Тренінги по підготовці до краєзнавчих конкурсів

Опис документу:
До збірника увійшли сценарії тренінгів по підготовці до краєзнавчих конкурсів та інших інтерактивних заходів у позашкільному закладі, школі. Пропоновані матеріали допоможуть керівникам гуртків загальноосвітніх шкіл, гімназій та позашкільних закладів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Управління освіти Херсонської міської ради

Херсонський Будинок дитячої та юнацької творчості

Тренінги по підготовці до краєзнавчих конкурсів

( методичні рекомендації)

Херсон – 2020

Тренінги по підготовці до краєзнавчих конкурсів ( методичні рекомендації) /Укладач М.А. Пулинець м. Херсон 2020

До збірника увійшли сценарії тренінгів по підготовці до краєзнавчих конкурсів та інших інтерактивних заходів у позашкільному закладі, школі.

Пропоновані матеріали допоможуть керівникам гуртків загальноосвітніх шкіл, гімназій та позашкільних закладів.

Укладач - М.А. Пулинець методист Херсонського Будинку дитячої та юнацької творчості

Зміст

Вступ ---------------------------------------------------------------------------

  1. Тренінг, як ефективна форма роботи для засвоєння знань, пізнання себе і навколишнього світу -------------------------------------------- ст.. 6-9

  2. Тренінг – практикум по підготовці учнів до фіналу міського турніру «Знавці м. Херсона»---------------------------------------------------- ст.10-13

  3. Тренінг по підготовці до краєзнавчого конкурсу «Стежками літературного Херсону»---------------------------------------------- ст..14-17

Додатки

Додаток№1------------------------------------------------------------ ст. 18 -19

Додаток №2------------------------------------------------------------ ст. 20 - 22

Додаток №3----------------------------------------------------------- ст. 23 – 24 Список використаних джерел ----------------------------------- ст.. 28

Вступ

Сьогодні значна увага приділяється інтерактивним методам, що використовуються із застосуванням навчальних комп’ютерних програм, які реалізовують більш дієвий підхід до знань. Засобами реалізації зазначеного підходу слугують комплекси програмно-апаратних засобів (комп’ютер, мультимедійний проектор та сенсорна дошка), які забезпечують можливість організації навчально-пізнавальної діяльності шляхом інтерактивного навчання. Інтерактивні методи захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та стимулюють мотивацію, навчають самостійного мислення та дій. Тренінг сприяє інтенсивності навчання, результат якого досягається завдяки власній активній роботі його учасників. Знання під час тренінгу не подаються в готовому вигляді, а стають продуктом активної діяльності самих учасників. У центрі уваги - самостійне навчання учасників та інтенсивна їх взаємодія. Тренінг сьогодні є незамінним елементом системи навчання й розвитку в будь-якому навчальному закладі. Тренінги спрямовано на розвиток здібностей індивіда.

Розвитку пізнавальних, творчих, інтелектуальних здібностей сприяють розроблені методистами нашого закладу краєзнавчі конкурси та завдання на них. Зацікавленість учнівської молоді конкурсами "Знавці міста Херсона", "Козацькими стежинами", "Юні екскурсоводи" надихає педагогів урізноманітнювати форми та методи проведення, розробляти цікаві завдання, створювати оптимальні умови для інтелектуального та емоційного розвитку особистості. Підготовка до краєзнавчих конкурсів дуже важлива, адже з року в рік зростають вимоги до рівня знань та вмінь учнівських команд, додаються цікаві завдання та новітні форми роботи. Для того, щоб зацікавити учнів краєзнавчим матеріалом та допомогти краще підготуватися до міських конкурсів ми організовуємо та проводимо практичні тренінги.

Тренінг – це насамперед навчання, що опирається на досвід людини, а також допускає, що присутні на тренінгу люди, окрім отримання нової інформації, мають можливість відразу використовувати її на практиці, виробляючи нові навички. Тому результатами тренінгу є проектні роботи, участь в міських краєзнавчих конкурсах.

В методичному посібнику подаємо у скороченому варіанті приклади проведення тренінгів та пропонуємо адаптувати їх для учасників.

на тренінгу учасники гуртка « Літературне краєзнавство»

Вправа « Діалог з автором»

1.Тренінг, як ефективна форма роботи для засвоєння знань, пізнання себе і навколишнього світу

Спортивний термін «тренінг»- спеціальний тренувальний режим – тепер застосовується не тільки у спорті, а і у широкому колі діяльності. Слово «тренінг» походить від англійського «tо trаіn», що означає «навчати, тренувати, дресирувати».

Участь у тренінгах стала звичайною справою. Тренінг дає змогу учасникам вчитися, активно ділитися набутими знаннями, чітко аналізувати власний досвід.

Тренінг – це запланований навчальний процес, призначений сформувати чи поновити навички та знання, сформувати чи перевірити ставлення учасників до певних ідей з метою її зміни чи оновлення.

Тренінг — не лекція та не семінар, на тренінгу учасники в практичних ситуаціях формують свою думку та відпрацьовують навички.

Під час тренінгових занять можуть вирішуватися такі завдання:

  1. Зниження емоційної напруги

  2. Розвиток здібності розуміти емоційний стан іншої людини й уміння адекватно висловлювати свій

  3. Формування навичок позитивного впливу на інших

  4. Ігрова корекція поведінки

  5. Прищеплення навичок самоконтролю

План проведення тренінгу

1.Реєстрація учасників.

1. Привітання.

2. Що таке тренінг? Правила роботи на тренінгу.

2. Затверджуються правила для продуктивної праці:

- приходити вчасно ( правило пунктуальності)

- слухати уважно ( правило піднятої руки)

- бути активним ( правило активності)

- казати по суті ( правило лаконічності)

- бути позитивним ( правило толерантності)

- не критикувати.

3. Формуємо групи за карточкою. Знайомство. Представити себе (3 речення).

4. Перш ніж ми приступимо до роботи, потрібно визначити мету нашого заняття, тобто очікуваний результат, якого ми сподіваємося досягти наприкінці проведення тренінгу. ( роздаємо листочки «Що я очікую від тренінгу?).(3хв).

5. Знайомство з положенням та правилами проведення конкурсу.(3хв) . Обговорення правил «Як побудувати правильний виступ на конкурсі».

6. Робота над питаннями вікторини.

7. Робота з міні – проектом «По стежкам козацької слави».

8. Консультація по секції «Форпости козацької волі» (фото конкурс) .

9. Релаксація. »Допиши речення…»

Доцільно проводити тренінгові заняття за такою структурою:

Розминка. На цьому етапі слід забезпечити "розморожування" учнів, їх емоційне входження у тренінгове заняття. Тут доцільно використати рухливі ігрові вправи, музику.

Велика гра (основна частина). На цей етап при плануванні і проведенні занять необхідно відвести основну частину і основне змістове навантаження.

Розслаблення (розрядження). Завданням цього етапу є забезпечення плавного виходу з тієї психологічної атмосфери, яка виникла під час основної частини заняття. У даному випадку можна використовувати музичні твори: рухливі ігри або невеличкі розвивальні заняття.

Техніки проведення тренінгу

  1. «Мозковий штурм» - метод розв’язання невідкладних завдань за дуже обмежений час. Мета « мозкового штурму» - зібрати якомога більше ідей щодо специфічних проблем від усіх учасників протягом обмеженого періоду часу, обговорити й здійснити їх селекцію.

  2. Дискусія в групі - загальновідомий метод, який застосовується, як правило, в комбінації з іншими видами техніки.

  3. Обговорення великою групою – навчальний метод, коли вся група обговорює ідеї чи події, що стосуються якоїсь певної теми.

  4. Обговорення малою групою – в цій навчальній процедурі беруть участь 4 -6 учасників, які порушують питання ( проблему), обговорюють проблеми, пропонують шляхи вирішення порушених проблем, оцінюють висловлені ідеї.

  5. Гра. Ділова гра – дозволяє учасникам стати причетними до певної ситуації, дають можливість «прожити» в певній ситуації, проявити себе в даній сфері діяльності.

