Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Урок "І. Франко «Захар Беркут». Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави"

Українська література

Для кого: 9 Клас

17.03.2021

277

12

0

Опис документу:
Формувати предметні компетентності: працювати над ідейно-художній змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору, дослідити, як у творі зображуються Максим та Мирослава, їх вчинки, як їх характеризують інші персонажі твору, схарактеризувати Максима і Мирославу, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. І. Франко «Захар Беркут». Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави

Мета: формувати предметні компетентності: працювати над ідейно-художній змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору, дослідити, як у творі зображуються Максим та Мирослава, їх вчинки, як їх характеризують інші персонажі твору, схарактеризувати Максима і Мирославу, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності: розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;

формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати почуття почуття патріотизму, обов’язку, відданості своєму народові, гордість за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів, любові до вітчизни, зневажливе ставлення до зрадників народу, жорстокості

Цілі :

Учні знатимуть:зміст повісті «Захар Беркут»;

Учні вмітимуть: виразно читати прозовий твір, патріотичну ідею повісті «Захар Беркут», характеризувати образи Максима і Мирослави, висловлювати власні думки, почуття, творчо мислити, робити висновки; добирати цитати для характеристики та підтвердження власних думок, створювати літературну модель;

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, літературний диктант, літературне моделювання, демонстрація фільму, словникова робота, проблемне питання, інтерактивна технологія «Відкритий Мікрофон», «Кольоровий портрет», повідомлення учнів, «Коло Вена».

Засоби навчання: окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературний диктант, літературна модель, фільм 1, 2 «Захар Беркут», Коваленко Л.Т. Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016,

Тип уроку: комбінований

Героями моїх творів майже ніколи не бувають люди темні і безпомічні, а коли ті твори будять симпатію до них у читачів, то певно не за їх терпіння, а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони проявляють у життєвій боротьбі.

І.Я.Франко

Перебіг уроку:

  • З’ясування ступеня емоційної готовності учнів до уроку

1.Виразити свій настрій за допомогою дієслова: хвилююся, радію, готуюся, чекаю…

2. Відповідати на запитання: чи збулися ваші передбачення щодо подальших подій повісті?

І.Актуалізація опорних знань

Літературний диктант за твором.

  1. Сила природи, до якої найчастіше звертався Захар Беркут.

  2. Назва великого кам’яного стовпа.

  3. Максима у творі І.Франко називав дитям…

  4. Кому заздрив полонений Максим?

  5. Чому Мирослава вільно проходила ворожий стан?

  6. Хто виховував Мирославу у дитинстві?

  7. Як тухольці почали атаку на ворога?

  8. Кому належать слова: «Життя в неволі нічого не варте – краще смерть»?

  9. Хто займався лікарською справою під час битви тухольців з татарами?

  10. Яким сином був Максим у родині Беркутів?

  11. Що було обов’язковою атрибутикою кожної громади?

  12. Основний рід діяльності тухольців.

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя

Що таке – патріотизм? Кого можна вважати справжнім патріотом? Безперечно, патріот – це той, хто любить свою країну. Але що таке «країна»? Це територія (ландшафти, клімат,) це - населення, громадяни, це – мова, це – минуле, тобто історія, це сьогоднішні досягнення і проблеми, це – можливі перспективи… Тільки чи можна любити країну, не вміючи любити саме тих її громадян, котрих бачиш майже щодня: членів своєї сім’ї, сусідів, колег по роботі, земляків? Я думаю, що справжній патріот – це людина, котра не стільки кричить про свою любов до країни і народу, скільки чесно робить свою роботу і вміє допомагати тим українцям, котрі поряд і котрі потребують допомоги…

2.Бесіда.

  • Хто у творі «Захар Беркут» є справжнім патріотом?

  • Що означає ім’я Максим? (Ім'я походить від латинського слова "максимус", що означає "найбільший").

  • Що означає ім’я Мирослава?( Українське та загальнослов'янське жіноче ім'я, що походить від давніх слов'янських слів «мир» і «слав» — слава).

3. План-характеристика образу Максима:

(визначаємо риси характеру і добираємо цитати)

Створення Літературної моделі

1.Зовнішність.

2.Вольові якості:

3. Розум та кмітливість:

4.Почуттєві риси:

5.Складання сенкану.

Максим

мужній, незламний, волелюбний

б’ється, викликає захоплення і гордість

Захищає від ворога рідний край.

Беркут

6. План-характеристика образу Мирослави:

(визначаємо риси характеру і добираємо цитати)

1.Зовнішність.

2.Вольові якості:

3. Розум та кмітливість:

4.Почуттєві риси:

-вірність.

7.Виступ учня.

1. Мирослава — дівчина-русинка, дочка боярина Тугара Вовка. При народженні втратила матір; виховувала її проста селянка, змалку привчаючи дівчину до всякої роботи.

2.  Мирослава зростала духовно багатою, незалежною, але зовсім не знала життя, була обмежена у спілкуванні з людьми (тому й не підозрювала про темні справи батька). Звідала виховання, навчилася володіти зброєю, бути витривалою. Головне для Мирослави — бути вірною собі, завжди діяти так, як підказує сумління і серце, тому дівчина виступає проти батька на боці тухольців, стає справжньою патріоткою, має розвинене почуття справедливості. Вона стала на праведний шлях боротьби з ворогом.

3.  У Мирослави ніжне серце, але водночас вона — жінка-воїн: єдина з жінок брала участь у небезпечних ловах на дикого звіра. Смілива, вольова, потрапивши в смертельну небезпеку, не розгубилася.

У боротьбі тухольців з монголами дівчина виявляє себе справжнім патріотом, мужнім, розумним, кмітливим воїном. Вчить тухольців робити смертоносну зброю — метавки, сама бере участь у бою. Найяскравіше її основні риси характеру проявляються у конфлікті між батьком-боярином і тухольською громадою. Дізнавшись, що батько — зрадник, Мирослава відмовляється від нього й переходить на бік тухольської громади.

4.  Доля Мирослави, безумовно, трагічна. Дівчина любить батька, прагне врятувати його честь, повернути на шлях єднання з народом, але це їй не вдається. Вона не знаходить йому виправдання, бо через нього гинуть сотні невинних людей. Мирослава покохала простого хлопця, який в очах її батька був хлопом. Близькими їй стали Тухольщина та її мешканці. Вона намагається врятувати з полону Максима, не задумуючись, що буде з нею самою. Виступає проти рішення Захара Беркута розбити ворогів до останнього, вбивши при цьому й сина. «Замість батька дала їй доля брата … і мужа …» Максим і Мирослава отримали благословення від Захара Беркута.

5.  Портрет. Її тонкий стан порівнюється з тополею; вона «звинна, як вивірка», «рум'яніється, як рута», в неї «чорні, палкі очі». Тухольці, милуючись нею, говорили (характеристика іншими персонажами): «От дівчина! Тій не жаль би бути мужем». «Дивна дівчина! — думалось йому (Максимові) раз по разу, — такої я ще й не видав ніколи!» «Дівчино! Чародійська появо! — скрикнув він (Максим), вдивляючись у неї напів з тривогою, а напів з глибоким поважанням. — Хто ти, і хто прислав тебе сюди з такими вістями? Бо тепер я бачу, що ти не можеш бути Мирослава, дочка Тугара Вовка. Ні, ти, певно, дух того Сторожа, котрого звуть опікуном Тухлі.»

У висловлюваннях Мирослави любов, поєднана з почуттям власної гідності. (Зачитуємо діалоги Мирослави з батьком, Максимом, Захаром Беркутом.)

8. Складаємо сенкану до образу Мирослави.

Мирослава

жіночна, смілива і непокірна

протистоїть, кохає і перемагає

Відчайдушно бореться за своє кохання

Тигриця

9. Складання кольорового портрету Максима і Мирослави

  • Червоний колір – мужність, відвага, життя, любов, гнів, помста.

  • Синій колір – довіра, спокій, відкритість,

вірність, відданість.

  • Жовтий колір – оптимізм, свобода, життя, смерть, товариськість.

  • Чорний колір – горе, загибель, заздрість, непритомність.

V. Рефлексія. Підсумок уроку.

«Відкритий Мікрофон»

- Сьогодні на уроці….

-Я дізнався…….

- Я навчився…

- Я зрозумів…..

- Чи потрібно нам вивчати твори про історичне минуле нашого народу?

- Які форми роботи на уроці вам сподобалися?

  1. « Коло Вена» Робота над порівняльною характеристикою «Спільні та відмінні риси Максима та Мирослави»

VІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.

VІ. Домашнє завдання.

1.Доопрацювати таблицю «Спільні та відмінні риси Максима та Мирослави»;

2. Зробити рекламу твору.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.