і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Тренінг " Як уникати конфліктів"

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тренінг на тему : "Як уникати конфліктів" (9-11 клас)

Мета. Проінформувати учнів про суть конфлікту і причини його виникнення; допомогти школярам виробити правильну лінію поведінки для запобігання конфлікту та виходу з нього, відпрацювати на практиці навички безконфліктного спілкування, посередництва в конфліктах.  Розвивати комунікативні навички, терпимість, толерантність у ставленні до людей; відповідальність та обов'язковість; визнання  права особистості на самостійність і незалежність. Формувати  вміння доказово, аргументовано викладати свою точку зору, зберігати витримку і спокій, сприймати критику, з повагою ставитися до думки опонента.

Форма проведення:     тренінгове заняття

Місце проведення: актова зала

Час проведення:   45 хвилин (попереднє тестування)  +  1 години 45 хвилин  (основна частина).

Етапи підготовки та проведення заходу:

1.     Планування. Вибір теми та мети.

2.     Підготовчий.   Організація  діяльності  учнів:

попередити про захід, оголосити тему, мету, форму проведення;

провести тестування; опрацювати тести.

3.     Проведення тренінгу.

4.     Підведення підсумків.

Обладнання:  мультимедійний проектор, папір формату А4, ручки, олівці, плакат з правилами, магнітна дошка, магніти або стікери.

 

Технологічна карта тренінгу

 

Назва вправи

Час

Зміст

Обладнання

1

Представлення тренінгу та його змісту

5 хв.

Ознайомлення з темою і метою заняття

1 – 3 слайди презентації

 

2

Правила

5 хв.

Прийняття правил

Плакат

3

Очікування

5 хв.

Індивідуальна робота

Стікери, ручка

4

Вправа «Що я знаю про конфлікт»

10 хв.

Малюнок «Конфлікт – це…»

Папір, олівці

5

Презентація

15 хв.

«Конфлікт… Як уникати конфліктних ситуацій»

4  – 10 слайди презентації

6

Перерва

5 хв.

Демонстрація кліпу

8-10 слай д презентації

7

Вправа «Чи конфліктна я людина?»

10 хв.

Висновки за результатами тесту 1

Аркуші з тестом, 15 слайд презентації (гіперпосилання)

8

Вправа  «Чи залежить від тебе результат»

15 хв.

Робота в малих групах

15 слайд презентації (гіперпосилання)

9

Вправа «Способи вирішення конфлікту»

15 хв.

Висновки тесту 2

Аркуші з тестом, 16  слайд презентації

10

«Калейдоскоп»

5 хв.

Рухавка

17- –  18  слайд  презентації

11

Вправа «Чи вмієш ти мислити позитивно?»

10хв.

Робота у парах

19-20 слайд презентації

12

Вправа «Підсумки»

5 хв.

Бесіда

Заповнені папірці

13

Вправа «Коло»

5 хв.

 Релаксація

21 – 23 слайди презентації

14

Вправа «Очікування»

5хв.

Висновки

Аркуші, ручка, стікери

Хід заняття:

1. Представлення тренінгу та його змісту

Мета: ознайомити учасників із завданнями та структурою тренінгу.

Форма: інформаційне повідомлення вчителя.

Чи доводилося вам коли-небудь люто грюкнути дверима, виходячи з кімнати? Або бути дуже ображеним чиїмось грубим зауваженням? Були у вас коли-небудь сварки з мамою? Якщо ви відповіли на будь-яке з цих питань ствердно –  ви знайомі з тим, що називається «конфлікт».

Виникнення конфліктів є об’єктивним і неминучим явищем. Адже життя – це постійний  процес виникнення проблем та їх наступного вирішення. Конфлікти, в свою чергу, породжують відповідальність і небайдужість, стимулюють оновлення і поліпшення стосунків між людьми. Тому проблема,  здебільшого,  полягає не в наявності самого факту конфлікту, а в тому, який характер він носить і яким чином розв’язується.

2. Правила

Мета: повторити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час тренінгу.

Форма: міні-диспут.

Хід вправи: вчитель пропонує прийняти вказані правила тренінгу. Кожне правило зачитується. Враховуються пропозиції учасників щодо доповнень або змін існуючих правил. (Плакат залишається на дошці до кінця заходу, вчитель постійно слідкує за дотриманням правил, за потреби може нагадати учням про них).

3. Очікування

Мета: визначити очікування учасників щодо проблематики тренінгу.

Форма: індивідуальна робота.

Хід вправи: тренер просить усіх учасників на папірцях написати свої очікування від тренінгу. Потім всі по черзі виголошують їх і зберігають при собі до кінця тренінгу.