  6. Міні – лекція – один із словесних методів навчання, передбачає усний виклад навчального матеріалу за короткий проміжок часу й характеризується значною ємкістю, складністю логічних побудов. Образів, доказів та узагальнень.

Тренінги допоможуть Вам:

- вміти розставляти приорітети та відділяти важливе від другорядного;

- ефективно планувати свій час,ставити мету, розбивати її на задачі;

- ефективно та вільно спілкуватись;

- знайти у собі ресурси для життя, уміння розуміти краще людей та самого себе;

- розширити діапазон сприйняття себе;

- посилити позитивний образ власної особистості;

- підвищити відповідальність за власні думки, почуття та дії.

- ефективно вести себе на співбесіді;

- вміти налагоджувати відносини в новому колективі.

На краєзнавчій конференції по творчості Миколи Чернявського

На конференції «Микола Чернявський і культурно-просвітницький рух на Херсонщині», присвячена 150-річчю з дня народження поета-просвітянина, патріота, громадського діяча та педагога, знищеного сталінською машиною репресій.

2. Тренінг – практикум по підготовці учнів до фіналу міського турніру «Знавці м. Херсона»

Мета: сприяти усвідомленню учасниками важливості всебічного залучення до пошуково–дослідницької краєзнавчої роботи, привернення уваги учнів до вивчення історії рідного міста

Завдання:

- розвивати творче мислення, вміння, навички самостійної роботи оволодіння знаннями

- показати учасникам важливість планування для здійснення цілей

- підвести до розуміння перспектив роботи команди учнів для підвищення кращих результатів на краєзнавчих конкурсах

Хід заняття

1. Організаційний момент ( 5 -7 хв)

Вітання. Знайомство. ( кожен учасник представляє себе: хто я? Для чого я сюди прийшов?)

Правила тренінгу ( тренер розповідає та показує на екрані)

- ТРАП ( Ніхто не виходить під час тренінгу)

- Телефон ( Відключити мобільні телефони)

- «Тут і зараз» ( бесіди тільки з теми тренінгу)

- Повага до людини ( принцип толерантності)

- Правило «піднятої руки»

- Бути пунктуальним. Регламент.

- Бути активним

- Бути позитивним

- «Правило осені» ( результативність тренінгу оцінюється в кінці)

Отже, плідної роботи вам, шановні.

2. Постановка мети і завдання. Мотивація. (5 хв)

Тренер:

У Херсоні достатньо пам'яток культурної спадщини, що відображають історію міста. Це - 163 пам'ятки історії і культури, з яких 2 національного значення: меморіальні комплекси Джону Говарду та Федору Ушакову. Окрім того, це - 116 пам'яток архітектури, 22 - археології, 10 - природи, 71 пам'ятка Великої Вітчизняної війни. До того ж, в Херсоні - 13 храмів, розвинена мережа готелів (33 одиниці) та ресторанів (35 одиниць тощо), 10 клубів відпочинку, 14 парків та скверів, 9 культурних центрів та кінотеатрів, 22 музеї (2 обласних та 20 на громадських засадах).

Вважаючи на означене, чи є цікавим та привабливим для туристів Херсон?

Звісно, що так. Але чекати, поки потенційні туристи самі взнають про наше місто та приїдуть самостійно з ним знайомитись, мабуть, недоречно. Тому ми і займаємося з вами саме тим, що через краєзнавчі конкурси пізнаємо історію свого міста, дізнаємося багато цікавого і завжди зможемо представити наше місто як туристичний об’єкт для гостей та жителів. Ми можемо доказати, що Херсон привабливий для всіх!

Недаремно кажуть, що Історія мого життя складає частину історії моєї Батьківщини. Пропоную переглянути уривок з міського турніру «Знавці міста Херсона»

( фільм з архіву «За що я люблю своє місто?)

Епіграфом нашого тренінгу – практикуму стануть слова:

Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього. М. Сервантес

А проблемне питання над яким ми будемо працювати:

(Чи є Херсонщина благословенним місцем на мапі, де можна здійснити романтичну подорож? Що необхідно для створення привабливого туристичного іміджу міста?)

