Уславлення сміливості, патріотизму, вірності (Захар Беркут, Максим, Мирослава).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Уславлення сміливості, патріотизму, вірності (Захар Беркут, Максим, Мирослава).

М е т а: простежити, як у випробуваннях розкриваються характери персонажів; учити семикласників осмислювати вчинки героїв, розвивати уміння давати оцінку людським якостям; сприяти вихованню патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності у дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.

Т и п у р о к у. Урок закріплення знань, умінь, навичок.

О б л а д н а н н я: таблиці, ілюстрації до творів, картки із завданнями для роботи у групах.

М е т о д и, п р и й о м и, ф о р м и р о б о т и: літературний диктант, бесіда інтерактивна вправа, «магічний квадрат», «гроно», вибіркове читання,

робота в групі «Формулюй - Ділись - Слухай – Створюй», переказування.

Х і д у р о к у

Я не знаю вищого подвигу, аніж

подати руку занепалому духом.

М. Гоголь

І. Мотиваційний етап.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

2. Літературний диктант.

  • Основний рід діяльності тухольців. (Скотарство)

  • І. Франко у творі називав Максима дитям ….(Гір)

  • Чим Тугар Вовк зобов’язаний молодому Беркуту? (Життям доньки)

  • Назва великого кам’яного стовпа. (Сторож)

  • Вік Захара Беркута. (90 років)

  • Сила природа, до якої найчастіше звертався Захар Беркут (Сонце)

  • Хто з героїв твору навчив тухольців майструвати метавки. (Мирослава)

  • Мирослава могла вільно рухатися у ворожому стані за допомогою … (персня).

  • Життя в неволі нічого не варте – краще смерть», - так зазначав … (Максим).

  • Під час битви тухольців з татарами Захар беркут займався … (Лікарською справою)

  • Хто в дитинстві займався вихованням Мирослави? (Батько, няня)

  • Характер, проявлений Мирославою у поєдинку з ведмедицею. ( Безстрашність, стійкість, рішучість)

Примітка. За кожну правильну відповідь учні отримують 1б.

3.Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Що нового про сюжет ви довідалися, виконуючи домашнє завдання?

– А якою частиною твору, на вашу думку, є розповідь про богиню смерті Морану та царя велетнів? Виразно прочитайте легенду (ІІ розділ). Поясніть значення незрозумілих слів. Для чого автор вводить у повість цю легенду?

– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що персонажі твору належать до двох таборів: діти Морани і діти Сторожа? Згрупуйте образи. Учитель на дошці, учні у зошитах записують: діти Сторожа: тухольці, Захар Беркут, Максим, Мирослава; Діти Морани: монголи, Тугар Вовк, Бурунда, Пета.

ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Інтерактивна вправа «Хай герої займуть своє місце»

Позитивні

(Захар, Максим, Мирослава)

Ті, у яких позитивне бореться з негативним

(Тугар Вовк)

Негативні

(Бурунда-бегадир, монголи)

  1. 5 «не» моєї душі

Записати 5 речень, починаючи не-, які б виражали кращі риси характеру людини:

Наприклад:

Не поважаючи батька – матір, не будеш щасливим.

Не нехтуй думкою батьків, бо виростеш невихованим.

Не поважаючи інших, не любитимеш себе.

Не допомагаючи старшим, станеш ледарем і егоїстом.

Не будеш оберігати природу, то не збережеш і своє життя.

  1. Бесіда з метою характеристики образу.

У ході бесіди семикласники самостійно заповнюють таблицю.

  • Центральним персонажем повісті є тухольська громада. Хоча, звичайно, є герої, які особливо вирізняються у цій громаді. Назвіть їх.

– Уже самою назвою твору автор ставить Захара Беркута на чільне місце. Спробуємо схарактеризувати образ ватажка тухольців. Спочатку з’ясуємо, що означає „схарактеризувати образ”. (Визначити місце героя у творі; описати зовнішність, розказати про його вчинки та риси вдачі, визначити особливості мови, пояснити ставлення інших персонажів та автора твору, дати власну оцінку).

  • Як змальовано зовнішність Захара Беркута (розділ ІІІ)?

– Виразно прочитайте і прокоментуйте слова, у яких ідеться про „золоту нитку в житті Захара Беркута” (розділ ІІІ).

– Доведіть, що „громада – то була ціль його (Захарового) життя”.

