Урок музичного мистецтва з презентацією у 7 класі "Традиційна обробка народної інструментальної музики"

Музика

Для кого: 7 Клас

09.12.2019

1213

31

0

Опис документу:
Конспект уроку з музичного мистецтва № 10 у 7 класі з підтримкою мультимедійної презентації "Традиційна обробка народної інструментальної музики". Слухання: А. Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»; народний танець лезгинка у виконанні оркестру; М. Глінка Лезгинка з опери «Руслан і Людмила»; Дживан Гаспарян вірменька народна пісня у виконанні дудука. Виконання: муз. М. Квінти, сл. В.Куровського «Одна калина».
Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Музичне мистецтво

Урок 10 Клас 7 Дата ___________

Тема. Традиційна обробка народної інструментальної музики.

Слухання: А. Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»; народний танець лезгинка у виконанні оркестру; М. Глінка Лезгинка з опери «Руслан і Людмила»; Дживан Гаспарян вірменька народна пісня у виконанні дудука.

Виконання: муз. М. Квінти, сл. В.Куровського «Одна калина».

Мета:

Формування ключових компетентностей:

1.Загальнокультурна компетентність:

  • оволодіння досягненнями музичної культури;

2.Міжпредметна естетична компетентність.

3.Предметні компетентності:

  • ознайомити учнів з особливостями традиційної обробка народної інструментальної музики;

  • закріпити з учнями поняття ­ обробка;

  • розкрити особливості обробок народних пісень в інструментальних творах;

  • ознайомити учнів з культурою та традиціям вірменського народу;

  • познайомити з вірменськими народними інструментами ­ дхол, зурна та дудук;

  • розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору;

  • виховувати інтерес до слухання народної інструментальної музики інших народів;

  • розвивати вокально-хорові навички.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: муз. інструмент, ПК, мультимедійна установка, мультимедійна презентація з ілюстраціями, відеофрагментами, портретами, аудіозаписами муз. творів.

ХІД УРОКУ

І. Вхід під музику «Одна калина».

ІІ. Організаційний момент. Привітання.

ІІІ. Вступ. Актуалізація знань.

Оголошення теми уроку та завдань (презентація – слайд №1)

Вчитель.

(Презентація – слайд №2). Сьогодні я запрошую Вас у подорож до Вірменії. Ця прекрасна країна розташована у південній частині Закавказзя. (Презентація – слайди №3-5)

Вірменія має багатовікову культуру. Серед її пам’яток — старовинні фрески, керамічні вироби з розписом і гравюрою, чудові християнські базиліки. На екрані ви бачите Хачка́р – різьблений кам’яний хрест, вид вірменських архітектурних памятників і святинь. Відомий англійський поет Джорж Байрон казав «На земній кулі немає іншої країни, яка була б так насичена чудесами, як земля вірмен …».

(Презентація – слайди №6-7)

Тут ми послухаємо чудову народну інструментальну музику. Познайомимося з вірменським музикантом і композитором Дживаном Гаспаряном, який віртуозно володіє народними вірменськими духовими інструментами дудук, зурна (на екрані ви можете побачити і ударний інструмент дхол).

Дудук дуже яскраво виражає в своїй мелодії глибину душевного болю людини. Музика дудука це те, як співають гори або розмовляють дерева, як плачуть старі або радіють діти, б'ються воїни або святкується весілля. Дудук виробляється виключно з деревини абрикоса і має неповторний тембр.

Послухайте вірменську народну пісню «Вони забрали мою любов» у виконанні Дживана Гаспаряна. Якщо це пісня і її будуть виконувати на інструменті то це значить обробка народної пісні, так?

  • А що таке обробка?

  • Які види обробки народних пісень ви знаєте?

  • Тоді ваша задача визначити якої обробки зазнала вірменська народна пісня: гармонізації, аранжування чи транскрипції?

Слухання: вірменська народна пісня «Вони забрали мою любов» у виконанні Дживана Гаспаряна (дудук) (фрагмент, відео – презентація слайд №8)

Аналіз: роздуми учнів про прослуханий твір (вірменську народну пісню обробили шляхом гармонізації, аранжування).

