Урок з теми "Прислівя та приказки"

Опис документу:
урок вивчення нового матеріалу. В ньому використано різноманітні форми і методи роботи. Це такі як коло Вено,цифровий диктант,творче конструювання, тестові завдання,робота в парах. Урок розраховано на учнів середнього і достатнього навчального рівня.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Прислів'я та приказки. Їхня краса й мудрість. Народне уявлення про довколишній світ. Види прислів'їв і приказок.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок; проаналізувати програмні фольклорні твори; визначити їх види та вивчити поняття.

Виховна: виховувати любов до фольклору.

Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне читання.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Хід уроку

Привітання

Визначення емоційного стану учнів за допомогою схематичних зображень (сонце – гарний настрій; хмарка із сонцем – байдужість; темна хмара – поганий настрій)

Підготовка до сприймання нового матеріалу. Вступне слово вчителя.

Захоплення навколишнього красою – одна з чудових людських якостей. Тоді, коли люди побачили й відчули красу, виникло мистецтво – усна народна творчість.

Діти, пригадайте, як інакше називається поняття усної народної творчості?

Які жанри фольклору ви знаєте?

Відповіді: загадки, приказки, прислів’я, казки, скоромовки…

Слово вчителя.

Прислів’я та Приказка – це держави минулого, сьогодення й майбутнього. А їхні мешканці – люди, звичайні громадяни, як і ми з вами. Вони і створили ці могутні, вічно живі й мудрі країни.

Учені-фольклористи вважають, що прислів’я та приказки створені народом ще в первісні часи. Виникають вони й нині, але передаються з покоління в покоління лише найзмістовніші, найбільш влучні.

Отож, вирушаймо!

Вивчення нового матеріалу.

Епіграф: Приказка – цвіт,
а прислів’я-плід.


1) Чому саме таке пояснення люди знайшли для цих жанрів?
Щоб це зрозуміти, відкрийте підручник на ст.126(читання статті підручника).
2) Чим же різняться прислів’я і приказки?
- Приказки – частина прислів’я, її можна утворити, скоротивши прислів’я

3)Запис у зошитах

Зіставлення понять.

  1. Прислів ’я та приказки дуже схожі, але мешканці цих країн ображаються, коли їх плутають.

У чому ж різниця між ними? З’ясуємо це, заповнюючи кола Вена.

Читання прислівів з підручника та визначення іх тематики

Диктант ( на дошці назви тематичних груп. Учитель читає прислів’я та приказки. а учні записують номер групи, до якої належить прислів’я

1-дружба,2-праця,3-згода,4-допомога)

Мир та лад-великий клад.

Друга шукай,а знайдеш-тримай.

Праця годує,а лінь марнує.

Яку дружбу заведеш,таке й життя поведеш.

Дружба та братство-дорожче багатства.

Людина без друзів,що дерево без коріння.

Робота у парах.

На столах лежать конверти під №1 1 листочок для двох учнів. На них написані прислів’я та приказки, які “погубили” свою другу половинку.
Завдання: знайти частини, записати пари цифр у зошит.
Які пари перші справляться, ті і матимуть право зачитати правильні відповіді.
(Підказка: один із жанрів має риму.)

1) Скрізь добре… що(б) не спотикався.

2) Не їздять довгою дорогою… те(ж) до місця добереться.

3) Не (за)те кобилу б’ють, що ряба,.. (про)те вдома –найліпше.

4) Хто їде волами… той дорога легка.

5) Треба йти до господи… (не)мов старий кожух.

6) На те коня кують… (за)те твердо.

7) Ліс узимку… що(б) не було шкоди.

8) Рідко ступає… як(що) знають ближню.

9) Як(що) бажання добре… а (за)те, що везти не хоче.

Самостійна робота «Допоможи собі сам».

На столах лежать конверти. Візьміть конверт під №2.

1) У кожного з них розрізані на частини прислів’я та приказки. Папір двох кольорів, отже, із кожного треба скласти речення. Складені прислів’я та приказки записати в зошити.

Зійшов сніжок, берись за плужок.

Більше землю удобряй – будеш мати урожай.

Один кує, другий псує.

Краще добре робити, ніж гарно говорити.

Біда помучить, але й жити научить.

За погані речі треба бити в плечі.

Пішов кіт спати, а миші танцювати.

Підсумок уроку (виконання тестових завдань)

1. Мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, іносказання з дидактичним ухилом. Це:

А прислів’я;

Б приказка;

В загадка;

Г легенда.

2. Стійкий вислів, у якому запропонована образна характеристика певного явища, це:

А прислів’я;

Б приказка;

В загадка;

Г легенда.

3. До якої тематичної групи належить прислів’я «З ким поведешся, того й наберешся»?

А Про дружбу;

Б про працю;

В про тварин;

Г про життя.

4. До якої тематичної групи належить прислів’я «Печені голуби не летять до губи»?

А Про дружбу;

Б про працю;

В про тварин;

Г про життя.

5. До якої тематичної групи належить прислів’я «Життя закоротке для щастя»?

А Про дружбу;

Б про працю;

В про тварин;

Г про життя.

6. До якої тематичної Групи належить прислів’я «Кіт з хати — миші танцюють»?

А Про дружбу;

Б про працю;

В про тварин;

Г про життя.

7. До якої тематичної групи належить прислів’я «Ранні пташки росу п’ють, а пізні — слізки ллють»?

А Про дружбу;

Б про працю;

В про тварин;

Г про життя.

8. До якої тематичної групи належить прислів’я «Хто знання має, той мур зламає»?

А Про дружбу;

Б про розум;

В про тварин;

Г про життя.

9. До якої тематичної групи належить прислів’я «Вода в решеті не встоїться»?

А Про дружбу;

Б про розум;

В про тварин;

Г про явища природи.

10. До якої тематичної групи належить прислів’я «Чоловік має два вуха»?

А Про дружбу;

Б про розум;

В про мову;

Г про явища природи.

11. До якого жанру належить приказка «Собаку з’їв»?

А Прислів’я;

Б приказка;

В загадка;

Г легенда.

12. До якого жанру належить прислів’я «Життя прожити — не поле перейти»?

А Прислів’я;

Б приказка;

В загадка;

Г легенда.

Домашнє завдання

Ст.126-129 чит,вивчити прислів’я та приказки,які сподобалися

Індивідуальне
1)Дати пораду,використовуючи прислів’я:
а) другу;(хочеш мати калачі, не сиди на печі)
б)лінивій людині;(Хто не працює, той не їсть).
в)людині, що втратила щось незначне(сім літ мак не родить, і голоду не було).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.