Урок на тему "Засоби виразності ДПМ. Візерунок, фактура, форма. Імітація вітража."

Опис документу:
Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів із засобами виразності ДПМ, з технікою виконання вітража. Навчити учнів створювати мистецькі твори в техніці імітації вітража. Розвивати навички створення віражної композиції. Розвивати аналітичне та абстрактне мислення, відчуття композиційної цілісності; стимулювати розвиток фантазії. Виховувати любов до мистецтва; прищеплювати чуття краси через сприймання творів мистецтва, створення власних робіт.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата

Клас 5

Урок

Тема. Засоби виразності ДПМ. Візерунок, фактура, форма. Імітація вітража.

Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів із засобами виразності ДПМ, з технікою виконання вітража. Навчити учнів створювати мистецькі твори в техніці імітації вітража. Розвивати навички створення віражної композиції. Розвивати аналітичне та абстрактне мислення, відчуття композиційної цілісності; стимулювати розвиток фантазії. Виховувати любов до мистецтва; прищеплювати чуття краси через сприймання творів мистецтва, створення власних робіт.

Обладнання: ТЗН, роздатковий матеріал по імітації вітража та мозаїки, роботи учнів попередніх років з імітації вітража.

Оснащення: презентація за темою.

Матеріали та інструменти: кольоровий папір, клей, ножиці, альбом, кольорові олівці, лінійка, сухі серветки.

Тип уроку: комбінований.

Словник термінів:

  • Монументально-декоративне мистецтво – це живописне зображення на внутрішніх або зовнішніх поверхнях архітектурних споруд. До цього виду мистецтва належать мозаїка, вітраж, фреска.

  • Мозаїка – це картини, що створюють зі шматочків різнокольорових твердих матеріалів (природного кольорового каміння, кераміки, скла тощо), добре припасованих одне до одного та закріплених цементом або спеціальною мастикою на стіні.

  • Вітраж (з лат. vitrum – скло) – це сюжетна або орнаментальна композиція, виконана зі шматочків прозорого кольорового скла, з'єднаних між собою свинцевим обрамленням.

  • Фреска (з італ. fresco – свіжий, сирий) – малюнок, що наносять на вологу штукатурку за короткий проміжок часу, коли розчин ще не затвердів і добре вбирає фарбу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка наявності та готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

СЛАЙД 1 (Основна тема уроку).

СЛАЙД 2 (Епіграф до уроку).

  • Вступне слово вчителя

Розгадавши кросворд, дізнаємося, з якими видами монументального мистецтва будемо знайомитися на уроці, які саме засоби виразності ДПМ використовують митці для того, щоб створити цікаві декоративні композиції.

  • Розгадування кросворду. СЛАЙД 3.

(все по горизонталі)

1.

2.

3.

4.

м

о

з

а

ї

к

а

5.

  1. Засіб виразності ДПМ. Його використовують для остаточного оформлення, оздоблення різних предметів ужитку, архітектурних споруд.

(Візерунок)

  1. Основний засіб вираження у живописі.

(Колір)

  1. Незначна відмінність того самого кольору.

(Відтінок)

  1. Кольори, що є протилежними до хроматичних.

(Ахроматичні)

Додаткове питання учням: які це кольори хроматичні і ахроматичні? Назвіть їх.

(Хроматичні кольори – усі кольори спектра та їх похідні.

Ахроматичні кольори – це безбарвні, незабарвлені кольори, тобто білий, сірий, чорний)

  1. Вид образотворчого мистецтва, у якому створюють образи на площині за допомогою фарб.

(Живопис)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. СЛАЙД 4 (розширена тема)

  • Слово вчителя

Сьогодні ми ознайомимося з мистецтвом вітража, з'ясуємо, до якого виду мистецтва він належить, визначимо основні вимоги до оформлення вітражних композицій, а також створимо імітацію власної композиції вітражу «Букет».

ІУ. Вивчення нового матеріалу

  • Слово вчителя

Розгадавши кросворд, нам відкрились два види монументального живопису –

це «мозаїка» і «вітраж».

Є ще один вид монументального живопису – це «фреска».

