запиши речення за моделями (використовуючи географічні на-

зви).

Хто? що робить? де?

Хто? що зробить? звідки?

Хто? що зробила? куди?

* Спиши, поширюючи речення другорядними членами.

1) Севастополь славиться.

2) Одеса зустрічає.

3) Київ гордиться.

* Продовж словосполучення. Якими членами в реченні вони виступатимуть?

(другорядними)

Жити (де?) … (у Бердичеві), поїхати (куди?) … (у Київ), повернулась

(звідки?) … (зі Львова).

* Гра «Розвивай пильність»

Щоб помилки, хитрі й спритні, не ховались у рядках,

Щоб слова у кожнім реченні опинились на місцях,
Будем гарно працювати, мовну пильність розвивати.

Зі слів кожного рядка склади та запиши речення. Усно встанови зв'язок го-

ловних членів речення з другорядними за допомогою питань.

1) Роботи, у, зібрані, перші, були, США, в 1962, році.

2) а) Існує, найглибше, 20 млн., озеро, років, Байкал.

б) 1620 м, глибина, озера.

в) понад, 300 річок, в, озеро, впадає, витікає, одна, а, Ангара.

* Утвори та запиши словосполучення, введи їх уречення.

півострів Кримський гори Карпати

Керченський Кримські

острів Зміїний Світязь

Джарилгач озеро Сасик

Чорне море Азовське Ялпуг

Однорідні члени речення

* Спиши. Підкресли однорідні члени речення.

1) Веселий Новий Рік з дальніх прийшов доріг.

На Камчатці, Сахаліні побувати він вже встиг.

2) Україну, рідний край

Бережи, люби і знай.

3) Повноводні ріки Либідь, Почайна, Дарниця доповнюють величну

красу старовинного міста Києва.

4) Сині та ясні зорі, яблуневі сади і золоті ланиУкраїна. Прекрас-

ний вінок з рути і барвінкуУкраїна.

5) Ми українського роду. І любимо нашу землю, нашу мову, наші

квіти. Україна – наша рідна хата. І сусіди в нас є – Білорусь, Росія,

Молдова. Вони наша друзі. (О. Данилко)

6) То Дніпро зірки колише, сам з собою розмовляє. (М. Пригара)

7) З високих гір в долини стікають гомінкі веселі ріки:

Прут, Бистриця, Тиса, Черемош!

* Склади та запиши речення, підкресли однорідні члени. Які знаки треба по-

ставити між ними?

2 1 – верба, 6 – символи,

1 6 3 – тополя, 4 – соняшник,

4 7 – України, 5 – одвічні

3 5 8 2 – калина,

7

Верба, калина, тополя, соняшник – одвічні символи України.

* Гра «Загадкові будиночки»

Роздивись будиночки, перемнож цифри на них, відніми або додай число,

що знаходиться під будиночком. За результатами виразів склади й запиши

речення. Підкресли однорідні члени.

1) Бровари 3) Васильків 5) Церква 7) області

2) міста 4) Біла 6) Київської

98 73 35 46

- 59 (13) + 24 (45) + 11 (26 - 39 (7)

Бровари, Васильків, Біла Церква – міста Київської області.

* Гра «Квітка – Семицвітка»

Команди отримують по 7 різнокольорових пелюсток (кольори веселки), на

яких написано слова. Гравці складають з них речення, а відтак – квітку –

семицвітку. Підкресліть однорідні члени речення.

У

зелених

Карпатах

річки

бурхливі

та

швидкі.

У зелених Карпатах річки бурхливі та швидкі.

* Склади за шифром речення, запиши його, підкресли однорідні члени.

І, 4 ІУ, 3

ІІІ, 4 … (Без верби та калини нема України.)

1

2

3

4

І

к

в

т

б

ІІ

р

у

л

ц

ІІІ

ю

и

н

е

ІУ

а

м

з

ї

Звертання

* Спиши, підкресли звертання.

1) Грає море зелене, Де колишуться віти

тихий день догора, закоханих мрій, -

дорогими для мене як тебе не любити,

стали схили Дніпра. Києве мій?! (Д. Луценко)

2) Україно, Україно, ти земля моя єдина!

3) Біла хмарка тане, сонячна пора.

Зацвіли каштани біля круч Дніпра.

Сонце мружить вії, нас віта добром,

Здрастуй, рідний Києве, красень над Дніпром! (А. Калинчук)

4) Живи, Україно, живи для краси,

Шуми, Україно, як рідні ліси. (О. Олесь)

5) Горнусь до тебе, Україно, За тебе, рідна та єдина,

Як син до матері, горнусь, Щодня я Богові молюсь.

6) Україно, краю милий, краю золотавий. (з народного)

7) Як довго нам шумиш,

Наш Дніпре рідний,

Так довго і надія в нас живе … (Б. Лепкий)

8) Привіт тобі, привіт, Волинь, країно чарів та казок.

* Прочитай, визнач в реченні звертання, випиши назви населених пунктів.

Красо моя ти, Сумщино, Сумщино,

Куди не кинь – барвистих слів розмай:

Ромен, Боромля, Липова Долина,

Березів Яр, Лука, Зелений Гай…. (Д. Білоус)

* При списуванні встав на місці крапок потрібні за формою звертання з дові-

док.

1) І я, твій син, , зростав під небом

Чистим і змужнів. (М. Сингаївський)

2) Здрастуй, рідний …, красень над Дніпром! (М. Познанська)

3) Степ донецький, , батько нам старий …,

Наша кара, , тут ми разом живемо. (О. Вратарьов)

Довідка: Вітчизна, Київ, Буковина, Дніпро, Україна.

