Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

Урок української мови у 9 класі

Інклюзивна освіта

Для кого: 9 Клас

20.09.2021

78

3

0

Опис документу:

Конспект уроку української мови за індивідуальним планом 9 клас

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

Мета: - поглибити знання учня про складнопідрядне речення, зв’язки у ньому; дати поняття про складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним;

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку української мови

за індивідуальним планом

9 клас



Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

Мета: - поглибити знання учня про складнопідрядне речення,засоби

зв’язку у ньому; дати поняття про складнопідрядне речення

з підрядним з’ясувальним;

- формувати вміння розпізнавати складнопідрядні з’ясувальні речення в тексті,відокремлювати

головну та підрядну частини речення розділовими знаками;

удосконалювати вміння аналізувати мовний матеріал;

- виховувати моральні цінності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: робочий зошит, підручник, таблиці, опорні схеми,

дидактичний матеріал, комп’ютер

Хід уроку



І. Організаційний момент.

Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

2. З’ясування емоційної готовності учня.



- «Кольори настрою» ( перед учнем розкладені кольорові смужки, він вибирає той колір, який йому сьогодні найбільше до вподоби, з яким асоціюється настрій), пояснення вчителя:



Червоний – піднесеність

Жовтий – приємність, радість

Зелений – спокій

Білий – невизначеність



Чи співпадає твій настрій з вибраним кольором?...(відповідь учня)

Отже, кольори впливають на людину, її самопочуття. Також кожен день тижня має свій колір:



Понеділок – фіолетовий

Віторок – жовтогарячий

Середа – червоний

Четвер – зелений

П’ятниця –синій

Субота – коричневий

Неділя – жовтий



  • Медитаційна вправа «Кольорове довкілля»

Зараз я пропоную взяти в руки вибрану смужку, заплющити очі, зберігаючи в уяві цей колір, спробувати поширити його навколо (музика). Це допоможе почуватися впевненіше. А тепер до праці!



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. «Незакінчені речення» (дати короткі відповіді)

  • Складним називається речення…

  • Складні речення поділяються на…

  • Сполучникові речення поділяються на…

  • Складносурядне речення – це…

  • Складнопідрядним називається речення…

  • У структурі складнопідрядного речення виокремлюють…

  • Частини складнопідрядного речення можуть з’єднуватися…

  • За значенням і будовою розрізняють такі види складнопідрядних речень…

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати знання про складнопідрядне речення, засоби зв’язку в ньому, ознайомимося зі складнопідрядним реченням з підрядним з'ясувальним, навчимося знаходити в тексті такі речення. Ці знання знадобляться під час оформлення, повідомлення й вираження своїх думок, вольових почуттів та емоцій.

(Записування теми уроку в зошит)

IV. Сприймання й засвоєння нових знань і навичок.

1.Спостереження над структурою складного речення

Прочитати і записати у зошит речення. Про який символ України розповідається? Назвати інші відомі народні символи України(калина, верба, тополя, вишитий рушник, лелека…) Поставити запитання до підрядних частин. У другому реченні підкреслити граматичні основи.



Відомо,що барвінок- прекрасна,осяйна рослина. Ми бачимо,як стелиться цей вічнозелений чагарничок у садах,лісах,квітниках. Пам’ятаймо про те, що Україну називають барвінковим краєм.



Коментар учителя.

Складнопідрядним з підрядною з’ясувальною частиною називається речення, підрядна частина якого відповідає на питання непрямих відмінків і відноситься до тих членів речення в головній частині, які означають мислення, почуття, мовлення, буття, волевиявлення, психічний стан. Підрядне з’ясувальне пояснює присудок у головному реченні.



Запам’ятай

Дієслова: бажати, бачити,боятися,відповідати,говорити, думати,

запитувати,нагадувати, питати,слухати,траплятися,

радіти,уявляти, оголошувати,доповідати…



Прислівники: видно,відомо, потрібно,гідно, ясно…



Прикметники: радий,щасливий, гідний, цікавий,вартий,певен…



Іменники: думка,згадка, повідомлення,розмова,звістка,мова,

вимога, пропозиція,слово, надія…



Словосполучення: вилетіти з голови, спасти на думку,дати слово,

дати знати,почути звістку…





Робота з таблицею

Розглянути таблицю, визначити,за допомогою яких сполучників

і сполучних слів приєднується підрядна частина до головної.

Тип речення

Значення

Сполучні слова

Сполучники


Зясувальне

Стосується дієслів мовлення, мислення, почуття у головному реченні


Хто,який, чий,котрий,де,куди,

коли, як

Що, як,щоб,

ніби,мов, чи,

наче



Спостереження над мовним матеріалом

Визначити, яким засобом поєднується підрядна частина з головною.



Було видно, як під темними кущами розквітали небачені квіти барвінку. Тепер тільки хотілося одного, щоб ці квіти розкрили якусь незвідану таємницю.





Прийоми розмежування сполучників і сполучних слів



Сполучники

Сполучні слова


Є службовою частиною мови

Самостійні частини мови(займенники,прислівники)

Можна замінити іншими підрядними

сполучниками

Можна замінити словами інших самостійних частин мови(іменниками, прикметниками)

Не є членами речення,у деяких випадках їх можна опустити

Є членами речення,їх не можна опустити

Не мають на собі логічного наголосу

Можуть мати на собі логічний наголос



Робота з підручником

Ознайомлення зі схематичним зображенням складнопідрядного речення з підрядним з’ясувальним с.99.

V. Вироблення вмінь і навичок.

1. Робота з підручником

Виконання вправи 150, с. 99.

2. Трансформація (реконструювання простих речень у складне за допомогою сполучників)

- Та бачимо. Втручання людини в природу часто має негативні наслідки.

- У поінформованих колах знають. Барвінок - це символ життя.



  1. Гра «Лінгвістичний феєрверк» (корекційна вправа)

(відновити речення, подані на картках, намалювати схеми)



  • Пестить зір/хто завітає/кожного/цей килим/до саду.



Цей килим пестить зір кожного, хто завітає до саду.



  • Як гаряче/ дні/ дихають/ і снилось.



І снилось, як гаряче дихають дні.

  1. Творче конструювання (до поданих головних речень додати підрядні з’ясувальні)

  • Дмитрику доручили, …

  • Надійка говорила,…

  • Ми запевнили вчителя,…



VI. Підсумки уроку.

Тестові завдання («Так – ні»)

  1. Просте речення має дві граматичні основи.

  2. Складне речення – це речення, яке має дві або більше граматичних основ.

  3. Складні сполучникові речення поділяються на складносурядні й складнопідрядні.

  4. У складнопідрядних реченнях з підрядним з’ясувальним підрядна частина відповідає на питання який?чий?котрий?

  5. Частини складнопідрядного речення рівноправні за змістом.



VII. Домашнє завдання.



  • Прочитати правила в підручнику с. 98-99.

  • Скласти невеличке висловлювання про символи України, використовуючи складнопідрядні речення.



























Трансформація

(реконструювання простих речень у складне за допомогою сполучників)



- Та бачимо. Втручання людини в природу часто має негативні наслідки.





- У поінформованих колах знають. Барвінок - це символ життя.













Гра «Лінгвістичний феєрверк»

(відновити речення, подані на картках, намалювати схеми)





  • Пестить зір/хто завітає/кожного/цей килим/до саду.





  • Як гаряче/ дні/ дихають/ і снилось.









Творче конструювання

(до поданих головних речень додати підрядні з’ясувальні)





  • Дмитрику доручили, …





  • Надійка говорила,…





  • Ми запевнили вчителя,…







Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили