Урок "Поняття про атмосферу".

Опис документу:
План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого формувати знання про склад та будову повітряної оболонки Землі; розвивати первинні практичні вміння розрізняти особливості атмосферних шарів; сприяти розумінню значення атмосфери для Землі; розвивати вміння працювати з різними джерелами географічних знань; виховувати повагу до праці метеорологів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План – конспект уроку з географії №46 6-А клас

46 6-Б клас

Тема уроку: Поняття про атмосферу.

Мета уроку: сформувати знання про атмосферу як газову оболонку Землі; дати уявлення про її будову, склад, значення, про тропосферу як частину атмосфери, найбільш важливу для життя людини, про заходи щодо охорони чистоти повітря, про взаємозв’язки атмосфери з іншими оболонками Землі; сформувати вміння наводити приклади щодо охорони чистоти повітря, пояснювати взаємозв’язки атмосфери з іншими оболонками Землі, розвивати спостережливість, сприяти розвитку пам'яті, логічного мислення; уваги, виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу і розуміння необхідності охорони атмосферного повітря.

Очікувані результати: знає про атмосферу її будову, склад, значення, вміє наводити приклади щодо охорони чистоти повітря, пояснювати взаємозв’язки атмосфери з іншими оболонками Землі

Обладнання: підручники, атласи, схема «Будова атмосфери»

Словникова робота: атмосфера, тропосфера, озоновий шар

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1 Перевірка готовності до уроку

1.2 Нервово-психологічна підготовка

1.3. Перевірка домашнього завдання

1.4. Повторення пройденого матеріалу

Бесіда

1. Чому наша планета має такий різноманітний і багатий рослинний і тваринний світ?

2. З яких газів складається повітря? Якого найбільше? Який бере участь у процесі горіння?

3. Назвіть оболонки Землі.

1.5. Мотивація навчальної діяльності

Про що йдеться у цій загадці? «Такий великий, що займає весь світ; такий малий, що в щілину зайде?». Ми живемо на дні величезного повітряного океану, назва якого – атмосфера. З яких частин вона складається, яке значення атмосфери ми і дізнаємося.

ІІ Основна частина

2.1. Вивчення нового матеріалу.

1. Поняття про атмосферу як повітряну оболонку Землі.

Розповідь учителя в ході бесіди

Атмосфера — повітряна оболонка Землі, що складається із суміші газів, водяної пари та домішок.

Атмосфера утримується біля поверхні планети силою тяжіння і рухається навколо осі разом із Землею. За науковими припущеннями, первинна атмосфера утворилася з газів,

що виділилися із земних надр під час виверження вулканів. Спочатку в ній містилося багато вуглекислого газу і водяної пари. Потім її склад зазнав значних змін, у першу чергу завдяки появі живих організмів, що виділяють кисень у процесі життєдіяльності. Основну масу повітря сучасної атмосфери складає суміш із 20 газів. Їх співвідношення не змінюється до висоти 90 км.

  1. З чого складається атмосферне повітря?

Найбільше азоту. Азот потрібний для живлення інших рослин.

Вуглекислий газ, який так необхідний для процесу фотосинтеза, є, крім того, своєрідним утеплювачем Землі. Він легко пропускає до Землі сонячне проміння і затримує тепло біля її поверхні.

Кисень – газ, який необхідний для всіх живих організмів, горіння.

2.Будова атмосфери.

Розповідь вчителя з використанням картографічного матеріалу.

Нижню і верхню межі атмосфери точно встановити дуже складно. Нижня межа проходить по земній поверхні, але повітря проникає в тріщини, пори гірських порід. Верхня межа проходить на висоті близько 3000 км. Тут повітря дуже розріджене.

На висоті 20–30 км у стратосфері розташований шар озону. Саме він поглинає ультрафіолетові промені Сонця, згубні для всього живого.

Нижній, найбільш щільний, шар називається тропосферою. Він простягнувся до висоти 8–18 км. У тропосфері міститься близько 85 % загальної маси повітря і майже вся водяна пара. У нижньому шарі протікають майже всі атмосферні явища, утворюються хмари. З висотою температура повітря знижується на 6 °С на кожні 1000 м. Над тропосферою до висоти 50–55 км розташований наступний шар — стратосфера. Повітря в ньому розріджене й сухе, тут немає хмар. Вище від стратосфери знаходяться верхні шари атмосфери, що називають іоносферою через великий вміст заряджених частинок (йонів). У верхніх шарах дія сонячної радіації призводить до виникнення полярних сяйв.

