До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
7
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок 11. З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ» .Тема: Методи теорії розв’язування винахідницьких задач (ТРВЗ).

Опис документу:
Мета: розвивати вміння творчо мислити та навчитися розв’язувати задачі за допомогою згаданих методів, розвивати гнучкість мислення та вміння перебудовувати структуру пізнавальної ситуації за допомогою оператора РВВ (Розмір, Вага, Вартість), розв’язуючи задачу «Незвичайна планета»; складати казки з антисюжетом.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 11

З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ»

11 КЛАС

Тема: Методи теорії розв’язування винахідницьких задач (ТРВЗ).

Мета: розвивати вміння творчо мислити та навчитися розв’язувати задачі за допомогою згаданих методів, розвивати гнучкість мислення та вміння перебудовувати структуру пізнавальної ситуації за допомогою оператора РВВ (Розмір, Вага, Вартість), розв’язуючи задачу «Незвичайна планета»; складати казки з антисюжетом.

Поняття для засвоєння: винахідницькі задачі.

Обладнання: зошити, папір, маркери, крейда, дошка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Дайте визначення поняття «мозковий штурм», «метод гірлянд асоціацій», «синтетика»

  • Назвіть переваги і недоліки мозкового штурму.

  • Зачитування реферату «Розвиток гнучкості мислення та вміння перебудовувати структуру пізнавальної ситуації за допомогою оператора РВВ (Розмір, Вага, Вартість)».

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Епіграф

«Всередині нас криються потенційні творчі можливості,

й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал».
Мартін Лютер Кінг

Інформаційне повідомлення

Технологія ТРВЗ (теорія розв’язуння винахідницьких задач)

Питання розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку стає все більш актуальною. Зміни, що відбуваються в нашій державі, зумовлюють необхідність виховання покоління, зорієнтованого на розв'язання складних інтелектуальних рішень.У світовій педагогічній практиці існує цілий ряд технологій з розвитку творчого мислення дітей. Нинішні високі вимоги до якості навчально-виховного процесу у дошкільному закладі зумовили виникнення та впровадження ТРВЗ (теорія розв'язування винахідницьких задач). Основи цієї технології розроблені інженером і письменником-фантастом Генріхом Сеуловичем Альтшуллером. Його послідовником і продовжувачем Михайлом Наумовичем Шустерманом ТРВЗ було впроваджено спочатку в роботу школи, а потім і дошкільних навчальних закладів. Оптимізувати  навчальний процес, підвищувати ефективність обсягу та форм роботи з дошкільниками вже неможливо, керуючись лише традиційними, а інколи (відверто кажучи) застарілими методами та прийомами виховання та навчання дітей дошкільного віку. З 1987 року ТРВЗ активно використовується в роботі педагогічними працівниками дошкільних закладів Росії та України. В останній час як головне концептуальне питання педагогіки постала проблема формування творчої особистості. Вирішення її науковці і практики вбачають у посиленні ролі, передусім, - теорії розв'язування винахідницьких задач. Наукові дослідження засвідчують, що сутність даної методики та її принципові відмінності від інших освітньо-виховних технологій полягають у тому, що вона ніяк не є догмою, застарілою методикою.  ТРВЗ – точна наука, яка має і свою галузь дослідження, і свої інструменти. Г.С. Альтшуллер визначає наступні основні завдання своєї методики: «ТРВЗ перетворює вироблення нових технологічних ідей в точну науку, розв’язування винахідницьких завдань – замість пошуків «всліпу» – будується на системі логічних операцій». ТРВЗ створює принцип, який допоможе знайти вихід з будь-якої ситуації, а реалізація творчих здібностей ґрунтується на використанні  різних методів творчого мислення. Деякі засоби розвитку нестандартного мислення можна використовувати під час самопідготовки дітей на заняттях, прогулянок, екскурсій, виховних заходів тощо. Застосування цих засобів розкриває технологію розумового процесу, виховує наполегливість, самоповагу, самостійність мислення.  

 Тільки та творча робота, яка стає справою життя, знаходить своє рішення, бо вона цілком захоплює особистість, усю діяльність, свідомість і підсвідомість творчої людини. Вирішення таких проблем, які стали життям людини, здійснюється інколи завдяки так званому «інсайту» — осяянню. Ідеї приходять до людини вві сні (таблиця Менделєєва), в зоопарку (формула бензолу Кекуле), у ванні (згадаймо «Еврику!» Архімеда). Все це добре відомі в історії науки приклади того, як творча задача заволоділа особистістю і розв'язалася нібито раптово, ніби сама собою. Однак найчастіше творча задача (наукова, технічна, художня тощо) розв'язується систематичною, організованою, інтелектуальною працею, поступовим проходженням усіх етапів і фаз розв'язування, використанням спеціальних прийомів звуження поля пошуку, формування й перевірки гіпотез тощо. Принциповою для творчих задач є «нульова фаза» — бачення задачі, самостійність у її пошуку та постановці. Наведемо перелік прийомів розв'язування задачі відповідно до фаз та етапів розв'язування (Ільясов).

Перша фаза розв'язування —аналіз умов задачі:

1) виділення даних, того, що шукається, відомих і невідомих явищ задачі;

2) віднесення явищ задачі до об'єктів і процесів, перше моделювання їхніх якостей;

3) установлення основної трудності (конфлікту) задачі.

Друга фаза розв'язування—пошук невідомою в задачі (висунення гіпотез).

1-й етап — довизначення умов:

1) зниження рівня збудження;

2) розгортання визначень понять, що стосуються всіх явищ задачі;

3) виведення інших характеристик явищ задачі і як наслідок установлення наявності в них властивостей, даних у визначеннях. Повторне моделювання отриманих нових засобів, явищ;

4) зближення даних і вимог задачі;

5) усунення зайвих умов у формулюванні задачі.

2-й етап — пошук невідомого за допомогою більш визначених за змістом прийомів:

1) підвищення рівня впевненості в собі;

2) знаходження й використання подібної задачі;

3) визначення сфери пошуку невідомого;

4) «перевтілення» в образ явищ задачі (емпатія);

5) розподіл задачі на частини.

3-й етап — пошук невідомого за допомогою прийомів, менш визначених за змістом:

1) узагальнення задачі;

2) конкретизація (спеціалізація) задачі;

3) переструктурування явищ задачі;

4) формулювання і рішення зворотної задачі;

5) висунення будь-яких гіпотез;

6) переключення на інші проблеми.

Третя фаза розв'язування—перевірка й аналіз

гіпотез:

1) перевірка висунутих гіпотез;

2) виділення обгрунтувань гіпотез;

3) аналіз переваг і недоліків гіпотез;

4) розгляд причин неспроможності гіпотез;

5) виявлення схожості ідей у гіпотезах і умов, що залучаються.

Практична робота.

Розвязування психологічних задач.

 Метод спроб і помилок. Суть методу полягає у розв’язанні проблемного завдання через добір різноманітних варіантів рішень.

Метод контрольних запитань. Цей метод є удосконаленим варіантом методу спроб і помилок, а також  одним із методів активізації творчого мислення. Метою методу є: за допомогою наведних запитань підвести дітей до виконання поставленого завдання.

V. Підсумок уроку.

- Що вам сподобалось на сьогоднішньому уроці?

- Як ви вважаєте, яка корись від розв’язання такого типу задач?

VІ. Домашнє завдання.

1. Вивчити конспект.

2. Знайти і розв’язати 1 винахідницьку задачу за допомогою методу фокальних об’єктів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.