Урок: Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Українська мова

Для кого: 7 Клас

16.08.2020

352

19

0

Опис документу:
Пропонований урок має цікаві завдання, які допоможуть поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати в учнів уміння розрізняти дієслова та дієслівні форми; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати старанність у навчанні.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати в учнів уміння розрізняти дієслова та дієслівні форми; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати старанність у навчанні.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ   

 І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Експрес-опитування.

-Які частини мови ви знаєте?

-Які частини мови ми називаємо самостійними?

-Яка частина мови називається дієсловом?

2.Робота зі словами:

вибирати - вибір, ловити – ловля, писати – писання, ходити - ходьба

-Назвіть частини мови.

-Які частини переважають?

-За якими ознаками ви розпізнали дієслово? Випишіть дієслова.

IІІ.    Оголошення теми та мети уроку

IV.     Сприйняття й засвоєння учнями шкільного матеріалу.

1. Робота з таблицею. Форми дієслова

Частина

мови

Що

означає

На які питання відповідає

Приклади

Як змінюється

Синтаксична

роль

Дієслово

дію

предме

та

що робити? що зробити?

співати

прибігти

за способами, часами, числами, особами або родами

присудок,

підмет

Дієпри

кметник

ознаку предмета за дією

який?

яка?

яке?

співаючий

зроблений

за числами, родами (в однині), відмінками

означення

Дієпри-

сліник

додаткову

дію

що роблячи? що зробивши?

Читаючи написавши

незмінна

форма

обставина

Дієслово — самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?

Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка називає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? яка? яке?

Дієприслівник — особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

2. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, знайти в ньому дієслова, визначити синтаксичну роль, час, рід, число.

Пройшли віки, змінився світогляд, змінилася віра, але е змінилася довіра до Слова, яке було усе ж спочатку.

3.З’єднайте прислів'я.

Завдання:Запишіть їх. Знайдіть та підкресліть дієслова.

Шевченкові твори облетів увесь світ.

Шевченко дужий був не силою, народу великий дар.

Тарасів «Заповіт» то правда жива.

Тарасів «Кобзар» - вічно житиме Тарас.

Тарасові слова – сяють, мов ясні зорі.

Хто з Шевченком знається, і ніколи не забудем.

Ми Шевченка славить будем а словом мудрим.

В наш чудовий час той розуму набирається.

4. Розподільний диктант.

Завдання: записати слова в три колонки: дієслова, дієприкметники, дієприслівники.

Написаний, написати, написавши, розказуючи, розказаний, розказати, дивлячись, принесений, переглянутий, співаючи, намалювати, бажаючий, бажати, знаючи, передавши, подумав.

5.   Тренувальна вправа.

Завдання: записати речення, вказати дієприкметники та дієприслівники, з’ясувати їх синтаксичну роль.

Кругом лежить натомлена земля. (В. Кінзбурзький) Ти нелегке життя прожила, моя мамо, в мозолях твої чесні, спрацьовані руки. (Н. Кащук) Схилились два самотні клени, читаючи весни буквар. (Б.-І. Антонич) Мати сина колихала, коли- хаючи, співала. (Я. Щоголів)

6.   Творча робота.

Завдання І: вказати у поданих фразеологізмах особливі форми дієслова; 2—3 фразеологізми ввести до самостійно складених речень.

Із заплющеними очима; з розкритими обіймами; засукавши рукава; поклавши руку на серце; насиджене місце; не згортаючи рук; роззявивши рота.

Завдання 11: скласти речення з поданими словами, визначити їх синтаксичну роль.

Створити, створюючи, створений.

V.    Підбиття підсумків уроку

1.Запитання до учнів.

—        Яка частина мови називається дієсловом?

—        Що називається дієприкметником?

—        Що називається дієприслівником?

—        Як змінюється дієслово?

—        Яку синтаксичну роль виконують у реченні дієслово, дієприкметник, дієприслівник?

2. Гра «Миттєва відповідь»
Завдання: Від поданих слів утворити неозначену форму дієслова (інфінітив).
Синій, спів, жаль, говір, плач, сирота, журба, червоний, нахил, голос, вигляд.

VІ.     Домашнє завдання

1.Вивчити правило

2.Виписати з козацької пісні «Гомін, гомін по діброві…» дієслова та визначити їхню форму (додатково).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.