* Гра «Криголам»

Розмісти «уламки» криги в певному порядку, склади та запиши речення.

Підкресли звертання.

дощику, перестань!

Дощику, перестань,

Я Берестань, Берестань.

поїду в в

Дощику, дощику, Я поїду

перестань, перестань! в Берестань, в Берестань. (скоромовка)

Типи речень за метою висловлювання

Розповідне речення

* Спиши, в дужках вкажи тип речення за метою висловлювання.

1) Можна все на світі обирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину. (В. Симоненко)

2) Усе моє, що зветься Україна, така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і с Богом говори.

3) В Стародавній Греції пастушки виготовляли сопілку з бузку.

4) І білий калиновий цвіт, й вигріті сонцем та напоєні земною силою

кетяги, що виблискують з-під різьблених листочків, - то наречений

людьми символ України.

5) Калинові кетяги є символом нашої України.

* Прочитай речення, визнач його тип за метою висловлювання, перебудуй в

1) питальне:

Тече Дніпро через Черкаси.

2) спонукальне:

Ми любимо працю, любимо мир, ми любимо Вітчизну. (Н. Забіла)

* Цікаві завдання

1) Закресли букву «ї», прочитай та запиши речення. Визнач його тип за

метою висловлювання.

їнадїчорнимїморемїлітаютьїчайуиї

(Над Чорним морем літають чайки.)

2) Гра «За напрямом - 1»

Прочитай за напрямом слова, склади та запиши з них речення, визнач

його тип за метою висловлювання.

а) і а б) е в а в) щ и

Б л Ц р к р о

г) і т а ґ) г с й

в є о т е

Біла Церква щиро вітає гостей. (розп.)

3) Склади і запиши речення, вкажи його тип за метою висловлювання.

1) Київ 5) Дніпром 8) радість 4) над 6) усім

7) на 2) стоїть 3) красенем 9) та 10) добро

Київ стоїть красенем над Дніпром усім на радість та добро.

4) Гра «За напрямом - 2»

а) Львів

Стародавній нині -

місто молоде

України прекрасне і

Стародавній Львів нині – молоде і прекрасне місто України.

б) Харків - один

центрів

наукових країни із

індустріальних найбільших

Харків – один із найбільших індустріальних наукових центрів

країни.

5) Складіть та запишіть речення, визначте його тип за метою вислов-

лювання.

любим наш Остер - ми древній цю щедру і багату землю

Ми любим древній наш Остер – цю землю щедру і багату.

6) Склади та запиши за таблицею речення. У дужках вкажи тип за ме-

тою висловлювання.

За

традицією

Австралії

Японії

навчають

лівою

правою

дав-

ньою

в

та

дітей

писати

та

руками.

За давньою традицією в Австралії та Японії дітей навчають пи-

сати лівою та правою руками.

7) Гра «Заміни слово» (автор І. Медюк)

При списуванні заміни виділене слово. Визнач тип речення за метою

висловлювання.

Влітку (взимку) наша сім'я відпочивала у Криму (Карпатах).

8) Гра «Буриме»

Алгоритм

1. Прочитати слова. 4. Скласти речення за змістом.

2. Знайти рими. 5. Записати.

3. Записати їх в кінці рядка.

Україна, …вивчай,

країна. …знай!

Питальне речення

* Спиши, в дужках визнач тип речення за метою висловлювання.

1) Хто не зна Бахчисарая, славне місто в нашім краї?

2) - Чув про Мертве море?

- Так.

- То я його вбив! (смішинка)

3) Осінь чом така барвиста? Як утворюється скло?

Де зимують павуки? Правда, що є Атлантида,

Чом солодке липи листя? Де колись житло було?

Як же плавають слони? Хто ж він такий, цей хлопчик?

Чом холодна Антарктида? Як його звуть? (Чомусик)

* Поміркуй, де межі слів. Запиши речення. Подумай, які знаки треба поста-

вити. Визнач типи речень за метою висловлювання.

Уякійкраїнієпам’ятникукраїнськійписанці. (?)

УКанадідесятиметроваписанкадивуєсвоєюкрасою.

(У якій країні є пам’ятник українській писанці? У Канаді десятиметрова

писанка дивує своєю красою.)

Спонукальне речення

* Спиши, в дужках вкажи мету висловлювання речення.

1) Всім серцем любіть Україну свою. (В. Сосюра)

2) Дай мені любові, дай добра

хвилею прадавнього Дніпра. (В.Симоненко)

3) Свою Україну любіть, В останню тяжкую мить

Любіть її во врем’я люте. За неї Господа моліть. (Т.Шевченко)

4) Розкажи, як у Дніпра веселочка воду позичає. (Т. Шевченко)

5) Послухай, як вода шумить, З тобою всюди, кожну мить

Дніпро до моря лине, - Говорить Україна. (П. Осадчук)

6) Любіть Україну у сні й наяву, Красу її вічно живу і нову,

Вишневу свою Україну, І мову її солов’їну. (В. Сосюра)

7) Вивчайте, любіть свою мову, Як степів красу малинову,

Як світлу Вітчизну любіть, Як рідного неба блакить! (В. Сосюра)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пропоную колегам добірку матеріалів (схеми, таблиці, вправи, дидактичні ігри тощо) для вивчення окремих аспектів теми "Написання великої букви в словах". Сподіваюсь, мої наробки стануть вам у пригоді.
  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    145
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    VS737674
  • Вподобань
    0
Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь