Урок "Квадрат і його властивості"

Опис документу:
встановити властивості квадрата

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КВАДРАТ І ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ

Тема уроку. Квадрат і його властивості. Узагальнення матеріалу з теми «Паралелограм».

Мета: дати означення квадрата як прямокутника, у якого всі сторони рівні, і як ромба, у якого всі кути прямі; виходячи з кожного означення, встановити властивості квадрата. Розвивати уміння порівнювати, виділяти спільні ознаки. Формувати навички правильного розподілу уваги, розвивати пам'ять, пізнавальний інтерес до предмета.

Обладнання: таблиця «Чотирикутники», модель куба, креслярське приладдя, політична карта Світу, великий круглий терпуг, ножиці, папір, клаптик тканини.

ХІД УРОКУ

Учитель. Нагадую, що ми в гостях у сім'ї Паралелограма. Перевіримо, з яким багажем ми прибули.

І. Фронтальне опитування.

1. Паралелограм і його властивості.

2. Прямокутник і його властивості.

3. Ромб і його властивості.

II. Робота з таблицею «Прямокутник, ромб, квадрат».

III. Самостійна робота.

(Одна учениця виконує роботу на звороті дошки.)

1. Сума двох кутів ромба 100°. (140°.) Чому дорівнює кожний з цих кутів?

2. Один з кутів ромба 70°. (170°.) Чому дорівнює решта його кутів?

3. За готовими малюнками

а) знайти кут х:

б) знайти кути паралелограма:

в) знайти кути х:

4. Жоден з кутів паралелограма не є тупим. Що це за паралелограм?

IV. Перевірка домашнього завдання.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Назвіть на малюнку зайві фігури.

2. Що спільного у фігур під номерами 1—4? Назвіть ці фігури.

3. Чи підходить для квадрата означення паралелограма?

Сформулюйте його.

Висновок. Квадрат по праву належить сім'ї Паралелограма. Цю фігуру знає навіть першокласник.

Першокласник прийшов зі школи.

— Що ж нового ти дізнався сьогодні?

— Сергійко вчив мене стрибати через східці, Олесь — ходити на руках, Дмитро — ворушити вухами.

— Ну, а на уроці про що говорили?

— Що у квадрата всі сторони рівні. Та хто цього не знає?

Отже, тема уроку «Квадрат і його властивості». Вивчаючи цю тему, ми повинні узагальнити весь матеріал з теми «Паралелограм».

Термін «квадрат» походить від латинського quadratum — чотирикутник. Квадрат був першим чотирикутником, який розглядали в геометрії.

Кілька цікавих фактів.

Китай. У південно-східній провінції Чжецзян ростуть дерева заввишки 3—5 метрів,що мають квадратний переріз.

Японія. Селекціонер Томоюкі Оно вивів сорт кавунів, що мають форму куба, їх зручно перевозити.

Ізраїль. Інститут сільськогосподарських досліджень вирощує «квадратні» помідори, які легко пакувати.

Книга рекордів Гінеса. У 1985 р. в Шотландії надруковано найменшу в світі книгу «Старий король Коул». 85 примірників її мають квадратні аркуші 1 х 1 мм.

Форму квадрата мають багато предметів з оточуючого світу. Так сталося, що в класі мало предметів, що мають форму квадрата, та все ж знайдіть і назвіть їх.

Запитання і завдання

1. Відомо, що 52 = 25, 102 = 100, половина в квадраті — 1/4 третина в квадраті — 1/9 , а чому дорівнює кут у квадраті?

(90°.)

2. У якого паралелограма всі кути прямі?

(У прямокутника.)

3. Дайте означення квадрата як прямокутника.

(Квадрат — це прямокутник, у якого всі сторони рівні.)

4. У якого паралелограма всі сторони рівні?

(У ромба.)

5. Дайте означення квадрата як ромба.

(Квадрат — це ромб, у якого всі кути прямі.)

Висновок. Отже, квадрат є і прямокутником, і ромбом, тобто квадрат має властивості прямокутника і ромба.

6. Перелічіть усі властивості квадрата.

7. Як зобразити квадрат на папері без клітинок?

(Зображаємо пряму, позначаємо точку, за допомогою косинця відкладаємо прямі кути.)

8. Як побудувати квадрат за допомогою лінійки й циркуля?

9. Зобразіть у вигляді схем зв'язки між властивостями елементів паралелограма за його видами (схеми 1—4)

10. Виконайте вправи № 57—59 (усно).

Практичні задачі

1. Як, не вимірюючи кутів чотирикутника земельної ділянки, можна дізнатися, чи вона квадратна?

(Мають бути рівними діагоналі та сторони.)

2. Майстер-паркетник хоче переконатися, що випиляні з дуба чотирикутники — квадрати. Чи достатньо для цього рівності:

а) 4-х сторін;

(Ні, може бути ромб.)

б) рівності діагоналей;

(Ні, може бути прямокутник.)

в) рівності чотирьох відрізків поділу діагоналей?

(Ні, може бути прямокутник.) Відповідь. Потрібна одночасна рівність сторін і рівність діагоналей.

3. Швачка хоче переконатися, що зроблена нею серветка квадратна. Що для цього потрібно зробити?

4. Як з допомогою великого круглого терпуга випиляти квадратний отвір у листу жерсті?

VI. Завдання додому.

VII. Підсумок уроку.

Учень. Рекомендуюсь: я — квадрат,

І вам повідомляю,

Що усього я по чотири маю:

Чотири сторони й вершини,

Кутів прямих чотири, їх кожен може полічити,

Якщо не вірить. Я зараз вам назву властивості свої:

Попарно паралельні сторони мої,

І зв'язані всі долею одною —

Усі чотири рівні між собою.

Нічого я від вас не приховаю

Діагоналі також рівні маю.

Учитель. Які зі своїх властивостей квадрат все-таки приховав?

(Діагоналі взаємно перпендикулярні, в точці перетину діляться навпіл, є бісектрисами його кутів.)

Загадки

1. Кожна із моїх сторін,

На трьох сусідок дивиться,

Себе в них бачить

І собою милується.

{Квадрат.)

2. Квадрат обм'як, Заморився.

Дав за кути себе схопити

І ... став. (ромбом)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
2
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!