3. Мозковий штурм ( 20 хв.) ( додаток №1)

Команди отримують завдання , матеріал на основі якого необхідно скласти питання та підготувати виступ на 3 хвилини.

( інформація підготовлена тренером по історичним фактам міста Херсона з різних тем:

1 команда « Історія заснування» - скласти питання за формою «інтелектуальне лото»

2 команда «Видатні люди нашого міста» - скласти питання за формою « Люмен»

3 команда « Світова війна на Херсонщині» - скласти питання за формою « Вірю – не вірю»

4 команда « Географія рідного краю» - скласти питання за формою тестової вікторини.

4. Вправа «Нобелівська премія». Тренер просить учасників уявити собі, що вони відомі вчені, великі педагоги, історики, знамениті екскурсоводи…Нобелівський комітет прийняв рішення про присудження їм престижної премії. Урочисте вручення премії передбачає відповідний виступ лауреатів на церемонії вручення. Учасники виступають з теми їх завдань…( по 3 хвилини). ( схема виступу на екрані). Кожен лауреат на премію під час виступу нагороджується оплесками.

5. Тренер задає питання після виступу: Як ви гадаєте, навіщо ми проводили вправу ««Нобелівська премія»?

6. Аукціон. Команди обмінюються завданнями. Виконують ( 5 хв.). Та команда, яка відповіла на всі питання є переможцем.???

7. Підведення підсумків. Повертаємося до проблемного питання і створюємо рекламу - проект нашого міста, як туристичного…. ( у формі лет бука) – ( заготовки повинні бути завчасно зроблені командами)

8. Самозвіт або Емоції по колу

Учасники продовжують речення..( 5 хв.)- «Я одержав досвід…

- «Я був здивований тим…- « Під час заняття я відчув ( ла)…

- «На сьогоднішньому занятті я зрозумів…9. Тренер повідомляє , що тепер учасники є згуртованою командою, відносини в якій ведуть до досягнення загальної мети – перемоги в турнірі.

3. Тренінг по підготовці до краєзнавчого конкурсу

Тема: Стежками літературного Херсону

Мета: збагатити знання школярів про рідний край, виховувати повагу й любов до історії свого міста, зацікавити літературою, історією та культурою свого краю, спонукати до відчуття зв’язка літератури із життям.

Завдання:

- за біографічними матеріалами письменників краю, допомогти гуртківцям краще зрозуміти їхні твори, красу мови, глибину думок і почуттів

- знайомство із місцями проживання й творчістю митців слова, які жили у Херсоні

- створення «Літературного кошику»

Хід заняття

1. Організаційний момент ( 5 -7 хв)

Вітання. Перш ніж ми приступимо до роботи, потрібно визначити мету нашого заняття, тобто очікуваний результат, якого ми сподіваємося досягти наприкінці проведення тренінгу. ( роздаємо листочки «Що я очікую від тренінгу?)).(3хв).

Нагадування правил тренінгу.

2. Постановка мети і завдання. Мотивація. (5 хв)

Тренер: З Херсоном пов’язані долі багатьох поетів і письменників.

- Давайте пригадаємо та назвемо прізвище тих хто вам відомий … Із творчістю яких митців нашого краю ви уже ознайомлювалися? Що вам найбільше запам’яталося?

( Серед них Денис Давидов, Павло Тичина, Максим Рильський, Андрій Головко, Борис Лавреньов, Іван Карпенко – Карий, О.Пушкін. М.Горький, М.М. Коцюбинський , Людмила Олексіївна Березіна-Василевська Дніпрова Чайка. Херсон і Херсонщина стали одним з провідних мотивів творчості Костянтина Кудієвського.)

Тренер: Херсон – місто зустрічі багатьох видатних поетів та письменників. З Херсонщиною пов’язане життя та діяльність багатьох видатних діячів культури, мистецтва та літератури. «Хто поета хоче зрозуміти, мусить піти в його край» - так сказав великий німецький поет Гете.