4. Вправа « Що я знаю про конфлікт»

Мета: показати важливість розуміння суті конфлікту, його основних ознак, структури, динаміки, функції.

Форма: індивідуальна робота, фронтальна бесіда.

Хід вправи. Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. Будь ласка, намалюйте те, що ви уявляєте.  

(Свої асоціації учні демонструють з коротким коментарем чи без. Найбільш вдалі малюнки розташовуємо на магнітній дошці чи за допомогою стікерів ).

Що ми відчуваємо, попадаючи в конфліктну ситуацію? (Відповіді учнів).

Висновок: насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії.

5. Вправа  «Конфлікт . Як уникати конфліктів» »

Мета: ознайомити учасників із поняттям «конфлікт», його ознаками, функціями, структурою та динамікою.

Форма: міні-лекція з презентацією.

Конфлікт. Скільки неприємних спогадів пов'язано з цим словом. Конфлікти супроводжуються нерозумінням, образами, почуттям невдоволення, стресами, зруйнованими взаєминами… Напевне, немає такої людини, яка у своєму житті не побувала б у конфлікті, адже конфліктною є будь-яка ситуація, у якій зіштовхуються різні погляди, потреби, інтереси, цілі, бажання різних людей. Конфлікти вносять напруженість у стосунки, позбавляють нас спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати. А особливо прикро те, що конфлікти виникають найчастіше через дрібниці, через наше невміння спілкуватись, небажання зважати на потреби інших

Проблеми конфліктології, конфліктних ситуацій завжди цікавили науковців, політиків, практиків, народ. Для розуміння суті конфлікту важливо виділити його основні ознаки та сформулювати необхідні і достатні умови його виникнення. Основні ознаки конфлікту:

1.           Наявність двох чи більше учасників з суперечливими інтересами.

2.           Кожний учасник має аргументацію та засоби захисту своїх інтересів.

3.           Кожний учасник конфлікту трансформує свій стан в залежності від ситуації, яка склалася і на яку здійснює вплив супротивник.

Необхідними і достатніми умовами виникнення (настання) конфлікту є наявність у суб'єктів соціальної взаємодії протилежно направлених мотивів чи суджень, а також стан суперництва між ними.

Етапи конфлікту відображають суттєві моменти, які характеризують розвиток конфлікту від його виникнення і до вирішення. Тому значення основного змісту кожного з етапів конфлікту важливе для його прогнозування, оцінки і вибору технологій управління цим конфліктом.

Основні етапи конфлікту:

1.     Виникнення і розвиток конфліктної ситуації. Конфліктна ситуація створюється одним чи декількома суб'єктами соціальної взаємодії і є передумовою конфлікту.

2.     Усвідомлення конфліктної ситуації хоча б одним із учасників соціальної взаємодії і емоційне переживання ним цього факту. Наслідками і зовнішніми проявами подібного усвідомлення і пов'язаних з ним емоційних переживань можуть бути зміна настрою, критичні висловлювання на адресу свого потенційного супротивника, обмеження контактів з ним і т.д.

3.     Початок відкритої конфліктної взаємодії. Цей етап виражається в тому, що один із учасників соціальної взаємодії, який усвідомив конфліктну ситуацію, переходить до активних дій (в формі заяв, попереджень тощо), направлених на нанесення шкоди "супротивнику". Інший учасник при цьому усвідомлює, що дані дії направлені проти нього, і, в свою чергу, починає активно діяти проти ініціатора конфлікту.

4.     Розвиток відкритого конфлікту. На цьому етапі учасники конфлікту відкрито заявляють про свої позиції і висувають вимоги.

5.     Розв'язання конфлікту. В залежності від змісту, розв'язання конфлікту може бути досягнуто двома методами: педагогічним (бесіда, прохання, пояснення тощо) чи адміністративним (переведення на іншу роботу, звільнення, рішення комісії, наказ керівника, рішення суду і т. д.).

Будь-який конфлікт супроводжується певними сигналами. Назвемо їх «сигналами конфлікту»:

Дискомфорт.

Інцидент.

Непорозуміння.

Напруга

 Криза.

Перший крок у мистецтві вирішення конфлікту - це здатність стежити за появою сигналів конфлікту.

Коли ви перебуваєте в конфліктній ситуації для ефективного вирішення проблеми, необхідно вибрати певний стиль поведінки, враховуючи при цьому ваш власний стиль, стиль інших залучених в конфлікт людей, а також природу самого конфлікту.

Існує п'ять основних стилів поведінки при розв'язанні конфлікту.

Основні стилі поведінки в конфліктній ситуації пов'язані з загальним джерелом будь-якого конфлікту - розбіжністю інтересів двох і більше сторін. Ваш стиль поведінки в конкретному конфлікті залежить від того, наскільки ви  хочете задовольнити власні інтереси та інтереси іншої сторони.

