Урок музичного мистецтва. 5 клас. Інструментальна музика: ансамбль

Музика

Для кого: 5 Клас

09.12.2019

1597

57

0

Опис документу:
На даному уроці провідним принципом є принцип інтеграційного використання різних видів мистецтва: музики, літератури, образотворчого мистецтва. Також є елементи інтеграції з історією та хімією. Діти знайомляться з культурою різних народів: норвезькою (норвезька народна пісня «Чарівний смичок), російською (творчість І.А.Крилова та О.П Бородіна), давньогрецькою (байкар Езоп), українською (пісенний матеріал на уроці). Урок проводиться у формі музичної подорожі.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок музичного мистецтва у 5 класі.

Розділ 3. Професійна музика

Урок 22

Тема: «Інструментальна музика. Ансамбль»

Мета:

-навчальна: навчити учнів розпізнавати виражальні особливості камерно-інструментальної музики; ознайоми із поняттями «квартет», «ансамбль»; поглибити знання учнів про творчість О.П. Бородіна ;

-розвивальна: розвивати в учнів здатність виявляти та розуміти головну думку літературного твору про музику;

-виховна: виховувати критичне ставлення до виконавців музичних творів, кращі моральні цінності, особливості.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І .Вхід учнів до класу під пісню «Веселкова»

ІІ. Організаційний момент. Музичне вітання:

Вчитель. Добрий день, діти.

Всі почули ми дзвінок

І зібрались на урок.

Учні. Рівно будемо стояти

І поспівочки співати.

Вчитель. Перше наше музичне вітання дзвонику.

(діти виконують поспівку «Пролунав дзвінок»)

Вчитель. Побажаємо всім присутнім доброго дня.

(діти виконують поспівку «Добрий день»)

Вчитель. Посміхнулися сонечку.

(діти виконують поспівку «Світить сонечко»)

Вчитель. Привітали весну.

(діти виконують поспівку «Весна») Вчитель. Діти! Сьогодні на уроці я хочу побажати, щоб ви були:

У – усміхненими,

С – сміливими,

П – працездатними,

І – ініціативними,

Х – хоробрими.

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ!

А що для цього потрібно?

Працювати як? ( діти – «старанно»)

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Діти просто…(діти – «молодці»)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель.Словами можна сказати багато, і все сказане нами сприймається просто та зрозуміло. Чи можна зрозуміти музику без слів? Спробуємо розібратися в цьому сьогодні на уроці.

IV. Основна частина.

Вчитель. Сьогодні ми знову подорожуємо до країни МИСТЕЦТВА, де живуть ЛІТЕРАТУРА та МУЗИКА. Тож збираємося в дорогу. Веселий музичний потяг чекає на нас. У першому вагоні їдуть МУЗИКАНТИ, у другому ЛІТЕРАТОРИ, в третьому – ДОВІДКОВЕ БЮРО.

Щоб у дорозі було веселіше, візьмемо із собою пісню, яку нам підкажуть музичні знаки. ( Робота над піснею «Чарівний смичок).

1- діти співають за ручними знаками звукоряд угору та вниз;

2 - відгадують норвезьку народну пісню «Чарівний смичок» по першій фразі за допомогою ручних знаків;

3 – співають всю пісню під баян;

4 – виконують пісню по ролям (під акомпанемент скрипки);

5 – пісня виконується каноном;

6 – інструментальне виконання пісні.

Вчитель. Ми виконували пісню ансамблем, вокальним, інструментальним. А скільки виконавців було?(четверо)

Зараз ДОВІДКОВЕ БЮРО нам повідомить, як називається ансамбль із 4 музикантів? (квартет). Слово « квартет» – латинського походження. Воно перекладається - «четвертий». Квартети бувають вокальні, інструментальні.

А ще квартетом називають музичний твір для чотирьох виконавців.

Аж ось і наша перша зупинка. Сьогодні нас зустрічає БАЙКА. А що ж таке байка?

І знову ми звертаємося за допомогою до довідкового бюро. (Байка – це коротке сатиричне оповідання повчального змісту, на початку або в кінці якого є висновок – мораль). Засновником байки вважають давньогрецького байкаря Езопа, який жив у VI ст. до н.є. Все життя Езоп провів у рабстві. Його байки спочатку поширювались усно, а згодом їх почали збирати у рукописні книги. Езопу приписують збірку байок, яка налічує понад 400 творів.

