• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Географія
  • Урок на тему "Законодавчі акти про природно-заповідний фонд України. Природно-заповідний фонд. Національна екологічна мережа України "

Урок на тему "Законодавчі акти про природно-заповідний фонд України. Природно-заповідний фонд. Національна екологічна мережа України "

Опис документу:
Мета: сформувати знання про природно-заповідний фонд України та його основні категорії; сприяти розвитку мислення високого рівня, формуванню екологічного мислення та екологічної культури осо¬бистості. Тип уроку: урок формування нових знань. Джерело: інтернет ресурси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК 48

Законодавчі акти про природно-заповідний фонд України. Природно-заповідний фонд. Національна екологічна мережа України

Мета: сформувати знання про природно-заповідний фонд України та його основні категорії; сприяти розвитку мислення високого рівня, формуванню екологічного мислення та екологічної культури особистості.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Обладнання: карта природоохоронних об’єктів України; карта природних зон України, атлас, підручник, кольорові ілюстрації «Заповідники України».

Опорні та базові поняття: природно-заповідний фонд України, національна екологічна мережа, моніторинг навколишнього середовища.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Учитель. На минулих уроках ми з’ясували, що стан природного довкілля України можна охарактеризувати як кризовий, що потребує комплексних природоохоронних заходів. Одним і досить ефективним заходом щодо забезпечення охорони довкілля є заповідність, тобто створення природно-заповідного фонду країни. Традиції заповіданості на території країни закорінені ще в ХІХ ст. Так, перша заповідна територія — Асканія-Нова в Таврійському степу заснована в 1898 році.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Діалогічна лекція»

Учитель. Для створення природно-заповідного фонду має бути міцна законодавча база. Чи знаєте ви Закони України, які регламентують заповідну справу?

Закон України «Про природно-заповідний фонд» було прийнято в 1992 році. Програму перспективного розвитку заповідної справи в Україні — в 1994 році. У них подано класифікацію об’єктів природно-заповідного фонду, визначено соціальну, економічну, екологічну роль природоохоронних комплексів.

Спираючись на Ваш життєвий досвід, знання з географії, біології спробуємо дати визначення поняття «природно-заповідний фонд».

Природно-заповідний фонд – це ділянки суші та водного простору, природні комплекси яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність. Вони беруться під охорону держави з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду рослинного і тваринного світу, підтримання загального екологічного балансу. Українською державою визнано розвиток заповідної справи одним з найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України. Спеціально уповноважений орган Державного управління в галузі організації, охорони і використання природно-заповідного фонду є Міністерство охорони навколишнього природного середовища України. Для забезпечення державного управління природно-заповідним фондом у його системі у 1995 році створено державний орган управління в галузі заповідної справи – Головне управління національних природних парків та заповідної справи, яке у 2001 році перетворено в Державну службу заповідної справи. У складі територіальних підрозділів Міністерства наприкінці 90-х років створено відділи (підрозділи) охорони природно-заповідного фонду.

Нині природно-заповідний фонд має у своєму складі 7279 об’єктів загальною площею близько 3 млн га, що становить 4,7 % загальної площі країни. Відповідно до Указу Президента України, до 2015 року площа заповідних земель в Україні має зрости до 10–15 %.

Для забезпечення поліпшення умов розвитку заповідної справи в країні, удосконалення управління заповідними об’єктами, доведення обсягу площі природо-заповідного фонду до 10–15 % загальної площі держави, прискорення формування національної екологічної мережі як складової Пан’європейської екологічної мережі, забезпечення проведення комплексних довгострокових наукових досліджень типових та унікальних екосистем, забезпечення раціонального природокористування розроблено проект Загальнодержавної програми розвитку заповідної справи на період до 2020 року.

Які заповідні категорії Вам відомі?

Структура ПЗФ України містить 11 категорій територій та об’єктів загальнодержавного та місцевого значення. З них найбільшу частку мають пам’ятники природи — 90 % від кількості існуючих об’єктів. За площею близько 80 % природно-заповідного фонду припадає на заказники та національні природні та регіональні ландшафтні парки.

Поясніть значення понять: генофонд, заповідник, національний природний парк, заказник, пам’ятка природи, заповідне урочище, ботанічний сад, дендрологічний парк, парк-пам’ятка садово-паркового мистецтва. Якщо знань учнів недостатньо, то скористайтесь прийомом «Словничок».

2. Прийом «Мікрофон»

Беручи до уваги знання, здобуті в процесі вивчення попередніх тем, наведіть приклади найбільших і найвідоміших природоохоронних об’єктів України.

3. Прийом «Творча лабораторія»

(Робота в малих творчих группах.)

Завдання.

Користуючись текстом підручника, довідниками:

сформулюйте основні завдання природних заповідників;

поясніть, що означає «диференційований режим охорони в заповідниках»;

поясніть особливості режиму охорони природи в національних природних парках;

поясніть особливості режиму охорони природи в заказниках.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Подорож по карті»

Учні, по черзі, називають і показують на карті України природо-охороні об’єкти, які вони запам’ятали упродовж уроку.

VI. Підсумки уроку

Прийом «П’ять речень»

Учням пропонується сформулювати п’ять речень, які говорять про зміст вивченого на уроці матеріалу.

VII. Домашнє завдання

Опрацюйте текст підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.