Народжені на Херсонщині – Григорій Адамов, Борис Лавреньов, Костянтин Кудієвський, Микола Куліш… Життя і творчість багатьох письменників тісно переплелись із нашим південним сонячним краєм - Маяковський, Хетагуров, Хлебніков, М. Горький, Фет, Грин. Одні з них жили і працювали тут, інші були проїздом. Але в пам’яті всіх залишилися хвилюючі враження та спогади про природу краю, його людей, що знайшло відображення у художніх творах, листах та мемуарах.

Сьогодні на тренінгу ми познайомимося з деякими видатними письменниками нашого краю. А результатом нашою роботи стане проект «Літературний кошик».

2. Енциклопедична хвилинка.( презентація « Стежками літературного Херсона) . Під час презентації учасники складають питання для створення завдання на конкурс «Інтелектуальне лото»)

3. Робота в групах. Конкурс «Інтелектуальне лото» ( додаток №1)

3. Гра « Про кого мова?» Тренер зачитує досьє на видатну особистість, необхідно дати відповідь про кого йде мова. (Додаток №2.)

4. Анкета письменника. Використовується прийом «Ланцюжок» ( учні по черзі повідомляють факти біографії поета чи письменника ( за вибором тренера) Кожен промовляє одне речення).

4. Вправа „Художні обрії рідного краю” ( Додаток № 3. Конкурс «Херсон в спогадах»)

Картини рідного міста, мальовничої природи півдня України в творчості письменників і поетів

Тренер: У романі “Песня синих морей” (1962), писав: “Херсон напоминал все южные города – шумные и немного медлительные. Небольшие дома из белого, насквозь прокаленного солнцем камня, жидкие акации, афишные тумбы на углах, галантерейные лавки, ледяной квас, подсолнечная шелуха на узких тротуарах. Над витринами – полосатые навесы из парусины. На главной улице Колька долго и оторопело смотрел на таблички с номерами домов. На одной из них значилась улица Лассаля, на другой – Чкалова, а через квартал – Первого мая. Он не знал, что эту улицу ежегодно переименовывали, хотя херсонцы с упрямой настойчивостью продолжали называть ее Суворовской”. Ми познайомимося з картинами рідного міста, мальовничої природи півдня України в творчості письменників і поетів Питання: Хто є автором наведених рядків?

5. “Коло ідей”. Метою “Кола ідей” є створення списку ідей та залучення всіх учасників тренінгу для проектної роботи ««Літературний кошик».

7. Підведення підсумків. Повертаємося до проблемного питання і створюємо проект

8. Самозвіт або Емоції по колу

Учасники продовжують речення..( 5 хв.)

- «Я одержав досвід…

- «Я був здивований тим…

- « Під час заняття я відчув ( ла)…

- «На сьогоднішньому занятті я зрозумів…

9. Побажання….( епіграф тренінгу…)

зустріч гуртківців « Літературне краєзнавство»

з письменниками та поетами Херсонщини

Вихованці гуртка « Літературне краєзнавство» на зустрічі з краєзнавцем, викладачем Херсонського державного університету Таїсією Щербою.

Додаток №1

Конкурс «Інтелектуальне лото»

( команда дає відповіді на запитання працюючи з карткою)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

НЗ№

1

+

2

+

3

+

4

+

5

+

6

+

7

+

8

+

9

10

Запитання

Відповідь

1

Загалом у літературному розвитку цього письменника містечко Олешки посідає особливе місце, адже тут він починає писати.

1

Григорій Адамов

2

Предки цього письменника по материнській лінії, Єсаулови, - "учасники багатьох походів і служби під командуванням Потьомкіна і Суворова"—

2

Коста Хетагуров

3

Його книги написані в традиціях Жюля Верна

3

Микола Куліша

4

Йому належать переклади грузинських, угорських, єврейських, білоруських та російських авторів.

4

Миколу Чернявського

5

На згадку про перебування великого поета в нашому місті, його ім'ям названа вулиця, а вдома, де він жив, відзначені меморіальними дошками

5

Микола Братан

6

Його було звинувачено у багатьох злочинах проти радянської влади. 27 листопада 1937 року трійка НКВС по Миколаївській області прийняла ухвалу: «…. расстрелять». Кривавий вирок здійснено 19 січня 1938 року в Миколаєві.( ні. в Херсоні

6

Борис Лавреньов

7

переклав українською мовою антології поезій карачаєво-черкеських, чеченських та інгуських авторів, вірші з російської та білоруської мов, збірки єврейських, болгарських та угорських поетів.