Це красиве явище, що спостерігається в полярних областях, у вигляді смуг, дуг або окремих ділянок неба, що світяться. Ці «пожежі» охоплюють ділянки завдовжки кілька тисяч кілометрів, а головним «винуватцем» є Сонце.

А) Тропосфера – найнижчий і найщільніший шар.(Робота з атласом)

Б) Стратосфера – повітря розріджене холодне і сухе.

В) Верхні шари атмосфери.

3. Значення атмосфери.

Розповідь учителя. Робота з підручником.

Ми не замислюємося над тим, скільки важливих функцій виконує атмосфера та наскільки легко може впливати на її стан і властивості людина.

Атмосфера відіграє важливу роль у забезпеченні умов існування рослин і тварин на Землі. Повітря необхідне людям і тваринам для дихання. Якщо без води люди можуть прожити кілька діб, то без повітря — кілька хвилин. Недарма, усвідомлюючи гостру потребу в чомусь, ми говоримо: «Необхідне як повітря». Атмосфера захищає нас від небезпечного сонячного випромінювання. У щільних шарах атмосфери згоряє значна частина метеорних тіл. Повітряна оболонка, немов одяг на тілі людини, «зігріває» Землю, утримуючи тепло біля її поверхні. Однак нормальна життєдіяльність людини вимагає не тільки наявність повітря, але і його чистоти. Від якості повітря залежить здоров’я людей, стан рослинного і тваринного світу, води, ґрунтів.

Медицина встановила, що передчасна старість починається через нестачу кисню в організмі. А тим часом повітря багатьох міст містить велику кількість небезпечних газів. Дуже отруюють повітря викиди автомобілів. У деяких містах на 1 км2 осаджуються сотні тонн газу і пилу.

Тому з метою захисту атмосферного повітря від забруднення на підприємствах споруджують очисні фільтри. Необхідно ширше використовувати найпростіший спосіб очищення повітря — створювати зелені насадження.

Атмосфера:

- необхідна для процесу дихання живих організмів;

- виконує захисну функцію, стримуючі небесні тіла, які при русі до Землі згоряють в атмосфері;

- своєрідна ковдра, що захищає нашу планету від космічного холоду і спеки.

2.2. Фізкульхвилинка

2.3. Робота в зошиті

Атмосфера — повітряна оболонка Землі, що складається із суміші газів, водяної пари та домішок.

Атмосферне повітря — це суміш газів, основними з яких є азот і кисень, вуглекислий газ.

У вертикальному напрямку в атмосфері виокремлюють кілька шарів. Атмосфера складається з тропосфери, стратосфери та верхніх шарів. Нижній, найбільш щільний шар називається тропосферою.

У стратосфері знаходиться шар озону, що оберігає живі організми від ультрафіолетової радіації.

• Атмосфера відіграє найважливішу роль у забезпеченні життя на нашій планеті.

2.4. Індивідуальна робота

6-А

6-Б

2.5.Фізкультпауза

2.6. Робота з методичною літературою.

2.7. Завдання

Бесіда

З яких основних газів складається повітря?

Як змінюється температура повітря з висотою?

• Що таке атмосфера?

• Назвіть основні шари атмосфери.

Прийом «Географічний крос»

Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає... (Озоновий шар)

Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ... (Азот)

Нижній шар атмосфери називають... (Тропосферою)

Озоновий шар знаходиться в... (Стратосфері)

Найпотужнішим шар тропосфера є на... (Екваторі)

У тропосфері температура з висотою... (Знижується)

Прийом «Географічний практикум»

1.Відомо, що в тропосфері температура повітря з висотою знижується на 6 °С на 1000 м. Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15°С.

2. Назвіть способи підтримання чистоти атмосферного повітря.

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія

3.2.Яку тему вивчали на уроці? Що більше запам’яталось?

3.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

3.4. Домашнє завдання

І група Читати § с. , відповідати на запитання

ІІ група Читати § с.

3.5. Підготовка до перерви. Правила поведінки

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
7
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!