Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Формування психологічної готовності працівників закладів освіти до конструктивної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій
»
Взяти участь Всі події

Урок зв’язного мовлення для 4 класу " Кличе птахів сонечко в рідний край"

Українська мова

Для кого: 4 Клас

13.10.2018

784

3

0

Опис документу:
Конспект уроку розроблено відповідно до Державного стандарту початкової освіти з використанням різноманітних інтерактивних вправ, Мартисенко Тетяни Данилівни, учителя початкових класів, побудований на основі використаних матеріалів навчального процесу, допоможе колегам при підготовці до проведення уроків та отримання бажаних результатів, а також зробить процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок позакласного читання

4 клас

Тема. Любов до рідної землі, доброта та милосердя людської душі в творах Бориса Грінченка.

Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом письменника та його творами; розширювати знання учнів про героїчні вчинки дітей; вчити характеризувати героїв, події, явища, висловлювати, свою думку; розвивати творчу уяву; виховувати любов до рідної землі, милосердя.

Обладнання. Портрет Б. Д. Грінченка, виставка книжок, пам’ятка опорних слів, деформовані тексти з прислів’ями.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Добрий день, діти!

Яке чудове привітання! ,,Добрий день!“ – це означає, що над нами мирне небо, що

у нас хороше на серці.

,,Добрий день!“ – це означає, що всі ми бажаємо один одному добра.

Давайте разом вимовимо невеличке привітання.

Добрий день, сонце золоте!

Добрий день, небо голубе!

Добрий день, усі люди!

Добрий день, мої друзі!

-48-

Ось таким дружнім привітанням ми почнемо наш урок.

ІІ. Мовленнєва гімнастика.

Як завжди, почнемо наш урок з гімнастики, яка допоможе підготувати наші органи до роботи протягом уроку.

Вправи для очей.

1. Швидко розплющили і заплющили очі.

2. Вправа ,,Стовпчик“.

3. Колові оберти очима.

4. Подивіться вдалину.

5. Допоможіть пір’їнці підлетіти.

6. Усміхніться відкритим і закритим ротом.

З такою усмішкою і хорошим настроєм працюйте весь урок. А урок свій ми побудуємо у формі усного журналу, який назвемо:

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

Сторінка 1.

Життя та творчість письменника.

Сторінка 2.

Любов до рідного краю.

Сторінка 3.

Поспішайте творити добро.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Сторінка 1.

Ми з вами живемо в Україні – державі, славній своїм героїчним минулим і прекрасним сьогоденням. Адже наша Україна багата на талановитих, чуйних і добрих людей, які своєю натхненною працею вплітають не одну славну сторінку в історію українського народу.

Один з них – відомий народний вчитель, фольклорист, поет і письменник

Борис Дмитрович Грінченко.

Тому сьогодні на уроці ми будемо говорити про його нелегкий життєвий і творчий шлях.

Б. Грінченко автор чотиритомного ,,Словника української мови“. І коли б він за все своє життя видав тільки цей словник і не створив більше нічого, і тоді заслуговував би на вічну пам’ять свого народу.

Він був талановитим письменником, автором багатьох віршів, повістей, поем, оповідань, які пройняті співчуттям і любов’ю до знедоленого народу. Б.Грінченко – один із перших письменників, що почав писати прозу для дітей українською мовою.

1 – й учень. Б. Д. Грінченко народився 9 грудня 1863 року на Харківщині хоч в панській, але бідній сім’ї. У них вдома була велика бібліотека.

Хлопчик навчився читати в 5 років і відтоді його не можна було відтягти від книжки. Він читав усе підряд. Особливо любив читати про козаків. У 7 років почав писати вірші, записував їх у зошит.

2 – й учень. Вступив Грінченко до Харківського реального училища, але не закінчив його. Письменника було заарештовано за поширення нелегальної літератури.

Кілька місяців ув’язнення підірвали його здоров’я. Він захворів на невиліковну на той час хворобу – на туберкульоз легень.

3 – й учень. Після в’язниці працював у Харкові писарчуком. Потім, склавши при Харковському університеті іспити на народного вчителя, розпочинає вчителювати в селах Харківщини.

Де тільки не жив Грінченко. Бував і на Сумщині, Луганщині, Чернігівщині, Донбасі.

4 – й учень. Доля гонила його по Україні, як перекотиполе, але він працював і працював, не покладаючи рук. Хворий на туберкульоз, письменник виїхав до Італії. Там помер на 47 році життя – 6 травня 1910 року.

5 – й учень. На честь письменника було встановлено пам’ятник біля школи, в якій працював він учителем на Луганщині у селі Олексіївка. Для дітей Грінченко писав вірші, байки, оповідання. Їх друкував у дитячому журналі ,,Дзвіночок“.

-Діти, які твори Грінченка ви читали? Прочитайте назви творів.

Гра ,,Слова, ми вас впізнали“.

Прочитайте слова – анаграми, скажіть, з якого вони оповідання.