6.                Перерва

Мета: допомогти зняти емоційну напругу.

Форма: перегляд кліпу.

(Учні можуть підспівувати чи танцювати).

7.     Вправа  «Чи конфліктна я людина?»

Мета: підвести підсумки тесту 1, показати учням, що у  конфліктній ситуації немає «винних» і «невинних».

Форма: індивідуальна робота, виступи учнів.

Хід вправи: вчитель роздає опрацьовані листки з тестом (підрахована  частота відповідей а),  в)  чи с). (Учні переглядають результати).

Чи згідні ви з результатами? (Відповіді учнів.)

Чи існують люди, які ніколи ні з ким не мали конфлікту? (Відповіді учнів.)

Чи можна сказати, що людина не є конфліктною, а її «просто» провокують? (Відповіді учнів.)

8. Вправа  «Чи залежить результат від тебе» »

Мета: навчити розрізняти основні сигнали конфлікту, спонукати учасників брати на себе відповідальність за створення конфліктних ситуацій.

Форма: ігрове спілкування.

Хід вправи: вчитель об’єднує учасників у 5 малих груп, пропонує  підготувати сценарій і розіграти коротку сценку, в якій зобразити ситуацію, де має місце один із сигналів конфлікту.

Що ви відчували, коли виконували свої ролі? (Відповіді учнів.)

Які думки виникали у вас, коли ви переглядали сценки? (Відповіді учнів.)

Чи можна, помітивши сигнал, відвернути конфлікт? (Відповіді учнів.)

9.       Вправа « Способи вирішення конфлікту»

Мета: навчити попереджати конфлікти. 

Форма: ігрове спілкування.

Хід вправи: вчитель зачитує рекомендації, а учні «голосують» «за», «проти», «утримався», піднімаючи руку вгору. Якщо виявляється значна розбіжність у кількості «голосів», проводяться короткі «дебати».

не прагнути будь-що домінувати;

бути принциповим, проте не боротися лише заради принципів;

пам'ятати, що прямолінійність — це добре, проте не завжди;

частіше посміхатися (посмішка мало коштує, проте дорого цінується);

пам'ятати, що традиції — це добре до певної міри;

говорити правду потрібно, але це потрібно робити вміло;

прагнути бути незалежним, але не самовпевненим;

не перетворювати наполегливість у настирливість і надокучливість;

не чекати справедливості для себе, якщо ти сам несправедливий;

не переоцінювати своїх здібностей і можливостей;

не виявляти ініціативи там, де її не потребують;

виявляти доброзичливість;

виявляти витримку й спокій у будь-якій ситуації;

реалізувати себе у творчості, в навчанні,  а не в конфліктах.

10.  Рухавка «Калейдоскоп»

Мета: сприяти  розвитку  уміння  взаємодії між  учнями, згуртуванню    колективу.

Форма: гра.

Хід вправи: вчитель розповідає про дитячу іграшку «Калейдоскоп», в якій комбінується безліч варіантів яскравих малюнків, і пропонує пограти в такий собі «живий калейдоскоп».

За командою учні мають дуже швидко збиратися в відповідні групи. Швидко знайдіть тих учасників, у яких:

-               однаковий колір волосся,

-               однаковий колір очей,

-               у кого є брати,

-               у кого є жовтий (зелений, синій, чорний тощо) колір в одязі,

-               у кого гарний настрій.

На виконання кожної команди відводиться по 1 хв.

11.  Вправа «Чи вмієш ти мислити позитивно»

Мета: виявити позитивні аспекти конфлікту, розвивати вміння керувати власними емоціями та протистояти стресам.  

Форма: робота у парах.

Хід вправи: .

Зараз кожен учасник звернеться  до наступного зі словами: «Конфлікт – це погано ...». Той, до кого зверталися, відповідає: «Так, це погано, але ...» й намагається назвати якийсь позитив у конфлікті. Невеличкі підказки: (слайд презентації):

 «Що є позитивного у конфлікті?»

Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.

Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися.

Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.

Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.

Конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.

12.   Вправа «Підсумки»

Мета: допомогти учням сформулювати свої враження від роботи в групі;  сприяти формуванню умінь використовувати отриману на тренінгу інформацію в подальшому повсякденному житті.

Форма: індивідуальна робота, бесіда.

Хід вправи: вчитель пропонує учням взяти листочки, на яких вони записували свої очікування від тренінгу.

Чи сдосягли ви очікуваного? (Відповіді учнів.)

