Урок-дослідження про «Клімат Африки»

Опис документу:
Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив: «...А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож до найспекотнішого материка. Із собою в дорогу ми візьмемо: фізичну карту Африки, кліматичну карту світу, атласи, ілюстрації пейзажу Африки. Зараз перевіримо вашу готовність до подорожі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Клімат Африки

Мета: систематизувати знання учнів про особливості розташування кліматичних поясів Африки; сформувати в учнів поняття про кліматичне районування Африки; розвивати практичні навички учнів працювати з кліматичними картами, аналізувати кліматичну інформацію; формувати в учнів навички логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу, вміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів; виховувати інтерес до предмета, толерантне ставлення одне до одного.

Обладнання: підручники, фізична карта Африки, кліматична карта Африки, атласи, тести, ілюстрації, таблиця, шаблон Африки, запитання на окремих листочках.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Діти, посміхніться одне одному. Я сподіваюся, що ми можемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною, запам'ятайте, будь ласка, закони уроку. (Показує й проговорює закони уроку.)

Закони уроку

1. Поводитися спокійно.

2. Не вигукувати.

3. Бути терплячим.

4. Дати можливість висловитися своїм товаришам.

5. Не критикувати.

6. Поважати одне одного.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Тренінг на взаємодію. Асоціації.

Всі стали в коло. Це все Африка . Кидаючи один одному м'яч, назвіть особливості материка.

Учитель: Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив: «...А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож до найспекотнішого материка. Із собою в дорогу ми візьмемо: фізичну карту Африки, кліматичну карту світу, атласи,
ілюстрації пейзажу Африки. Зараз перевіримо вашу готовність до подорожі. Проведемо «Експрес-опитування». Відповідати необхідно чітко, лаконічно, швидко.

Учитель: Африка нас постійно дивує своїми рекордами, а чи зможете Ви здивувати рекордом: пройти навколо Африки за 1 хв.

Картографічне завдання: « Навколо Африки за 1 хвилини »

( географічний ланцюжок)

Завдання: за дві хвилини пройти навколо Африки не обминаючи і не пропускаючи жодного географічного об’єкта, що має відношення до цього материка. ( по черзі).

м. Рас –Енгела – Середземне море – Гібралтарська протока – Канарська течія- Канарські острови -Атлантичний океан – м. Альмаді – Гвінейська течія –- Гвінейська затока – Бенгальська течія – м. Доброї Надії - м. Агульяс - Течія мису Голкового – Індійський океан – Мозамбіцька протока – о. Магадаскар – Коморські острові - Сомалійська течія - Аденська затока – Червоне море – Суецький канал – Середземне море.

Прийом «Експрес-опитування»

  • Що називається погодою?

  • Що називається кліматом?

  • Які климатотвірні фактори крім підстилаючої поверхні ви знаєте?

  • Які теплові пояси ви знаєте?

  • У якому тепловому поясі знаходиться Африка?

  • Які пояси атмосферного тиску виділяються на планеті

  • Який атмосферний тиск на екваторі?

  • Які типи циркуляції атмосфери визначають клімат материка?

  • Що таке пасати?

  • Що називається ізотермами?

  • Яка максимальна температура можлива в Африці?

  • Де в Африці можна побачити сніг?

Індивідуальні завдання. Прийом «Тест»

1. Області високого тиску в Африці знаходяться:

а) на екваторі;

б) у районі тропіків.

2. В областях високого тиску опадів випадає:

а) багато;

б) мало.

3. В екваторіальній області Африки опадів випадає:

а) багато;

б) мало.

4. Бенгельська течія в Африці сприяє:

а) зменшенню кількості опадів;

б) збільшенню кількості опадів.

5. Мозамбіцька течія сприяє:

а) збільшенню кількості опадів;

б) зменшенню кількості опадів.

6. В одному й тому самому кліматичному поясі опадів випадає більше:

а) на рівнинах;

б) у горах.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Холодну, незатишно зиму хочеться іноді змінити на тепле літо. А в Африці, напевно, тепло.... Цікаво, яка там зараз погода? Тож здійснемо дослідження по Африці, ви , мабуть, чули, що найспекотнішим місцем на Землі є Сахара. Ця пустеля розташована в Африці. І саме сьогодні ми дізнаємось, чому Африка — найспекотніший материк Землі, які чинники спричинили такі кліматичні особливості.

Повідомлення теми й завдань уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Перегляд відео уроку про клімат та кліматичні пояси Африки.

2. Прийом «Творча лабораторія». Робота в групах

Учні об’єднанні у групи. Користуючись атласом, підручником ст. 62 та додатковою літературою, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю. Та нанести їх на контурну карту.

Захист робіт.

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Особливості клімату

Опади

Температура, С

липень

січень

Група І - скласти характеристику Екваторіальний кліматичний пояс.

Група ІІ – - скласти характеристику Субекваторіальний кліматичний пояс.

Група ІІІ – - скласти характеристику Тропічний кліматичний пояс.

Група ІV – - скласти характеристику Субтропічний кліматичний клімат.

Після відведеного часу доповідачі висловлюють свої ідеї, одночасно показуючи таблицю. Після виступу доповідача вчитель, використовуючи ілюстрації, доповнює відповіді.

Група І

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Особливості клімату

Опади

Температура, С

липень

січень

ЕКП

Узбережжя Гвінейської затоки та басейн річки Конго

+28С

+26С

У ч и т е л ь: Унаслідок високих температури й вологості клімат важко переносять навіть корінні жителі Африки, за винятком окремих племен. Від жари й надмірної вологості продукти харчування швидко загнивають, багато предметів покриваються цвіллю, а метали іржавіють. Екваторіальний клімат сприяє швидкому росту різноманітної рослинності, розвитку тваринного світу.

Група ІІ

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Особливості клімату

Опади

Температура, С

липень

січень

СубЕКП

На південь і північ від екваторіаль-ного: до 15 пн. ш. на сході та 20 пд. ш. на заході

+28С

+25С

Учите л ь: Сезонність у випаданні опадів відбивається на рослинному й тваринному світі. Ріст дерев і трав у сухий період року вповільнюється, а іноді припиняється зовсім. Завдяки меншій вологості субекваторіальний клімат більш сприятливий, ніж екваторіальний, для життя людей.

Група ІІІ

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Особливості клімату

Опади

Температура, С

липень

січень

ТКП

Тропічні широти

+32С

+16С

+16С

+22С

Учитель: Літо в Сахарі спекотне, Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70°С. Людині, що потрапила до Сахари, удень доводиться знемагати від сильної жари, а вночі часто тремтіти від холоду. От як описує свій стан у пустелі один російський мандрівник: «Від страшної жари шкіра моїх рук і обличчя злегка припухла, губи потріскалися й теж припухли. Сонце палило вогнем, грудям не вистачали повітря. Кілька годин ми йшли розпеченим піском, не зустрічаючи ознак життя. Все живе в пустелі ховалося в ущелинах каменів, у корені висохлих трав. Ніщо живе, крім людей, що копошилися біля намету, та шести верблюдів, не насмілювалося з'явитися на розпеченому піску».

Група ІV

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Особливості

клімату

Опади

Температура, С

липень

січень

СубТКП

На крайній півночі та крайньому півдні

+27С

+12С

+10С

+24С

V. Закріплення і систематизація знань

Робота з картосхемою

Позначити на контурній карті кліматичні пояси Африки. Та позначити їх на картосхемі.

Заморочки з бочки

Групи складають по 3 запитання до тему уроку для команд.(Складають самостійно)

VІ. Підсумок уроку

Учитель: Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти у вас інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчили. Говорити ви будете в мікрофон.

Прийом «Незакінчене речення»

«Сьогодні на уроці я … (навчився, довідався)…».

Висновок:

  • Кліматичні пояси, за винятком екваторіального, повторюються на території Африки двічі. Це пов’язано з географічним положенням материка відносно екватора.

  • Найбільшу площу займають тропічні пояси, які характеризуються переважанням континентальних тропічних повітряних мас і утворенням пустель;

  • Широтна зональність у розташуванні кліматичних поясів порушується впливом азональних чинників. Так, екваторіальний пояс не простягається суцільною смугою вздовж екватора через те, що східну при екваторіальну частину займають більш підняті форми рельєфу (Східноафриканське плоскогір’я). тропічний пояс у Південній Африці розтягнувся вздовж узбережжя під впливом холодної Бенгельської течії.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст § 13-14 в підручнику

Творче завдання: скласти кросворди за темою

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн