Урок "Умовні речення першого типу"

Опис документу:
Урок у 9 класі на вивчення та закріплення граматичної теми умовні речення першого типу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План-конспект уроку

Тема: Умовні речення першого типу.

Мета: Практична: формувати навички вживання умовних речень першого типу, навички говоріння, письма, читання.

Освітня: ознайомити учнів з умовними реченнями першого типу.

Розвиваюча: розвивати пам’ять та ерудицію учнів.

Виховна: виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, робочий зошит, картки, ноутбук, граматичні таблиці.

Підручник: Англійська мова (9-й рік навчання) (English (the 9th year of studies)) :підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. — Тернопіль : „Видавництво Астон”, 2017. — 288 с. : іл.

PROCEDURE

  1. Warming up.

Today we are going to learn a new grammar material – 1st Conditional sentences – and practice it in exercises. Let’s listen, translate and learn the poem.

If there is right in the soul

If there is right in the soul

There is beauty in the person.

If there is beauty in the person

There will be harmony in the home.

If there is harmony in the home

There will be order in the nation.

If there is order in the nation

There will be peace in the world.

  1. Grammar point.

Перший тип умовних речень, або реальні умовні речення (the Real Conditional Sentences), виражають цілком реальне припущення, яке може бути здійснене в теперішньому або в майбутньому часі, або могло бути здійснене в минулому. Присудок в обох реченнях (головному й підрядному) виражається дієслівними формами дійсного способу:

If + Present Simple, S + will/can/may

If I have time, I go to the library. – Якщо у мене є час, я йду в бібліотеку.

If I have time, I shall go to the library. – Якщо у мене буде час, то я піду в бібліотеку.

Коли припущення стосується теперішнього або майбутнього часу, в підрядному реченні вживається the Present Simple Tense, а в головному – the Present Simple or the Future Simple Tense.

If the children are not at school today they are at the concert now. – Якщо діти не в школі сьогодні, вони зараз на концерті.

If I get this book, I shall read it. – Якщо я дістану цю книгу, я прочитаю її.

Замість if можуть використовуватися інші сполучники: when, after, before, until, while, unless, etc.

Речення зі сполучником unless (поки не) будується двома способами: за допомогою if із запереченням або за допомогою самого unless: Якщо ви не покладете цукру до кави, вона буде гірка.

If you don’t put sugar into your coffee, it will be bitter.

Unless you put sugar into your coffee, it will be bitter.

Look and learn Remember box p. 157.

  1. Reading.

Match, read and translate.

Do ex. 1, p. 157.

  1. Writing.

Write sentences beginning with if. Choose from the boxes.

If +

you don’t hurry

you pass the exam

you fail the exam

you don’t want this magazine

you want those pictures

you’re busy now

you’re hungry

you need money

+

we can have lunch now

you can have them

I can lend you some

you’ll get a certificate

you’ll be late

I’ll throw it away

we can talk later

you can do it again

If you don’t hurry, you’ll be late.

  1. Speaking.

Remember about Dora and answer the questions with the words in brackets.

Do ex. 2, p. 158.

  1. Reading.

Which is right?
1 If I'm / I'll be late this evening, don't wait for me. (I’m
is right)
2 Will you call me if I give / I'll give you my phone number?
3 If there is / will be a fire, the alarm will ring.
4 If I don't see you tomorrow morning, I call / I'll call you in the evening.
5 I'm / I'll be surprised if Michael and Jane get /will get married.
6 Do you go / Will you go to the party if they invite / they'll invite you?

  1. Writing.

Use your own ideas to complete these sentences.
1 I'm going to the concert if
I can get the ticket .....................................................
2 If you don't hurry,
you’ll miss the train...................................................................
3 I don't want to disturb you if.............................................................................................
4 If you go to bed early tonight,...........................................................................................
5 Turn the TV off if......................................................................................................................
6 Tina won't pass her exams if...............................................................................................
7 If I have time tomorrow,.......................................................................................................
8 We can go to the beach tomorrow if...........................................................................
9 I'll be surprised if........................................................................................................................

  1. Speaking.

Fill in the gaps with the right tenses of the verbs in brackets.

Do ex. 3, p. 158.

  1. Summary.

Choose if or when.
1 (If ) I'm late this evening, don't wait for me.
2 I'm going to do some shopping now. ....................... I come back, we can have lunch.
3 I'm thinking of going to see Tom ............................I go, will you come with me?
4 ........................ you don't want to go out tonight, we can stay at home.
5 Is it O K .........................I close the window?
6 John is still at school............................. he leaves school, he wants to go to college.
7 Shall we have a picnic tomorrow ....................... the weather is good?
8 We're going to Madrid next week. We don't have anywhere to stay - we hope to find a hotel
we get there. I don't know what we'll do .........................we don't find a room.

What grammar material have we revised at the lesson today? What sentences did we practice to use? What are Conditional sentences? When do we use comma in Conditional sentences? Give an example of a Conditional sentence.

That’s great. Your marks are… Thank you for your attention.

  1. Homework.

Learn new grammar material on p. 157, do ex. 4, p. 158.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
3
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!