ІV. Новий матеріал.

(Презентація – слайди №9-11)

Вчитель. Вірменський народ створив багато танців. Танцюють вірмени і танок , який поширений серед усіх народів Кавказу – лезгинку. Це як сольний чоловічий танець , так і парний. Лезгинка стала візитною карткою будь якого кавказця, виразом душі горянина, його темпераменту і характеру.

Слухання: послухайте лезгинку у виконанні оркестру народних інструментів та проаналізуй цей твір за таким планом:

1. Поділися своїми враженнями від музики лезгинки.

2. Розкажи про характер музики.

3. У чому особливість звучання оркестру?

4. Які інструменти входять до його складу? Охарактеризуй їхній тембр.

5. Які засоби музичної виразності дозволили створити музичний образ танцю?

Аналіз: роздуми учнів про прослуханий твір.

(Презентація – слайд №12)

Вчитель. А скільки діячів культури прославляли цей край!

Вірменія дала світові багато талановитих військових і політичних діячів, a також знаменитостей в сфері культури, спорту, бізнесу і т.д.

Потрапивши під владу завойовників (зокрема внаслідок геноциду вірмен),

вірмени часто емігрували. Багато з них досягли слави в чужих країнах.

На екрані портрети відомих діячів культури Вірменії і прославлених вірмен (презентація – слайди №13-16).

(Презентація – слайди №17)

Відомий вірменський композитор Арам Хачатурян обробив народний танець лезгінка і використав у своєму балеті «Гаяне». Традиційна обробка народної інструментальної музики — це видозмінювання народного музичного твору (народного танцю, народної мелодії) шляхом гармонізації, аранжування або транскрипції. Давайте згадаємо у чому полягає гармонізація (створення супроводу до мелодії), аранжування (перекладання музичного твору для іншого складу виконавців), транскрипція (обробка твору у віртуозному стилі)?

Слухання: послухайте лезгінку з балету «Гаяне» А. Хачатуряна, порівняйте з народним танцем, який перед цим слухали і проаналізуй обробку.

Аналіз: роздуми учнів про прослуханий твір.

Вчитель. Арам Ілліч Хачатурян - відомий вірменський композитор, диригент, педагог. Серед його творів — балети «Щастя», «Гаяне»,«Спартак», симфонії, поеми, увертюри, твори для духових інструментів і вокальні композиції. Балет «Гаяне», написаний на лібрето Б. Плетньова, — один із кращих творів

А. Хачатуряна. Але не тільки він зробив обробку Лезгінки та використав у своєму творі.

(Презентація – слайд №18)

Сьогодні ми познайомимося і з обробкою цього танцю російського композитора М. Глінки, який звучить у четвертій дії опери «Руслан і Людмила». Композитор представляє східні танці в замку Чорномора, серед яких є і обробка народного танцю лезгинка.

(Презентація – слайд №19)

Послухайте фрагмент цієї лезгинки та проаналізуй за таким планом:

1. Поділися своїми враженнями від прослуханого музичного твору.

2. Який характер танцю лезгинка?

3. Порівняй обробку М. Глінки. з оригіналом танцю та музикою

А. Хачатуряна

Слухання: М. Глінка. Лезгинка з опери «Руслан і Людмила» (відеофрагмент)

Аналіз: роздуми учнів про прослуханий твір

(Презентація – слайди №20-23)

Завершення подорожі: розповідь про столицю Вірменії Єреван та символ країни – гору Арарат.

(Презентація – слайди №24-25)

V. Дихальна гімнастика (по О. Стрельниковій). Розспівування. Робота та виконання пісні «Одна калина».

1. Дихальну гімнастику виконуємо під мінусовку пісні «Червона рута».
Вправа 1 «Кулачки»
Вправа 2 «Долонька»
Вправа 3 «Пагончики»
Вправа 4 «Насос»
Вправа 5 «Накачай м’ячик»

2. Розспівування

  • вправа закритим ротом;

  • на одному звукові на склади «ма, ме, мі, мо, му»;

  • вправа на стирання переходів між регістрами: нисхідний рух на склад «ду»;

  • вправа на дикцію.