Чи допоможе вам отримана на тренінгові інформація почуватися більш впевненішим в деяких життєвих ситуаціях? (Відповіді учнів.)

Чи допоможе вам отримана на тренінгові інформація ефективно діяти в конфліктних ситуаціях? (Відповіді учнів.)

13.    Вправа «Коло»

Мета: забезпечити психологічного розвантаження; сприяти згуртуванню учнівського колективу.

Форма: гра.

Хід вправи: учні стоять по колу. Тренер підходить до одного з учнів, тисне руку і промовляє: «Дякую за співпрацю!» Обоє стають  в центр кола, тримаючись за руку. Наступний учень тисне вільну руку когось із них  також із словами «Дякую за співпрацю!» Таким чином група в центрі кола збільшується, всі тримаються за руки. Коли приєднується останній учасник, коло замикається, всі ще раз міцно тиснуть один одному руки без слів.

Правила тренінгу

1.     Будь активним: не чекай, не мовчи, дій!

2.     Говори від свого імені і про те, що хвилює саме тебе і саме зараз!

3.     Не перебивай, будь толерантним!

4.     Критикуй дії і висловлювання, а не людину!

5.     Дотримуйся регламенту!

Налаштуйся на успіх! Сміливо застосовуй в житті все,  чого   навчився на тренінгу!

Тест  1

1.     У класі розпочали суперечку на підвищених тонах. Ваша реакція?

a)      не беру участі;

b)     коротко висловлююсь на захист сторони, за якою, на маю думку, правда;

c)      активно втручаюся, чим викликаю "вогонь на себе".
 

2.      Чи виступаєте Ви на зборах з критикою вчителів?

a)     ні;

b)     тільки коли маю для цього вагомі причини;

c)     критикую з будь-якого приводу і не тільки вчителів, але й тих, хто їх захищає.

3.     Часто Ви сперечаєтеся з друзями?

a)     тільки якщо це люди необразливі;

b)     тільки із принципових питань;

c)      суперечки – моя стихія.

4.      Вдома на обід подали недосолену страву. Ваша реакція?

a)      не буду турбуватися через дрібниці;

b)     мовчки візьму сільничку й досолю;

c)     не втримаюся від зауважень.

5.     Якщо на вулиці чи в транспорті Вам наступили на ногу...

a)     з обуренням подивлюся на цю людину;

b)     сухо зроблю зауваження;

c)      висловлю свою думку, не добираючи цензурних висловів.

6.     Хтось з близьких купив річ, яка Вам не сподобалася...

a)      промовчу;

b)     обмежуся коротким тактовним коментарем;

c)      влаштую скандал.

7.     Не пощастило в лотереї. Як Ви до цього поставитеся ?

a)      спробую виглядати байдужим, але, мабуть, більше не гратиму;

b)     це, звичайно, прикрість, але сприйматиму її з гумором, мовляв, пощастить іншим разом;

c)     програш надовго зіпсує мені настрій.


За кожну відповідь а) нарахуйте собі 1 бал. Відповідь б) оцініть 2 балами, а відповідь в) вартує 3 бали. Підрахуйте суму балів.
Отож:
7-10 балів – Ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок. Оминаєте критичні ситуації в школі й вдома. Можливо, тому Вас деколи й називають пристосуванцем.

11-17 балів – Вас вважають конфліктною людиною. Але насправді Ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі засоби вичерпані. Відстоюючи свою думку, не виходите за межі коректності. Все це викликає до Вас повагу.

18-21 бал – конфлікти й суперечки – це Ваша стихія. Любите критикувати інших, але не можете стерпіти критики на свою адресу. Ваша нестриманість відштовхує людей. З Вами не просто як на роботі, так і вдома. Варто попрацювати над своїм характером.

Стратегії розв’язання конфліктів, які визначаються за допомогою методики:

1.     Черепаха (втеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вважають, що намагатися вирішувати конфлікт – справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, а ніж зіткнутися з ним.

2.     Акула (примус). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують. Їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає другого, який програє. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.

3.     Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків – стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдавати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються згладати конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.  

4.     Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконають іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали вигоду – «золоту середину», між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра частиною своїх домагань, так і стосунків.

5.     Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку потрібно розв’язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Вони сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили як їх самих так і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не знайдене рішення, яке б задовольнило і власні і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.

14. Вправа «Очікування»

« Я з'ясував (ла) для себе, що …..

«Я навчився (лась) …..

« В майбутньому я …….. Підсумок тренера.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Проінформувати учнів про суть конфлікту і причини його виникнення; допомогти школярам виробити правильну лінію поведінки для запобігання конфлікту та виходу з нього, відпрацювати на практиці навички безконфліктного спілкування, посередництва в конфліктах.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти