Урок розвитку зв'язного мовлення "Листи. Правила листування"

Українська мова

Для кого: 3 Клас

21.08.2020

797

40

0

Опис документу:
Урок розвитку зв'язного мовлення. Ознайомити учнів із зразком ділового мовлення та основними правилами листування; учити складати листи, письмові привітання; закріплювати навички вживання звертань; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; познайомити учнів з історією виникнення листа, конверта, марки; розвивати культуру мовлення; виховувати культуру писемного мовлення та інтерес до наслідків власної праці.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

КЗ « РУДНЯНСЬКЕ НВО «ЗЗСО-ЗДО»

ВЕЛИКОДИМЕРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

Урок розвитку зв'язного мовлення

3 клас

Листи. Правила листування

Вчитель: Болбот Н.М.

2020

Урок розвитку зв'язного мовлення 3 клас

Тема. Листи. Правила листування.

Мета: ознайомити учнів із зразком ділового мовлення та основними правилами листування; учити складати листи, письмові привітання; закріплювати навички вживання звертань; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; познайомити учнів з історією виникнення листа, конверта, марки; розвивати культуру мовлення; виховувати культуру писемного мовлення та інтерес до наслідків власної праці. 

Тип уроку:  урок формування знань, умінь, навичок.

Обладнання: таблиця «Частини листа», картки, тематичні ілюстрації, тлумачний словник-куб, завдання для груп, бланк – конверт, телевізор.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Станьте, дітки, всі рівненько

Посміхніться всім гарненько…

Настрій на урок візьміть

Й працювати всі почніть. Слайд 2

II. Мотивація навчальної діяльності

  • Ви налаштувалися на роботу, а зараз налаштуйтеся на єдиний спільний результат.

При цьому важливо пам’ятати

Правило п’яти Я :

  • Я - особистість творча,

  • Я - думаю,

  • Я - аналізую,

  • Я - висловлюю свої судження,

  • Я - хочу знати. Слайд 3

ІІІ. Активізація опорних знань.

- Спробуємо дізнатися, яких букв не вистачає у словах: (слова на картках прикріплені до дошки)

1. Гра «Склади слово» _и с т о н о ш а

і н д _ к с

а д р е _ а

к о н в е р _

а д р _ с а т. Слайд 4

- Якою спільною темою можна об’єднати усі ці слова? Лист

-Що таке лист?(Допоможе нам куб-словник тлумачний)

Лист (форма спілкування) — написаний чи надрукований на папері текст, звернений до певної особи (осіб). Слайд 5

Лист (поштове відправлення) — поштове відправлення у вигляді поштового конверта зі вкладенням письмового повідомлення .

Лист — орган вищих рослин.

Лист (похвальний)— нагорода за старанність.

- Скільки значень має слово? ( декілька)

- Це означає, що слово багатозначне.

- Доберіть спільнокореневі слова до слова лист.

Листоноша, листівка, листуватися.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми ознайомимося з історією виникнення листа, будемо вчитися писати листи. Познайомимося з основними правилами листування та найголовніше – розвиватимемо культуру спілкування. Слайд 6

V. Робота з мовним матеріалом

  1. Словникова робота.

До вашої уваги діалог знайомих. Мовленнєва ситуація «Зустріч»

Привіт, Руслано! (Аліна)

Добрий день, Аліно ! (Руслана)

Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес — письмове звернення до особи, установи. Адреса — місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?!

Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я знаю добре. Адресат — це той, хто надсилає кому-небудь листа.

І неправильно!

Давайте, друзі, допоможемо Аліні розібратися в значенні цих слів.

Учитель. Який словник допоможе з’ясувати значення слів? (Тлумачний словник). Працюємо в групах. Знайдіть та прочитайте уважно

Робота в групах: 1 група - адрес, 2 — адреса, 3- адресат, 4 –адресант,

5- індекс.

Правила роботи в групі. а дошці)
1. Працюють всі.
2. Кожен пропонує свій варіант відповіді.

3. Говори коротко і чітко.
4. Критикуй не товариша, а ідею.
5. Культурна людина вміє не тільки говорити, але й слухати.
. Слайд 7

Адресат — особа, якій пишеться й адресується лист.

Адресант особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.

Адреса це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення, де проживає чи знаходиться адресат.

Адрес - письмове вітання кого-небудь з нагоди відзначення видатної події в його житті.

Індекс – цифрове умовне позначення міста , села.

  • Тож ми з вами сьогодні будемо в ролі адресата чи адресанта? Слайд8

  1. «Мозковий штурм»

Навіщо людям потрібні листи? (У людей виникла потреба у спілкуванні.)

  1. Колесо історії

Розповідь вчителя (супровід презентація)

Писати листи — це мистецтво. Листування виникло дуже давно. У людей виникла потреба у спілкуванні та передачі інформації.

Першим видом писемності були геометричні зображення й малюнки на скелях. Листи писали на камені, дереві, пальмовому листі, папірусі , воскових дощечках. Слайд 9-10

«Листувалися» димом: підіймали над пагорбами стовпи диму — вище, нижче, світліші, темніші. «Мова» ця зрозуміла багатьом племенам індіанців; війна, збирайтеся до міжгір'я, ховайте дітей та жінок.

В Європі при наближенні небезпеки на пагорбах запалювали сигнальні вогнища. Вогонь першого пагорба було видно на другому. У відповідь на цей сигнал там також запалювали багаття і т. д. І так через малий проміжок часу вся країна знала про небезпеку.

І багато ще способів вигадували люди: в'язали різнокольорові вузлики на довгих шнурах, передавали букети. Були треновані голуби, які передавали листи. Слайд 11-13


Відома легенда про лист, який надіслали скіфи персидському царю як відповідь на його вимогу підкоритися йому. Скіфи надіслали царю мишу, жабу, горобця, 5 стріл. Це означало : якщо перси зариються в землю, сховаються під воду або злетять у небо. Стріли скіфів їх усе одно знайдуть.

У всіх цих способів «листування» було багато недоліків, і найголовніший — неточність..

Першими ж листами за часів Київської Русі були берестяні грамоти. Берест кип'ятили, сушили, обрізали,  виписували букви  «писалом» з кістки. Так починалася історія писемності та листування. Слайд 12

Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху.

  1. Інтерактивна гра

Вчитель

- А давайте і ми з вами за допомогою знаків напишемо листа. Цей лист адресовано всім мешканцям нашого села. Як ви гадаєте, де ми його розмістимо?( на вікні)

- Давайте напишемо просту фразу «Я люблю Україну». Як це зробити за допомогою знаків, враховуючи, що у написанні листа має прийняти участь кожен?( вчитель слухає дитячі пропозиції, підводячи до того, що: 1) слово «люблю» заміняється символом – сердечком; 2) використовують синьо-жовті кольори).

- Так, ми з вами викладемо український прапор з синьо-жовтих сердечок. (Сердечка кріпляться двостороннім скотчем на прозору плівку та вивішуються на вікно. Дітям можна запропонувати написати на сердечках свої імена, підкресливши, що «кожен з вас є частинкою України»).

- Перед нами стояло три задачі:

* написати лист для всього села;

* написати за допомогою зрозумілих для всіх сигналів – символів;

* у написанні листа має прийняти участь кожен учень.

- Чи справились ми? Доведіть.

(Відповіді дітей «Я думаю, що ми…»)

  • У наш час ХХІ столітті – добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства, які бувають листи?

5.Робота в групах

-Розглянь малюнки. Які бувають листи? Сполучи зображення і написи.

  • паперовий лист

• • SМS-повідомлення

• • електронний лист


• • Skype-повідомлення

  • ( Існує електронна пошта , SМS-повідомлення за допомогою мобільного телефону, Skype-повідомлення) Слайди 14-17

  • Передати настрій допомагають графічні повідомлення- смайлики ( від англійського слова smile – посмішка).

Сполучи смайлики з відповідними підписами.

6. Фізкультхвилинка. Слайд 18

Очки вліво подивились —

Там нічого не змінилось.

