Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Урок української літератури у 6 класі з теми : "Леонід Глібов .Байка «Жаба й Віл». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника»

Українська література

Для кого: 6 Клас

09.09.2019

1343

18

0

Опис документу:
Мета: - продовжити знайомити учнів із творчістю Л,Глібова, вчити учнів виразно читати та аналізувати байку «Жаба й Віл»; формувати вміння визначати у байках Л.Глібова структурні елементи, мораль; - розвивати кмітливість, творчі здібності, вміння працювати в групі , комунікативні навички учнів, інтерес до української літератури; розвивати комунікативну, соціальну компетентності учнів; - виховувати кращі людські якості, любов до літератури .
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: «Леонід Глібов .Байка «Жаба й Віл». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника»

Мета:

- навчальна: продовжити знайомити учнів із творчістю Л,Глібова, вчити учнів виразно читати та аналізувати байку «Жаба й Віл»; формувати вміння визначати у байках Л.Глібова структурні елементи, мораль;

- розвивальна: розвивати кмітливість, творчі здібності, вміння працювати в групі , комунікативні навички учнів, інтерес до української літератури; розвивати комунікативну, соціальну компетентності учнів;

- виховна: виховувати кращі людські якості, любов до літератури , формувати життєстверджувальні, оптимістичні настрої, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор.

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми: асоціація, написання есе, «Мікрофон», фронтальне опитування, вікторина, читання за ролями, проблемне питання, бесіда, робота парами, «Кола Вена».

Обладнання: портрети Л.Глібова, Езопа, підручник, текст байки Езопа «Крук і Лисиця», комп’ютер, мультимедійна дошка.

Перебіг уроку

Глібов — творець правдивих перлин української літератури.

І. Франко

І. Організація учнів до уроку.

Гра « Створюємо настрій» 
Відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі: 

        • Я прийшов на урок для чого? …(Учитися). 

  • Треба бути яким? …(Спокійним). 

  • Зі мною хто? …(Мої друзі). 

  • Вони мене що? …(Поважають). 

  • Мені це як? …(Приємно). 

  • Я готовий до чого? …(До успішної роботи). 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1.Гра «Асоціація»

- Назвіть слова , поняття , які будуть стосуватися теми нашого уроку .

(гумор , сатира , сміх , байка , гумореска , мораль , алегорія , і т.п.)

2.Гра «Мікрофон»

Проблемне питання :

– Що дає сміх , гумор людині ?

– Почуття гумору треба мати , чи ні ?

– Кому із вас власне почуття гумору ?

– А хто із учителів , що працюють у вашому класі , має почуття гумору ?

- Це допомагає у навчанні ?

3. Слово вчителя.

«Треба любити людину Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із себе, із своїх якихось хиб, недоліків», — так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть говорячи про найнеприваблиші речі. Творча натура будь-якого гумориста: пильно підмічати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров’я!

Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталітет українця, його негативні національні риси.

Проблемне питання:

- Часто у байках можна судити про людей, яких висміює автор, по тих образах, які він використовує для їх змалювання. Як ви гадаєте, яких людей автор буде зображувати у образах Жаби й Вола? Про цей твір мова піде на сьогодні на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

1.Перевірка складених вдома планів до байки «Муха і Бджола».

2. Відповіді учнів на питання вікторини у зошитах. http://LearningApps.org/display?v=py0m48ze517

Відповідь одного учня біля дошки.

IV. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1. Відгадування загадок.

Що то воно: у воді водиться,

З хвостом родиться,

А як виростає,

Хвіст відпадає.

У зеленому жакеті

Репетує в очереті.

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак.

По землі скаче,

А по воді плаває.

У воді сидить охоче,

Та не риба і не рак.

Вистромля булькаті очі

І співає: «Кум-квак-квак!»

2. Виразне читання учителем байки «Жаба й Віл».

3.Виразне читання байки у ролях.

4.Бесіда за змістом твору.

  • Чи бачили ви в природному середовищі Жабу, Вола? Що характерно для цих істот?

• Чому в заголовку і змісті байки слова Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?

• Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?

• Чим Жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?

• Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?

• Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?

  • З яких частин складається твір?

  • Який даний твір за жанром? Доведіть власну думку.

  • Визначте мораль байки.

5.Компаративний аналіз байок Езопа та Л.Глібова.

1). Пояснення вчителя.

Езоп (грец. Αίσωπος, жив у VI ст. до н. е.) — видатний байкар, засновник жанру байки, «Батько байки» .

Писав байки, де героями були тварини, наповнював свої оповіді повчаннями та мораллю. Точну кількість байок не встановлено, але вважається, що Езопу належить близько 400 байок. В (індексі (списку) Перрі[en]) вказано понад 700 байок, хоча є велика імовірність, що в нього включено байки раніших і пізніших за Езопа авторів. В образах тварин висміював недалеких і темних людей, їхні недоліки і захланність. Жодних його рукописів і оригіналів творів до наших днів не дійшло — його твори у IV–III ст. до н. е. упорядкував Деметрій Фалерський, але збірка не збереглась. Відомі лише віршовані переробки творів Езопа, написані ФедромБабрієм та Авіаном.

Чимало байок запозичили у Езопа та використали їх відомі нам автори: Жан Лафонтен та Леонід Глібов.

2).Виразне читання учнями байки Езопа «Крук і Лисиця».

«Крук і Лисиця»

Крук украв шматок м’яса і сів на якесь дерево. Побачила це Лисиця з захотіла відібрати м’ясо. Вона стала перед Круком і почала вихваляти його велич і красу, кажучи, що йому найбільше з усіх годилось б царювати над птахами, і це сталося б напевно, коли б він мав голос. Крук хотів похвалитися, що голос у нього є, закрякав і випустив м’ясо. Лисиця підбігла, схопила м’ясо і сказала: » О Круче, коли б ти мав також розум, тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем».

3). Бесіда

  • Яка подія є зав'язкою сюжету байки?

  • Якими були дії Лисиці для отримання м'яса?

  • Як Крук відреагував на улесливі слова Лисиці?

  • Якими були глузливі слова Лисиці, коли Крук випустив м'ясо?

  • Визначте мораль байки. («Ця байка стосується нерозумної людини». Байка висміює нерозумних людей, які легко підда­ються на лестощі.)

4).Робота парами. «Кола Вена».

Байки

Л.Глібова

написані віршовою мовою, мораль може бути на початку твору та в кінці.

Спільне у байках Л.Глібова та Езопа:

  1. Наявність алегорії.

  2. Герої байок – тварини та птахи.

  3. Твори складаються із 2 частин: розповідної та повчальної.

  4. У байках висміювали вади людських характерів: хитрість, лицемірство, зазнайство, ледарство тощо та негативні прояви суспільства.

Байки Езопа написані прозовою мовою, мораль байки міститься в кінці твору.

V. Узагальнення й систематизація знань.

1. Бесіда :

  • Що мав на увазі Л. Глібов, зазначаючи: «Такі і в світі жаби є…»? Власні думки обґрунтуйте, наводячи переконливі докази з власного життя.

  • Як, на ваш погляд, автор твору ставиться до своєї героїні? Особисті міркування вмотивуйте.

VI. Підбиття підсумків уроку.

Есе «50 слів».

Моє враження від ознайомлення із байками Леоніда Глібова.

VII. Оцінювання учнів.

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

Виразно читати байку «Жаба й Віл» Л. Глібова, дібрати та записати 5 прислів’їв до тем «Праця», «Марнославство», «Брехня».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.