Урок з образотворчого мистецтва "Декоративна композиція; організація елементів композиції. Витинанка."

Опис документу:
Мета: Розширювати знання учнів про витинанку, ознайомлювати з процесом узагальнення форми; формувати прийоми роботи з ножицями; сприяти формуванню в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; стимулювати і виховувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи; виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата

Клас 5

Урок

Тема. Декоративна композиція; організація елементів композиції. Витинанка.

Мета: Розширювати знання учнів про витинанку, ознайомлювати з процесом узагальнення форми; формувати прийоми роботи з ножицями; сприяти формуванню в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; стимулювати і виховувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи; виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.

Обладнання: репродукції витинанок,4 мультимедійна установка; роздатковий матеріал на кожну парту «Послідовність виготовлення зображення «Дерево життя»; білий та кольоровий папір; простий олівець; ножиці; клей; пензель для клею; серветки для витирання рук.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка наявності та готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

СЛАЙДИ 1 - 10

  1. Який вид образотворчого мистецтва називають декоративно-ужитковим?

(вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості і призначені для задоволення практичних потреб)

  1. Де використовуються твори декоративно-ужиткового мистецтва?

(посуд, тканина, меблі, прикрашання житла, парків, архітектурних споруд тощо)

  1. Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?

(ткацтво і килимарство, народний костюм і вишивка, кераміка, різьблення по дереву, карбування, лозоплетіння, художнє скло, писанкарство, декоративний розпис тощо)

  1. Пригадайте, що таке орнамент?

(орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному чергуванні і поєднанні геометричних елементів або стилізованих рослинних чи тваринних мотивів, чергування кольорів)

  1. Які вам відомі види орнаменту?

(рослинні, тваринні, геометричні)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. СЛАЙД 11 (розширена тема)

  • Вчитель, до учнів

Хто підготував повідомлення про витинанку?

Сьогодні ми спробуємо свої здібності, створюючи витинанки.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

СЛАЙД 12 (на слайді зображення різних витинанок).

  • Запитання до учнів:

    • Дати визначення: що таке витинанка?

    • Які використані у витинанках кольори?

    • Що зображено на них? З яких елементів складається зображення?

    • Який настрій створюють у вас ці витинанки?

  • Розповідь вчителя

1.Витинанки – вид декоративно-ужиткового мистецтва, цікава, багатогранна, проста у

виконанні. СЛАЙД 13

Витинанки – один із видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції. Це сюжетні і орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу.

Витинанки – це грайливе мереживо симетрично повторюваних елементів. Вся краса витинанки досягається за допомогою паперу, складеного кілька разів (удвоє, учетверо, увосьмеро).

Слово «витинати» означає вирізати. Витинанки набули розповсюдження тоді, коли папір став поширеним і доступним матеріалом.

Взагалі витинанки із шкіри, що прикрашали одяг, взуття та інші побутові й культові речі, зустрічалися ще задовго до того, як люди винайшли папір. Археологічні дослідження засвідчують появу ажурних візерунків із шкіри ще в У ст.. до н.е.

2. Використання та виготовлення витинанки. СЛАЙД 14 – 15

Витинанки використовують для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

В У давнину в Україні вирізані картинки вішали на стіни й вікна, а паперовими серветками з красивими краями-китицями прикрашали полиці для посуду. Господині пишалися кількістю вирізаних отворів у витинанці.

Давні у своїх витоках, витинанки тісно пов'язані зі святковими обрядами, побутом і звичаями народу. Паперове мереживо було частиною святкових обрядів, уважалося, що воно захищає житло від злих сил, приносить любов і добробут. Доступність матеріалів та інструментів сприяла розвиткові цього виду народної творчості. Витинанки приурочувались до основних подій у житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив вирізали й клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну. З'явились вони у середині ХІХ ст..

  1. Види витинанок. СЛАЙД 16

Види витинанок:

  • Ажурні (зображення розміщується у прорізах).

  • Силуетні (зображення виступає силуетом).

  • Одинарні (виготовлені з одного аркуша).

  • Складні (аплікаційні, виготовлені з декількох аркушів паперу й тому завжди багатокольорові).

Від того, як складено аркуш паперу, залежить і майбутній малюнок витинанки. Якщо він складений лише вдвоє, то утворюється стрічковий малюнок з однією віссю симетрії, а якщо складений у чотири, вісім, шістнадцять складок, то вирізані фігурки малюнка розміщуються колом

  1. Матеріали та інструменти для виготовлення витинанки. СЛАЙД 17

Матеріал для витинанок – папір.

Інструмент для витинання дуже простий: гострі ножиці різної довжини – прямі, зігнуті, фігурні. Для дрібних деталей зазвичай використовують манікюрні ножиці.

Також використовують для витинанок зі шкіри ножі та пробійники – своєрідні штампики, які в перерізі мають геометричні фігурки у вигляді ромбиків, трикутників, кружечків.

  1. Правила безпечної роботи під час виготовлення витинанок. СЛАЙД 18

У. Фізкультхвилинка

Руки вгору підняли,

До сонечка потягли.

В різні боки розвели,

Й полетіли, попливли.

Потім їх вперед зімкнули,

І в долоні всі сплеснули.

Як закінчили плескати,

Стали долі опускати.

Ніжками затупотіли

І за парти тихо сіли.

УІ. Практична робота. Виготовлення витинанок «Дерево життя» . Т.Б.

СЛАЙДИ 19 – 20 - 21

Послідовність виготовлення витинанки:

    • Прямокутник паперу зігни навпіл по довжині чи ширині.

    • Сюжет малюнка виконай на одній з половинок. Легенько наміть лінії листочків, квітів, птахів чи тварин.

    • Зображення уточни, виправ і лише після цього витни.

Учитель здійснює контроль за якістю виконання робіт учнями, звертає увагу на типові помилки, допомагає у їх виправлення.

УІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

  • Виставка робіт учнів «Дерево життя».

  • Обговорення та оцінювання учнівських робіт.

  • Прибирання робочих місць

УІІІ. Домашнє завдання

  • Взяти: альбом, кольорові олівці, простий олівець, лінійка.

  • Підготувати повідомлення «Графіка. Види графіки» (за бажанням).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.