Вправо повели зінички —

Ні зайчика, ні лисички.

Очки вгору, очки вниз,

Не лінуйся, посміхнись.

Очки сплять, вони втомились.

Знов відкрились, подивились.

Сплять — відкрились (2 рази)

І на цьому зупинились.

Вчитель.

7. Гра «Займи позицію»: у ХХІ столітті – добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства існує думка, що писати звичайні листи не треба. Достатньо скористатися електронною поштою чи СМС-повідомленням за допомогою мобільного телефону.

  • Чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? 

Займіть позицію: діти, які згоджуються з такою думкою, станьте праворуч від учителя, а діти, які з такою думкою не погоджуються, станьте ліворуч. Обґрунтуйте свою думку – позицію.

Вчитель.

  • Лист, написаний власноруч, скаже про тебе більше, ніж ти можеш собі уявити! . Слайд 19-20

-Для тебе головне, щоб почерк був чітким. Щоб твій друг не витрачав час і сили, намагаючись розібрати недбало написані букви. І рядки щоб не повзли «вниз», аркуш паперу був акуратним. Намагайся не робити помилок.

  • Які є види листів? . Слайд 21-22

Приватні листи Слайд 23

Лист починається зі звертання «Здрастуйте», «Добрий день», «Привіт». До близьких людей звертайся так, як звертаєшся завжди. А ось до малознайомих пишуть набагато стриманіше . Якщо ж ти відповідаєш на чийсь лист, поквапся: відповідь потрібно відправити не пізніше 5-7 днів. Змусити довго чекати, прояв байдужості - неввічливо.

Ось лист написаний. На конверті написана твоя адреса і адреса того, хто цей лист отримає. Тепер залишиться заклеїти і опустити в поштову скриньку. Але може бути і так : хтось із знайомих люб'язно запропонував листа передати. Тоді конверт не заклеюють! Це знак довіри. Вчинити інакше непривабливо. Адже вихована людина не читає чужих листів !

Чужі листи — таємниця за сімома замками. Намагатися заглянути в них (незалежно від того, кому вони адресовані: подрузі, мамі, брату, незнайомій людині) — все одно, що влізти до чужої кишені або підгледіти в замкову шпарку.

Пам’ятка
Як працювати над складанням листа
1. Продумай форму звертання і привітання.
2. Продумай і запиши вступну частину листа – одне-два речення, які пояснюють , що саме спонукало тебе написати листа.
3. Продумай і запиши основну частину листа.
4. Напиши кінцівку листа.
5. Не забудь про вживання етикетних форм.

6. Унизу праворуч постав розбірливий підпис.

Щоб написати лист, треба знати його будову.

Звертання

Любі мої дідусю і бабусю!
Дорога сестричко Іринко!
Шановний Петре Миколайовичу!

Початкова форма про
стан листування

Отримав(ла) Ваш лист… Давно не було листа…

Основний зміст листа

Я хочу розповісти Вам…
Розповім усе за порядком…

Запитання адресату

Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого
у тебе?

Подяка

Дякую за те, що…

Прохання написати
лист

Я прошу Вас написати мені…
Прошу тебе відповісти на лист…

Прощання

До побачення…
Міцно цілую і обнімаю…

Кінцівка та підпис
Дата та місце написання

Ваш внук (ваша внучка)… Твій друг (твоя подружка)…
13 лютого 2020 року

8. Робота в групах. Гра «Cклади листа» Слайд 23


- Минає час, змінюються традиції, а листування залишається і в наш з  вами час. Пропоную вам гру «Склади листа», під час якої ви повинні відтвори лист, правильно розташувавши  його частини, і визначити, використовуючи довідку, до якого типу належить  лист.

Відновіть лист, правильно розставивши його частини. До якого виду листів він належить?

Лист №1
□ 1.   А що цікавого ви, діти, можете розказати про своє місто?
□ 2.   Любі діти!
□ 3.   Ось ми і розповіли про своє місто.
□ 4.  Нам дуже подобається  наше місто, в ньому багато архітектурних пам’яток, вищих навчальних закладів. Ми пишаємося, що в нашому місті багато музеїв. Наше місто є культурним і економічним центром.
□ 5.   Пишуть вам Юля та Дмитро.
□ 6.   Будемо з нетерпінням чекати  ваших листів.
Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

Лист № 2
□ 1.Твій дядько Петро .
□ 2. А в школі ти станеш грамотною людиною – ти навчишся дружити. 
 □ 3. Ось ти і виріс, ось ти і став школярем. Перед тобою стоїть важлива, складна задача – навчитися писати, читати і рахувати. Всі люди на світі: льотчики, робочі чи моряки  – починали вчитися з такої ж палички в зошиті, з першої букви на дошці, з першого слова в букварі.    
□ 4. Любий друже! Бажаю тобі щастя, здоров’я, успіхів в навчанні.
□ 5. Мій дорогий друже!
Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

Лист №3
□ 1. А перші весняні промені подарують тобі гарний  настрій!
□ 2. Прийми мої найщиріші  привітання з днем народження!
□ 3. Дорогий брате!
□ 4. Бажаю тобі здоров’я, щастя та досягнення своєї мрії. Нехай в твоєму житті завжди крокують поруч радість,

вдача і надія. 
□ 5. З любов’ю твоя сестра.
Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

Лист № 4
□ 1. Учні 3 класу .
□ 2. Свято «Зустрічі весни» відбудеться грудня о 13 годині у актовій залі школи.
□ 3. Сьогодні ви завітали до нас на урок української мови. За три тижні ми плануємо провести виховний захід.
□ 4. Якщо ви є шанувальниками українських звичаїв і традицій, ласкаво просимо до нас на свято..

□ 5. Шановні вчителі!
Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – запрошення .

VІ. Самостійна робота.

1. Гра «Пограємо в пошту»

- Поради на парті, ознайомтесь з ними самостійно. А від себе додам: лист – це творчість кожної людини та дзеркало душі. Сідати за написання листа з поганим настроєм не слід. Прикрасьте цей лист малюнками.

- Я пропоную вам написати  лист своїм рідним (друзям).

План
1.    Вибір адресата.
2.    Обдумування змісту листа.
3.    Написання змісту.

4. Перевірка написаного.
    Що потрібно знати, щоб лист дійшов до адресата? (Знати адресу і підписати конверт) Конверт- паперовий пакет, який зберігає таємницю послання.


(Індекс, він потрібний машині, яка сортує листи на пошті. За цифрами вона визначає, куди, в який район слід відправити листа. (Місто, назву вулиці, номер будинка і квартири.)
Підписування конверта . Слайд 26
-    Згідно вимог Укрпошти адресу отримувача листа потрібно вказати у правому нижньому куті. Вашу адресу, тобто адресу відправника – у лівому верхньому куті конверта. При підписі конверта потрібно дотримуватися вирівнювання тексту по лівому краю. 
(Учні підписують конверти)
Лист написали, конверт підписали. Тепер потрібно наклеїти
марку.

А навіщо? Лист - це  пасажир. А його квиток-марка. Поштова марка – цінний папір, що є свідоцтвом оплати поштового відправлення. Слайд27
-    Тепер свої  листи ви повинні віднести на поштове відділення і опустити його в поштову скриньку. І тільки тоді лист почне свою мандрівку. Пошта пов'язує нашу країну з yсім світом. Так давайте ж писати один одному листи!  Отримавши їх, адресат посміхнеться, а кожна посмішка -  це   промінець   нашого сонця. 
VII. Перегляд мультфільму «Невидиме чорнило».

VIII. Підсумок уроку

Чого навчилися на уроці?

Чому потрібно вміти писати листи?

Коли ми пишемо привітання?

Чому потрібно вміти правильно підписати конверт?

Слайд 29-30

Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу,
І коли навіть ні про що писати…
Ліна Костенко

  • Чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? 

Займіть позицію: діти, які згоджуються з такою думкою, станьте праворуч від учителя, а діти, які з такою думкою не погоджуються, станьте ліворуч. Обґрунтуйте свою думку – позицію.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.