і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Василь Симоненко –«лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства». Символічний зміст образів

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Василь Симоненко –«лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства». Символічний зміст образів

Мета: Ознайомитися із життям та творчістю поета,допомогти усвідомити ідейно-художнє значення його творів,розвивати навички виразного читання ліричних

творів, уміння аналізувати їх, зіставляти їхні ідеї з реальним сучасним життям, своїми поглядами;виховувати почуття патріотизму, любові та вдячності матері.

Обладнання: портрет Василя Симоненка, виставка книжок з творами поета, картини, фотознімки із зображенням матері і дитини, словник – ключ до поезії В.Симоненка, підручник, фото хати, де народився В.Симоненко; комп’ютер.

Наш урок присвячується поету Василю Симоненку, великому сину України.

Там,де Дніпро кобзарює,

Там, де могили високі,

В сінях Онисі старої

Впав блискавицею сокіл.

Є ж така дивна радість,

Є ж таке дивне щастя –

Днини ясної ради

Соколом з неба впасти.

Цим соколом був Василь Симоненко. Так писав про нього Стельмах.

Метод мікрофон

Чого очікуєте ви від уроку?

епіграф уроку:

Можна все на світі вибирати,сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину

В.Симоненко.

І.Актуалізація опорних знань

Імя Василя Симоненка вже вам відоме: у попередніх

класах ви знайомилися з його творами.

Хто може назвати ці твори?

(Казка «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож у країну Навпаки»

ІІ.Повідомлення теми, мети уроку.

Сьогодні ми працюємо за методом самооцінювання. Критерії оцінювання у вас . записані у зошиті. Вивчення ми розпочинаємо із відеозапису про життєвий шлях Василя Симоненка. Коли я зупиню запис, ваше завдання доповнити сказане, хто готовий відповідати піднімає руку.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

«Багатьом талановитим українцям доля відвела на цій планеті дуже мало часу : Тарас Шевченко, Борис Грінченко, Василь Стус прожили по 47 років, Леся Українка – 42, Павло Грабовський – 38, Василь Симоненко – ще на десять менше. Якщо взяти до уваги, що перших двадцять років у цих талантів, як і у звичайних людей, припадає на дитинство та юність, то не так уже й багато їм залишилося на реалізацію своїх здібностей та святу справу активного служіння народові й Україні»

«Він мало жив, мов літак, що ховається за обрієм швидше, ніж добється до нашого слуху шум його двигунів.

Василь Симоненко зник за кругом життя скоріше, ніж долинув до нас могутній гук його серця, зарядженого тривогою двадцятого віку й любовю до української землі».

Дмитро Павличко

«Діяльний рух Василя виявлявся при всякій нагоді. Він завжди був творчий – чи то в поезії, чи то в прозі, чи просто в розмовах на життєво важливі теми.

Симоненко належить до тих людей, чиї біографії треба вивчати як частку історії України».

Євген Сверстюк

Вчитель… Звичайно, Василь Симоненко ще після закінчення університету при великому бажанні міг залишатися працювати й у столиці. Але під час проходження журналістської практики йому у серце запала курєр обласної друкарні – вродлива дівчина Люся. З нею він і повязав сімейне життя, заради неї і влаштувався на роботу у Черкасах. І жодного разу про це не пожалкував.

І буду знов у вікна заглядати,

Брехати, що не холодно мені,

Твої нечутні кроки впізнавати

В морозній монотонній тишині.

Не один вірш поета Муза благословила піснею. Послухайте одну з них.

(Звучить пісня у виконанні Квітки Цісик).

Ця пісня стала народною, має велику популярність і досі.

Але пісня – це лише частина поезії «Лебеді материнства». Композитор

А. Пашкевич написав до неї прекрасну музику, а Квітка Цісик (американська співачка українського походження) надзвичайно лірично виконала її. У силі впливу музики й виконання ви вже переконалися. Наше завдання на сьогоднішньому уроці переконатися ще й в силі її слів.

ІV.Читання вчителем поезії «Лебеді материнства» 

Вчитель- Зараз ми прослухаємо поезію у прочитанні самого автора, запис якої зберігся у фондах українського радіо і є доступним для нас завдяки мережі Інтернет. (Живий голос В. Симоненка)

-  Скажіть, будь ласка,  яке враження справив на вас голос Василя Симоненка? Як ви вважаєте, якою людиною він був?( Діти висловлюють свої думки. ).

- Назва поезії романтична. В.Симоненко знайшов яскраві образи, щоб передати силу своєї синівської любові до Батьківщини, до рідної української землі.

Читаючи поезію «Лебеді материнства»,  серце наповнюється любов’ю і ніжністю.

На мою думку, він нікого не може залишити байдужим. Ви теж умієте виразно читати , прочитайте  про себе вірш, сприйміть прочитане розумом і серцем...
Словникова робота: Лимани, сургучевий, шибка, марево, мавки, лоскотати.

Перевірка сприйняття тексту/фронтально/
- Які емоції викликала у вас ця поезія?

- Яку картину ви уявляли, слухаючи вірш?