– Чому Захар Беркут поставив перед тухольцями завдання не відбити, а розбити ворогів (розділ VІ)? У чому виявилися мудрість і мужність ватажка громади?

– Прокоментуйте слова Захара Беркута: „Сонце, я поклоняюсь тобі... і молюсь до тебе всім серцем: дай нам побідити!”

– Про що свідчить відмова Захара Беркута обміняти Максима на право виходу монголів із кітловини (розділVІІ)?

– Як ви поясните таку деталь: Захар Беркут, досі такий сильний і незломний, пославши власною рукою величезний камінь на купку ворогів, „тепер тремтів, мов мала дитина” (розділ ІХ)?

  • Виразно прочитайте останнє звернення Захара Беркута до громади (розділ ІХ). Зверніть увагу на мову героя – переконливу, мудру, сердечну. У яких словах виражена основна думка твору?

4. За допомогою «магічного квадрата» прочитаємо ключові слова до характеристики Захара Беркута та запишемо їх в зошити.

в

к

а

р

о

з

у

м

н

и

й

а

п

р

т

т

м

у

ж

н

і

й

ч

я

с

г

ш

щ

з

р

а

і

а

п

р

о

л

р

о

з

с

у

д

л

и

в

и

й

е

с

а

м

о

в

і

д

д

а

н

и

й

е

а

п

п

р

р

п

а

т

р

і

о

т

ц

у

к

е

в

п

а

л

р

д

о

б

р

и

й

й

і

ф

і

у

а

м

о

р

д

ж

з

ч

у

т

л

и

в

и

й

в

а

ь

р

ч

е

с

н

и

й

є

з

х

є

ї

д

л

д

т

ю

ь

б

с

п

р

а

в

е

д

л

и

в

и

й

ь

2. Організація роботи у групах.

Для характеристики образів Максима та Мирослави використовується метод кооперативної технології «Формулюй - Ділись - Слухай – Створюй». Вдома учні підбирали цитати для характеристики героїв. Об’єднавшись в групи, учні систематизують підібраний матеріал, заповнюють таблиці, роздані вчителем (якщо мало часу –можна усно), складають гроно.

Образ Максима

Авторський опис

Уява учнів

Красивий, розумний, мужній

Інтереси громади ставить вище всього

Власна гідність

Любить батька і поважає його

Враженість красою, сміливістю Мирослави

«глядів на неї і не міг наглядітися». «Дивна дівчина! – думалось йому раз по разу. – Такої я ще не видав ніколи»

Не хизується своєю силою, сміливістю та кмітливістю

Самовідданість, …….на самопожертву

«…Краще вмерти, ніж так заробляти на вільність!» «Життя в неволі нічого не варте, краще смерть»

………….. за тухольців

«Тухольці ціпкий народ: кого раз у руки зловлять, то вже не люблять його пустити»

Образ Мирослави

Уява учнів

Чому Мирослава пішла проти батька, стала на захист трудового народу?

Якими рисами характеру наділена дівчина?

Чим вона допомагала тухольцям?

Як характеризує Мирославу її прагнення врятувати максима ціною власного життя?

Що в характері Мирослави вам найбільше подобається?

Після проведення підготовчої роботи один представник від групи робить усне повідомлення, а другий – на дошці складає гроно.

Гроно «Образ Максима»

Сміливий

Мужній

Співчутливий

Відданий

Максим Розумний

Розсудливий

Здатний до глибоких почуттів

Патріот

Вірний обов’язку

Гроно «Образ Мирослави»

Гарна

Ніжна

Смілива

Чесна

Мирослава Добра

Скромна

Вірна

Порядна

Рішуча

  1. Бесіда з метою узагальнення вивченого.

– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що в образах Захара Беркута, Максима, Мирослави Іван Франко втілив свій ідеал людини?

– Яким же є цей ідеал?

Продовжте думку (незакінчене речення).

Щоб стати духовно багатою людиною, треба …

Відповідальність за свої вчинки – це відповідальність за …

Тож, діти,

Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

Не знали б горя щоб старі й малі,

Страждання нищіть нанівець,

Свій слід залиште на землі.

Байдужими не станьте тільки,

І пам’ятайте, що ми – люди.

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди!

Домашнє завдання:

дібрати цитати для характеристики образу Тугара Вовка, поставити запитання до персонажа.

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!