Третя вікова криза

Опис документу:
Третя вікова криза, причини, основні прояви, принципи корекції.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Третя вікова криза, причини, основні прояви, принципи корекції

Діти у віці 4-5 років переносять свою дослідницьку активність за межі свого власного тіла. Вони дізнаються, як улаштований цей світ і як можна на нього впливати. Світ для них складається як із реальних, так і з уявних людей і речей. Якщо їх дослідницька діяльність в цілому ефективна, вони навчаються поводитись з людьми й речами конструктивним способом і набувають сильного почуття ініціативності. Однак, якщо їх постійно і суворо критикують чи карають, діти звикають почувати себе винуватими за свої вчинки. Дуже часто вони самі не знають, як слід учинити, які форми поведінки вибрати, тобто виявляються не в змозі контролювати себе. Так виникає третя вікова криза, суть якої складає конфлікт між ініціативністю і почуттям провини.

Л.С. Виготський описав симптоматику цієї кризи.

Першим симптомом, який явно свідчить про настання третьої вікової кризи, є негативізм дитини, тобто відмова від виконання будь-яких вимог з боку дорослого, причому – це реакція не на зміст, а саме на прохання. Головний мотив дії – зробити «навпаки».

Другий симптом кризи – впертість, коли дитина наполягає на чомусь не тому, що вона цього хоче, а, тому що вона цього вимагає.

Наступним симптомом є норовистість. На відміну від впертості норовистість має більш генералізований характер і направлена проти певних норм виховання, а не проти конкретного дорослого і викликана бажанням наполягти на своєму. «Нехай!» – сама поширена реакція в таких випадках.

Четвертий симптом Л.С. Виготський назвав свавіллям, яке виявляється в тому, що дитина наполягає на самостійному прийнятті рішення, хоч воно і неадекватно її можливостям.

Наступні три симптоми Л.С. Виготський назвав другорядними, що розвиваються в конкретному соціальному середовищі, в якому зростає дитина. Це такі симптоми: протест-бунт, коли поведінка дитини починає набувати рис начебто постійного конфлікту; симптом знецінення, коли дитина починає вживати непристойні слова, ламати улюблені іграшки; симптом деспотизму, який (у сім’ях переважно з однією дитиною) виражається в диктаті своєї влади.

Почуття провини – серйозна передумова формування мазохистського характеру. Це почуття може з’явитися у дитини і в тому випадку, коли їй здається, що вона своєю поведінкою, успіхами не виправдовує батьківських очікувань і надій.

Діти, які можуть самостійно або за допомогою дорослих швидко і безболісно подолати всі ці труднощі, стають більш відповідальними, вони легше і з великим задоволенням переходять на наступний рівень пізнання навколишнього світу. Вони вчаться задовольняти свої фізичні і духовні потреби способами, прийнятними для них самих і для тих, із ким вони спілкуються. Дітям, що виховуються в умовах уседозволеності, важко навчитися контролювати свою поведінку, підкорятися правилам, встановленим у суспільстві. У таких дітей часом не вдається виховати поняття совісті, обов’язку, що дуже часто призводить до формування у дитини психопатичного характеру.

Подолання цієї складної кризи – завдання батьків, вихователів, педагогів, які повинні заохочувати дитячу допитливість, спонукати дитину до вивчення навколишнього світу, прищеплювати гідні форми поведінки і спілкування. Тим самим у дитини розширяється коло уявлень про те, що суспільство приймає, а що відкидає, які норми в ньому визнаються виправданими, а які – ні. Чим ширше знання дітей про навколишній світ, тим більш вільно вони відчуватимуть себе в ньому, тим успішнішими вони будуть у житті.

Для того, щоб звільнити дитину від почуття провини і страху, особливо якщо це набуває гострих форм, батьки мають спонукати дитину до відвертої розмови, дізнатися, що її непокоїть, як і коли виникло у неї почуття страху (провини).

Ще одним важливим засобом розв’язання третьої вікової кризи є гра. Гра сприяє розвитку у дітей розуміння спільності деяких проблем, а спільне з дорослими їх розв’язання в ході гри допомагає дітям краще засвоювати соціальні норми і ролі.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!