Тренінгове заняття "Ми обираємо толерантність"

Опис документу:
Тренінгове заняття дасть уявлення про особливості толерантної та інтолерантної особистості й основних розбіжностей між ними. Покаже, як ставлення до себе пов'язане з толерантністю до інших; як толерантність до інших виростає з толерантності до себе і толерантності стосовно партнерів по групі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

МИ ОБИРАЄМО ТОЛЕРАНТНІСТЬ

Мета. Дати уявлення про особливості толерантної та інтолерантної особистості й основних розбіжностей між ними.

Вправа «Загальний ритм»

Мета: підвищення згуртованості групи

Процедура проведення: учасники стоять у колі. Ведучий кілька разів плескає в долоні з певною швидкістю, задаючи ритм, який група повинна підтримати в такий спосіб: учасник, що знаходиться праворуч ведучого, робить один плеск, за ним наступний і т.д., так, аби створювалося відчуття, начебто в заданому ритмі плескає одна людина, а не всі члени групи по черзі. Ця вправа рідко вдається з першого разу. Після кількох спробних кіл зі гри поступово вибувають учасники, які порушують загальний ритм.

Модифікація вправи. Ведучий плескає в долоні яку-небудь нескладну музичну фразу. Потім кожний по черзі її повторює можливе одночасне відбивання ритму всією групою.

Вправа «Чим ми схожі»

Цілі: створення невимушеної, доброзичливої атмосфери у групі; підвищення внутрішньогрупової довіри і згуртованості членів групи.

Процедура проведення: члени групи сидять у колі. Ведучий запрошує в коло одного з учасників на основі якої-небудь реальної чи уявлюваної подібності із собою. Наприклад: «Світлано, вийди, будь ласка, до мене, тому що в нас із тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що ми жителі Землі, або ми одного зросту тощо)». Світлана виходить у коло і запрошує вийти кого-небудь з учасників у такий самий спосіб. Гра триває доти, доки всі члени групи не стануть у колі.

Вправа «Як проявляти толерантність?» (Робота в групах)

Зараз, ви об'єднатись в групи. Розрахуйтесь за осінніми місяцями.

Ваше завдання, проаналізувати ситуації, обрати свій варіант відповіді і пояснити його.

Ситуація 1

Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  • Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

  • Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.

  • Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

Варіанти:

  • Засуджувати вчинки учениці.

  • Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.

  • Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація 3

Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

Варіанти:

  • Прагнути уникати спілкування з Вадимом.

  • Відповісти грубістю на грубість.

  • «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Притча «Гарна сім'я».

Жила - була на світі сім'я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося у цій родині. І вона займала ціле село. Так і жили всією родиною і всім селом. Ви скажете: ну і що, хіба мало великих сімейств на світі. Але справа в тому, що сім'я була особлива - мир і злагода панували в тій родині і, стало бути, на селі. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар. Дійшов слух про цю сім'ю до самого владики країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його відродилася: кругом чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села добилися такого лада, прийшов до глави сім'ї; розкажи, мовляв, як ти досягаєш такого згоди і миру в твоїй родині. Той узяв аркуш паперу і почав щось писати, писав довго - видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист владики. Той узяв папір і став розбирати каракулі старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері:

Любов;

Прощення;

Терпіння.

І в кінці листа: сто раз любов, сто разів прощення, сто раз терпіння. Прочитав владика, почухав, як водиться, за вухом і запитав: - І все? - Так, - відповів старий, - це і є основа життя будь-якої хорошої сім'ї. І, подумавши, додав: - І світу теж.

Психолог. Учні, чи згодні ви з тим, що написав на аркуші паперу глава сім'ї? (Любов, прощення, терпіння...) Наша група - це маленька сім'я. І хотілося б, щоб у нашій групі завжди панувала доброта, повага, взаєморозуміння. Не було ні сварок, ні лайки.

-У цього визначення є своє поняття ТОЛЕРАНТНІСТЬ, з яким ви вже давно знайомі, і яка має свою історію: На рубежі XVIII-XIX століть у Франції жив хтось Талейран Перигор. Він відзначився тим, що при різних урядах, залишався незмінно міністром закордонних справ. Це була людина, талановитий у багатьох областях, шанобливо ставився до людей, шукав вирішення проблем способом, найменш ущемляє інтереси інших людей. З ім'ям цієї людини і пов'язане поняття «толерантність».

Вправа «Нобелівська премія»

Мета: підвищення соціальної компетентності підлітків, переживання ситуації відповідальності перед людством, робота з мріями і фантазіями про майбутнє.

Обладнання: папір, письмове приладдя, олівці, фломастери, маркери, скотч, кнопки, пластилін.

Підготовка: написати на дошці чи ватмані пункти «Нобелівського виступу».

Процедура проведення: ведучий розповідає учасникам про Нобелівську премію (додаток 1), а потім пропонує ігрову ситуацію.

Ніхто не знає, які сюрпризи піднесе нам життя. Перенесемося в майбутнє.

Уявіть собі, що ви відомий учений чи письменник, громадянський діяч.

Нобелівський комітет прийняв рішення про присудження вам почесної премії.

Урочисте вручення премії припускає відповідний виступ лауреатів — це є давньою традицією. Через якийсь час бажаючі одержать можливість виступити на церемонії вручення премії з відповідною промовою. Виберіть номінацію, з якої ви б хотіли одержати премію, і підготуйте виступ. Можете використовувати наступну схему.

Ведучий записує на дошці запитання, на основі яких учасники групи можуть побудувати свій виступ.

· Опишіть зроблене відкриття: наукові досягнення чи літературний твір.

· Поясніть, чому ваш внесок у науку чи літературу, справу миру, дістав таку високу оцінку.

· Виразіть слова подяки тим, хто допоміг вам домогтися подібного результату в роботі.

· Розкажіть про ваші плани на майбутнє.

Під час роботи можуть бути використані олівці, фломастери, пластилін тощо для зображення таблиць, графіків та інших наочних приладь.

Час на підготовку — 10 хв.

Мова кожного лауреата винагороджується оплесками. Після виступу учасники групи ставлять свої запитання «лауреату». Члени групи, що не встигли представити свої досягнення, можуть коротко назвати свою номінацію і пояснити, за що вони одержують премію.

Вправа «Я-висловлювання» / «Ти-висловлювання» (ця вправа є продовженням і закріпленням попередньої.

Мета: навчитися толерантно (у неагресивній манері) виражати свої негативні почуття, такі як невдоволення, образа, засмучення тощо; зробити спілкування більш безпосереднім і вільним.

Процедура проведення: ведучий пояснює різницю між «Я- висловлюванням» і «Ти-висловлюванням». Наприклад, використання в мові «Я-висловлювань» робить спілкування більш безпосереднім, допомагає виразити свої почуття, не принижуючи іншої людини. «Я-висловлювання» припускає відповідальність співрозмовника за свої думки і почуття («Я дуже турбуюся, якщо тебе немає вдома до 10-ї вечора»), метою «Ти-висловлювання» є обвинуватити іншу людину («Ти знову прийшов додому об 11-й вечора!»).

Якщо ми використовуємо «Ти-висловлювання», то людина, до якої ми звертаємося, відчуває негативні емоції: гнів, роздратування, образу.

Використання «Я-висловлювань» дає змогу людині вислухати вас і спокійно вам відповісти.

Ведучий просить скласти «Я-висловлювання» для запропонованих ситуацій (додаток 2).

Рефлексія заняття

· Про які способи толерантного спілкування ви сьогодні довідалися?

· Які переваги толерантного спілкування?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»