СЛАЙД 5

Твори монументального живопису великі за розмірами, тому сприймаються на відстані

Види монументального живопису

ВІТРАЖ МОЗАЇКА ФРЕСКА

Всі ці види монументального живопису такі ж засоби виразності, як і інші види монументального мистецтва.

СЛАЙД 6

Види монументального мистецтва

Живописні Скульптурні

Мозаїка Вітраж Фреска Пам'ятники Монументи Фонтани

Вітраж є старовинним видом мистецтва. Перші згадки про нього датовано ІІ тисячоліттям до н.е., проте найбільшого поширення вітраж набув у середні віки. Середньовічні храми славилися вітражами, що мали релігійний зміст. Найвидатніші зразки живописних картин зі скла можна побачити у Франції: вітражі соборів у Пуантьє, Сен-Дені, Сен-Шапель у Парижі, кафедральному собору у місті Шартр.

Вітраж неможливо сприйняти повною мірою без світла, адже здатність скла розсіювати світло дає змогу створювати в інтнр'єрі незвичайні кольорові рішення. Сонячні промені, що переломлюються, змушують скло горіти яскравими соковитими фарбами, зачаровувати грою світла, досконалістю композиції.

Сучасний вітраж розраховано на електричне освітлення, що значно розширює можливості застосування його в архітектурі – не тільки у вікнах, а й дверях, кімнатних перегородках, підвісних стелях, світильниках тощо.

СЛАЙД 7

Фактура

Форма ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ДПМ Візерунок

СЛАЙД 8 (технології створення паяного, клеєного та заливного, тобто мальованого, вітража)

  • Коментар вчителя

Сьогодні існують різні технології створення вітражів, зокрема паяні (Тіффані), клеєні, заливні (мальовані). Їх створюють, дотримуючи основного принципу: вітражна картина повинна бути прозорою, ніби створеною з кольорових скелець, а з'єднання між «скельцями» по контуру обрамлені чорною смужкою.

У. Фізкультхвилинка

Руки вгору підняли,

До сонечка потягли.

В різні боки розвели,

Й полетіли, попливли.

Потім їх вперед зімкнули,

І в долоні всі сплеснули.

Як закінчили плескать,

Стали долі опускать.

Ніжками затупотіли

І за парти тихо сіли.

УІ. Практична робота

  • Слово вчителя

Завдяки сучасним оздоблювальним матеріалам вітражі можуть створювати не тільки художники. Що ж потрібно людині для творчості?

СЛАЙД 9 (на слайді асоціативний кущ)

Бажання

Натхнення ТВОРЧІСТЬ Любов до краси

Сьогодні ми спробуємо свої здібності, створюючи імітацію вітража (демонстрація роздаткового матеріалу по імітації вітражі, імітації мозаїки з кольорового паперу, робіт учнів попередніх років).

Пропоную створити імітацію вітража на тему «КВІТКА».

Етапи виконання роботи:

  1. Продумати та зобразити укрупнений малюнок (СЛАЙД 10)

  2. «Розбити» великі площі малюнка на малі сегменти, щоб вони нагадували шматочки скла. (СЛАЙД 11)

  3. Рухаючись зверху вниз, прорисовуємо на композиції розмежувань чорним кольором.

! Всі розмежування повинні бути однакової товщини (СЛАЙД 12)

  1. Аналогічно рухаючись зверху вниз зафарбовуємо окремі ділянки композиції в кольори, що відповідають предметним фрагментам (СЛАЙД 13)

УІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

  • Бесіда:

  1. Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

  2. Які види монументального живопису вам запам'яталися?

  3. У чому особливість мистецтва вітража?

  4. Чи хотіли б ви використати вітраж в інтер'єрі своєї квартири? (в якому саме приміщенні чи в якій кімнаті)

  • Виставка кращих робіт учнів, оцінювання.

  • Прибирання робочих місць

УІІІ. Домашнє завдання

  • Взяти: альбом, кольоровий папір, простий олівець, клей, ножиці, сухі серветки.

  • Підготувати повідомлення «Витинанка» (за бажанням).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.