Конспект уроку з музичного мистецтва «Інструментальна музика»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивляться дитячі передачі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Інструментальна музика

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з поняттям оркестр, різновидами оркестру. Сформувати уявлення про симфонічну музику. Познайомити з творчістю

Б. Бріттена;

Розвиваюча: розвивати уміння надавати характеристику музичному твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання різних груп музичних інструментів симфонічного оркестру;

Виховна: виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики зарубіжних композиторів , пісень українських сучасних композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: комп’ютер, магнітна дошка, музична фонотека, електронна презентація за темою уроку, підручники.

Основні поняття для засвоєння: оркестр, симфонічний оркестр, симфонія, туті.

Твори, що вивчаються на уроці:

- вокальні вправи – виконання;

- сл. і муз. Н. Май. «Червона калина» - виконання.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

Вхід до класу під симфонічну музику

Музичне вітання.

Розспівування.

Формування груп.

  1. Актуалізація опорних знань

Подивіться на дошку. Ви бачите план робити на уроці. Давайте розкажемо, що ми будемо робити:

виконали вокальні вправи;

пригадаємо, що вивчили на минулому уроці;

отримаємо нову цікаву інформацію;

проведемо дидактичну гру

послухаємо музичний твір

пограємо на музичних інструментах

поспіваємо

отримаємо домашнє завдання

Бесіда

На минулих уроках ми говорили з вами про професійну інструментальну музику і про колективи, які її виконували. Давайте пригадаємо:

  • Яку музику називають інструментальною?

  • Який виступ називається сольним?

  • Скільки виконавців у дуеті?

  • Скільки виконавців нараховує тріо?

  • Скільки інструменталістів нараховує квартет?

  1. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про музику, яку виконує наймасовіший інструментальний колектив. Пригадайте, як називається найбільший за кількістю колектив музикантів інструменталістів? (оркестр). Що ж таке оркестр?

Слово «оркестр» походить від назви майданчика перед сценою античного театру. Античний театр існував у часи Стародавньої Греції. Це період з VI ст. до н. е. – VI ст. н. е.

Оркестр – це великий колектив музикантів інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. Найбільшим є симфонічний оркестр. Отже, яка музика буде лунати на уроці сьогодні? (симфонічна). Запам’ятайте, в перекладі симфонія означає « співзвуччя»,

«злагоджене звучання».

Подивіться на фото і спробуйте самостійно визначити, які ж види оркестрів розрізняють. (Діти намагаються самостійно визначити які види оркестрів існують, чому вони прийшли до такої думки, дають їм характеристики).

А тепер давайте звіримо, чи вірно ви назвали категорії оркестрів.

IV. Повідомлення теми уроку.

Викладення навчального матеріалу.

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про музику, яку виконує симфонічний оркестр.

  • Отже, з чого складається симфонічний оркестр? (з інструментів)

  • Який тип музики виконують на музичних інструментах? (інструментальна музика)

Спробуйте самі сформулювати тему уроку.

Інструментальна музика

Симфонічний оркестр включає 4 групи інструментів (на магнітній дошці потрібно прикріпити назви груп)

Струнні

Духові мідні

Духові дерев’яні

Ударні

Давайте згадаємо, за яким принципом музичні інструменти поділили на групи?

Інтерактивна гра «Музичні інструменти симфонічного оркестру»

На партах знаходяться картки з зображеннями інструментів. Під час перегляду презентації учні повинні підніти ту картку, на якій зображено інструмент, про який іде мова.

Розгляньте схему симфонічного оркестру.

Чому, на вашу думку, саме так розташовані групи музичних інструментів в оркестрі?(за гучністю звучання)

Діти, самий великий оркестр – це симфонічний. Ви вже побачили як в ньому розташовані інструменти. А керує оркестром диригент. У перекладі з французької , диригент означає – «управляти», «спрямовувати», «керувати». Коли диригент працює з оркестром, йому допомагають вираз обличчя, система умовних рухів, погляд і його чарівна диригентська паличка ,яка називається баттута.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимось із творчістю відомого британського композитора, диригента, піаніста Бенджаміна Бріттена. Твір, який ми послухаємо називається «Путівник по оркестру для юнацтва». Цей твір був написаний в 1946 році. Його композитор написав на замовлення для навчального фільму «Інструменти оркестру». В цьому творі важко уявити якийсь музичний образ, відчути якісь емоційне переживання. Цей твір став ніби навчальним посібником для людей, які бажають ознайомитися з інструментами симфонічного оркестру, з їх різними тембрами. Спочатку грається тема всім оркестром (тутті), а потім почергово окремими групами: духовими дерев’яними, мідними, струнними, ударними.

Давайте переглянемо відео. Зверніть увагу на велич звучання всього оркестру і на забарвлення звуку окремих груп інструментів.

Інтерактивне завдання «Групи інструментів симфонічного оркестру»

Під час перегляду відео на магнітну дошку кріпимо зображення інструментів, які звучать, розподіляючи їх за групами.

Перегляд відео 1

Слухання музичного твору.

Обговорення

  1. Звучання яких груп інструментів симфонічного оркестру ви почули?

  2. Забарвлення звуку якої групи або якого інструменту вам сподобалось найбільше?

  3. Чи допоміг вам цей твір краще уявити структуру симфонічного оркестру, інструменти кожної групи в реальному вигляді?

  4. Фрагмент твору, коли звучали всі групи інструментів водночас, мав злагоджене звучання, чи інструменти заважали один одному?

Хвилинка емоційного розвантаження

А зараз ми з вами спробуємо створити свій власний оркестр і назвемо його «Весняні голоси»

Уявіть , що ми з вами знаходимось в лісі.

Пригріло весняне сонце (усі піднімають руки вгору плескають в долоні і вітають сонце).

З пагорба побіг веселий струмочок (тенькають язичком).

Тала водичка наповнила до країв велику глибоку калюжу і переливалася через край. Вона бігла далі й далі, утворюючи хвилю ( шелестіння листочками паперу) (буль -буль ,хлюп – хлюп).

Вибралися з – під кори жучки ( ж-ж-ж у низькому регістрі).

Комашки теж проснулися, розправили крильця і полетіли хто куди (з – з –з у високому регістрі). Поступово ліс почав наповнюватися пташиними голосами.

Чувся голос соловейка – передвісника справжньої весни в лісах та гаях

(язиком - тьох тьох тьох).

Навіть пісня горобчиків звучала по особливому виразно ( діти грають на мара касах) (цвінь цвірінь, цвінь цвірінь). От і настала весна.

Весняне сонце ставало все тепліше і лагідніше (усі піднімають руки вгору і вітають сонце).( плескають у долоні)

Чудово, звучання весняного оркестру підняло нам настрій і ми налаштувалися на знайомство з дуже позитивною піснею, яку написала Наталія Михайлівна Май. Ця чарівна жінка є автором, композитором і виконавцем. Вона написала багато пісень для дорослих і для дітей. Наталія Май заслужена артистка України, живе і працює у місті Полтава. До вашої уваги пісня «Червона калина».

Виконання пісні «Червона калина» Н. Май. Обговорення.

  1. Який характер має ця пісня?

  2. Які засоби музичної виразності використала композиторка, щоб створити такий настрій? (темп, динаміка, регістр, лад, мелодія, ритм).

  3. Про що розповідається в пісні?

Робота над виконавським розвитком пісні

  1. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

1. Що таке оркестр? Які види оркестрів ти знаєш?

2. Що означає слово “симфонія”?

3. Як називається музичний твір, який ми слухали на сьогоднішньому уроці? З якою метою він був написаний Бенджаміном Бріттеном?

4. Які групи інструментів входять до складу симфонічного оркестру?

5. Хто такий диригент? У чому полягає його роль?

Оцінювання

Домашнє завдання

Користуючись Інтернет – джерелами прослухати дома симфонічний твір за власним вибором і підготувати розповідь про інструмент симфонічного оркестру, звучання якого вразило вас найбільше.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»