цьриГко, немСе, тима (Грицько, Семен, мати - ,,Грицько“)

-51-

ритата, леОся, ликхайМи (татари, Олеся, Михайлик - ,,Олеся“)

рандсаОлек, ськаПрі, ніуч, льчитев (Олександра, Пріська, учні, вчитель - ,,Украла“)

Аналізуючи оповідання, дотримуйтесь таких правил:

1. Подумайте над змістом теми.

2. Доводьте власну думку до кінця.

3. Відстоюйте свою думку від початку до кінця.

4. Не доводьте свої судження мімікою, жестами, вигуками.

5. У своїх відповідях використовуйте опорні слова: на мою думку, по – перше, по –

друге, я міркую, даруйте, я вважаю, я з тобою не погоджуюся, я думаю інакше.

Сторінка 2.

6 – учень.

Що таке Батьківщина?

Під віконцем калина.

Тиха казка бабусі,

Ніжна пісня матусі,

Дужі руки у тата,

Під тополею хата,

Під вербою криниця,

В чистім полі пшениця.

П. Бондарчук

- Чому потрібно любити свою Вітчизну?

В історії нашої країни можна назвати безліч прикладів, коли люди не зупинялись перед смертю, щоб звільнити рідний край від ворогів. Не лише дорослі рятували рідну землю, а й діти були поруч.

Робота над оповіданням ,,Олеся“.

1.Технологія ,, Мозковий штурм’’.

- Хто головна дійова особа оповідання?

- Чи є в Олесі батьки?

- Що особливо вразило і схвилювало вас у цьому оповіданні?

- Як Олеся врятувала село?

- Яка головна думка оповідання?

Зачитати:

- Як помітили татар?

- Що зробили люди?

- Розмову з братом у лісі.

2. Робота в парах.

Складання діалогу ,,В бібліотеці“.

Фізкультхвилинка

3. Робота в групах.

Наш народ складав багато прислів’їв про відважних людей, що боролися за нашу землю, прислів’їв про нашу Батьківщину.

Ваше завдання – групами скласти деформовані прислів’я. Пояснити їх.

а) Батьківщина – мати, вмій за неї постояти.

б) Люби і знай свій рідний край.

в) За рідний край і життя віддай.

г) За рідною землею і в небі скучно.

Так, діти. Адже наша рідна земля – це Україна. І вона в нас лише одна.

7 – й учень:

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

Наша рідна сторона.

Найцінніший скарб в Україні – це люди з працьовитими руками, добрим серцем і лагідною вдачею. Отож у Бориса Грінченка є ряд творів про милосердя людської душі й доброту.

Сторінка 3

Добро твориться просто – ні за так.

Так, як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в’ється і сміється пташка,

Як трудиться мурашка – горопашка.

- Що легче: образити чи допомогти?

Дати відповідь на це запитання нам допоможуть твори Б. Грінченка ,,Грицько“, ,,Украла“.

Робота над оповіданням ,,Грицько“.

- Назвіть головних героїв оповідання.

- Прочитати діалог між Грицьком, Семеном, Семеновою матір’ю в саду.

- Стислий переказ по колу фінальної частини твору.

- Яким був Семен?

- На мою думку, Грицько був боягузом. Яка ваша думка?

- Чому Грицько врятував Семена?

- Яка тема оповідання?

Так, діти, адже ,,І дерево, і скеля, і людина – все сподівається на доброту твою“.

Робота над оповіданням ,,Украла“.

- Виразно прочитати початок оповідання.

- Чи схвалюєте ви вчинок Олександри?

- Олександру ми засуджуємо, отже Пріська вчинила правильно. Це так?

- Чи варто було виправдовувати дівчину – злодійку? Як ви гадаєте?

- Я думаю, Олександра та Пріська не дружитимуть. Яка ваша думка?

Інсценізація уривка оповідання – розмова між учителем, учнями, Пріською та Олександрою.

- Чи змогла б вчинити так Пріська стосовно Олександри, як Грицько стосовно

Семена, коли з Олександрою сталося б нещастя?

- Як ви вважаєте, що легше – образити чи допомогти?

- Щоб допомогти, потрібно розібратися в ситуації. Щоб вчинити мудро, вивчи

умови, обставини.

ІV. Мовно – логічна гра.

- Відгадайте слова, які позначають риси характеру людини:

Д . БР . ТА Щ . ДР . СТЬ

Ч . СН . СТЬ ЗН . В . Г .

Ж . РСТ . К . СТЬ СП . ВЧ . ТТЯ

Ч . ЙН . СТЬ ГР . Б . СТЬ

(Слова написані на смужках паперу і прикріплені на дошці.)

Технологія ,,Мікрофон’’.

- Які риси характеру віднесемо до ,,справжньої людини“?

Діти називають: доброта, чесність, чуйність, щедрість, співчуття.

- Ми з вами побудуємо сонечко. А чому сонечко? Бо справжня людина, як

сонечко, притягує до себе інших людей.

V. Підсумок уроку.

- У чому на вашу думку цінність творів Б. Грінченка?

- Чи важко творити добро?

- А що підкаже завжди людині, як вчинити добре? ( Її серце, совість. )

- Хочеться закінчити урок словами:

,,Поспішайте творити добро!“

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.