3. Робота над піснею робота над ансамблем, інтонацією, текстом.

4. Художнє виконання пісні групою (ансамблем) учнів на оцінку.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Тест (презентація – слайди №26-42)

1.Що являє собою традиційна обробка народної інструментальної музики?

  • Гармонізація, аранжування, транскрипція

  • Аранжування, виконання, шифрування

  • Транскрипція, переклад, запис

2. Назвіть народний вірменський духовий інструмент, який виробляється з деревини абрикоса?

  • Зурна

  • Дхол

  • Дудук

3.Що таке лезгинка?

  • Народна вірменська пісня

  • Народна вірменська мелодія

  • Народний кавказький танець

4.Які композитори створили обробку мелодії лезгинки?

  • А. Хачатурян, М. Глінка

  • М. Глінка, Й. Брамс

  • А. Хачатурян, П. Чайковський

VІI. Оцінювання учнів за роботу на уроці.

VІII. Творче домашнє завдання (презентація – слайд№26).Більше дізнатися про традиційні народні танці та їхні сучасні обробки. Слухати народні мелодії в обробці. Спробувати зробити власну обробку народної мелодії.

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Традиційна обробка народної інструментальної музики
Слайд № 1

Традиційна обробка народної інструментальної музики

ВІРМЕНІЯ
Слайд № 2

ВІРМЕНІЯ

Вірменія розташована у південній частині Закавказзя.
Слайд № 3

Вірменія розташована у південній частині Закавказзя.

Серед пам’яток культури Вірменії — старовинні фрески, керамічні вироби з розписом і гравюрою, чудові християнські базиліки. Єреван-столиця Вірменії
Слайд № 4

Серед пам’яток культури Вірменії — старовинні фрески, керамічні вироби з розписом і гравюрою, чудові християнські базиліки. Єреван-столиця Вірменії

Вірменія
Слайд № 5

Вірменія

Вірменський музикант і композитор. У шість років почав самостійно грати на дудук - вірменському дерев'яному духовому інструменті, подібним з гобоєм...
Слайд № 6

Вірменський музикант і композитор. У шість років почав самостійно грати на дудук - вірменському дерев'яному духовому інструменті, подібним з гобоєм. Також грає на зурні і шви

зурна Дудук дуже яскраво виражає в своїй мелодії глибину душевного болю людини. Музика дудука це те, як співають гори або розмовляють дерева, як пл...
Слайд № 7

зурна Дудук дуже яскраво виражає в своїй мелодії глибину душевного болю людини. Музика дудука це те, як співають гори або розмовляють дерева, як плачуть старі або радіють діти, б'ються воїни або святкується весілля

аранжування гармонізація транскрипція Вірменська народна пісня «Вони забрали мою любов» Дж. Гаспарян (дудук)
Слайд № 8

аранжування гармонізація транскрипція Вірменська народна пісня «Вони забрали мою любов» Дж. Гаспарян (дудук)

Народні танці Вірменії
Слайд № 9

Народні танці Вірменії

Лезгинка
Слайд № 10

Лезгинка

Слайд № 11

Вірменія дала світові багато талановитих військових і політичних діячів, a також знаменитостей в сфері культури, спорту, бізнесу і т.д. Потрапивши ...
Слайд № 12

Вірменія дала світові багато талановитих військових і політичних діячів, a також знаменитостей в сфері культури, спорту, бізнесу і т.д. Потрапивши під владу завойовників (окрема внаслідок геноциду вірмен), вірмени часто емігрували. Багато з них досягли слави в чужих країнах ..

Вільям Сароян, письменник, США Ованес Туманян, великий поет Гі де МОПАССАН, письменник, Франція Анрі Труайя, письменник, Франція Письменники Арам П...
Слайд № 13

Вільям Сароян, письменник, США Ованес Туманян, великий поет Гі де МОПАССАН, письменник, Франція Анрі Труайя, письменник, Франція Письменники Арам Пачян, вірменський письменник Наріне Абґарян, письменниця, Росія

Тигран Кеосаян, відомий кінорежисер Фрунзик Мкртчян, кіноактор Режисери та актори Актор Армен Джигарханян Евгеній Вахтангов, театральний режисер Дм...
Слайд № 14

Тигран Кеосаян, відомий кінорежисер Фрунзик Мкртчян, кіноактор Режисери та актори Актор Армен Джигарханян Евгеній Вахтангов, театральний режисер Дмитро Харатьян Сергій Параджанов український і вірменський кінорежисер

Шер, актриса і співачка, США Шарль Азнавур, співак, Франція Ірина Аллегрова, співачка, Росія Стас Намин, рок-музикант Мішель Легран, композитор, Фр...
Слайд № 15

Шер, актриса і співачка, США Шарль Азнавур, співак, Франція Ірина Аллегрова, співачка, Росія Стас Намин, рок-музикант Мішель Легран, композитор, Франція Співаки і музиканти

Художники і музиканти Мартирос Сарьян, художник Ованес Айвазовський, художник-маринист Микаєл Таривердиєв, композитор Герберт фон Кароян, геніальни...
Слайд № 16

Художники і музиканти Мартирос Сарьян, художник Ованес Айвазовський, художник-маринист Микаєл Таривердиєв, композитор Герберт фон Кароян, геніальний диригент ХХ ст.

А. Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»
Слайд № 17

А. Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»

Слайд № 18

М. Глінка Лезгинка з опери «Руслан і Людмила»
Слайд № 19

М. Глінка Лезгинка з опери «Руслан і Людмила»

Фонтани на площі республіки
Слайд № 20

Фонтани на площі республіки

Храм Георгия Просветителя
Слайд № 21

Храм Георгия Просветителя

ЄРЕВАН. КАСКАД
Слайд № 22

ЄРЕВАН. КАСКАД

Вечірнє місто
Слайд № 23

Вечірнє місто

Дихальна гімнастика Вправа 1 «Кулачки» Вправа 2 «Долонька» Вправа 3 «Пагончики» Вправа 4 «Насос» Вправа 5 «Накачай м’ячик»
Слайд № 24

Дихальна гімнастика Вправа 1 «Кулачки» Вправа 2 «Долонька» Вправа 3 «Пагончики» Вправа 4 «Насос» Вправа 5 «Накачай м’ячик»

«Одна калина» муз. М. Квінти сл. В.Куровського 1.Сумно, сумно аж за край... Не дивись на мене, грай, музико, грай! Зимно, зимно на душі... Забирай,...
Слайд № 25

«Одна калина» муз. М. Квінти сл. В.Куровського 1.Сумно, сумно аж за край... Не дивись на мене, грай, музико, грай! Зимно, зимно на душі... Забирай, що хочеш, тількі залиши Приспів. 2.Сумно, сумно, аж за край. Так чого ж ти плачеш? Грай, музико, грай! Крапля горя не заллє, Заспівай, козаче, бо у нас ще є... Приспів. Сумно, так і не засну, Краще буду думать про свою весну, Та й піду за небокрай, Вперше, як востаннє — Грай, музико, грай. Приспів: Про ту калину за вікном, Одну родину за столом, Одну стежину, щоб додому йшла сама. Одну любов на все життя, Одну журбу — до забуття. І Україну, бо в нас іншої нема!

Тест 1 Що являє собою традиційна обробка народної інструментальної музики? Гармонізація, аранжування, транскрипція Аранжування, виконання, шифруван...
Слайд № 26

Тест 1 Що являє собою традиційна обробка народної інструментальної музики? Гармонізація, аранжування, транскрипція Аранжування, виконання, шифрування Транскрипція, переклад, запис

Невірно
Слайд № 27

Невірно

Невірно
Слайд № 28

Невірно

Невірно
Слайд № 29

Невірно

Слайд № 30

Слайд № 31

Слайд № 32

Слайд № 33

Слайд № 34

Слайд № 35

Слайд № 36

Слайд № 37

Слайд № 38

Слайд № 39

Слайд № 40

Слайд № 41

Слайд № 42

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.