7

Анатолій Кичинський

8

учасник Другої світової війни, нагороджений бойовими орденами, медалями. Закінчив вище військово-морське училище. Служив на Північному флоті, де і почалася його літературна діяльність.

8

Костянтин Кудієвський

9

Зростав серед українського степу в с. Чорнянка на Херсонщині, де батько, нащадок давнього козацького роду, працював економом.

9

Григорій Миколайович Ге

10

У місті Миколаєві не було громадської лазні, тому на власні кошти відкрив лазню при власному домі й утримував її, не зважаючи на збитки

10

Давид Бурлюк

Додаток №2

Гра « Про кого мова?»

питання

відповідь

бали

1

Хто на фото?

Лавреньов Борис Андрійович

2

Дата та місце народження?Де навчався ?

Народився у Херсоні 17 липня 1891 року. Навчався в першій чоловічій гімназії (нині гімназія № 20, що носить ім’я письменника).

3

Справжнє прізвище письменника.

Сергєєв

4

“Над крутым обрывом правого берега Днепра встают полуразрушенные, густо заросшие дерезой и бурьяном валы старой крепости, построенной в конце ХVIII века Суворовым.

“Короткая повесть о себе”. 1958 р.

5

У 1927 році зійшла і яскраво спалахнула зірка Лавреньова-драматурга. Його п'єса була поставлена на сценах кращих театрів, стала класикою драматургії. Назва п’єси.

"Разлом" про історію і роль "Аврори" у Жовтневому перевороті

6

Фільм режисера Григорія Чухрая за однойменним оповіданням Бориса Лавреньова, став етапним для вітчизняного кіномистецтва й мав міжнародне визнання. Назвіть оповідання.

“Сорок первый”, відзначений спеціальною премією за оригінальний сценарій, гуманізм і високу поетичність.

7

“в большом городе на берегу полноводной реки, недалеко от моря. Назва статті, яку Лавреньов написав за 2 роки до смерті.

у статті “Моему юному другу”

8

Остання драма письменника, над якою автор працював п'ятнадцять років.

Останньою сторінкою творчості Лавреньова стала драма "Лермонтов".

9

Воєнна діяльність Бориса Лавреньова в період великої Вітчизняної війни.

Лавреньов у роки Вітчизняної війни був серед захисників блокадного Ленінграда, військовим кореспондентом на Північному і Чорноморському флотах.

10

Які місця в Херсоні пов’язані з іменем письменника.?

Іменем письменника у Херсоні названо вулицю, гімназію № 20 та обласну

бібліотеку для юнацтва..

Питання

відповіді

бал

1

Хто на фото?

Дніпрова Чайка (Людмила Олексіївна Василевська-Березіна)

2

Дата та місце народження.

Народилася Людмила Олексіївна Березіна 20 жовтня 1861 року в с. Карлівці Ананьївського повіту Херсонської губернії (зараз – це с. Зелений Яр Доманівського району Миколаївської області).

3

За що письменниця неодноразово була вислана з Херсону?

Дніпрова Чайка була членом гуртка О. Русова у 1885 - 1887рр., за участь в якому разом із чоловіком Т.О.Василевським була вислана з Херсона. Місцеві власті вбачали у діяльності Громади загрозу самодержавству, тому гурток було розігнано, а родину Василевських виселили з міста.

4

Дніпрова Чайка була чудовим перекладачем. Твори яких поетів вона перекладала українською мовою?

Особливо талановито

українською мовою перекладала твори М. Лєрмонтова.

5

Який талант ще мала Дніпрова Чайка, окрім перекладача, поетеси та прозаїка?

у Києві розкрився ще один її талант – це талант співачки. Вона познайомилася з Миколою Лисенком, і він, з її голосу, записує цілий ряд народних пісень, а на лібрето письменниці створив дитячі опери.

6

Новий період життя Дніпрової Чайки на Херсонщині 1895-1908 роки. Опишіть діяльність поетеси. За що було заарештовано її?

