Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Тренінгове заняття з розвитку емпатії у підлітків.

Психологія

Для кого: 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

04.05.2019

2612

134

0

Опис документу:
Тренінгове заняття з розвитку емпатії у підлітків. Мета: сприяти розвитку емпатії. Що ж таке емпатія? Це можливість стати на місце іншого, щоб зрозуміти його почуття і думки та використовувати отримані знання під час взаємодії з цією людиною. Цим емпатія відрізняється від доброти і жалю.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тренінгове заняття з розвитку емпатії у підлітків.

Мета: сприяти розвитку емпатії.

Обладнання: папір формату А1, А4, ручки, маркери, олівці.

Хід заходу

I. Організаційний блок

Вправа «Таємниці імені»

Тренер/тренерка: Давайте познайомимося.

Розповісти значення свого імені або історію, чому Вас так назвали, або щось пов'язане з ім'ям.

Вправа на прийняття правил роботи в групі

Мета: прийняти правила групи, які необхідні для її ефективної роботи.

II.Теоретичний блок Як ви думаєте, що таке емпатія і чи важливо вам розвивати в собі цю якість, відповідь аргументуйте?

Міні-повідомлення «Емпатія та її роль у людських взаєминах»

Емпа́тія (англ. empathy від (грец. patho) — співпереживання) — розуміння відносин,почуттівпсихічних станів іншої особи в формі співпереживання.

Слово «емпатія» походить від римського «patho», що означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до страждання. Префікс «ем» означає спрямований (скерований) усередину.

Емпатія пов'язана з прийняттям іншої людини такою, якою вона є. Її також називають емоційним резонансом на переживання іншої людини. Емпатія базується на почуттях, а не залежить від інтелектуальних здібностей.

Тобто, емпатія — здатність уявляти себе на місці іншого, відчувати (хоча б приблизно) те, що відчуває інша людина в певній ситуації, дає нам змогу краще розуміти одне одного.

III.Практичний блок

Вправа «Створення речення»

Мета: викликати у дітей емпатію, дати можливість висловити свої емоції

та почуття.

Ваше завдання – створити речення, маючи шаблон.

«Ти відчуваєш ___, тому що ___. Я правий?"

«Я відчуваю __, тому що ___».

Приклади:

  1. Олена нахмурила своє обличчя і сказала, що її друг просто взяв і поїхав. Емпатична відповідь: «Олено, ти відчуваєш себе сумною, бо твій друг поїхав? Я правий?".

  2. Батько прийшов додому дуже втомленим і сказав, що тільки що втратив свою роботу. Емпатична відповідь: «Тату, ти відчуваєш себе стурбованим через те, що втратив роботу? Я правий?"

Дані приклади є настільки простими, що можуть здатися занадто очевидними. Однак якщо ви ретельно проаналізуєте своє життя, то можете помітити, що часто ігнорували емоції і почуття інших людей, будучи заваленими своїми проблемами.

Практичні приклади: для кожної наступної ситуації придумайте емпатичну відповідь.

  • Ваш брат прийшов додому в сльозах і сказав, що йому дали образливе прізвисько в школі.

  • Ваш однокласник, якому сьогодні дали образливе прізвисько, сидить тихо, похиливши голову.

  • Ваш друг сказав, що не хоче йти додому, тому що провалив іспит.

  • Ваш друг сказав, що не може запросити вас до себе, тому що його мама захворіла.

  • Ваш однокласник сидить на самоті за обіднім столом, не їсть свій обід і не промовляє жодного слова.

Підсумки вправи: Які питання і труднощі у вас виникли при створенні речень, які демонструють емпатію? Чому так важливо перевіряти, чи правильно ви трактували емоцію людини? Вправа «Сонечко» Кожен учень/учениця на аркуші в центрі малює сонечко і в центрі кола пише «Я» і своє ім’я, на кожному промінчику пише свої позитивні риси особистості. Обговорення: - Чи легко було себе хвалити? - Чому людині буває важко знайти в собі щось хороше? Про що це свідчить?

Мозковий штурм «Підвищення самооцінки»

Кожен/кожна для досягнення своїх цілей у житті повинен/повинна мати

адекватну чи трішки завищену самооцінку. Але що робити, якщо самооцінка

є низькою? Людина невпевнена у собі? Зараз методом мозкового штурму за-

пишемо всі ваші пропозиції щодо підняття самооцінки.

Рекомендації психолога учням щодо підняття самооцінки

1. Повірити в себе!

2. Приділяти увагу зовнішньому вигляду, особистій гігієні.

3. Проявляти себе в позаурочний час (гуртки, секції, спорт).

4. Бути комунікабельним/ою, позитивним/ою у спілкуванні.

5. Виділяти час на улюблені справи.

6. Не порівнювати себе з іншими.

7. Оточити себе позитивом.

8. Спілкуватися з позитивними і впевненими в собі людьми.

9. Скласти список своїх досягнень.

10. Вірити в себе за будь-яких обставин!

Релаксація. Вправа «Гора з плечей»

Мета: зняти м’язову напругу, підвищити впевненість у собі, поліпшити настрій.

Учасники максимально високо піднімають плечі, відводять їх якнайдалі назад і опускають.

Вправа «Як би ти почувався/лася, коли б…»

Мета: викликати у дітей емпатію, дати можливість висловити свої емоції

та почуття в ситуації неприхильного ставлення до них.

Група утворює коло. Тренер/тренерка кидає м’яку кулю/м’яч

комусь із присутніх, при цьому ставить певне запитання. Дитина, яка ловить

м’яку кулю/м’яч, відповідає на запитання та передає м’яку кулю/м’яч іншій

дитині.

До уваги тренера/тренерки. Ставлячи запитання, потрібно знати проблеми дітей і створити таку ситуацію, щоб діти, які б могли проявляти жорстокість щодо інших, обов’язково розповіли про свої почуття в подібних ситуаціях.

Орієнтовні запитання «Як би ти почувався/лася, коли б…»:

- Хтось кепкував із твоєї зовнішності?

- Ти виграв/виграла головний приз змагання?

- Похвалили твою шкільну діяльність?

- Хтось образливо назвав тебе?

- Хтось прийшов тобі на допомогу в складній для тебе ситуації?

- Тебе взяли за руку та обійняли, коли ти був/була наляканий/налякана

або почувався/почувалася самотньо?

- Тебе дражнили через твій акцент чи голос?

- З тебе сміялися через окуляри (брекети, слуховий апарат, одяг, зріст,

форму тіла, стать)?

Запитання для обговорення:

- Чи важко було виконувати цю вправу?

- Що нового ви дізналися про себе?

- Чи цікаво було дізнатися щось нове про однокласників?

Вправа «Емпатія і злість»

Ця вправа допоможе вам впоратися зі злістю на іншу людину за допомогою емпатії. Придумайте ситуацію, при якій ви були надзвичайно злі на іншу людину, а потім створіть емпатичні твердження.

Приклад: Роздратований чоловік: «Ти ніколи не робиш того, про що я прошу!»

Емпатичний слухач: «Ти відчуваєш роздратування через те, що я не зробив свою роботу і тобі довелося працювати за мене. Я правий?".

Підсумки вправи:

Що ви відчували, коли придумували роздратовану фразу?

Що ви відчували, коли придумували емпатичну відповідь?

Як ви думаєте, що відчує роздратована людина, коли почує емпатичну відповідь?

Чи згодні ви з тим, що ворожість (хоч і не відразу) зникне при емпатичних відповідях?

Рефлексія. «Мій настрій». Обмін враженнями та обговорення тренінгу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.