Вчитель. Давайте розглянемо взаємозв’язок музики та літератури у байках. Наші літератори підготували цитати про музику із байок. (Діти читають цитати, в яких є музичні слова).

Хто ж автор цих байок? (Іван Андрійович Крилов)

Довідкове бюро нам розкаже про Крилова?(довідка)

Багато байок Крилова пов’язані з музикою. А знаєте чому? Крилов був прекрасним скрипалем, виступав в Петербурзі в концертах, виконуючи партії другої скрипки у квартетах Гайдна, Моцарта, Бетховена.

Наймузикальніша байка Крилова-«Квартет». Послухаємо її.

(байка звучить в запису).

Вчитель. 1. Чому Крилов назвав байку «Квартет»?

2. Назвіть дійових осіб байки.

3.Які інструменти згадуються у творі? (2скрипки, альт, бас, за часів Крилова найнижчим струнним смичковим інструментом вважалася віолончель, тож автор і назвав її басом).

4. Діти, як ви гадаєте, чому не вийшла музика у героїв байки «Квартет»?(не знали нот, не вміли грати на інструментах, не було ладу між ними).

5. Яка мораль байки?( для будь – якої роботи потрібне вміння, старанність, згода).

6. Чи зміг би Крилов написати цю байку, якби не було музики?

(ні, музика в цьому творі – головна діюча особа).

Друга зупинка: «Музичні загадки».

Зараз ми ближче познайомимося із групою струнних смичкових інструментів. Літератори підготували нам загадки про них (діти загадують загадки). Найголовнішим із струнних смичкових інструментів вважається скрипка, цариця оркестру. Вона сама про себе нам розкаже (сценка про скрипку).А про інших представників струнних смичкових інструментів нам розкаже довідкове бюро (довідкове бюро розповідає про струнні смичкові інструменти).

Вчитель. Як ви вважаєте, звірята з байки «Квартет» засмутилися, що у них музика не вийшла? Давайте їм допоможемо та познайомимо із нотами (діти співають поспівку «До-ре-мі…»)

А що в музиці називають квартою?(інтервал)

Хто з вас може побудувати інтервал кварту? (діти будують інтервал кварту від різних нот на нотоносці).

А чи вмієте ви грати на музичних інструментах?(відповіді дітей)

Сьогодні скрипочка – наша гостя, послухаємо її. (Дитина грає на скрипочці).

Співати й танцювати теж вміємо! А ну покажіть. (Діти виконують музичну фізхвилинку «Веселі звірята»).

Третя зупинка «У концертному залі».

Вчитель. Нарешті ми приїхали до справжнього концертного залу. Давайте послухаємо, як грає струнний квартет. Ми познайомимося із музикою видатного російського композитора Олекса́ндра Порфи́ровича Бороді́на.

( довідкове бюро надає інформацію про композитора Бороді́на).

Вчитель. Бородін був дуже талановитою людиною. Весь світ знає його музику. Але він був ще й прекрасним вченим-хіміком — автором більш ніж 40 робіт з хімії. Ви ще зустрінетеся з цією людиною, вивчаючи предмет хімію. А сьогодні ми послухаємо його ККВАРТЕТ №2. Бородін — один із творців російського класичного квартету.(Діти слухають музику Бородіна, діляться своїми враженнями).

V. Підбиття підсумків уроку.

Вчитель. Перевіримо, що ви запам’ятали сьогодні на уроці. (Запитання)

1. З якими видами мистецтва ми сьогодні зустрічалися на уроці?

2. З якими літературними творами познайомилися?

3. Які музичні твори слухали?

4. Про якого композитора дізналися? Якими талантами була наділена ця людина?

Ось і закінчилася наша подорож до країни МИСТЕЦТВА.

Треба речі збирати, повертатися додому. Де ж наш рюкзак?(Метод«Рюкзак»)
(
Учні з рюкзака дістають смужки з питаннями і дають відповіді стосовно того, що сподобалося або не сподобалося на уроці).

Вчитель. Спасибі всім, хто працював,

Пісні співав, байки читав.

На інструментах грав чудово,

Та тим, хто в гості завітав.

(Діти виконують поспівки « Пролунав дзвінок – скінчився урок», « До побачення» та виходять із класу під пісню «Веселкова»).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.