- У якій формі побудований вірш? /Монолог матері, звернення матері до сина, напутнє слово матері до сина./
- Про який вибір ідеться в поезії? /
Вибір життєвого шляху./
- Який твір за жанровою своєрідністю нагадує поезія «Лебеді материнства»? /
Колискову/ Які рядки вказують на мотив колискової?
- У яку дорогу має вирушити син, коли виросте? /
У життєву/
- Чому письменник дав саме таку назву?

Робота над композицією вірша.

— Поділити поезію на окремі частини. Дати їм назву. Про що йде мова у кожній із частин? Записати у зошити.

І — Чарівна казка щасливого дитинства. (Добра і лагідна ненька прагне все зробити для щастя своєї дитини, віддати їй всю любов свого серця, оберегти від життєвих негод).

II — Мрії матері про майбутнє сина. (Мати думає про долю свого сина у цьому тривожному світі, про час його змужніння, юнацькі зустрічі і перше кохання).

III — Роздуми матері про змужніння сина. (Мати хоче бачити свою дитину вільною у виборі життєвих доріг, але вона переконана, що такі поняття, як «мати», «батьківщина», завжди повинні бути головними у житті, і людина за жодних обставин не має права їх відкидати).

- Сформулюйте тему твору. / Відтворення материнського співу над колискою дитини, у якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі/.
- Ідея / Уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя/.

- У яких рядках виражається ідея вірша? / «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»/.

Бо Батьківщина, як і мати, в нас одна. Не забувайте цього ніколи. І хай життя ваше, освітлене святою материнською любов'ю, завжди буде чесним, незаплямованим, гідним, щоб ніколи ні матері, ні Батьківщині не було соромно за вас, щоб могла вона пишатися вашими ділами, радіти вашим успіхам, величатися вашими іменами.
Цьому вчать нас «Лебеді материнства», які злітають із теплих співучих долонь талановитого витязя молодої української поезії — Василя Симоненка. Летять у вічність. 

Національна символіка постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися, навіть якщо на чужину закинула їх недоля:

І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі...

Тополя (у народних легендах) — це перевтілена дівчина (про це йдеться і в поемі Т. Шевченка «Тополя»)

Верба — це дерево життя.

Лебеді — символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші це — птах матері.

Зорі — присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то в даній поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини.

Лимани (вода) — символ народження; символ мінливого людського життя.

Мати є символом усіх духовних речей. „Материнська добра ласка в неї за плечима": мати — джерело духовності, усього доброго і ніжного.

Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.

Національна символіка ( верби і тополі) постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися, навіть якщо на чужину їх закинула доля

V.Перевірка засвоєних знань.

Виконання клоуз-тестів

  1. В.А.Симоненко народився…

  2. Високої громадянської совісті майбутнього поета навчав…

  3. Збірка поезій, що вийшла за життя поета називалася…

  4. За жанром «Лебеді материнства» це…

  5. Автором музики пісні «Виростеш ти, сину…» став композитор…

  6. Які образи-символи використані у поезії «Лебеді материнства»?

  7. Які художні засоби використані?

  8. Змалювання любові до Батьківщини, яку не обирають, як і рідну матір, а люблять такою,як є –

  9. Патріотична ідея зв’язку людини з матір’ю, рідною землею -

Висновок уроку.

Вчитель.Любові до Батьківщини не можна навчитись, але силу власного патріотизму можна визначити читаючи поезію Василя Симоненка: якщо прагнеш хоч інколи побути на самоті з матірю Україною, значить маєш святе право називатися її сином. Любов до Батьківщини – наскрізна тема всієї творчочті В.Симоненка. це священа любов озвучена його довічним заповітом, який є епіграфом уроку: «Можна все на світі вибирати сину,вибрати не можна тільки Батьківщину».

Саме ці слова золотими літерами сяють на памятнику, що стоїть на могилі В.Симоненка.

На початку уроку ми з вами отримали квітку-план поставленого нам завдання. А давайте перевіремо, чи всі пелюстки-завдання виконали? А чи виконали ми головне завдання, на якому тримаються всі пелюстки? Так чому, на вашу думку, В.Симоненка названо «лицарем на білому коні»?

Він вніс у поезію струмінь правди і непідкупної честі, що йде в ньому від рідного народу і рідної землі. Ось тепер ми виконали план-завдання уроку.

А зараз ми повинні оголосити, яку квітку-успіху ми отримали.

Слово спікерам команд.

Діти, а чому на сьогоднішній урок ми обрали квітку жовто-блакитну?

І свою квітку успіху ми подаруємо Василю Симоненку за його поезію «Лебеді материнства», за тонку і проникливу поетову душу, що так глибоко і правдиво увійшла в світ материнської любові, ласки, клопотів і хвилювань за долю своїх дітей, навіть уже дорослих.

VІ. Домашнє завдання. Поезію вивчити напам’ять. Намалювати фрагмент вірша, який видався найтеплішим, найромантичнішим.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Мета: Ознайомитися із життям та творчістю поета,допомогти усвідомити ідейно-художнє значення його творів,розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, зіставляти їхні ідеї з реальним сучасним життям, своїми поглядами;виховувати почуття патріотизму, любові та вдячності матері.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
395 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти