Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Мета: розширити знання учнів про склад родини; вчити виконувати свої обов’язки в родині; виховувати бажання допомагати батькам.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
— Чи є у дітей обов’язки у родині?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ви поповните свої знання про те, які права й обов’язки в родині є у дітей.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 60–63)
— Хто входить до складу родини?
— Розгляньте фотографію з сімейного альбому Надійки (с. 60) і відгадайте загадку про її родину.
— Сергійко — рідний брат Надійки. Віталій — тато Сергійка. Дарина — його дружина. Катерина — мама Віталія. Панас — її чоловік. Людмила — мама Дарини.
— Як Надійка називає Віталія, Дарину, Катерину, Панаса і Людмилу?
— Кому Надійка доводиться сестрою, донькою, онукою?
— Роздивіться с. 61.
— Яка у Надійки родина? Який її девіз? («Працюємо і відпочиваємо разом!») Що роблять бабуся з дідусем? Що роблять батьки? Що роблять діти?
— Принесіть з дому ляльки різної статі. Об’єднайтеся у групи і пограйте в родину.
Розподіліть ролі: хто буде «батьками», а хто — «дітьми».
Розподіліть обов’язки: хто ходить на роботу, готує обід, миє посуд, прибирає. Як діти допомагають дорослим?
Уявіть, що в ляльковій родині хтось захворів. Як інші члени родини допомагатимуть хворому одужати?
— Прочитайте вірш Н. Забіли «Стояла собі хатка» (с. 62).
— Про що в ньому розповідається?
— Яка була родина?
— Розгляньте малюнок. Завдяки чому родина бабусі жила щасливо?
— Об’єднайтесь у групи по 4 особи. Розкажіть, як ви допомагаєте батькам, які маєте домашні обов’язки.
— Роздивіться с. 63. Що таке велика родина? Хто до неї належить?
— Разом із батьками перегляньте фотографії своєї великої родини. Розпитайте їх про родичів, запам’ятайте їхні імена.
Прочитайте і запам’ятайте корисні поради.
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— Звісно, у кожного є свої обов’язки в сім’ї. Наприклад, тато в сім’ї найчастіше заробляє гроші, майже завжди важкою працею. Мами зазвичай пораються по господарству: готують їжу, прибирають у домі. Діти мають простіші обов’язки: помити посуд за собою, витерти пил з меблів.
У тебе обов’язків не дуже багато, але ти дорослішаєш — і їх стає дедалі більше. Вранці ти мусиш застелити після себе ліжко. Якщо нікого немає вдома, то треба самому приготувати собі поїсти, в основному підігріти щось готове. Прийшовши зі школи додому, ти обідаєш. Потім можеш виконати деякі господарські справи: витерти меблі від пилу, підмести та у разі потреби помити підлогу в своїй кімнаті. Потім, за необхідності, піти за покупками: хлібом, молоком, яйцями тощо.
У вихідні дні зазвичай справ стає більше. Можна допомогти матусі носити сумки з ринку або магазину, після прання розвісити одяг на балконі тощо.
У дітей ще здавна були певні обов’язки, причому більше, ніж зараз, бо не було техніки, і тому дітям змалку доводилося рубати дрова, носити з колодязя воду тощо. Їхні батьки теж з тієї самої причини були більш завантажені хатньою роботою.
Отже, сімейні обов’язки існували здавна, існують і зараз, їх має кожна людина, що живе сама або з сім’єю.
— Розкажіть, як у вашій сім’ї допомагають одне одному.
— Як дбають про здоров’я?
— Які хатні обов’язки виконуєш ти?
— Як це впливає на здоров’я і щастя всіх членів сім’ї?
Висновок. Між членами родини повинні бути доброзичливі і турботливі стосунки. Дорослі піклуються про дітей, а діти з повагою та пошаною ставляться до старших, прислухаються до їхніх порад. Потрібно знати свої права, але й не уникати обов’язків.
2. Розгадування кросворда
1) Група близьких родичів. (Родина)
По горизонталі:
2) Як ще називають батька? (Тато)
3) Ким тобі доводиться мамин брат? (Дядько)
4) Особа чоловічої статі відносно своїх батьків. (Син)
5) Діти, що народилися у матусі в один день. (Близнюки)
6) Маленький хлопчик або дівчинка. (Дитина)
1) Оберіть правильну відповідь.
Допомагають підтримувати взаєморозуміння в сім’ї:
а) впертість, настирливість, жадібність;
б) чемність, вередливість, жорстокість;
в) чесність, відповідальність, взаємодопомога.
2) Доповніть речення.
Бабуся — це мама...
Дідусь — це тато...
Прабабуся — це мама...
Прадідусь — це тато...
3) Перерахуй 4 права дитини в Україні:
а) право на ___;
б) право на ___;
в) право на ___;
г) право на ___.
VІ. Підсумок уроку
— Що сприяє створенню здорової та щасливої атмосфери у сім’ї?
— Які ваші обов’язки в сім’ї?
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»