Для політв’язнів херсонської тюрми Людмила Олексіївна збирає літературу, одяг, гроші. Час від часу переховує їх у своєму домі. Виступає на зборах херсонської інтелегенції, де закликає за світле майбутнє, за світ без тиранів та вельмож. Саме через це її було заарештовано у 1905 році, а папку з рукописом поліція конфіскувала.

7

. Де в Херсоні в період 1895-1908 проживає родина Василевських ?

Родина Василевських проживає у цей період на вулиці Грецькій, №15 (тепер це вулиця Леніна), а пізніше на Гімназичній, №2, №12 (нині вулиця Червоностудентська).

8

Відома Дніпрова Чайка і як дитяча письменниця. Для дітей написала

( продовжіть речення)

казки, вірші, лібретто дитячих опер (“Коза дереза”,“Краплі мандрівниці”, “Пан Коцький”, “Весна красна”), музику до яких написав український композитор М. Лисенко.

9

Де проживала останні роки Дніпрова Чайка? Дата смерті. Де похована?

Останні роки Дніпрова Чайка жила в родині старшої доньки Оксани, яка працювала лікарем на Київщині. 13 березня 1927 року Людмила Березіна-Василевська пішла з життя.

10

Як увіковічив пам'ять поетеси до 150 річчя від дня її народження Національний банк України?

Національний банк України з 25 жовтня 2011 року вводить в обіг срібну монету номіналом 5 гривень,

Додаток №3

Конкурс «Херсон в спогадах»

Картини рідного міста, мальовничої природи півдня України в творчості письменників і поетів

Рядки про Херсон

Хто автор

Назва твору

1

«…всё стало розовым: облака, камыш, вода. Я не видел берега, а если и видел, то принимал его за остров, возле которого теснились розовые парусные суда»

Грин Александр Степанович( Гриневский)

рукопись «Автобиографическая повесть», дневниковое описание

2

«Последние лучи солнца на минуту окрасили в пурпур вершины тополей на том берегу – против города, скользнули по быстрым волнам реки – и исчезли. Небо стало мутным. Мягкий, тонкий мрак вечера плыл из дали и нежно ложился на город, реку, деревья за ней, – а на городском берегу спешно убирали свой товар торговцы овощами.»

Максим Горький

«Месть»

3

«Весна, Дніпро розлився, поняв низькую плавню  і буйно розганяє свої бруднії хвилі: то в глинясту гряду сердито плеще, то злизує пісок на косах, то репетує на заборах. Часами виринають з­під брудних хвиль старі куниці комишу, зелені верби силкуються ще випростать зелене  гілля з­під наплаву. І там, і тут  пливуть дошки, солома, сіно та  сірі клапті піни –  усі признаки  пійми. І гнівно, й владно, і весело гримлять бурхливі  хвилі білогриві.А небо ж то  таке  глибоке­чисте, мов кришталь,  хмарки  легенькі білі, немов пушинки  лебедині, розкидані геть­геть, а  сонце  сяє­вигріває увесь  той  божий світ»

 Дніпрової Чайка 

(Л.Василевської­Березіної).

Твір “Вісточка” (прозі «Гармонія»

4

Херсон напоминал все южные города — шумные и немного медлительные. Небольшие дома из белого, насквозь прокаленного солнцем камня, жидкие акации, афишные тумбы на углах; галантерейные лавки, ледяной квас, подсолнечная шелуха на узких тротуарах. Над витринами — полосатые навесы из парусины.

Костянтин Кудієвський

«Песня синих морей» (роман-легенда, 1962),

5

И сходно купленный арап

Возрос усерден, неподкупен,

Царю наперсник, а не раб.

И был отец он Ганнибала,

Пред кем средь чесменских пучин

Громада кораблей всплывала,

И пал впервые Наварин.

О.С. Пушкін

В стихотворении «Моя родословная» поэт пишет об И.А.Ганнибале и его отце «арапе Петра Великого», Абраме Петровиче Ганнибале.

6

“Над крутым обрывом правого берега Днепра встают полуразрушенные, густо заросшие дерезой и бурьяном валы старой крепости, построенной в конце ХVIII века Суворовым.

Борис Лавреньов

“Короткая повесть о себе”. 1958 р.

7

Як живеш у розлуці, Клаво?
Я давно на Дніпрі не бував.
Від Каховки до Станіслава
Обертається пароплав.
Під кормою вода солона –
Починається вже Лиман.

Ми не їли давно пасльону,
Вже й оскоми дитинства нема.
А згадаю Широку Балку,
Сірий вечір, тужавий сніг...
Може й хороше, може й не жалко,
Що не бачились навесні.

Арон Копштейн

З поезії „Лист”.

8

Херсон, місто греків-вигнанців, чиновництва, рибалок, цвіте липа могутньо й задушливо над розпеченим каменем вулиць, гріє по-південному, по-липневому, по-новому – в цей палючий дев’ятсот дев’ятнадцятий рік. Цвіте липа й пахне неймовірно, тече вулицями повною водою, марширує Олешківський партизанський загін у складі двох босих сотень – батальйон Шведа.... Цвіте липа, і мов кипить у ключ кожне дерево зокрема, вирує дух липи над Херсоном, п’янкий і гострий, перед оркестром іде сам командир босого батальйону – товариш Швед, олешківський морячок. На ногах у нього бряжчать шпори, довга нікельована кавалерійська шабля гримить по брукові, товариш Швед, як і кожний моряк, мріє про кінноту і потроху вростає в цей красивий жанр військової професії”.

Ю.Яновським

Вершники”в новелі „Батальйоні Шведа”

9

Простыни вод под брюхом были.
Их рвал на волны белый зуб.
Был вой трубы - как будто лили
любовь и похоть медью труб.
Прижались лодки в люльках входов
к сосцам железных матерей.
В ушах оглохших пароходов
горели серьги якорей.

В. Маяковський

« Порт»

10

«Ну что это за очарование - вход по Днепру к Херсону. Диво из див! В водной аллее исторических камышей (в некоторых местах в два, а то и в три человеческих роста), откуда на дубках налетали на турков запорожцы, в зеркальной поверхности голубого Днепра качаются большие деревья и отражаются почти на полный рост, и не около берега, а в самом широком, самом роскошном плёсе, и все это освещено пурпурно-розовым заходом (Солнца), Луной и Юпитером. Впечатление чудесное...»

Модест Мусоргский,

«Путевой дневник»

Список використаних джерел

1. Вачков И.В., Дерябо С.Д. Окна в мир тренинга. Методологические основы субъективного подхода к групповой работе: Учебное пособие.-СПб.:Речь,2004.-272с.

2. Дзеверін І. О. Українська Літературна Енциклопедія: В 5 т. / Ред-кол.: І. О. Дзеверін (відп. ред.) та ін. — К.: Укр. енциклопедія ім. М. П. Бажова, 1995. — Т. 3. с.44 — 496 с.

3. Занюк Сергій Степанович. Мотиваційний тренінг (Як учитися спонукати себе та інших до ефективної діяльності): Спецпрактикум з психології мотивації / Волинський держ. ун-т ім. Лесі Українки. — Луцьк, 1998. — 63с.

4. Куценко Л.В. Літературне Приінгулля. Програма та методичні поради з літератури рідного краю для 5-11 класів / Л.В.Куценко. – Кіровоград, 2006.- 20 с.

5. Легка В.А. Програма спецкурсу «Літературне краєзнаство» для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів / В.А. Легка, А.О Сємідєтна. – Кіровоград, 2006. – 24 с.

6. Литовченко Ніна Федорівна. Професійно орієнтований тренінг самопізнання та саморегуляції: Навч.- метод. матеріали для тренінгових занять студ. пед. вузів (спец. "Практична психологія") / Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. Миколи Гоголя. — Ніжин : НДПУ, 2002. — 72с.

7. Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (5-9 класи) / Укладачі: Р.В.Мовчан, К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова. – К., 2012. Література

8. http://lib.kherson.ua/Сайт Віртуального проекту "Краєзнавство Таврії"

27

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»